ההתרסקות במניית אפריקה - האם הכיוון הוא מחיקה מוחלטת?
מניית אפריקה צוללת כעת 10% וזאת אחרי נפילה של 27% אתמול וירידה של 23% ביום ראשון. הטריגר למפולת הנוכחית הוא הצעות הרכישה שנתקבלו אצל מחזיקי האג"ח. 2 הצעות הונחו לאחרונה בפני מחזיקי האג"ח שהם אלו שמנהלים כעת את ההצגה. האחת של האחים סיידוף שנראית כעת לא רלוונטית בשל התספורת האגרסיבית, והשנייה של קרן ווסטפורט שנבחנת כעת וצפויה לעבור מקצה שיפורים. העניין הוא שבשתי ההצעות הדרישה מצד המציעים היא לקבלת 100% מהמניות. כלומר בעלי המניות הנוכחיים נמחקים לחלוטין.
כבר בחדש מאי הודיעה הנהלת אפריקה על פתיחת מו"מ לקראת הסדר חוב, זאת ברקע למצב הכלכלי ברוסיה שהביא להרעה במצבה הפיננסי של החברה. עם זאת, גם לאחר שהפעילות ברוסיה נמכרה ללבייב תמורת 550 מיליון שקלים, עדיין היקף ההתחייבויות עולה באופן משמעותי על היקף הנכסים ובאופק תשלומי האג"ח נראים מאוד ממוטלים בספק (כבר במאי הקרוב). לכן אפריקה בהובלת מחזיקי האג"ח מתנהלת לקראת הסדר חוב להפחתת ההתחייבויות וייצוב החברה כאשר הכיוון הוא מציאת משקיע. מהסיבה הזו לבייב (בדיוק כמו דנקנר בשעתו) מחוץ לתמונה ויכול להגיש הצעה כמו כל אחד אחר. כך או כך, נכון לעכשיו בעלי המניות בסכנת מחיקה מוחשית, והסוחרים בבורסה מתחילים להרגיש את החום.
בשיחה עם Bizportal אומר היום מאיר סלייטר מבנק ירושלים שמסקר את סדרות האג"ח של אפריקה כי "הסיפור הוא בעובדה שמחזיקי האג"ח הם אלה שמנהלים כעת את ההצגה, ולכן ברור שבעלי המניות לא מעניינים אותם ועל זה הם לא יציגו דרישות. באופן כללי, הסדר חוב זה לא דבר שבהכרח אמור להביא למחיקת מחזיקי המניות אבל כפי שהדברים נראים משתי ההצעות שעלו לאחרונה - בעלי המניות נמחקים. השאלה כעת היא האם בית המשפט יתערב לטובתם של מחזיקי המניות במידה ותהיה מחיקה, כמו שקרה בהסדר החוב של אלון קבוע כחול עם מגה, אז נקבע למחזיקי המניות פיצוי במזומן של 30 מיליון שקלים. בכל אופן אני חושב שגם אחרי הנפילות האחרונות אני חושב שלמניה יש עוד מקום לרדת. בשורה התחתונה מחזיקי המניות צריכים להבין שיש פה סיכון לזה שהמניות יימחקו".
הערכות בשוק הן שבמקרה הזה, כיוון שמדובר במחיקה משמעותית מאוד (סביב 500 מיליון שקלים) לבעלי האג"ח, בית המשפט לא יתערב לטובת בעלי המניות. כלומר אם בעלי האג"ח נפגעים קשות, אז כמובן שבעלי המניות נמחקים, כמו שקרה באידיבי או בסקיילקס. ונציין כי כי במקרים של אידיבי, סקיילקס ומקרים אחרים, מניות החברות הללו שיקפו שווי גדול למרות האיום במחיקה שלבסוף התממש. התרחיש היחיד שבו בעלי המניות הנוכחיים נשארים בחיים הוא הצעת מצד לבייב, וגם זה כנראה בצורה של זכויות או משהו דומה שיצריך ממחזיקי המניות הזרמה של כסף בתמורה להישארותם בתמונה. אבל כרגע זה לא על הפרק ומה שכן על הפרק זה ההצעות שמדוברות של מחיקה מוחלטת.
- האיש העשיר ביותר באפריקה: כמה הוא שווה ומה הפרויקט החדש שלו?
- קבוצת מר קיבלה הזמנה של 36 מיליון אירו ממדינה באפריקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 10.משה 27/11/2016 19:58הגב לתגובה זומה יש להפסיד כי מ-10000 שקל בעבר הרחוק נישארו היום רק 500 שקל אז מה זה משנה אם ימחקו אותה או לא
- 9.תודה על התשובה (ל"ת)יצי 23/11/2016 09:00הגב לתגובה זו
- 8.סוחר מנוסה 23/11/2016 01:31הגב לתגובה זוישנם שורטיסטים שפתחו שורט על אפריקה לא מהיום אלה כבר מזמן פתחו פוזיציה בגלל שכבר הריחו שהחברה לא תעמוד ביוב והמניות כניראה ימחקו כל מה שנישאר הוא לקנות את הסחורה כדי לזגור פוזיציה השורט ניפתח בשערים גבוהים מאוד ולכן כל פעם שתיראו קונה גדול זה סחורה שנירשמה בשורט הרבה לפני ועכשיו יש מימוש רווחים זה כולל סוחרי יום שדופקים שורט עם המכמה וקונים למטה בסוף היום או באמצע לאחר מימוש
- השורט לשבוע שעבר היה מיליון !!!? (ל"ת); 23/11/2016 13:29הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 22/11/2016 18:01הגב לתגובה זואת אפריקה מהון עצמי עתק של מיליארד שח להון עצמי שלילי גבוה של 150 מיליון פעולה זו חרצה את ין מחזיקי המניות לאבד את כל כספם מה גם שביהמ"ש קבע שאפריקה חדלת פרעון ובעלת הון עצמי שלילי גבוה מוזר שכל ה נעלם מעינכם ומעיני האתרים הכלכלים ההתרסקות במניה כעת היא תוצאה של התעורות בגלובס לנושא , וכתבה שם העירה את המחזיקים להבין מה הם מחזיקים התעוררות מאד מאוחרת..
- 6.יצי 22/11/2016 16:50הגב לתגובה זושאלה. אם המניות עומדים להימחק אז למה קונים
- . 22/11/2016 17:32הגב לתגובה זושאלה מצויינת
- למה שנענה 04/12/2016 21:04לא תקבל תשובות נקיות מאינטרס.
- אולי ניסיון השתלטות על החברה? קונים כוח בהצבעה (ל"ת)רון 24/11/2016 12:03
- 5.י. 22/11/2016 16:40הגב לתגובה זולמשמידי כספי החוסכים והפנסיונרים יש לחוקק חוק שימנע מהם נזק.
- 4.שאלה. אם המניות עומדים להימחק אז למה קונים בטרוף? (ל"ת)יצי 22/11/2016 15:50הגב לתגובה זו
- 3.אפריקה בדרך לנקודה !!! (ל"ת)הצלף 22/11/2016 15:28הגב לתגובה זו
- 2.מי קונה כמויות אדירות למרות הכתבות???? כנראה..... (ל"ת)דוד 22/11/2016 13:14הגב לתגובה זו
- 1.vvc 22/11/2016 12:14הגב לתגובה זואייל גורביץ אמר שהגיע לתחתית וביצעה תמיכה כפולה ועכשיו היא רק תעלה. אני מאמין רק לו נקודה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
- עדיף להאמין באסטרולוגיה (ל"ת)יאיר 22/11/2016 13:06הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
