ההתרסקות במניית אפריקה - האם הכיוון הוא מחיקה מוחלטת?

יוסי פינק | (15)
נושאים בכתבה אפריקה הסדר חוב

מניית אפריקה צוללת כעת 10% וזאת אחרי נפילה של 27% אתמול וירידה של 23% ביום ראשון. הטריגר למפולת הנוכחית הוא הצעות הרכישה שנתקבלו אצל מחזיקי האג"ח. 2 הצעות הונחו לאחרונה בפני מחזיקי האג"ח שהם אלו שמנהלים כעת את ההצגה. האחת של האחים סיידוף שנראית כעת לא רלוונטית בשל התספורת האגרסיבית, והשנייה של קרן ווסטפורט שנבחנת כעת וצפויה לעבור מקצה שיפורים. העניין הוא שבשתי ההצעות הדרישה מצד המציעים היא לקבלת 100% מהמניות. כלומר בעלי המניות הנוכחיים נמחקים לחלוטין. 

כבר בחדש מאי הודיעה הנהלת אפריקה על פתיחת מו"מ לקראת הסדר חוב, זאת ברקע למצב הכלכלי ברוסיה שהביא להרעה במצבה הפיננסי של החברה. עם זאת, גם לאחר שהפעילות ברוסיה נמכרה ללבייב תמורת 550 מיליון שקלים, עדיין היקף ההתחייבויות עולה באופן משמעותי על היקף הנכסים ובאופק תשלומי האג"ח נראים מאוד ממוטלים בספק (כבר במאי הקרוב). לכן אפריקה בהובלת מחזיקי האג"ח מתנהלת לקראת הסדר חוב להפחתת ההתחייבויות וייצוב החברה כאשר הכיוון הוא מציאת משקיע. מהסיבה הזו לבייב (בדיוק כמו דנקנר בשעתו) מחוץ לתמונה ויכול להגיש הצעה כמו כל אחד אחר. כך או כך, נכון לעכשיו בעלי המניות בסכנת מחיקה מוחשית, והסוחרים בבורסה מתחילים להרגיש את החום.

בשיחה עם Bizportal אומר היום מאיר סלייטר מבנק ירושלים שמסקר את סדרות האג"ח של אפריקה כי "הסיפור הוא בעובדה שמחזיקי האג"ח הם אלה שמנהלים כעת את ההצגה, ולכן ברור שבעלי המניות לא מעניינים אותם ועל זה הם לא יציגו דרישות. באופן כללי, הסדר חוב זה לא דבר שבהכרח אמור להביא למחיקת מחזיקי המניות אבל כפי שהדברים נראים משתי ההצעות שעלו לאחרונה - בעלי המניות נמחקים. השאלה כעת היא האם בית המשפט יתערב לטובתם של מחזיקי המניות במידה ותהיה מחיקה, כמו שקרה בהסדר החוב של אלון קבוע כחול עם מגה, אז נקבע למחזיקי המניות פיצוי במזומן של 30 מיליון שקלים. בכל אופן אני חושב שגם אחרי הנפילות האחרונות אני חושב שלמניה יש עוד מקום לרדת. בשורה התחתונה מחזיקי המניות צריכים להבין שיש פה סיכון לזה שהמניות יימחקו".  

הערכות בשוק הן שבמקרה הזה, כיוון שמדובר במחיקה משמעותית מאוד (סביב 500 מיליון שקלים) לבעלי האג"ח, בית המשפט לא יתערב לטובת בעלי המניות. כלומר אם בעלי האג"ח נפגעים קשות, אז כמובן שבעלי המניות נמחקים, כמו שקרה באידיבי או בסקיילקס. ונציין כי כי במקרים של אידיבי, סקיילקס ומקרים אחרים, מניות החברות הללו שיקפו שווי גדול למרות האיום במחיקה שלבסוף התממש. התרחיש היחיד שבו בעלי המניות הנוכחיים נשארים בחיים הוא הצעת מצד לבייב, וגם זה כנראה בצורה של זכויות או משהו דומה שיצריך ממחזיקי המניות הזרמה של כסף בתמורה להישארותם בתמונה. אבל כרגע זה לא על הפרק ומה שכן על הפרק זה ההצעות שמדוברות של מחיקה מוחלטת.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    משה 27/11/2016 19:58
    הגב לתגובה זו
    מה יש להפסיד כי מ-10000 שקל בעבר הרחוק נישארו היום רק 500 שקל אז מה זה משנה אם ימחקו אותה או לא
  • 9.
    תודה על התשובה (ל"ת)
    יצי 23/11/2016 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סוחר מנוסה 23/11/2016 01:31
    הגב לתגובה זו
    ישנם שורטיסטים שפתחו שורט על אפריקה לא מהיום אלה כבר מזמן פתחו פוזיציה בגלל שכבר הריחו שהחברה לא תעמוד ביוב והמניות כניראה ימחקו כל מה שנישאר הוא לקנות את הסחורה כדי לזגור פוזיציה השורט ניפתח בשערים גבוהים מאוד ולכן כל פעם שתיראו קונה גדול זה סחורה שנירשמה בשורט הרבה לפני ועכשיו יש מימוש רווחים זה כולל סוחרי יום שדופקים שורט עם המכמה וקונים למטה בסוף היום או באמצע לאחר מימוש
  • השורט לשבוע שעבר היה מיליון !!!? (ל"ת)
    ; 23/11/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 22/11/2016 18:01
    הגב לתגובה זו
    את אפריקה מהון עצמי עתק של מיליארד שח להון עצמי שלילי גבוה של 150 מיליון פעולה זו חרצה את ין מחזיקי המניות לאבד את כל כספם מה גם שביהמ"ש קבע שאפריקה חדלת פרעון ובעלת הון עצמי שלילי גבוה מוזר שכל ה נעלם מעינכם ומעיני האתרים הכלכלים ההתרסקות במניה כעת היא תוצאה של התעורות בגלובס לנושא , וכתבה שם העירה את המחזיקים להבין מה הם מחזיקים התעוררות מאד מאוחרת..
  • 6.
    יצי 22/11/2016 16:50
    הגב לתגובה זו
    שאלה. אם המניות עומדים להימחק אז למה קונים
  • . 22/11/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
    שאלה מצויינת
  • למה שנענה 04/12/2016 21:04
    לא תקבל תשובות נקיות מאינטרס.
  • אולי ניסיון השתלטות על החברה? קונים כוח בהצבעה (ל"ת)
    רון 24/11/2016 12:03
  • 5.
    י. 22/11/2016 16:40
    הגב לתגובה זו
    למשמידי כספי החוסכים והפנסיונרים יש לחוקק חוק שימנע מהם נזק.
  • 4.
    שאלה. אם המניות עומדים להימחק אז למה קונים בטרוף? (ל"ת)
    יצי 22/11/2016 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפריקה בדרך לנקודה !!! (ל"ת)
    הצלף 22/11/2016 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מי קונה כמויות אדירות למרות הכתבות???? כנראה..... (ל"ת)
    דוד 22/11/2016 13:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    vvc 22/11/2016 12:14
    הגב לתגובה זו
    אייל גורביץ אמר שהגיע לתחתית וביצעה תמיכה כפולה ועכשיו היא רק תעלה. אני מאמין רק לו נקודה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • עדיף להאמין באסטרולוגיה (ל"ת)
    יאיר 22/11/2016 13:06
    הגב לתגובה זו
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

תדיראן עולה 6%, חלל תקשורת 5%; הבנקים מאבדים 0.8%, חברות הביטוח 0.2%

המומנטום השלילי של "נאום ספרטה" נקטע, אחרי נפילות במדדים משעות הבוקר שהגיעו לירידה של עד 2.5% בת״א 90 ויותר מ-3% במדד הביטוח, הירידה נבלמת ומדדי הדגל בטריטוריה שלילית מתונה; תדיראן קופצת אחרי כניסת לתחום קירור חוות שרתים, חלל תקשורת עולה עם חוזה חדש

מערכת ביזפורטל |

אחרי המכירה החזקה של המניות בבוקר, מדדי ת"א נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד 0.2% ומדד ת"א 90 יורד 0.3%. במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3% ומדד הביטוח עבר לעליה של 0.2% אחרי שירד יותר מ-3% מוקדם יותר הבוקר.

את המחזורים הגדולים כמובן מרכזים מניות הבנקים, פועלים ולאומי, שנסחרים בירידות מתונות כעת נייס ונובה נסחרות בעליות הודות לארביטרז' חיובי.

עוד במוקד, אפשר להסתכל על המניות הביטחוניות כדי לנסות ולהבין את הדאגה של המשקיעים. מצד אחד, אם ישראל באמת תהיה מבודדת, יהיה צורך להגדיל את התקציבים והרכישה מהחברות הביטחוניות המקומיות, אך מהצד השני כל הצמיחה מול העולם נעלמת ברגע. המון חברות עושות פעילות במדינות זרות, בדגש על ארה"ב ואירופה, שם חברות נאט"ו מצפות להגדיל את התקציבים בצורה מהותית. נקסט ויז'ן בולטת לשלילה.


הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".