הדמיה מתחם האורן קרית אונו
צילום: אדר' מנדי רוזנפלד

אושרה תכנית המתאר להתחדשות עירונית במתחם האורן בקריית אונו

מדובר בתכנית המשלבת מודל חדש שאימצה העירייה להוספת זכויות בפרויקטי פינוי בינוי כנגד חיזוק מבנים בתמ"א 38. את הפרויקט תבצע חברת אאורה, במסגרתו יהרסו 96 דירות קיימות לטובת הקמת 276 דירות ויחוזקו 56 דירות

מורן ישעיהו | (5)

(עדכון: 17/2) הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב בראשות דניאלה פוסק, אישרה למתן תוקף תכנית מתאר להתחדשות עירונית במתחם האורן בקריית אונו המשלבת פינוי בינוי יחד עם תמ"א 38. היא כוללת 332 דירות, מהן 276 ייבנו במסגרת פינוי בינוי, והיתר הינן דיירות קיימות המיועדות להרחבה וחיזוק. 30% מהדירות בבניינים החדשים תהיינה קטנות. 

מדובר במודל חדש שאימצה העירייה, להסבת זכויות של תמ"א 38 בבניינים שאין בהם היתכנות כלכלית להתחדשות עירונית, לטובת פרויקטי פינוי בינוי סמוכים. כלומר, היזם המבצע יקבל אחוזי בנייה נוספים כנגד החיזוק. במקרה זה מדובר ב-34 יחידות דיור נוספות שתוכל להקים חברת אאורה, היזמית בפרויקט.

התכנית הינה תכנית לאיחוד וחלוקה המשתרעת על 17.5 דונם, וממוקמת מדרום מערב לצומת הרחובות וולך ולוי אשכול. מכוחה ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה.

תחילה הייתה התכנית בסמכות הוועדה המקומית שאישרה אותה להפקדה בינואר 2017. באוגוסט אותה שנה המליצה הוועדה המחוזית על אישור נוסף משר האוצר לתכנית וטענה כי היא אינה בסמכות הוועדה המקומית. כשנה לאחר מכן החליטה הוועדה המחוזית לאמץ את התכנית ולהפקידה מחדש, וזו פורסמה להפקדה בשנית בחודש מאי 2019.

התכנית בנוסח המופקד כוללת הריסת 3 מבני מגורים בני 4 קומות ו-96 יחידות דיור, ושני מבני מגורים בני 7 קומות עם 56 יחידות דיור המיועדים להרחבה וחיזוק. ובסל הכל – 332 יחידות דיור במתחם. במקום הבניינים המיועדים להריסה, ייבנו 5 בניינים חדשים בני 10 עד 20 קומות. 

 

אישור התכנית לאחר התנגדויות שהוגשו לה, בין היתר על ידי חברת אאורה עצמה שביקשה להגדיל את כמות הדירות. "בחינה עדכנית של העלויות הנדרשות ליישום התכנית אל מול ההכנסות הצפויות ממנה, מעלה כי על מנת לאפשר רווחיות סבירה של 17.5%, נדרשת הגדלת כמות הדירות בכ-3.7% ל-280 יח"ד (תוספת של 12 דירות)", טענה החברה. בהחלטתה אישרה הוועדה הוספת 8 יח"ד, וזאת "בכדי להגיע לרווחיות של 17.5% על פי התייחסות שמאי המחוז". לפי הערכות אאורה, זמן הקמת הפרויקט יארך כשלוש שנים.

כמו כן, התכנית מאפשרת שימושים מסחריים וכוללת 1,200 מ"ר שטחי מסחר ו-1,360 מ"ר מבני ציבור. עוד כוללת התכנית הקמת כיכר עירונית וחניון תת קרקעי עם כ-500 חניות לשימוש הציבור ובעלי הדירות.

בהיבט התחבורתי, בשטחה של התכנית מתוכנן לעבור קו המטרו M3 במסגרת תכנית מתאר למערכת המטרו בגוש דן, תמ"א 70, המקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) במינהל התכנון. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אזרח 12/02/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    המקום נראם סלאם
  • 3.
    גלי 11/02/2020 15:11
    הגב לתגובה זו
    קודם עושים הכל כדי להזרים אלפי מכוניות של תושבים חדשים לעיר, פוקקים אותה, ואז רוצים לגבות אגרת גודש.... הזוי
  • 2.
    סוועה מה שאתם עושים מהעיר הזו! (ל"ת)
    תושבת ותיקה 11/02/2020 11:56
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 14/02/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
    זה איזור הביקוש. תושבת ותיקה בטח לא גרה בבניני הרכבת בלוי אשכול בדירה 65 מ"ר עם קירות טרומיים בבניין מתפורר
  • 1.
    איכה 10/02/2020 23:07
    הגב לתגובה זו
    לא ברור לי איך אטרקצ'י מצליח לקבל כל כך הרבה פרויקטים. מקווה שלפחות יבנה כמו שצריך טלא יחסוך בחומרים. כ י יש איתו בעייה, קשה, מהעבר.
פרויקט מטרופולין
צילום: 3d vision

יוזמות נדל"ן רוכשת שליטה בפרויקטים של איציק תשובה בנתניה

החברות מגדילות את השותפות כך שיוזמות תחזיק 51% ב-8 חברות פרטיות עם עשרות פרויקטים למגורים, מסחר ונכסים מניבים; במסגרת ההסכם תשובה ימשיך לנהל את הפרויקטים ויקבל דמי ייזום וניהול בהיקף של 50 מיליון שקל

צלי אהרון |

קבוצת יוזמות פיתוח נדל"ן וחברת איציק תשובה מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן, במהלך שמרחיב משמעותית את היקף הפעילות המשותפת ועוברים לשליטה משותפת של שתי החברות. במסגרת ההסכם החדש, יוזמות צפויה לרכוש 51% מההון שמחזיקה קבוצת תשובה ב-8 חברות פרטיות, שבבעלותן החזקה בכ-30 חברות פרויקט הפועלות בעיר נתניה ובסביבתה. מדובר במתחמים הכוללים מגדלי מגורים, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, לצד זכויות בקרקעות בהרצליה, הרצליה פיתוח ונתניה.

יש כאן שלושה פרויקטים מרכזיים שכבר נמצאים בשלב מתקדם יחסית: פרויקט ברחוב ירושלים בנתניה, פרויקט נוסף בשדרות ויצמן, ופרויקט שלישי ברחוב ז'בוטינסקי. בשלושת המתחמים נחתמו עד כה הסכמי התחדשות עירונית עם למעלה מ־90% מבעלי הזכויות, מה שמקדם אותם לעבר שלבי תכנון ורישוי מפורטים. בסך הכול, שלושת הפרויקטים כוללים פוטנציאל לבניית כ-333 דירות חדשות, לצד כ-920 מ"ר שטחי מסחר וכ-730 מ"ר שיועדו לשימוש ציבורי עבור עיריית נתניה. על פי הערכות החברות, היקף המכירות הצפוי בשלושת הפרויקטים עומד על כ-698 מיליון שקל, כאשר חלקה של יוזמות צפוי לעמוד על כ־178 מיליון שקל מכירות ורווח של כ-26 מיליון שקל.

העסקה החדשה מגיעה בהמשך לעסקה קודמת שעליה הודיעו הצדדים לפני כחודשיים, שבה חברו לשותפות ב-4 פרויקטים נוספים בנתניה בהיקף של כ-575 דירות ותחזית מכירות של כ־1.2 מיליארד שקל. כלומר, במקום שותפות נקודתית בפרויקטים בודדים, יוזמות נכנסת לעמדת שליטה רוחבית ברוב הפעילות היזמית של קבוצת תשובה באזור, תוך יצירת מבנה אחיד לניהול, תכנון, מימון וביצוע. מבחינת שתי החברות, מדובר בתהליך הדרגתי שבו הן מייצרות מודל שותפות ארוך טווח ולא מהלך חד־פעמי.

בנוסף, יוזמות תישא גם בעלויות ההון העצמי הנדרשות לקידום ולמימון הפרויקטים. המשמעות היא שהחברה תעמיד את חלקה במימון ותוביל את ההיבטים הכלכליים של הפרויקטים, בעוד קבוצת תשובה תמשיך לפעול כחברת ייזום וביצוע ותלווה את הפרויקטים עד מסירתם. מנגנון התגמול במסגרת ההסכם קובע כי קבוצת תשובה תקבל דמי ייזום וניהול בהיקף כולל של 50 מיליון שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו בארבעה תשלומים שנתיים שווים.

ההסכם כולל גם תקופת בדיקת נאותות (Due Diligence) בהיקף של 90 ימים, עם אפשרות להארכה, שבמהלכה תבחן יוזמות כל פרויקט בנפרד. החברה תוכל לבחור אילו מהפרויקטים לכלול במסגרת העסקה, ובלבד שהיקף הפעילות הכולל לא יפחת מ-80% מהפעילות הקיימת של חברת תשובה. מנגנון זה מספק ליוזמות גמישות יחסית בבחינת ההיתכנות התכנונית, המשפטית והכלכלית של כל פרויקט, ומאפשר לה להתאים את סל הפרויקטים לרמת הסיכון שהיא מוכנה לשאת. בנוסף, הצדדים הסכימו על זכות הצטרפות הדדית לפרויקטים עתידיים לתקופה של 18 חודשים החל ממרץ 2026.

דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?