מה ניתן ללמוד מדוחות פייסבוק המאכזבים על עתיד הרשתות החברתיות?
אתמול לאחר נעילת יום המסחר בוול-סטריט דיווחה ענקית הטכנולוגיה מטא, לשעבר FACEBOOK (סימול: FB) על תוצאות הרבעון הרביעי. החברה דיווחה על רווח של 3.67 דולר למניה, מתחת לצפי השוק שעמד על 3.83 דולר ברבעון 4 של 2021. בשורת ההכנסות עקפה מטא את הצפי במעט, כאשר אלו הסתכמו ב-33.67 מיליארד דולר אל מול 33.41 מיליארד בצפי האנליסטים.
עוד דווח כי פעילות המטאוורס הסתיימה בהפסד תפעולי של 3.3 מיליארד דולר. מטא צופה כעת צמיחה שנתית של 3-11% ומזהירה מהשפעות מערכת ההפעלה של אפל על הכנסות הפרסום. בעקבות הדוחות, צנחו מניותה של פייסבוק 22.8% במסחר המאוחר בוול-סטריט ובשעת כתיבת שורות אלו גם החוזים העתידיים על הנאסד"ק, שפייסבוק מהווה אחוז יחסי לא מבוטל ממנו (4.841% מכלל המדד), מוחקים גם הם 2.1%.
עיקר הסיבות להתרסקות היו התחזיות ה-"צנועות" של מטא לרבעון הראשון (כאמור, צמיחת הכנסות של 3% בטווח התחתון). תחזית זו מעלה שאלות לא רק לגבי תחזיות הצמיחה של פייסבוק עצמה, כי אם גם על אלו של כל תעשיית הפרסום האינטרנטית.
נראה כי פייסבוק צופה בעיות מהותיות בעסק המרכזי שלה - הכנסות מפרסומות. החברה צופה האטה בשימוש בשירותים המרכזיים שלה (הפלטפורמה החברתית כמובן) וכן הוצאות נמוכות באופן משמעותי על ידי הגופים שהיו רגילים במשך שנים רבות להוציא סכומי עתק על פרסום ברשת החברתית, בייחוד בעקבות קשיי שקשורים לאינפלציה ולפגיעה בשרשראות האספקה כך מסבירים בחברה. נוסף לך, וכאמור, החברה צופה השלכות מהותיות כתוצאה משינויים במודל הפרטיות של חברת APPLE (סימול: AAPL), שצפויים אפוא לפגוע גם הם בשורה העליונה של מטא.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידות במניית החברה לא עצרו אצלה, כאשר מניות של רשתות חבריות נוספות כמו SNAP INC (סימול: SNAP), PINTEREST (סימול: PINS) ו- TWITTER INC (סימול: TWTE) איבדו כולן 16%, 9% ו-8% בהתאמה. מניות של חברות אשר פועלות בתחות הפרסום אבדו גם הן אחוזים רבים, כאשר THE TRADE DESKINC (סימול: TTD) ו- ROKU, INC (סימול: ROKU) איבדו כל אחת 8.5% ו-5% בהתאמה.
הבעיה המרכזית היא כזו, מטא צופה הכנסות של 27 עד 29 מיליארד דולר ברבעון הקרוב, השוק ציפה ל-30.1 מיליארד. בעיה נוספת היא כאמור העובדה שעל פי מדידות שאותן ערכה החברה - אנשים מבלים פחות זמן בפלטפורמות שלה. לא מדובר רק ברשת החברתית פייסבוק עצמה כמובן, אלא גם בפלטפורמות כמו ממשק המסנג'ר שלה, אשר משמש להעברת הודעות בין ולפי משתמשי פייסבוק עצמן, וגם בוואטסאפ ובאינסטגרם.
אחת מהסיבות לכך מטא מסבירה היא שגם בתוך הפלטפורמות עצמן, ציבור המשתמשים בוחר שלהפנות תשומת לב רבה יותר ל-"Reels" ממשק סרטונים קצרים שפייסבוק השיקה בתוך אינסטגרם על מנת להתחרות בסרטוני הטיקטוק של המתחרה ByteDance ופשוט מכניסים לה פחות כסף מאשר הפיד עצמו או הסטורים שאותם אנשים היו מעלים ברמה גבוהה יותר בעבר.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מטא יכולה להאשים כמובן רק את עצמה, היא זו שחתרה למהלך על מנת להציב תחרות לטיקטוק, וכעת נראה שלפחות בדרך הפעולה הנוכחית, זה לא בדיוק עובד. אין לגרוע כמובן את העובדה שאנשים גם מבלים פחות זמן בלהסתכל בעמודי האינסטגרם והפייסבוק שלהם, דבר שיכול להצביע על כך שאנשים פשוט מבלים פחות זמן בתוך הבית. סיבה זו כמובן אינה חדשה, ולאחר שנתיים של מגפה עולמית רוויה סגרים והגבלות, הציבור בצורה מובנת בוחר שלבלות בצורות שהן יותר "חברתיות" דה פאקטו מאשר הרשתות עצמן.
לא מזמן מניית NETFLIX (סימול: NFLX) דיווחה ברבעון הרביעי על הכנסות שעמדו בהתאם לצפי האנליסטים והסתכמו בכ-7.7 מיליארד דולר. בשורה התחתונה הכתה נטפליקס את התחזית והציגה רווח מתואם של 1.33 דולר למניה, הרבה מעל לצפי שעמד על 0.82 דולר. חרף הדוחות הטובים בסה"כ שהציגה החברה, היא דיווחה על תחזית צמיחת משתמשים עגומה, בסה"כ 2.5 מיליון חדשים כאלו ברבעון הקרוב, פחות מצפי מתחזיות השוק.
הבעיה של נטפליקס הייתה אז ונשארת גם כעת - החזרה לשגרה שמרסקת את חברות הצמיחה המואצת. ממש כמו הבעיה של מטא, ניכר כי מה שפוגע בתחזיות הצמיחה של חברות אלו הוא שאנשים בוחרים לבלות זמן רב יותר מחוץ לבית. מצב דומה פגע גם במניית PELOTON INTERACTIVE INC (סימול: PTON), המייצרת חלופה תוך בייתית לרכיבה על אופניים ודיווחה לאחרונה כי תצמצם - גם אם באופן זמני - את יצור האופניים הביתיות שלה כתוצאה מדעיכה בביקושים, מצב אשר נבע אפוא מסיבה דומה.
יתכן כמובן שקיימת בעיה נוספת מלבד החזרה לשגרה, והיא שאנשים נהנים מהפלטפורמות החברתיות אותן מציעה מטא פחות מבעבר, דבר שגורם להם להשתמש בפלטפורמה פחות, ונתון שמשפיע כמובן גם על הכנסות הפרסום של החברה.
אחת מהסיבות אגב שהתגובה לדוחות מטא הייתה כה חריפה היא העובדה כי ענקית נאסד"ק נוספת (3.761% מכלל המדד), אלפאבית - חברה האם של GOOGLE (סימול: GOOGL) דיווחה 24 שעות לפני פייסבוק על דוחות מצויינים שעקפו את צפי האנליסטים והכו את התחזיות כמעט בכל השורות.
מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי התייחס לדוחות אלפאבת ואמר כי החברה שלו רואה צמיחה משמעותית בעסקי הפרסום של החברה, וכי היא עוזרת למיליוני עסקים לשגשג ולהגיע ללקוחות חדשים. בזמן שפייסבוק מוחה על הכנסות נמוכות יותר מהרילס, אלפאבת רואה גידול משמעותי בהכנסות מיוטיוב.
שתי השאלות החשובות להמשך:
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
