נתנאל אריאל
צילום: ביזפורטל

הקרנות של קת'י ווד איבדו 55% - וכעת היא מאשימה את השוק; בינתיים השורט נגדה רווחי מאוד

מה עושה מנהלת ההשקעות שהפכה לגורו כשהשוק לא סבור כמותה והמניה שהשקיעה בה מוחקת חצי מהשווי? מאשימה את השוק. מה ענו לה בשוק והנה הלקח למשקיעים: היזהרו מכוכבים לרגע. איזו תשואה השיגה בינתיים קרן השורט שמהמרת נגד קת'י ווד?
נתנאל אריאל | (2)

"זה (חברת הקריפטו הפרטית Blockchain.com. נ"א) גדל פי שלושה בשנה אחת ו- COINBASE GLOBAL ירד ב-40%. האם זה נשמע לך הגיוני? אני חושבת שלשוק הפרטי יש את זה יותר נכון מהשווקים הציבוריים. והסיבות לכך שהשווקים הציבוריים לא יעילים היא שהם לא עושים את המחקר", אמרה מייסדת קרן ARK INNOVATION ETF קת'י ווד כשהיא מנסה לתרץ למה הקרנות שהיא מנהלת מחקו 55% משווין מאז תחילת 2021. לדבריה, "קוינבייס היא חברה מגוונת יותר מ-Blockchain.com. אני גם טוענת שהחברה מנוהלת טוב יותר".

מי שהגיב לדברים הוא המייסד השותף של Blockchain.com ניקולס קארי שעקץ אותה ואמר: "אני חושב שהשוק די ברור - הפוזיציה שלה (של ווד. נ"א) ירדה ב-50% ושלנו עלתה פי 3 אז...". בתשובה לשאלה מתי חברת הקריפטו שלו עצמו תונפק אמר קארי כי הם נוקטים ב"גישה סבלנית" בכל הקשור להנפקת החברה לציבור וכי החברה כרגע "מנוהלת היטב". הוא הוסיף כי "ברור שהמניות הטכנולוגיות חטפו שוק, הפוזיציות של קת'י יורדות בכל מקום, אנחנו הולכים לקחת את הזמן שלנו עם זה (ההנפקה. נ"א). אנחנו צריכים לראות ששוקי הקריפטו יהיו מובנים טוב יותר על ידי השווקים הציבוריים".

הקרנות של ווד איבדו 55% מהשיא ומחקו את רוב העליה המטאורית של 2020 - הלקח למשקיעים ברור

למעשה מאז תחילת 2021 הקרנות של ווד מחקו את רוב העלייה המטאורית (150%) שרשמו בשנת 2020. צריך להיזהר מ'גורואים' שהופכים להיות שיחת היום בוול סטריט, והזהרנו על כך בזמן אמת (למשל כאן, כאן וכאן). רוב המשקיעים גילו את קת'י ווד רק אחרי הזינוק ולמעשה החלו לנהור אחרי העצות שלה בדיוק מתי שהן החלו להיכשל. זה כלל ידוע בשוק ההון אבל צריך לחזור עליו שוב: בסופו של דבר יש 'התכנסות לממוצע' - מנהל שהצליח בצורה טובה ואפילו יוצאת דופן בשנה אחת עשוי להיות המנהל הכי גרוע בשנה שלאחריה, ולהיפך. וגם אותו מנהל יכול להצליח, להיכשל ואז שוב להצליח. אף אחד לא יודע מה יהיה בעתיד ואיזה מנהל יצליח או ייכשל. ביצועי העבר לא מעידים בשום צורה על ביצועי העתיד.

אז כן, כשהיא מצליחה היא כמובן מרגישה על הגלגל, וכשהיא נכשלת - היא מאשימה את השווקים שהם לא בסדר, לא עושים מספיק מחקר, ולכן לא מעריכים את החברות כמותה. האם היא תצליח שוב בעתיד? ייתכן, אבל אתם כמשקיעים צריכים לדעת להיזהר מכל עצות הזהב של כוכבים לרגע.

קרן השורט שמהמרת נגד קת'י ווד השיגה תשואה של 65% בחצי שנה

בתחילת חודש נובמבר החלה להיסחר קרן השורט SARK או בשמה הרשמי Tuttle Capital Short Innovation ETF, בניהולו של מאט טאטל (Matt Tuttle), מנכ"ל חברת טאטל קפיטל, אשר מטרתו המוצהרת היא פשוט להמר נגדה. בזמנו הוא אמר כי "בפשטות - מכיוון ש-ARKK מייצגת חשיפה גדולה לסל של מניות טכנולוגיה לא רווחיות, חשבנו שלמשקיעים צריכה להיות גישה גם לצד השני - כלומר לשורט".

ביום שבו קרן השורט החלה להיסחר היא פרסמה הודעה עם הנוסח הבא: "החשיפה הייחודית שלנו מאפשרת למשקיעים להרוויח פוטנציאלית מירידה בפורטפוליו של חברות המעורבות בתעשיות משבשות כמו רכבים חשמליים, אינטרנט מהדור הבא, גנומיקה ופינטק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ובעקיצה ישירה לקת'י ווד כתבו מנהלי הקרן: "הקרן מנסה להשיג את ההחזר (1x-) של התשואה של תעודת הסל ARK Innovation ETF (NYSE Arca: ARKK). מאט טאטל עצמו אמר באותו יום. "בין אם אתה מאמין שהתזה השורית הנוכחית עבור תעשיות טרנספורמציה מתוחה מדי למעלה, או שאתה מחפש לספק הגנה לפורטפוליו קיים של מניות בצמיחה גבוהה, SARK היא הזדמנות אטרקטיבית פוטנציאלית ששווה לחקור".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 16/04/2022 07:47
    הגב לתגובה זו
    המלצתי להיזהר מ MSFT,כן כן!!!
  • 1.
    גם הרקדן מאשים הרצפה עקומה... (ל"ת)
    אמיר 14/04/2022 11:50
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.