האם הקורונה שינתה את התנאים הבסיסיים עבור מניות הנדל"ן?
חברות הנדל"ן סגרו את 2019 במחירי שיא. מדד תל אביב נדל"ן עלה במהלך 2019 בכ-73%. השיאים הללו נרשמו הודות לביצועים בפועל, הן התפעוליים והן הפיננסיים. החברות שנמנו על מדד תא נדל"ן נהנו משיעורי תפוסה ברמות של כמעט 100%, ה-NOI, ה-FFO, והדיבידנדים היו במגמת עליה. כל זה נכון אפילו לגבי הנכסים המסחריים, כשגם האונליין לא יכול היה להם, כשהם מציגים NOI מנכסים זהים ברמות של 3% ויותר, ראה ערך מליסרון, ביג, עזריאלי ועוד.
החברות הציגו איתנות פיננסית, שבאה לידי ביטוי ברמת הביצועים והיחסים הפיננסיים. יחס החוב ל-Cap עמד על רמות של 40% ואף פחות, עלות החוב עמדה על רמות של בין 1% ל-3%, והיו גם חברות שגייסו אגרות חוב בריבית שלילית. בנוסף לכך, חלה מגמה של גידול משמעותי בכמות הנכסים הבלתי משועבדים. חברות רבות שמרו על רמות נזילות גבוהות "על כל הזדמנות שלא תבוא". דוגמאות לכך ניתן למצוא אצל עזריאלי קבוצה -0.4% , גזית גלוב, ביג 1.16% , אשטרום נכסים ועוד, עם מזומן בקופה ברמות גבוהות של מאות מיליוני שקלים ואף יותר.
בנוסף, חברות רבות הצליחו לייצר עוד דריסות רגל, ובכך לבזר את תיק שלהן הן ברמה הגיאוגרפית והן ברמת הסיווג הנדלני. זאת, הודות לרוח גבית שהגיעה מהחלק המניב היציב של התיק. החברות הבינו שעליהן לייצר ערך ולאו דווקא רווח, ובכך העדיפו לייצר תזרים קבוע על פני רווח חד פעמי.
התוצאה הייתה פועל יוצא של שינויים דרמטיים ומהירים שנחשפנו אליהם. השנה החולפת הייתה שנה אינטנסיבית ביותר, שבה הנדל"ן השתנה לנו מול העיניים, בעוד שבעבר הנדל"ן המסורתי נחלק לשלושה תתי תחומים עיקריים וחד גוניים בהגדרתם: משרדים, מסחר ומגורים. הרי ששנת 2019 חשפה אותנו לעשרות טרנדים נדלניים חדשים, ושונים הן בהגדרה, הן ברמת התשואות, והן ברמת המענה לצרכן הסופי: "מגה פרויקטים", עירוב שימושים, Data Center, לוגיסטיקה, דיור מוגן, מרפאות, משרדים בהשכרה גמישה (We work, we live ) ועוד ועוד - הכל קרה.
את השינויים הללו תדלקו שלושה כוחות שוק עיקריים:
1. סביבת ריביות נמוכה
סביבת הריביות הנמוכה עודדה השקעה במניות בכלל ומניות נדל"ן בפרט (האלטרנטיבות היו לא אטרקטיביות בעליל).
2. שינויים והתפתחויות משמעותיות בכל תחומי החיים
התפתחויות טכנולוגיות אדירות, שינויים דמוגרפיים, סוציאליים (דור Z), שינויים כלכליים, פיתוח מאסיבי של תשתיות ועוד. אשר ייצרו צרכים נדלניים חדשים שבאו לידי ביטוי בצמיחה של עשרות תחומים נדלניים חדשים.
3. צרכן סופי (דור ה-Z) עם העדפות משתנות חדשות לבקרים
השינויים הרבים בהעדפות הרכנים יצרו היפוך מגמה בשיטת הניהול. חברות הנדל"ן המובילות השתנו, ושינו את התוצר הנדלני שלהן בהתאם לדרישת הצרכן. הן נדרשו ל-Life Long Learning - למידה לאורך כל החיים. כשהתוצאה היא יצירת ארגון זריז וגמיש מחשבתית, שמסוגל לפעול בהתאם לשינויים, ליישם ולהביא לתוצאות מהירות ומדידות, שכן התוצאות נמדדות בטווח המיידי ולא לאורך זמן.
הקורונה לא תשנה את זה
שלושת הפרמטרים הללו ימשיכו להיות כאן גם אחרי הקורונה או יותר נכון – במיוחד אחרי הקורונה: הריביות תישארנה נמוכות ואולי אף יותר, החברה (דמוגרפיה) תשנה את פניה והצרכן הסופי – על אחת כמה וכמה.
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
אבל מה שהוכיחה שנת 2019 מעל כל צל של ספק – זה שהחברות מסוגלות לפעול בגמישות וזריזות, בהקשבה למה שקורה, ולהתאים את עצמן למציאות היומיומית המשתנה. הן כבר פיתחו את המומחיות לשנות ולהגיב לדרישות של משתמשי הקצה.
תהליך הברירה הטבעית של דארווין מעולם לא היה רלוונטי יותר. החברות שמותאמות ביותר להתמודדות עם האתגרים שהשוק צופן, שיסתגלו ויתאימו את עצמן לסביבה החדשה יתפקדו בה בצורה הטובה ביותר בהמשך. יש להן את הכלים, הן מגיעות עם רזרבות של מזומנים בקופה, מבוזרות, מניבות, עם מינוף נמוך.
החברות שיסתגלו וישנו צורה בהתאם למצב החדש תצאנה מחוזקות. הקצב הוא שונה ומהיר וככה גם תהיה ההתאוששות מהמשבר הזה, במיוחד בישראל. כמובן שאין להתעלם משורת ההכנסות שתיפגע ככל הנראה בטווח הקצר, בשל הקשיים בקניונים, במשרדים והקשיים של הסקטור העסקי בכלל. אך כאמור, היכולת להשתנות ולהתמודד עם התמורות בשוק, היא שתציב את החברות המובילות במרחק רב מאחרות, עם היציאה מהמשבר ולאחריו.
בואו נשמור על אופטימיות, נסתכל על מה שהיה ונאמין שזה מה שיהיה. אין סיבה שלא.
הכותבת הינה רינת שילה, אנליסטית נדל"ן, רוסאריו ייעוץ ומחקר
- 1.כיף לקרא ניתוח שממריא מעל המצב ומציג מסקנות מעניינ 24/03/2020 14:57הגב לתגובה זוכיף לקרא ניתוח שממריא מעל המצב ומציג מסקנות מעניינות.
- GUY 29/03/2020 12:12הגב לתגובה זובעצם מה שאמרתי זו גם תובנה . לופ .
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
