עדי ברזילי פייבר
צילום: ביזפורטל
TV

ההאטה בפייבר היא נורת אזהרה לכל מניות הדיגיטל; המניה נופלת 19% בטרום

פייבר דיווחה היום על דוח טוב לרבעון השני אבל סיפקה תחזית מאכזבת להמשך השנה, ובעולם שבו התמחור נקבע בעיקר על פי הצמיחה, זו תהיה מכה כואבת למשקיעים - טור דעה
עדי ברזילי | (5)
נושאים בכתבה טכנולוגיה פייבר

חברת פייבר הישראלית הנסחרת בוול סטריט בבנתה פלטפורמה שכבשה אנשים בכל העולם. מחפשים גרפיקאי / מתרגם / מתכנת - כנסו לפייבר וקבלו הצעות. ולא סתם הצעות - הצעות מאנשי מקצוע טובים ובמחירים נמוכים. איך זה יכול להיות? כי פייבר מאפשרת לכם להעסיק עובדים בכל רחבי העולם בהתאם לתמחור בשווקים שלהם. עורך וידאו מאוקראינה או מעצב מהודו יעלו לכם פחות מעובדים מקומיים.

אז כמובן שהקורונה עשתה לפייבר שירות מצוין. כשהכל הפך לדיגיטלי כבר לא צריך את העובד בשולחן ליד וככה נחשפו המוני עסקים לעובדים מכל רחבי העולם ונוצרו מיליונים רבים של התקשרויות דרך האתר של פייבר. גאות מטורפת. בסך הכל הקורונה האיצה את הצמיחה של פייבר בשמונים אחוז בשנה, קיצרה תהליכים עסקיים והזינקה את מניית החברה פי עשר.

אבל מה יקרה ביום שאחרי הקורונה? כנראה שהדיגיטל ימשיך לצבור תאוצה אבל זה כבר לא יהיה באותו הקצב. השירותים של חברות הדיגיטל יתחזקו ויורחבו, אבל קצב הגידול ייחלש. כמה ייחלש? פייבר דיווחה היום על דוח טוב לרבעון השני - אבל תחזית מאכזבת להמשך השנה - במקום לגדול בשישים-שמונים אחוז היא תגדל ברבעונים הבאים בארבעים אחוז בערך. טוב, זה עדיין הרבה, אבל זה לא כמו שוול סטריט צפתה. ובעולם שבו התמחור נקבע בעיקר על פי הצמיחה, זו תהיה מכה כואבת למשקיעים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 08/08/2021 12:38
    הגב לתגובה זו
    גידול של 40% לשנה. נורא.
  • 3.
    משקיעני 05/08/2021 20:04
    הגב לתגובה זו
    אני מקוה שקלטתם את מה שאמרה לכם ותעשו בהמשך פעמיים ויותר חושבים לפני שאתם משקיעים בחברות האלה
  • 2.
    רק מזומן 05/08/2021 17:24
    הגב לתגובה זו
    הכל בערך פי כמה משווי אמיתי הכסף הזול יצר את בועת המאה.
  • 1.
    הסגרים הקרובים של הדלתא בעולם - יעדכנו את התחזית ללמעלה (ל"ת)
    פוקסי 05/08/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
  • אייל 07/08/2021 08:01
    הגב לתגובה זו
    הקורנה פה עד 2025 ולכן כל עצירה היא רגעית לחשוב שהקורונה עברה מהעולם זה לא ראלי - ראו מנית מודרנה שוברת שיאים רק מתוך צפיה שהקורונה פה לעוד כמה שנים טובות
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

סם אלטמן
צילום: ויקיפדיה - TechCrunch

openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT

כשהמתחרות סוגרות פערים, המשתמשים מתלוננים והלחץ הפיננסי גובר,  סם אלטמן מפנה את כל המשאבים לשיפור חוויית המשתמש: "יש עוד הרבה עבודה"



הדס ברטל |

חברת openAI, המפתחת של ChatGPT, נמצאת באחת מנקודות המפנה הדרמטיות מאז הקמתה. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הכריז על "קוד אדום" פנימי, לצורך שדרוג ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר, במטרה לשפר את הביצועים של המוצר המרכזי של החברה ולחזק את חוויית השימוש.

מדובר בצעד שמעיד על רמת הדחיפות שהחברה חשה, על רקע התחזקות גוגל עם מודל Gemini שעקף את openAI במדדים טכניים רבים, לצד האצה בכניסת מתחרות נוספות כמו Anthropic לשוק הארגוני.

יותר מדי השקעות, פחות מדי תוצאות

לפי המזכר הפנימי, החברה תשהה בינתיים פיתוחים נוספים שהיו בשלבים מתקדמים, כמו למשל: סוכני AI בתחומי בריאות, קמעונאות ואפילו פרויקט בשם Pulse שפותח כעוזר אישי. גם תכניות להכנסות מפרסום נדחות לעת עתה.

במקום זאת, כל הצוותים הרלוונטיים יתמקדו בשיפור ChatGPT בדגש על ביצועים, מהירות תגובה, אמינות והפיכת הממשק ליותר מותאם אישית ו"אינטואיטיבי". החברה מקיימת כעת שיחות עבודה יומיות בנושא ומעודדת מעבר זמני של עובדים בין מחלקות כדי לתגבר את המאמץ.

משתמשים פחות מרוצים, מתחרות מצמצמות פערים

גרסת GPT-5 שהושקה לאחרונה בקיץ זכתה לביקורות צוננות מצד חלק מהמשתמשים: הטון נתפס כקריר, המענה לשאלות פשוטות הפך מסורבל יותר, והאינטראקציה הפכה "טכנית מדי". לפני כחודש ביצעה החברה תיקונים, אך נראה שלא די בכך. במקביל, גוגל ממשיכה להתקדם במהירות. גרסת Gemini החדשה עקפה את מודל GPT במדדים סטנדרטיים בתעשייה, והציגה זינוק של 200 מיליון משתמשים חודשיים תוך שלושה חודשים בלבד. גם Anthropic מושכת יותר לקוחות עסקיים נהנית מתדמית יציבה וזהירה יותר ומצטיירת כמתחרה אמינה גם אם מספר המשתמשים שלה נמוך בהרבה מב-Chat GPT. כיום גם דווח כי החברה שוקלת גם הנפקת ענק לפי שווי של 300 מיליארד דולר. 

גם שאר המתחרות של OpenAI כבר אינן שחקניות שוליות, אלא גורמים שמעצבים את שוק הבינה המלאכותית ואף דוחקות את החברה לעמדת מגננה.