רן עוז רן עוז, יו"ר דירקטוריון כאל אשראי
צילום: רמי זרניגר
דוחות

ישראכרט: ההכנסות עלו ב-25% ל-646 מיליון שקל, הרווח נחתך בחצי

החברה רשמה הכנסה חד פעמית של 52 מיליון שקל בגלל מכירת בית ישראכרט (ובסך הכל רווח חד פעמי של 114 מיליון שקל) ולכן רשמה רווח נקי של 57 מיליון שקל, לעומת הפסד של 42 מיליון ברבעון המקביל. הרווח המנוטרל עמד על 23 מיליון ברבעון, לעומת 46 ברבעון המקביל; הכנסות עמדו על 646 מיליון שקל לעומת 516 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה תחלק דיבידנד של 120 מיליון שקל. סמנכ"ל הכספים ערן וקנין החליט להתפטר
נתנאל אריאל |

חברת האשראי ישראכרט 1.62%   שמינתה את רן עוז לאחרונה למנכ"ל החברה, במקביל לעזיבתו את מגדל ביטוח, לאחר המאבקים בחברה, מדווחת על עליה של 25% בהכנסות ברבעון הרביעי של 2021 ל-646 מיליון שקל, לעומת 516 מיליון שקל.

הרווח הנקי קפץ ב-36% ל-57 מיליון שקל, לעומת הפסד של 42 מיליון ברבעון המקביל. הסיבה לזינוק ברווח נבעה בעיקר מרווח לפני מס חד פעמי של 52 מיליון שקל בגלל מכירת בית ישראכרט.

הרווח המנוטרל ברבעון עמד על 23 מיליון שקל, נפילה של 50% לעומת 46 מיליון ברבעון המקביל. 

החברה רשמה גידול של 3% בכרטיסי האשראי ל-4.28 מיליון כרטיסים, לעומת 4.16 מיליון בסוף שנת 2020. מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים גדלו ב-6% ל-1.21 מיליון. האשראי שחילקה החברה לצבור גדל ב-1.1% ל-4.11 מיליארד שקל לעומת 4.07 מיליארד בסוף 2020.

ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי גדלה ברבעון ב-20% ל-490 מיליון שקל, לעומת 407 מיליון ברבעון המקביל, הכנסות הריבית נטו עלו ב-6% ל-111 מיליון שקל לעומת 105 מיליון שקל אשתקד.

ההוצאות בגין הפסדי אשראי ברבען הסתכמו ב-45 מיליון שקל, לעומת 22 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת הקורונה.

לאחר הדוחות החברה תחלק דיבידנד של 120 מיליון שקל. מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה תעמוד על 35% על בסיס רווח חצי שנתי.

במקביל, ערן וקנין, משנה למנכ"ל ישראכרט וסמנכ"ל הכספים של החברה מתפטר היום מתפקידו, זאת לאחר כשנתיים וחצי בתפקיד.

רן עוז, מנכ"ל ישראכרט: ״הגדרנו מיקודים עסקיים שיאפשרו יתרון תחרותי מבוסס טכנולוגיה ודאטה עבור הקבוצה. אנו מאמינים שהמפגש בין טכנולוגיה ודאטה לבין בסיס הפעילות של החברה יאפשר פניה לקהלים חדשים".

תוצאות שנת 2021:

ההכנסות בשנת 2021 עלו בכ-12% לכ-2.3 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-2.05 מיליארד שקל בשנת 2020. החברה הכירה בהכנסה חד פעמית של 52 מיליון שקל בגלל מכירת 'בית ישראכרט'.

ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי בשנת 2021 עלתה ב-14% לכ-1.84 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.61 מיליארד שקל בשנת 2020. הצמיחה נבעה בעיקר מגידול של כ-17.3% במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי ומעלייה בהכנסות המיוחסות לתיירות היוצאות והנכנסת, שהובילו לגידול בעמלות מעסקאות מט"ח, וזאת למרות ירידת העמלה הצולבת משיעור של – 0.575% ל-0.55% בתחילת שנת 2021.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הכנסות ריבית נטו ירדו קלות ל-430 מיליון שקל, בהשוואה לכ-433 מיליון שקל בשנת 2020, בגלל הקיטון בהיקף תיק האשראי במחצית הראשונה של שנת 2021.

החברה רשמה ירידה של כ-75% בהוצאות בגין הפסדי אשראי, שהסתכמו בכ-62 מיליון שקל, לעומת הוצאות בגין הפסדי אשראי בסך של כ-247 מיליון שקל בשנת 2020 - בדומה לבנקים, החברה הייתה צריכה לרשום הפסדים בגלל הקורונה כאשר לא היה ברור אם צרכנים ישלמו את החובות, וביטלה את ההפסדים כאשר היה נדמה שהקורונה עוברת. 

ישראכרט סיימה את שנת 2021 עם רווח נקי של כ-343 מיליון שקל, בהשוואה לכ-93 מיליון שקל בשנת 2020, בעקבות העלייה בהכנסות מפעילות כרטיסי אשראי על רקע הגידול במחזור העסקאות בשנת 2021, וכן מירידה בהוצאות בגין הפסדי אשראי - אבל בעיקר כאמור בגלל מכירת בית ישראכרט. בנטרול המכירה החברה רשמה רווח נקי של 319 מיליון שקל לעומת כ-181 מיליון שקל בשנת 2020.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.