לקראת דוחות פורד: האם היא תצליח להתגבר על המחסור בשבבים?
שנת 2021 הייתה שנה מצוינת למניית חברת פורד FORD MOTOR , ששיקפה את המהפך שהוביל המנכ"ל החדש ג'ים פיירלי בחברה שהזדקנה וקפאה על שמריה עד למינויו בשנת 2020. בעקבות התוכנית המהפכנית של פיירלי שנקראת "פורד+ טרנאראונד", ועיקרה מעבר להתמקדות ברכבים חשמליים, זינקה המניה בשנת 2021 ב-140% - הזינוק הגבוה בתעשיית הרכב בשנה זו. במהלך השנה הגיע מחיר המניה ל-25 דולר - הגבוה בעשרים השנה האחרונות, ושווי החברה חצה את סף ה-100 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים. מאז המניה התממשה, וכיום היא נסחרת תמורת כ-20.2 דולר למניה, מחיר המשקף שווי של 80 מיליארד דולר לחברה. לנוכח שוק עצבני במיוחד שמעניש בחומרה כל פספוס או אכזבה עתידה פורד לפרסם היום אחר המסחר את תוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2021 כשמשקיעים יתמקדו בעיקר לצפי לקראת ביצועי השנה הבאה. תהליך החישמול של פורד. מה שהוביל את פורד להצלחה בשנה שעברה היה, כאמור המעבר לרכב החשמלי. פורד נהנית מביקוש גבוה במיוחד בסגמנט הזה, במיוחד בשני דגמי הדגל. הוואן E-Transit קיבל כבר 10,000 הזמנות, מתוכן 1,000 מענקית הקמעונאות וול מארט. הדגם השני שזוכה לביקוש גבוה במיוחד, ופורד אף עצרה את ההזמנות בגין חוסר יכולת לספק את הביקוש, הוא הטנדר F-150 Lightning שקיבל 200,000 הזמנות, והחברה עומלת על הגדלת יכולת הייצור שלו. סך הכל מקווה פורד להגיע ליכולת ייצר של 600 אלף רכבים חשמליים ב-22 חודשים הקרובים. את המגמה החיובית בתחום הרכב החשמלי, לעומת דשדוש בשאר הסגמנטים ניתן לראות בנתונים על המכירות בינואר שפורסמו לאחרונה (אף שאינם נכללים בדו"ח שיפורסם היום). לפי הנתונים סה"כ מכירות הרכב החשמלי זינקו בינואר ב-167%, פי 4 מהצמיחה הכללית בשוק הרכב החשמלי. סך הכל מכרה פורד בינואר 13,169 רכבים חשמלים, כשכיום היא תופסת בין 5% ל-10% משוק הרכבים החשמליים בארצות הברית, נתח שהולך וגדל. יחד עם זאת, סך המכירות בינואר ירדו ב-4.3% ביחס לשנה שעברה, כשעיקר המכירות של פורד עדיין מתרכזות בטנדרים ורכבי SUV, רובם עדיין לא מהדגמים החשמליים. גם המכירות בדצמבר (שכן נכללות בדו"ח) שהגיעו ל-167,545 רכבים, מבטאות ירידה של 14.9% משנה שעברה. הנתונים המדויקים צפויים להתפרסם היום, אך כאמור השוק יודע שהמכירות והרווחים לא ירקיעו שחקים ברבעון הזה, ועיקר תשומת הלב תופנה להתפתחויות העתידיות בשנה הקרובה. השקעות החברה במעבר לרכב חשמלי. אחד הנושאים העיקריים בתוכנית השינוי של פיירלי הוא רמת ההשקעות הצפויה, כאשר פורד משקיעה באופן מאסיבי בהגדלת יכולת הייצור של רכבים חשמליים. תחילה הכריזה פורד על תוכנית השקעות של 20 מיליארד דולר ב-5 עד 10 השנים הקרובות, וזאת בהסבת מפעלים לייצור רכב חשמלי ובהקמת מפעלים חדשים. לאחר מכן הכריזה פורד על תוספת של 10 מיליארד דולר ל-20 שכבר הוכרזו, ובכך יגיעו השקעותיה בתחום ל-30 מיליארד דולר. סכום עתק גם לחברה בסדר גודל של פורד, אך לא יוצא דופן בתעשייה, כשגם שאר ענקיות הרכב הודיעו על השקעות מאסיביות בחישמול יכולת היצור. המחסור בשבבים. הבעיה הגדולה ביותר בתעשייה בשנה האחרונה היא המחסור בשבבים שמקשה על התעשייה לצמוח כפי שהייתה יכולה, כאשר פורד לא שונה מחברות אחרות שנאלצו לסגור מפעלים באופן זמני עקב חוסר יכולת ייצור מפאת המחסור בשבבים. הנתון הזה הוא מה שמעיב על המכירות בשנה האחרונה והוא הגורם לירידה שראינו בחודשים האחרונים. יחד עם זאת עיקר תשומת הלב מופנית להשפעת המחסור הזה על הביצועים בשנה הבאה. האנליסטים צופים שהבעיה לא תיפתר לפחות עד אמצע השנה, וייתכן שאף תיגרר לתוך 2023. אך המתחרה של פורד, GM GENERAL MOTORS , הפתיעה את השוק כשצפתה גידול בייצור של 25% עד 30%. פורד הודיעה בעבר שהגידול בייצור שהיא צופה בשנת 2022 יהיה של 10% בלבד. המשקיעים יצפו לחדשות גם בתחום הזה. ריוויאן. גורם שישפיע באופן חד פעמי על דוחות פורד הוא ההשקעה המוצלחת שעשתה בסטארט אפ הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE , שהעניק לה רווחים יפים. החברה הודיעה אמנם שלא יתקיים שיתוף פעולה עסקי עם ריווויאן, אך 12% ממניות החברה שבידי פורד צפוים לאפשר לה להכיר ברווח של 8.2 מיליארד דולר ברבעון. לאור הירידות במחיר ריוויאן בחודשים האחרונים, הסכום יהיה נמוך מ-10.5 עד 11.5 מיליארד דולר שצפתה פורד קודם לכן. מכל מקום, פורד עוד לא אמרה מה בכוונתה לעשות עם מניות ריוויאן שברשותה בעתיד הרחוק יותר, ווול סטריט מצפה לחדשות בנושא. צפי האנליסטים. האנליסטים מצפים להכנסות של 35.5 מיליארד דולר, צמיחה של 6% משנה שעברה. הרווח למניה יעמוד, כך לפי תחזיותיהם, על 0.45 דולר למניה, זאת לעומת 0.34 דולר בשנה שעברה. סך הכל הורדות המלצה. פורד קיבלה כמה הורדות המלצה לקראת הדוחות, כשהסיבה העיקרית היא הראלי במחיר המניה שחוותה בשנה האחרונה, כשהביצועים בשטח עדיין לא מצדיקים אותו, ומשאירים מעט אפסייד להמשך. ג'וזף ספאק אנליסט ב-RBC אמר כי יהיה מאתגר לשחזר את השנה הקודמת ולהמשיך לטפס אחרי העליות בשנה שעברה, ולכן הוריד את ההמלצה למניה ל"ביצועי שוק" מהמלצה קודמת של "ביצועי יתר". גם האנליסט פיליפ הוצ'ויס מג'פריס הוריד את המלצתו לפורד מסיבה דומה: "פורד חזרה עם רווחים חזקים ומאזן מתוקן. גם המניה התאוששה וכעת נמצאת בשיא, מה שמשאיר מעט רווח להפתעות חיוביות". סך הכל ממוצע המלצות האנליסטים עומד על "משקל יתר" עם מחיר יעד של 22.62 דולר למניה.
- 1.רק TOYOTA !!! (ל"ת)דן 03/02/2022 21:25הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
טראמפ מחייךהמשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
פרסום שמתנהל בטפטוף, עם השחרות כבדות ופספוס מועד יעד, מתגלגל לעימות מול הקונגרס ומחזיר לשיח השוק את הקשרים ההיסטוריים של דונלד טראמפ עם ג׳פרי אפשטיין לצד שמות מהמגזר הפיננסי, בזמן שהשווקים רגישים במיוחד לסיכון משילות
שחרור המסמכים הקשורים לג׳פרי אפשטיין בידי משרד המשפטים האמריקאי הופך בימים האחרונים לפחות לסיפור על מה כתוב בתיקים ויותר לסיפור על איך מוסד פדרלי מתנהל תחת לחץ פוליטי. מה שהיה אמור להיות פרסום חד לפי חוק עם מועד אחרון ברור, יוצא בפעימות. חלקים עולים לציבור, חלקים נשארים מושחרים, וחלקים יורדים לזמן קצר וחוזרים.
מבחינת השווקים, המוקד הוא לא לצוד שם מפורסם ולגזור ממנו מסקנות. הופעה במסמכים או בתמונות אינה מלמדת בהכרח על עבירה. מה שמייצר חיכוך הוא משך האירוע והאופן שבו הוא מתגלגל, כי הוא משאיר את אי הוודאות פתוחה ומחזיר לתמחור את פרמיית הסיכון הפוליטית ואת סיכון המשילות.
הרגישות גבוהה במיוחד עכשיו כי וול סטריט מתמחרת בתקופה האחרונה יותר ויותר את שאלת היכולת של וושינגטון לבצע מדיניות בצורה יציבה. בישראל נוטים לקרוא את טראמפ דרך עדשה מדינית, אבל מבחינת השוק האמריקאי זו קודם כל שאלה של ניהול מוסדי, סדר יום, ויכולת להחזיק קואליציה ותהליך.
חוק שקיפות ומועד שחלף, ואז... הפרסום מתגלגל
הקונגרס מעביר בנובמבר את חוק שקיפות תיקי אפשטיין ברוב גדול, והנשיא דונלד טראמפ חותם עליו אחרי התנגדות ראשונית ואז נסיגה תחת לחץ של מחוקקים רפובליקנים. החוק קובע שהחומרים צריכים להתפרסם עד 19 בדצמבר עם השחרות מינימליות. בפועל יוצא עד המועד רק חלק מהחומר, ומשרד המשפטים מסביר שהוא צריך עוד זמן כדי לבדוק את התכנים ולהגן על נפגעות ועל מי שעלולות להיות נפגעות.
- טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד המשפטים מתארים בדיקה מורכבת שבה כל מסמך וכל צילום עוברים סקירה של המשרד ושל הגורמים האחראים במחוז הדרומי של ניו יורק, כדי לקבוע אילו פרטים חייבים להישאר חסויים. במקביל מוקם צוות של יותר מ-200 עורכי דין, והמסרים בוושינגטון מכוונים לכך שעוד חומרים יוצאים גם בתקופת החגים בארצות הברית.
.jpg)