לירן לובלין ועדי ברזילי
צילום: biztv
TOP BIZ

המשקיעים פספסו? פרטנר, נאוויטס ובזן יעלו ביותר מ-30%

לירן לובלין, מנהל המחקר בבית ההשקעות IBI, מסביר מה המשקיעים לא לקחו בחשבון בתמחורים של שלוש החברות הגדולות האלה ולמה זו יכולה להיות הזדמנות מעניינת - צפו בראיון המלא
עדי ברזילי | (20)

הבורסה המקומית שלנו ממשיכה לעלות אבל עדיין אפשר למצוא תמחורי חסר בכל מיני תחומים, אפילו במניות של חברות גדולות ומוכרות. מנהל המחקר של בית ההשקעות IBI, לירן לובלין, מביא לאולפן ביזפורטל שלוש מניות כאלה, פרטנר, נאוויטס פטרוליום ובזן, עם אפסייד שנע בין 29% ל-42%. צפו בראיון: המניה הראשונה היא פרטנר 0.78% שנסחרת נכון למועד צילום התכנית במחיר של 16 שקל ולובלין צופה לה אפסייד של 31% למחיר של 21 שקל למניה, מחיר שלא נראה בחברת התקשורת כבר הרבה זמן. לובלין טוען שפרטנר תמשיך להינות משירותי האינטרנט, שהדרישה אליהם רק הולכת וגוברת, ומאידך תהנה מחידוש הטיסות לחו"ל שיביא לחידוש הביקושים לחבילות התקשורת שמשפיעות בצורה ניכרת על שורת הרווח. המניה השניה ברשימה שלנו היום היא נאוויטס פטר יהש 0.17% , חברת חיפושי הנפט והגז באמריקה הצפונית. נאוויטס נסחרת כרגע במחיר של 14 ש"ח ובבית ההשקעות IBI צופים לה מחיר יעד של 20 שקל, כלומר אפסייד משמעותי של 42% למחיר של טרום הקורונה. האפסייד, מעריכים ב-IBI, יגיע מהעליה במחירי הנפט ומפרויקט שננדואה.  

והמניה השלישית היא בזן 1.32% שנסחרת נכון לעכשיו ב-77 אג' ולובלין מעריך שתעלה ב-29% למחיר של 1 שקל למניה. בזן התרסקה כמו כל חברות האנרגיה בפברואר-מרץ 2020 ומאז תנודתית מאד. לובלין מציין כי החברה נהנית באופן שוטף מההכנסות מהצד הפטרוכימי שלה אבל האפסייד יגיע עכשיו מצד הנפט, שוב בעקבות החזרה לשגרת טיסות ונסיעות פוסט המגפה.  

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    בן 22/04/2021 11:07
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים צופים עליה משמעותית במנית בזן לאורך זמן , לכן כדאי מאוד להחזיק בתיק מניה זו.
  • 13.
    כדי לבדוק היטב את החברות של דלק קבוצה , לפי כל הער 06/04/2021 00:37
    הגב לתגובה זו
    כדי לבדוק היטב את החברות של דלק קבוצה , לפי כל הערכות מומחים האגחים עלו במאות אחוזים, המניה בדרך למעלה עקב דוחות מעולים של כל חברות הבת ועסקה ענקית קרובה בפתח !
  • 12.
    דוד 05/04/2021 20:12
    הגב לתגובה זו
    מניה תרד
  • 11.
    X 05/04/2021 15:10
    הגב לתגובה זו
    ניתוח פושר. כנראה פרטנר היחידי שיש לו חבילות חו"ל. המניה תקועה ואין סימני התקדמות. (ניתוח שלי)
  • dw 05/04/2021 19:01
    הגב לתגובה זו
    זה היה מנכל מוערך ומכאן חשש המשקיעים
  • 10.
    שננדואה של נוויטאס תטיל ביצי זהב כל חודש לאורך שנים (ל"ת)
    שמוליק 05/04/2021 14:51
    הגב לתגובה זו
  • YL 06/04/2021 11:55
    הגב לתגובה זו
    אז תלמד מי זה תדמור הוא היה מנכל דלק ו כנראה תלמיד למופת של תשובה לכן שלא היו לך אשליות תדמור מעולם לא פרסם או הצהיר על מדיניות ****חלוקת רווחים** אלא רק פרסום השקעות נוספות ש בגינם מגיע רק לגביר בנדיבות תמורה
  • 9.
    ככה זה האתר החדש. ספקולציות פרסומיות כל יום. מה זה 05/04/2021 14:42
    הגב לתגובה זו
    ככה זה האתר החדש. ספקולציות פרסומיות כל יום. מה זה משנה הגולשים. העיקר עושים קופה.
  • 8.
    איזו עבודה טיפשית זה אנליסט כמו סוחר סמים ממליץ לך 05/04/2021 14:04
    הגב לתגובה זו
    איזו עבודה טיפשית זה אנליסט כמו סוחר סמים ממליץ לך לקנות ואומר דברים כדי לשכנע אותך ומתבסס על מידע אבל באותה נשימה הוא מודיע לך שהוא לא אחראי לפה שלו
  • 7.
    לא כדאי להקשיב לצוות הקשקשנים האלה שלא יכולים לקחת 05/04/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    לא כדאי להקשיב לצוות הקשקשנים האלה שלא יכולים לקחת אחריות על הפה שלהם,בזן בדרך למטה תזהרו
  • אני 06/04/2021 18:15
    הגב לתגובה זו
    "בזן תרד" בלי שום הסבר. בזן מרוויחה מזיקוק נפט, ולמקרה שלא שמת לב, חזרנו לשגרה והביקוש לשמנים ולבנזין כמעט חזר למה שהיה. בנוסף בזן יושבת על נדלן בשווי מליארדים למקרה שיהיה פינוי של בזן או חלק ממנה. אין שום סיבה שלא תחזור לשער 150 או אפילו 200 כמו שהיה לפני הקורונה. הנפילה במניה מוגזמת
  • dw 05/04/2021 18:59
    הגב לתגובה זו
    הפקקים בכבישים הולכים וגוברים - שזה לקוחות משלמים של בזן. כל שנה יש פה עוד 200 אלף מכוניות, כשכל מכונית חדשה זה עוד לקוח משלם ל 20 שנה. כמו חוזה סולארי. ובנוסף עוד מעט עם ישראל חוזר לטוס. לא משנה באיזו חברה תבחר לטוס - ישראייר, אלעל, בריטיש או טורקיש - כולם קונים דס"ל מבזן ופז נפט, מה שאומר זינוק במוצר הדס"ל. הייתי רוצה לראות שבזן מתחילה לבצע בייבק למניה. נגיד 100 מלשח. במחיר מניה דו ספרתי זה פשע לא לעשות את זה.
  • 6.
    אחד שיודע 05/04/2021 13:52
    הגב לתגובה זו
    רק משקיע בעל נטיות התאבדות ישקיע בבזן ובנאוויטס.
  • הגיוני 06/04/2021 18:18
    הגב לתגובה זו
    אתה זה שמדליק את האור. מה יש לך להתלונן? אתה צורך חשמל ובנזין ומעמיד פנים כאילו זה אשמה של מישהו אחר.
  • 5.
    ישרא ל י 05/04/2021 13:50
    הגב לתגובה זו
    ג.נ. מחזיק
  • מי ש מכניס פשפשים וקרציות אליו הביתה שלא יבכה (ל"ת)
    YL 05/04/2021 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בזן:- מחירי הנפט עולים והמניה עושה מה שבזן שלה :) (ל"ת)
    אסף 05/04/2021 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יאללה משקיע (ל"ת)
    32-0 05/04/2021 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    YL 05/04/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
    כ תלמידו של תשובה האם גם אתה מתכונן להנפיק סדרות של אגחחחח?? ואגב אם החברה ריווחית מה עם מדיניות תמלוגים??????
  • 1.
    פרטנר תמשיך ביציבות ,שופ פריצה משמעותיתהסלולאר דוע 05/04/2021 12:54
    הגב לתגובה זו
    פרטנר תמשיך ביציבות ,שופ פריצה משמעותיתהסלולאר דועך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.