האם יוחלט לסגור את נמל התעופה בהרצליה ולבנות במקומו שכונה של 15 אלף יח"ד?

אלמוג עזר | (9)

האם שדה התעופה בהרצליה, ייסגר ובמקומו תוקם שכונה עם 15,000 יחידות דיור? ביום ראשון הקרוב ידון בג"צ בנושא הטעון לאחר שכבר הוחלט לפני מספר שבועות על הפסקת הטיסות בשדה ב-31 באוגוסט. בשדה כבר לא מבוצעות כמעט טיסות וחלק מהעסקים שפעלו בו כבר עברו למקומות חלופיים. הדיון המכריע ייערך בבג"צ ביום א' (6 לספטמבר).

לפני יותר מחמש שנים החליטו במשרד התחבורה להפסיק את פעילות השדה באפריל השנה ולהעביר את פעילותו לשדה חלופי. בתחילת השנה עתרו לבג"צ משתמשי השדה יחד עם מפקד חיל האוויר לשעבר, הרצל בודינגר, בבקשה להאריך את פעילותו עד למציאת שדה חלופי, מאחר והחלופה המתוכננת בעין שמר, נפסלה בשל עלות ההעברה של מתקן בטחוני הנמצא בו, סכום של חצי מיליארד שקל.

העיריות הרצליה, רעננה וכפר שמריהו, באמצעות עו"ד ליאור כץ, מציינות כי פעילות השדה המיושן היא סכנת נפשות וכי מסלולי ההמראה והנחיתה עוברים מעל גני ילדים, בתי ספר ובתים של עשרות אלפי תושבים ורק בנס נמנע עד היום אסון כבד, זאת בנוסף למטרדי הרעש והפגיעה באיכות הסביבה שגורמים המטוסים.

מנגד, משתמשי השדה טוענים כי סגירתו תהיה מכה קשה לתעופה האזרחית ולהכשרת טייסים. לדבריהם מדובר יהיה בפיטורים של מאות עובדים.

במקום השדה המתפנה עומדת לקום שכונת ענק חדשה בשטח של 160 דונם וכוללת כ-15 אלף יחידות דיור עם שטחים ירוקים לטובת הציבור. משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, התחייב שלפחות 25% מהבנייה תהיה במחירים מוזלים לזוגות צעירים.

בנוסף כאשר השדה יתפנה תתאפשר בנייתם של עשרות אלפי יחידות דיור נוספות בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38, שבנייתם נמנעת עכשיו בשל הגבלות הגובה בטיסות בשדה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    השדה היה קיים לפני הרבה בתים ובנינים בסביבה (ל"ת)
    שיפנו את הבתים 04/09/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פחד לקנות דירה 04/09/2015 09:40
    הגב לתגובה זו
    מאמר חובה למתלבטים
  • קראתי 04/09/2015 09:58
    הגב לתגובה זו
    כל כך נכון המחסום הנפשי שמונע התקדמות בחיים
  • 6.
    שמואל ברגר 03/09/2015 07:53
    הגב לתגובה זו
    שימו את זה באמצע שום מקום ותחברו עם כביש ורכבת
  • 5.
    רועי 03/09/2015 06:40
    הגב לתגובה זו
    לא יעלה על הדעת במדינה מתוקנת לסגור שדה ללא מציאת חלופה הולמת לשדה הקיים.בג״צ כבר אימץ את המלצות ועדת בודינגר שקבעה שאין לסגור את השדה טרם מציאת חלופה.לצערי בעלי אינטרסים כלכליים בוחשים בקלחת בהסוואה של ״סכנת נפשות״...שאף אחד לא יתפלא אם בעוד מס׳ שנים ייחקרו גורמים בעלי אינטרס בעוון לשדרות כבדים לשוחד, אבל אז כבר יהיה מאוחר מדי והתעופה האזרחית תספוג מכה אנושה.ראוי יהיה שבג״צ ייאלץ את המדינה להתנהל בצורה אחראית והוגנת ולמצוא חלופה ראויה טרם יהיה מאוחר מדי.
  • 4.
    רז 03/09/2015 00:24
    הגב לתגובה זו
    כתבה מגמתית מאין כמוה, מי שילם עליה? לפחות תתוודו. 15 אלף יחידות דיור שייבנו שם עוד לפחות 10 שנים, על הקרקע הכי יקרה בהרצליה, יפמפמו עוד יותר את בועת הדיור, עם דירות החל מ-3 מיליון ש״ח ומעלה.
  • 3.
    יואב 02/09/2015 23:33
    הגב לתגובה זו
    כל בר דעת מבין שמה שמנסה ראש עיריית הרצליה למכור זה קישקוש מוחלט. הדיור בצפון הרצליה על גבול כפר שמריהו לא יהיה לזוגות צעירים (אלא אם ההורים טיקונים). כל בר דעת מבין שבניה של 15 אלף יחידות דיור שתביא אחריה עשרות אלפי מכוניות תגרום להרבה יותר רעש, תאונות וזיהום אויר מזה שיש כיום מהשדה. עצוב שאנשי נדל"ן הם שמכתיבים היום מדיניות על חשבון תשתיות לאומיות. צריך לזכור בסוף דבר אחד: עוד קילומטר של כביש יקח אותנו מקסימום עוד קילומטר, עוד קילומטר של מסלול טיסה יקח אותנו עד קצה העולם!!
  • 2.
    רונן פישר 02/09/2015 23:04
    הגב לתגובה זו
    כמה שקרים בכאילו כתבה אחת אלמוג עזר - תתבייש לך!
  • 1.
    אורן פרנס 02/09/2015 22:39
    הגב לתגובה זו
    אלמוג וביזפורטל, ראוי לציין שמדובר בקידום תכנים בתשלום ולא בסיקור אובייקטיבי. ולגבי תוכן הכתבה, ערימה של שקרים...
הים של תל אביב (תמר מצפי)הים של תל אביב (תמר מצפי)

תושבי רחוב ארנון ניצחו - הפרויקט לא יסתיר את הנוף לים

מה חשוב יותר - הקמת בנייני דירות ומלונות או שימור הסביבה והמורשת של העיר? 

עמית בר |
נושאים בכתבה תל אביב ועדת ערר

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב ביטלה השבוע את היתר הבנייה לפרויקט משולב של מלון ומגורים ברחוב הירקון 162-164, הסמוך לרחוב ארנון. הפרויקט, ביוזמת חברת א.פ.צ השקעות שבשליטת היזם ספי צביאלי, כלל איחוד של שני מגרשים צמודים, מגרש עם מלון ישן המיועד להריסה ומגרש חנייה, והקמת שני בניינים מחוברים בגובה שבע קומות ובהיקף של 55 חדרי מלון ו-32 יחידות דיור.

תושבי רחוב ארנון הגישו ערר בטענה שאיחוד המגרשים והיקף הבנייה סותרים את תוכנית רובע 3 החלה על האזור. התוכנית, שאושרה ב-2007 ומעודכנת מעת לעת, קובעת כי כל מגרש במרכז העיר חייב להישאר יחידה תכנונית עצמאית, ומגבילה את שטח הבלוק המותר לפיתוח ל-700 מ״ר בלבד. המערערים הוסיפו כי הבנייה המתוכננת תחסום את נוף הים הנשקף מדירותיהם, תגרום להצללה משמעותית, תפגע באוורור הטבעי ובאור היום ותשנה לרעה את המרקם ההיסטורי של הרחוב, הנמצא בגבול אתר המורשת העולמית ״העיר הלבנה״.

ועדת הערר, בראשות עו״ד שלומית וולף-לוי, קיבלה את מרבית הטענות וקבעה כי איחוד המגרשים אינו חוקי וכי הוועדה המקומית חרגה מסמכותה כאשר אישרה את התוכנית. בפרוטוקול ההחלטה נכתב במפורש שהיתר הבנייה ״פוגע בערכי השימור של העיר הלבנה ובמרקם העירוני הייחודי״, וכי ״גם קיומו של שימוש מלונאי קודם במגרש אחד אינו מצדיק הסרת ההפרדה בין המג. כתוצאה מכך בוטל ההיתר במלואו והפרויקט הוקפא.

החלטה זו מצטרפת לשורה של מקרים דומים בשנים האחרונות שבהם ועדות ערר מחוזיות בלמו פרויקטים בטענה של פגיעה בעיר הלבנה או בתוכנית רובע 3, ביניהם ביטול פרויקט מלונאות של רשת בראון ברחוב הירקון 127 (״רשת בראון הפסידה: פרויקט המלון בהירקון בוטל סופית״) והפחתת היקף בנייה בפרויקט אחר של צביאלי עצמו ברחוב אלנבי.

במישור הרחב יותר, הפסיקה ממחישה את המתח בין הצורך בהתחדשות עירונית והגדלת היצע המלונאות בעיר, לבין החובה לשמר את המורשת האדריכלית ואת איכות החיים של התושבים. בעוד התושבים רואים בהחלטה ניצחון על שמירת הנוף והמרחב האישי, היזמים והרשות המקומית נאלצים להתמודד עם האטה בפיתוח ועם קושי למצוא פתרונות כלכליים למגרשים קטנים ומוגבלים. מקרה זה עשוי להשפיע גם על עשרות תוכניות דומות הממתינות להכרעה בוועדות השונות, ולהקשיח את עמדת מוסדות התכנון כלפי איחודי מגרשים באזורי שימור.