ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין, וויקס
דוחות

WIX מנמיכה תחזית לשנה כולה; אפשר היה להרגיש את זה באוויר

ההכנסות השנה יסתכמו ב-1.255 עד 1.27 מיליארד לעומת תחזית האנליסטים ל-1.29 מיליארד; ברבעון השלישי ההכנסות יסתכמו ב-311-317 מיליון לעומת צפי ל-325 מיליון דולר
נתנאל אריאל | (6)

חברת הקמת האתרים הישראלית WIX וויקס הנסחרת בנאסד"ק מדווחת על הכנסות בסך 316 מיליון דולר ברבעון השני לעומת צפי להכנסות בסך 311 מיליון דולר - מדובר על  גידול של 34% בהשוואה לשנה הקודמת. שיעור הגבייה ברבעון השני של 2021 עמד על 343 מיליון דולר, גידול של 29% בהשוואה לשנה הקודמת. הנהלת וויקס אומנם מציינת כי היא רואה יציבות בגידול הגבייה מקבוצות המשתמשים הנובעת ממספר גבוה של מצטרפים חדשים, שיעור חידוש גבוה, שיעור המרה גבוה ללקוחות משלמים וכמו כן שיפור במוניטיזציה. אבל היא מספקת תחזית מאכזבת מעט ליתר השנה. ההכנסות יסתכמו בין 1.255 מיליארד דולר ל-1.27 מיליארד דולר. השוק ציפה להכנסות של 1.29 מיליארד דולר. ברבעון השלישי מצפה וויקס למכירות של 311 עד 317 מיליון דולר - השוק ציפה ל-325 מיליון דולר. מדובר בהנמכת ציפיות קטנה יחסית, אבל כשצמיחה זה "שם המשחק" בוול סטריט מדובר בהודעה מאכזבת. אפשר היה להרגיש אותה באוויר כבר לפני שבוע כשחברות הדיגיטל התחילו לפרסם וחלקן אכזב. פייבר הישראלית שמספקת פלטפורמות למפגש בין עסקים לפרילנסרים הנמיכה תחזיות והמניה קרסה ואז הצפנו את השאלה הגדולה לגבי וויקס, מאז המניה ירדה ב-15%  (הרחבה כאן) לקריאה נוספת: >>> ההאטה בפייבר היא נורת אזהרה לכל מניות הדיגיטל >>> למה וויקס יורדת ב-6%? וויקס היא פלטפורמה שמאפשרת לעסקים לבנות אתרים במהירות ובקלות יחסית. תקופת הקורונה האיצה את הצורך של עסקים בפלטפורמה דיגיטלית. החזרה ל"נורמה", למרות שאנחנו עדיין לא שם, מחזירה אנשים לחנויות הפיזיות וכנראה מפחיתה את הצורך ביכולות הדיגיטליות, אם כי ברור שהדיגיטל ימשיך לצמוח. ״משבר הקורונה הוא אירוע מתמשך ומתפתח המייצר חוסר וודאות ברחבי העולם. אנחנו, כמו גם היוזרים שלנו, עומדים בפני מציאות לא ברורה בה קשה לנבא האם אנו בפתחו של גל חדש, או לקראת סיומו של הגל הקודם וחזרה לשגרה״, אומר אבישי אברהמי, מייסד-שותף ומנכ״ל Wix.״ עבור המשתמשים שלנו, פירוש הדבר הוא שהם לא יודעים אם עליהם להקים חנויות, אירועים ושירותים מקוונים או פיזיים, כמו גם לתכנן תוכניות קדימה. התוצאה עבורנו, היא האטה קלה ביצירת נוכחות מקוונת חדשה המשתקפת בתוצאות הפיננסיות שלנו, שהגיעו לרף התחתון של התחזיות שלנו. המשתמשים שלנו והעולם כולו מנווטים את דרכם במציאות של חוסר ודאות ודווקא בשל כך, יותר מתמיד, עלינו להמשיך להתמקד במטרה ארוכת הטווח שלנו - להיות המנוע העיקרי של הרשת, לאפשר דמוקרטיזציה דיגיטלית ויצירת זהות ונוכחות אונליין לכל סוגי המשתמשים, בכל רחבי העולם.״. ליאור שמש, סמנכ״ל הכספים של Wix, מוסיף, ״התוצאות שלנו עדיין מראות גידול חזק יותר מאשר ברבעונים טרם הקורונה, למרות שהרבעון השני הגיע עם האטה גדולה יותר משציפינו, צמיחת כמות המשתמשים נותרה גבוהה יותר לעומת 2019, והגידול במספר המשתמשים שעברו ממנויים חינמיים למנויים בתשלום ובמוניטיזציה נותר איתן - כל אלה הינם סימנים נוספים ליסודות חזקים. אנחנו מעדכנים את הציפיות שלנו להמשך השנה תוך לקיחה בחשבון של המשך אי-הוודאות העולמי המתמשך סביב הקורונה ותזמונם של שיתופי פעולה עם לקוחות B2B. השאיפות שלנו לא השתנו, ואנחנו נמצאים במקום טוב מאוד להמשך הפיכתנו לפלטפורמה המקוונת המובילה לשימוש עבור כל סוגי המשתמשים והעסקים״.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לחברה אין רווח 12 שנים וזה הזוי (ל"ת)
    אבי 12/08/2021 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גונן 11/08/2021 15:36
    הגב לתגובה זו
    שריקי זה וויקס ווויקס זה שריקי!!
  • מי זה שריקי ? (ל"ת)
    -- 11/08/2021 19:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כלכלן 11/08/2021 10:15
    הגב לתגובה זו
    אף מילה על הרווח? צמיחה צמיחה אבל מה הרווח שלה? למה מוזכרת אפילו מילה על הרווח או יותר ההפסד המטורף שלה??
  • 2.
    משקיע 11/08/2021 08:57
    הגב לתגובה זו
    to the moon
  • 1.
    גבי 11/08/2021 08:41
    הגב לתגובה זו
    הקורונה לצערנו לא נעלמה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.