הדולר היציג נחלש ב-0.24%: "בנק ישראל צפוי לנצל את התקופה הקרובה לטפטף דולרים לשוק"

כך מעריך טל עבדה, סמנכ"ל ההשקעות בחברת כלל פורקס. הדולר היציג נקבע בירידה של 0.24% לרמה של 3.728 שקלים והאירו מנגד שמר על יציבות ברמה של 5.50 שקלים
קובי ישעיהו |

הדולר משנה כיוון ולאחר שהתחזק בבוקר בשיעור קל עבר המטבע האמריקני להסחר בירידה. זאת, בשעה שהסוחרים ממתינים לפרסום נתוני מאקרו ודוחות כספיים בהמשך השבוע.

הדולר היציג נקבע בירידה של 0.24% לרמה של 3.728 שקלים והאירו מנגד שמר על יציבות ברמה של 5.50 שקלים. גם בעולם עבר הדולר להחלש מול האירו, ורושם כעת ירידה של 0.3% לרמה של 1.477 דולרים לאירו.

טל עבדה, סמנכ"ל ההשקעות בחברת כלל פורקס, מציין כי "כעת כשהבנק כבר אינו מחוייב לרכישות יומיות, צפוי בנק ישראל לנצל את התקופה

הקרובה כדי לטפטף דולרים חזרה לשוק מבלי שהדבר ישפיע על המסחר השוטף , זאת במטרה להקטין את יתרות המט "ח שלו. במקביל לטפטוף, ירכוש מפעם לפעם כמות גדולה שתלווה ביחסי ציבור , כדי להזכיר לספקולנטים שהוא עדיין עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות בשוק".

"הגורם העיקרי שישפיע על השער הדולר בטווח הארוך היא המגמה העולמית, זאת בהנחה שבנק ישראל לא יחדש את התערבותו הקבועה בשוק".

השבוע יעמוד בסימן אינפלציה ופרסומי דוחות כספיים של חברות מובילות לרבעון השלישי. יתפרסמו מדדי המחירים לצרכן באנגליה, ארה"ב, גוש האירו וגם בארץ. הצפי הוא שהלחצים האינפלציוניים לא עלו בחודש האחרון אך יכולות להיות הפתעות ורמזים קבלנו בשבוע שעבר מהנגידים שמעריכים שבטווח הבינוני ארוך האינפלציה לא תישאר ברמתה הנוכחית. אירועים מעניינים נוספים יהיו החלטת הריבית ביפן, הסנטימנט הכלכלי בגוש האירו, דו"ח התעסוקה באנגליה ופרסום פרוטוקול ישיבת הפד יחד עם נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב.

כלכלני בית ההשקעות ישיר פרסמו הבוקר את סקירת המאקרו החודשית שלהם. בישיר מעריכים כעת שנגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, יעלה את שיעור הריבית ל-1% עד סוף השנה. "בשל ייחודה של ישראל המצויה באינפלציה לעומת מרבית העולם המערבי השרוי בדפלציה, בנק ישראל הוא הראשון בעולם שהחל להעלות ריבית ולאחרונה הצטרפה אוסטרליה. להערכתנו, הריבית צפויה לעלות עד סוף השנה ב-0.25% ולהיוותר על שיעור של 1%, זאת בהינתן יציבות בציפיות האינפלציה".

מדד חודש ספטמבר, שיתפרסם ביום חמישי הקרוב, יהיה סביב ה-0% . "מדד ספטמבר עשוי לנוע סביב ה-0% בעיקר בשל העליה בסעיף הדיור, מעלית מחירי הבנזין שיתקזזו עם הוזלה עונתית של מחירי הלבשה והנעלה וסעיף חינוך תרבות ובידור. להערכתנו, האינפלציה ב-2009 תסתכם ב-4.1% והאינפלציה הצפויה ב-12 החודשים הבאים תהיה 2.0%".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדלי שרונה דה וינצי
צילום: ישר אדריכלים
ניתוח

דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?

צלי אהרון |

זאת יכולה להיות עסקת השנה, אבל זו עסקה מסוכנת. המדינה פרסמה מכרז למכירת 40 דירות בבנייני היוקרה של מגדלי דה וינצ׳י, במחיר מינימום של 43 מיליון שקל ללא מע״מ. המחיר הזה נמוך משמעותית ממכרז קודם שפורסם בשנה שעברה, אז נקבע המינימום ב‑101 מיליון שקל. התוצאה היא מחיר של כ־1.3 מיליון כולל מע״), אולם הדירות מוצעות במצב “AS IS”, כלומר כפי שהן, כולל נזקים שייתכן ויש לתקן.

פרויקט מגדלי דה וינצ׳י כולל שני מגדלים (הצפוני והדרומי) בני כ‑44 קומות כל אחד, הכוללים מאות יחידות מגורים, משרדים ושטחי מסחר, במתחם יוקרתי בצומת הרחובות קפלן ולאונרדו דה וינצ׳י בתל־אביב. הבנייה הושלמה בשנים האחרונות, והפרויקט נחשב לאחד מהפרויקטים היוקרתיים ביותר בארץ.

למה נפל המחיר כל כך?

הורדת המחיר משמעותית נובע מכך שבמגדל פגע טיל איראני. הדירות למכירה מפוזרות 20-20 בין שני הבניינים בקומות הנמוכות. בבניין אחד אי אפשר לראות דבר, הבניין הרוס, בבניין השני אפשר יהיה להיכנס לראות את הדירות למכירה. כלומר, מדובר בדירות שצריכות לעבור שיפוץ כללי וכן סיכוי גבוה שיידרש שיפוץ גדול חיצוני. קיימת אי וודאות גדולה סביב הפרויקט ולא ידוע כמה כסף יידרש לפרויקט. 

הדירות שהמדינה מוכרת היו אמורות לשמש לדיור ציבורי, אבל במסגרת המכרז החדש הרוכש יכול למכור אותן בשוק החופשי.  זו עסקה בהחלט מעניינת כי המחירים באזור גבוהים במיוחד. המחיר למ"ר יכול להגיע ל-75-80 אלף שקל ואף מעבר לכך. המחיר הנוכחי מתורגם ל-14 אלף שקל למ"ר (דירות של כ-88 מ"ר).

ליזמים זו יכולה להיות עסקה מעניינת. 20 דירות בבניין שנפגע פחות, ידרשו פיצוי ופיצוי חיצוני, אבל כנראה בעלות "נסבלת" יחסית. צריך גם לזכור שערך הדירות באזור נובע בעיקר מהקרקע. כלומר, רוכשי הדירות בעצם מקבלים זכות על הקרקע במצב שבו  הבניינים להריסה (מצב קיצון) וזה כשלעצמו שווה על פי ההערכות יותר מהעלות הנוכחית שמוצעת במכרז (1.3 מיליון שקל זה סכום המינימום במכרז). הבעיה כאן שהתהליכים יהיו ארוכים. היציאה לשיפוץ, או הריסה או התאמה של הבניין היא עניין לוגיסטי ותפעולי מאוד מורכב.  העלויות יהיו כבדות ויש כאן אלמנט של זמן.

מגדלי שרונה דה וינצי
צילום: ישר אדריכלים
ניתוח

דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?

צלי אהרון |

זאת יכולה להיות עסקת השנה, אבל זו עסקה מסוכנת. המדינה פרסמה מכרז למכירת 40 דירות בבנייני היוקרה של מגדלי דה וינצ׳י, במחיר מינימום של 43 מיליון שקל ללא מע״מ. המחיר הזה נמוך משמעותית ממכרז קודם שפורסם בשנה שעברה, אז נקבע המינימום ב‑101 מיליון שקל. התוצאה היא מחיר של כ־1.3 מיליון כולל מע״), אולם הדירות מוצעות במצב “AS IS”, כלומר כפי שהן, כולל נזקים שייתכן ויש לתקן.

פרויקט מגדלי דה וינצ׳י כולל שני מגדלים (הצפוני והדרומי) בני כ‑44 קומות כל אחד, הכוללים מאות יחידות מגורים, משרדים ושטחי מסחר, במתחם יוקרתי בצומת הרחובות קפלן ולאונרדו דה וינצ׳י בתל־אביב. הבנייה הושלמה בשנים האחרונות, והפרויקט נחשב לאחד מהפרויקטים היוקרתיים ביותר בארץ.

למה נפל המחיר כל כך?

הורדת המחיר משמעותית נובע מכך שבמגדל פגע טיל איראני. הדירות למכירה מפוזרות 20-20 בין שני הבניינים בקומות הנמוכות. בבניין אחד אי אפשר לראות דבר, הבניין הרוס, בבניין השני אפשר יהיה להיכנס לראות את הדירות למכירה. כלומר, מדובר בדירות שצריכות לעבור שיפוץ כללי וכן סיכוי גבוה שיידרש שיפוץ גדול חיצוני. קיימת אי וודאות גדולה סביב הפרויקט ולא ידוע כמה כסף יידרש לפרויקט. 

הדירות שהמדינה מוכרת היו אמורות לשמש לדיור ציבורי, אבל במסגרת המכרז החדש הרוכש יכול למכור אותן בשוק החופשי.  זו עסקה בהחלט מעניינת כי המחירים באזור גבוהים במיוחד. המחיר למ"ר יכול להגיע ל-75-80 אלף שקל ואף מעבר לכך. המחיר הנוכחי מתורגם ל-14 אלף שקל למ"ר (דירות של כ-88 מ"ר).

ליזמים זו יכולה להיות עסקה מעניינת. 20 דירות בבניין שנפגע פחות, ידרשו פיצוי ופיצוי חיצוני, אבל כנראה בעלות "נסבלת" יחסית. צריך גם לזכור שערך הדירות באזור נובע בעיקר מהקרקע. כלומר, רוכשי הדירות בעצם מקבלים זכות על הקרקע במצב שבו  הבניינים להריסה (מצב קיצון) וזה כשלעצמו שווה על פי ההערכות יותר מהעלות הנוכחית שמוצעת במכרז (1.3 מיליון שקל זה סכום המינימום במכרז). הבעיה כאן שהתהליכים יהיו ארוכים. היציאה לשיפוץ, או הריסה או התאמה של הבניין היא עניין לוגיסטי ותפעולי מאוד מורכב.  העלויות יהיו כבדות ויש כאן אלמנט של זמן.