
"מ"ר משרד בת"א עולה 300 ש'. לא נורמלי. למרות זאת קשה למצוא שטחים גדולים"
"כיום מתגוררים בתל אביב כ-450 אלף איש, עד 2030 צפויים לגור בעיר 540 אלף איש. אם כיום יש 280 אלף איש שמועסקים בעיר או מגיעים לתל אביב, אבל עד 2030 צפויים להגיע מחוץ לעיר 360 אלף איש מדי יום", אלה המספרים איתם תתמודד תל אביב בשנים הקרובות, לדברי זיו פופלבסקי, שותף בחברת Ray Tlv, שמאתרת ומשביחה שטחים בתל אביב, עיר שעתודות הקרקע שלה כבר מדולדלות לגמרי. -הייתה תחושה עם תחילת משבר הקורונה, שחברות קצת מוותרות על שטחי משרדים והעובדים עוברים לעבודה היברידית, ולכן לא צריך להחזיק שטחים גדולים. מה קרה מאז? "בתקופת הקורונה אנשים עבדו מהבית והתרגלו לזה, והיו הרבה חברות בינלאומיות שכמדיניות השאירו את העובדים מהבית. ועדיין המשרדים נשארו באותו מטראז'. אנחנו רואים בתקופה האחרונה ואחרי שעברנו את משבר הקורונה וגם בעקבות המשברון בהיי-טק שלמרות זאת עדיין לא התפנו הרבה שטחים בתל אביב ועדיין המחירים מאד גבוהים. משרדי הפרימיום עולים עדיין נשארו בין 150 אפילו עד 300 שקלים במקומות המובילים בתל אביב, ואם האתגר היה פעם להשיג משרדים קטנים של פחות מ-100 מ"ר, היום האתגר הגדול בתל אביב הוא להשיג משרדים של מעל 1,000 מ"ר שכמעט לא קיים. אני חושב שהמספרים האלה הם לא נורמליים, וזה שהגיעו למצב הזה זה משהו קיצוני. אני מקווה שהשוק יחזור לנורמליזציה ושהשוק יחזור ל-130-150 שקל למ"ר". על תוכנית המתאר 5,000 של תל אביב, שאמורה להוסיף עוד 16 מיליון מ"ר בנוי, והעדכון המסתמן שלה להוספת עוד ארבעה מיליון מ"ר בנוי (סך הכל כ-20 מיליון מ"ר), אומר פופלבסקי: "באה העירייה ואומרת שאם תיווצר קרקע של 4-5-6 דונם ותקודם שם תב"ע (תוכנית בינוי עיר, א"כ), אז אפשר יהיה לבנות שם מגדל של 40 קומות לצורך העניין. מה הבעיה - שאין עתודות קרקע פנויות וחופשיות. מה שאנחנו עושים, הוא 'מייצרים' קרקעות שהזכויות התיאורתיות האלה יהפכו לזכויות מעשיות. איך עושים את זה? באמצעות כניסה לתוך מתחם תיכנוני שאנחנו בכל פרויקט - בניגוד להתחדשות העירונית הרגילה- רוכשים קרקע מובילה, לצורך העניין 30-40 אחוז או יותר מהמתחם, ולאחר מכן אנחנו מתקשרים עם שאר החלקות - או באמצעות רכישות נוספות או באמצעות פינוי בינוי או באמצעות עסקת קומבינציה. אנחנו עושים שני דברים: מצד אחד מטפלים בכל הבעיות הרשמיות שיש, ולא חסרות כאלה, ומצד שני אנחנו באים ומאחדים את כל החלקות וניגשים לכל אחד מבעלי הקרקע. לרוב הם (אותם בעלי קרקעות, א"כ) לא חשבו למכור את הקרקעות יש ריבוי בעלים, אלה קרקעות עם ענייני ירושה וענייני גירושין, והמטרה שלנו בסוף זה לאחד את כולם לתוך העסקה הזאת. מתחילים ליצר את כל התכנון מסביב, כל ההוצאות של היועצים והאדריכלים וכל התוכניות שאמורות לקחת כמה שנים, אנחנו עושים על חשבוננו – ואז מגישים על מגש של כסף את כל האופציות שקיימות על השולחן". צפו בראיוןTV
- 2.רחל 07/09/2022 13:25הגב לתגובה זומנסים לעשות שינוי יעוד ויש כמה קשיים שאולי תוכל לעזור
- 1.עידן 07/09/2022 12:19הגב לתגובה זומתחילות לחשוב פעמיים לגבי טרפת המחירים שנוצרה

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור
כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".
הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.
מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.
המהפכה שמתחילה במפעל
כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.
התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.