אושרה תכנית המתאר להתחדשות עירונית במתחם האורן בקריית אונו
מדובר בתכנית המשלבת מודל חדש שאימצה העירייה להוספת זכויות בפרויקטי פינוי בינוי כנגד חיזוק מבנים בתמ"א 38. את הפרויקט תבצע חברת אאורה, במסגרתו יהרסו 96 דירות קיימות לטובת הקמת 276 דירות ויחוזקו 56 דירות
(עדכון: 17/2) הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב בראשות דניאלה פוסק, אישרה למתן תוקף תכנית מתאר להתחדשות עירונית במתחם האורן בקריית אונו המשלבת פינוי בינוי יחד עם תמ"א 38. היא כוללת 332 דירות, מהן 276 ייבנו במסגרת פינוי בינוי, והיתר הינן דיירות קיימות המיועדות להרחבה וחיזוק. 30% מהדירות בבניינים החדשים תהיינה קטנות.
מדובר במודל חדש שאימצה העירייה, להסבת זכויות של תמ"א 38 בבניינים שאין בהם היתכנות כלכלית להתחדשות עירונית, לטובת פרויקטי פינוי בינוי סמוכים. כלומר, היזם המבצע יקבל אחוזי בנייה נוספים כנגד החיזוק. במקרה זה מדובר ב-34 יחידות דיור נוספות שתוכל להקים חברת אאורה, היזמית בפרויקט.
התכנית הינה תכנית לאיחוד וחלוקה המשתרעת על 17.5 דונם, וממוקמת מדרום מערב לצומת הרחובות וולך ולוי אשכול. מכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה.
תחילה הייתה התכנית בסמכות הוועדה המקומית שאישרה אותה להפקדה בינואר 2017. באוגוסט אותה שנה המליצה הוועדה המחוזית על אישור נוסף משר האוצר לתכנית וטענה כי היא אינה בסמכות הוועדה המקומית. כשנה לאחר מכן החליטה הוועדה המחוזית לאמץ את התכנית ולהפקידה מחדש, וזו פורסמה להפקדה בשנית בחודש מאי 2019.
התכנית בנוסח המופקד כוללת הריסת 3 מבני מגורים בני 4 קומות ו-96 יחידות דיור, ושני מבני מגורים בני 7 קומות עם 56 יחידות דיור המיועדים להרחבה וחיזוק. ובסל הכל – 332 יחידות דיור במתחם. במקום הבניינים המיועדים להריסה, ייבנו 5 בניינים חדשים בני 10 עד 20 קומות.
- המסר הכפול שבמבצע "דירה בביטחון" של אאורה
- אאורה מכרה 800 דירות מתחילת השנה - גידול של 22% לעומת 2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אישור התכנית לאחר התנגדויות שהוגשו לה, בין היתר על ידי חברת אאורה עצמה שביקשה להגדיל את כמות הדירות. "בחינה עדכנית של העלויות הנדרשות ליישום התכנית אל מול ההכנסות הצפויות ממנה, מעלה כי על מנת לאפשר רווחיות סבירה של 17.5%, נדרשת הגדלת כמות הדירות בכ-3.7% ל-280 יח"ד (תוספת של 12 דירות)", טענה החברה. בהחלטתה אישרה הוועדה הוספת 8 יח"ד, וזאת "בכדי להגיע לרווחיות של 17.5% על פי התייחסות שמאי המחוז". לפי הערכות אאורה, זמן הקמת הפרויקט יארך כשלוש שנים.
כמו כן, התכנית מאפשרת שימושים מסחריים וכוללת 1,200 מ"ר שטחי מסחר ו-1,360 מ"ר מבני ציבור. עוד כוללת התכנית הקמת כיכר עירונית וחניון תת קרקעי עם כ-500 חניות לשימוש הציבור ובעלי הדירות.
בהיבט התחבורתי, בשטחה של התכנית מתוכנן לעבור קו המטרו M3 במסגרת תכנית מתאר למערכת המטרו בגוש דן, תמ"א 70, המקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במינהל התכנון.
- מיזוגים ורכישות בנדל"ן הישראלי: קיצור דרך לצמיחה, אם עושים זאת נכון
- מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי...
- 4.אזרח 12/02/2020 08:51הגב לתגובה זוהמקום נראם סלאם
- 3.גלי 11/02/2020 15:11הגב לתגובה זוקודם עושים הכל כדי להזרים אלפי מכוניות של תושבים חדשים לעיר, פוקקים אותה, ואז רוצים לגבות אגרת גודש.... הזוי
- 2.סוועה מה שאתם עושים מהעיר הזו! (ל"ת)תושבת ותיקה 11/02/2020 11:56הגב לתגובה זו
- מוטי 14/02/2020 21:23הגב לתגובה זוזה איזור הביקוש. תושבת ותיקה בטח לא גרה בבניני הרכבת בלוי אשכול בדירה 65 מ"ר עם קירות טרומיים בבניין מתפורר
- 1.איכה 10/02/2020 23:07הגב לתגובה זולא ברור לי איך אטרקצ'י מצליח לקבל כל כך הרבה פרויקטים. מקווה שלפחות יבנה כמו שצריך טלא יחסוך בחומרים. כ י יש איתו בעייה, קשה, מהעבר.
יד אליהו. קרדיט: צלי אהרוןמחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?
התחדשות עירונית דוחפת את המחירים למעלה, האוכלוסייה מתחדשת - אבל עסקאות אחרונות, ירידה בביקושים ועלויות משכנתא כבדות מעלות סימני שאלה על עתיד מחירי הדירות באזור
יד אליהו הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות המדוברות בדרום תל אביב, מקום שכבר לא נחשב לשכונת פועלים כמו בעבר, אלא אזור שעובר תהליך משמעותי של שינוי חברתי וכלכלי. אחת הסיבות היא התחדשות עירונית. השאלה הגדולה היא האם המחירים מצדיקים את העלייה הגדולה בחמש השנים האחרונות בשיעור שעולה על 80%. מצד אחד, פרויקטים של פינוי-בינוי קמים כמעט בכל רחוב, האוכלוסייה מתחדשת, ורוכשים צעירים כן מגיעים לשכונה מחלקים יקרים יותר של העיר.
מצד שני, הביקושים נחלשו בעקבות עליית הריבית שהחלה כבר במאי 2022, העלויות עלו, והפער בין תקבולי השכירות להחזר המשכנתא הפך לתזרים שלילי גדול שכבר מעלה תהיות לגבי כדאיות ההשקעה. גם לצורך מגורים - לא בטוח שכדאי לרכוש שם דירה ולא לשכור, התשואה עומדת על 2.7% בממוצע. על דירה ממוצעת של 4 חדרים בשטח של 100 מ״ר תשלמו 8.3 אלף שקל - אולי זה עדיף מלשלם על משכנתא גבוהה בסכום גדול יותר.
רוצים דירה בשכונה? תכינו לפחות 3 מיליון שקל
רוב הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת שנבנו בשנות ה-50 וה-60, ורבים מהם נמצאים כיום בשלבים שונים של התחדשות עירונית. בשטח רואים היטב את המנופים, את המבנים שנהרסו, ואת הבלוקים שמתחילים להיבנות מחדש. חלק מהתוכניות נמצאות בחתימות, אחרות בהיתרים, ורבות כבר מבוצעות בפועל - תהליך שמייצר שינוי מורגש בנוף. ההיצע החדש שנכנס לשכונה, יחד עם הקרבה לצירי תחבורה מרכזיים, לרכבת הקלה ולמרכזי תעסוקה, העלו את רמת ההתעניינות של קונים ומשקיעים בעשור האחרון.
- המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
- הדירות שאין להן מחיר: מה קורה בשוק האולטרה יוקרה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב לציין - התושבים מדגישים שוב ושוב את היתרונות שנולדו עם ההתחדשות: רחובות נקיים יותר, תחושה של סדר, שיפור במרחב הציבורי, ומרכזי מסחר מקומיים שהפכו פעילים יותר. מי שעבר לגור כאן בשלוש עד חמש השנים האחרונות מדבר על "בועה" נוחה ושקטה ששונה מאוד מהתדמית שלמדו להכיר לפני כעשור. לצד זאת, הם מציינים את האוכלוסייה החדשה שנכנסה: צעירים, משפחות בתחילת דרכן, ואנשי הייטק שחיפשו דירה במחיר נגיש יותר מאשר בצפון העיר. תושבת שרכשה דירה חדשה בשכונה מספרת כי בתחילה חשבה שתישאר בה זמנית, אך עם הזמן הבינה שהאזור מושך אותה בזכות תחושת הקהילה, הניקיון וההשקעה העירונית. עידן ישר מתווך נדל"ן אומר כי "חלה בשכונה תפנית, מדובר באחת מעשרת השכונות המבוקשות בישראל", והוא מוסיף: "בעשור האחרון הרוכשים ביד אליהו הם זוגות צעירים ממרכז העיר וצפון תל אביב - מחתך סוציו-אקונומי גבוה".
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותהמהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות
לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע,
במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.
המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל
בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.
בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.
הסיכונים הנלווים
אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף.
לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות
לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.
- האם הסכם ממון מאפשר לבני זוג להחזיק שתי נחלות?
- המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי
השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.
