בנימין נתניהו וישראל כץ
צילום: ששון תירם

ה-OECD: המשק הישראלי עומד בפני מיתון קשה; התמ"ג יתכווץ ב-6.2%

בדו"ח השנתי של הארגון נכתב כי גם בתרחיש של התפרצות בודדת ההתאוששות ממנה תהיה איטית וכי רמות התוצר לא צפויות להגיע לרמה שלפני המשבר עד סוף 2021; במקרה בו תהיה התפרצות שנייה, התמ"ג צפוי לרדת ב-8.3% 
נושאים בכתבה OECD ישראל כץ

ארגון ה-OECD (המדינות המפותחות), מפרסם היום תחזית כלכלית ל-2020 בצל התפשטות נגיף הקורונה. על פי כלכלני הארגון גם בתרחיש לפיו ישראל סבלה מהתפרצות בודדת התמ"ג צפוי להתכווץ ב-6.2%. לדבריהם, אחוז האבטלה הגבוה וחוסר הוודאות יקשו על התאוששות המשק.

על פי הדו"ח, המשק הישראלי עומד בפני מיתון קשה בו התמ"ג צפוי לרדת בשיעור של 8.3% במקרה בו תהיה התפרצות שנייה של הנגיף בהמשך השנה. במקרה של התפרצות בודדת התמ"ג צפוי להתכווץ ב-6.2%.

בארגון מציינים כי צעדי ההסגר בישראל היו מחמירים אך קצרים ביחס ליתר המדינות ב-OECD. לדבריהם גם בתרחיש של התפרצות בודדת ההתאוששות ממנה תהיה איטית היות ואחוז האבטלה הגבוה וחוסר הוודאות מכבידים על הביקוש המקומי והחיצוני. אי לכך, רמות התוצר לא צפויות להגיע לרמה שלפני המשבר עד סוף 2021. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הזוי 10/06/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    איפה משרד האוצר ? הם מדברים בכלל בינהם ?
  • 9.
    המשועמם 10/06/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
    מצב המשק מעולה! הבורסה פורחת! השקל הוא המטבע החזק ביותר! לא יהיה מיתון וכמובן האבטלה היא זמנית ותוך חודש המצב יחזור לקדמותו! ??????????
  • 8.
    פעם היה נגיד אמיץ שדאג ליצואולא פחד מה יגידו על הדולר (ל"ת)
    שמואל 10/06/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קול 10/06/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    אבל מה זה משנה, הבורסה עולה.תחי הבורסה
  • ולכן השקל הוא המטבע החזק ביותר בעולם (ל"ת)
    המשוממם 10/06/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תתעוררו 10/06/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי שהמשק יחזור לצמיחה. שר האוצר ,חייב לבצע מהלך משולב של ביטוח מס על פקדונות דולריים אחרת השקל החזק מחסל את הייצוא. בושה וחרפה מה שמתרחש פה, ספקולנטים עושים לישראל פיגוע כלכלי ושניהם לא עושים כלום לעזור את זה.
  • 5.
    משה ג. 10/06/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    הממשלה צריכה לדחוף לכל מי שהפסיד כסף כתוצאה מהוראותיה לסגור פעילויות, את הכסף שהפסיד ובצורה נדיבה אפילו שימצאו רמאים שאפשר אח"כ לגבות מהם חזרה מה שקיבלו שלא כדין. עקב העיקובים אנשים פושטים רגל עסקים נסגרים והשר לומד, אבל לאט מדי.
  • 4.
    משה 10/06/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    רוצים שהעם יהיה בסגר על מנת למלט את מושחתיהן מהמשפט על 3 אישומים חמורים בגין שוחד ומרמה אי אפשר להיפטר ממנו כמו עלוקה.
  • אליהו 10/06/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    תפרו לו תיק והוא יצא מיזה על אפך
  • 3.
    חיים 10/06/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    חבל
  • 2.
    מעודדים תעסוקה: פועלים זרים מסין וטורקיה (ל"ת)
    דרום ת"א 10/06/2020 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שגיא 10/06/2020 12:49
    הגב לתגובה זו
    האוצר ובנק ישראל ימשיכו להיות אדישים להתחזקות השקל עד שכולנו נחטוף את הבומבה לפרצוף.
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.