לקראת דוחות פורד: האם היא תצליח להתגבר על המחסור בשבבים?
שנת 2021 הייתה שנה מצוינת למניית חברת פורד FORD MOTOR , ששיקפה את המהפך שהוביל המנכ"ל החדש ג'ים פיירלי בחברה שהזדקנה וקפאה על שמריה עד למינויו בשנת 2020. בעקבות התוכנית המהפכנית של פיירלי שנקראת "פורד+ טרנאראונד", ועיקרה מעבר להתמקדות ברכבים חשמליים, זינקה המניה בשנת 2021 ב-140% - הזינוק הגבוה בתעשיית הרכב בשנה זו. במהלך השנה הגיע מחיר המניה ל-25 דולר - הגבוה בעשרים השנה האחרונות, ושווי החברה חצה את סף ה-100 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים. מאז המניה התממשה, וכיום היא נסחרת תמורת כ-20.2 דולר למניה, מחיר המשקף שווי של 80 מיליארד דולר לחברה. לנוכח שוק עצבני במיוחד שמעניש בחומרה כל פספוס או אכזבה עתידה פורד לפרסם היום אחר המסחר את תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2021 כשמשקיעים יתמקדו בעיקר לצפי לקראת ביצועי השנה הבאה. תהליך החישמול של פורד. מה שהוביל את פורד להצלחה בשנה שעברה היה, כאמור המעבר לרכב החשמלי. פורד נהנית מביקוש גבוה במיוחד בסגמנט הזה, במיוחד בשני דגמי הדגל. הוואן E-Transit קיבל כבר 10,000 הזמנות, מתוכן 1,000 מענקית הקמעונאות וול מארט. הדגם השני שזוכה לביקוש גבוה במיוחד, ופורד אף עצרה את ההזמנות בגין חוסר יכולת לספק את הביקוש, הוא הטנדר F-150 Lightning שקיבל 200,000 הזמנות, והחברה עומלת על הגדלת יכולת הייצור שלו. סך הכל מקווה פורד להגיע ליכולת ייצר של 600 אלף רכבים חשמליים ב-22 חודשים הקרובים. את המגמה החיובית בתחום הרכב החשמלי, לעומת דשדוש בשאר הסגמנטים ניתן לראות בנתונים על המכירות בינואר שפורסמו לאחרונה (אף שאינם נכללים בדו"ח שיפורסם היום). לפי הנתונים סה"כ מכירות הרכב החשמלי זינקו בינואר ב-167%, פי 4 מהצמיחה הכללית בשוק הרכב החשמלי. סך הכל מכרה פורד בינואר 13,169 רכבים חשמלים, כשכיום היא תופסת בין 5% ל-10% משוק הרכבים החשמליים בארצות הברית, נתח שהולך וגדל. יחד עם זאת, סך המכירות בינואר ירדו ב-4.3% ביחס לשנה שעברה, כשעיקר המכירות של פורד עדיין מתרכזות בטנדרים ורכבי SUV, רובם עדיין לא מהדגמים החשמליים. גם המכירות בדצמבר (שכן נכללות בדו"ח) שהגיעו ל-167,545 רכבים, מבטאות ירידה של 14.9% משנה שעברה. הנתונים המדויקים צפויים להתפרסם היום, אך כאמור השוק יודע שהמכירות והרווחים לא ירקיעו שחקים ברבעון הזה, ועיקר תשומת הלב תופנה להתפתחויות העתידיות בשנה הקרובה. השקעות החברה במעבר לרכב חשמלי. אחד הנושאים העיקריים בתוכנית השינוי של פיירלי הוא רמת ההשקעות הצפויה, כאשר פורד משקיעה באופן מאסיבי בהגדלת יכולת הייצור של רכבים חשמליים. תחילה הכריזה פורד על תוכנית השקעות של 20 מיליארד דולר ב-5 עד 10 השנים הקרובות, וזאת בהסבת מפעלים לייצור רכב חשמלי ובהקמת מפעלים חדשים. לאחר מכן הכריזה פורד על תוספת של 10 מיליארד דולר ל-20 שכבר הוכרזו, ובכך יגיעו השקעותיה בתחום ל-30 מיליארד דולר. סכום עתק גם לחברה בסדר גודל של פורד, אך לא יוצא דופן בתעשייה, כשגם שאר ענקיות הרכב הודיעו על השקעות מאסיביות בחישמול יכולת היצור. המחסור בשבבים. הבעיה הגדולה ביותר בתעשייה בשנה האחרונה היא המחסור בשבבים שמקשה על התעשייה לצמוח כפי שהייתה יכולה, כאשר פורד לא שונה מחברות אחרות שנאלצו לסגור מפעלים באופן זמני עקב חוסר יכולת ייצור מפאת המחסור בשבבים. הנתון הזה הוא מה שמעיב על המכירות בשנה האחרונה והוא הגורם לירידה שראינו בחודשים האחרונים. יחד עם זאת עיקר תשומת הלב מופנית להשפעת המחסור הזה על הביצועים בשנה הבאה. האנליסטים צופים שהבעיה לא תיפתר לפחות עד אמצע השנה, וייתכן שאף תיגרר לתוך 2023. אך המתחרה של פורד, GM GENERAL MOTORS , הפתיעה את השוק כשצפתה גידול בייצור של 25% עד 30%. פורד הודיעה בעבר שהגידול בייצור שהיא צופה בשנת 2022 יהיה של 10% בלבד. המשקיעים יצפו לחדשות גם בתחום הזה. ריוויאן. גורם שישפיע באופן חד פעמי על דוחות פורד הוא ההשקעה המוצלחת שעשתה בסטארט אפ הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , שהעניק לה רווחים יפים. החברה הודיעה אמנם שלא יתקיים שיתוף פעולה עסקי עם ריווויאן, אך 12% ממניות החברה שבידי פורד צפוים לאפשר לה להכיר ברווח של 8.2 מיליארד דולר ברבעון. לאור הירידות במחיר ריוויאן בחודשים האחרונים, הסכום יהיה נמוך מ-10.5 עד 11.5 מיליארד דולר שצפתה פורד קודם לכן. מכל מקום, פורד עוד לא אמרה מה בכוונתה לעשות עם מניות ריוויאן שברשותה בעתיד הרחוק יותר, ווול סטריט מצפה לחדשות בנושא. צפי האנליסטים. האנליסטים מצפים להכנסות של 35.5 מיליארד דולר, צמיחה של 6% משנה שעברה. הרווח למניה יעמוד, כך לפי תחזיותיהם, על 0.45 דולר למניה, זאת לעומת 0.34 דולר בשנה שעברה. סך הכל הורדות המלצה. פורד קיבלה כמה הורדות המלצה לקראת הדוחות, כשהסיבה העיקרית היא הראלי במחיר המניה שחוותה בשנה האחרונה, כשהביצועים בשטח עדיין לא מצדיקים אותו, ומשאירים מעט אפסייד להמשך. ג'וזף ספאק אנליסט ב-RBC אמר כי יהיה מאתגר לשחזר את השנה הקודמת ולהמשיך לטפס אחרי העליות בשנה שעברה, ולכן הוריד את ההמלצה למניה ל"ביצועי שוק" מהמלצה קודמת של "ביצועי יתר". גם האנליסט פיליפ הוצ'ויס מג'פריס הוריד את המלצתו לפורד מסיבה דומה: "פורד חזרה עם רווחים חזקים ומאזן מתוקן. גם המניה התאוששה וכעת נמצאת בשיא, מה שמשאיר מעט רווח להפתעות חיוביות". סך הכל ממוצע המלצות האנליסטים עומד על "משקל יתר" עם מחיר יעד של 22.62 דולר למניה.
- 1.רק TOYOTA !!! (ל"ת)דן 03/02/2022 21:25הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
