מותג הרכב החשמלי הסיני Aiways
צילום: יח"צ

אחרי ההצלחה של החשמלית Aiways U5 בישראל מגיע תורו של ה-U6 - כמה הוא יעלה?

למנוע ה-U6 יש הספק של 214 כ"ס, מומנט של 32.1 קג"מ ותאוצה של 7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש; ל-U6 יש הרבה דמיון לאחיו ה-U5 מבחינה טכנולוגית, אבל גם כמה הבדלים - ולכן הוא יקר יותר
דור עצמון | (5)
נושאים בכתבה Aiways רכב חשמלי

מותג הרכב החשמלי הסיני אייווייז הושק בישראל בחודש מרץ 2021 על ידי היבואן אוטו חן עם הגעת דגם ה-U5 ארצה. עד מהרה התלהב הקהל הישראלי מהרכש הסיני וכיום כבר לא נדיר לראות אותה בכבישים, למרות שמחירו החל מ-157,500 שקל. מאז ועד היום נמכרו למעלה מ-2,000 רכבים מדגם ההשקה כאשר המכירות רק מאמירות משנה לשנה. המכירות ב-2022 באירופה כולה הסתכמו בכ-3,000 רכבים כך שישראל מהווה שוק משמעותי עבור היצרנית הסינית. לאחרונה, ולאחר ההצלחה של דגם ה-U5 ובמקביל אליו, השיקה אייווייז גם את דגם ה-U6, דגם SUV קופה. המחירון של הדגם החדש אינו זול ועומד על 219,000 שקל. למנוע יש הספק של 214 כ"ס, מומנט של 32.1 קג"מ ותאוצה של 7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. ישנה סוללת 63 קוט"ש עם טווח חשמלי של 405 ק"מ, ברמת גימור אחת – "פריים" הכוללת תאורת לד, חישוקי "20, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, מערכת מולטימדיה עם צג 14.6 אינץ', תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים ועוד. אייווייז U6, צילום: אתר החברה. צריכת החשמל של הרכב עומדת על כ-10 אג' לקילומטר ועלות החשמל השנתית נאמדת בכ-1,700 שקל לנסיעה חשמלית כוללת של 17,000 ק"מ בשנה בטעינה ביתית. טווח הנסיעה החשמלי של הדגם עומד כאמור על כ-405 ק"מ - 9.4 קילומטר פחות מהממוצע בקטגוריה. הדגם כולל היצע מערכות בטיחות מתקדמות בהן מערכת בלימה אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, התרעה על רכב בשטח מת, מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה, התרעה על תנועה חוצה מאחור, התרעה על רכב חולף בפתיחת דלת ועוד. ל-U6 יש הרבה דמיון לאחיו מבחינה טכנולוגית, אבל גם כמה הבדלים – והוא כאמור יקר יותר. מן הסתם, כשמדובר ברכב חשמלי – בין הנתונים החשובים ביותר ללקוח הוא טווח הנסיעה. אולם, יש שיקולים לא פחות חשובים – כמו האבזוק הבטיחותי. במקרה של הרכב הזה הדירוג הבטיחותי הוא 6 מתוך 8, כך שיש בטיחותיים ממנו.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    במחיר הזה.... חחחחחח לא הצלחה ולא נעליים (ל"ת)
    אפי 14/04/2023 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עידן 13/04/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
    באמת שואל. מה תעשו עם הרכב הזה עוד חמש שנים?
  • 2.
    סיבה אחת למה לקנות את זה אם טסלה עולה 10000 ש"ח פחות? (ל"ת)
    אלון 13/04/2023 22:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אתם גוף תקשורת כלכלי. לא תבדקו קודם מה מצב החברה בסין.. (ל"ת)
    ערן 13/04/2023 21:30
    הגב לתגובה זו
  • לקראת פשיטת רגל. דיווח מסין על אי תשלום משכורות לעובדים (ל"ת)
    א. 14/04/2023 11:28
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.