שלטון הצללים של בנק ישראל - מה כוחם האמיתי של נבחרי הציבור?
לפני שנלחמים בבג"ץ שאולי מצפצף על שלטון הרוב, חובה לעשות בדק בית בהפרדת הרשויות שבין הממשלה לכנסת// דעה
בנק ישראל מרקיד את שרת המשפטים לצלילי החליל שלו ובולם באמצעותה בוועדת השרים לענייני חקיקה כל הצעת חוק שעלולה לפגוע בעודפי השומן של הבנקים בישראל. לפני שנלחמים בבג"ץ שאולי מצפצף על שלטון הרוב, חובה לעשות בדק בית בהפרדת הרשויות שבין הממשלה לכנסת.
המשמר החברתי פרסם כבר לפני 4 שנים כי פועל יוצא של וועדת השרים לענייני חקיקה הוא ש"חברי הכנסת של הקואליציה הם המוחלשים ביותר בכנסת".
בדוח על מעמדה של הכנסת משנת 2000, נקבע כי: "בישראל אפשר להצביע על מידה מדאיגה של חוסר איזון בין הרשויות, כאשר הרשות המחוקקת בולטת בחולשתה והרשות המבצעת בולטת בעוצמתה. גם הרשות השופטת החלה להתבלט כרשות, אשר אינה מתחמת את עצמה לשפיטה לפי חוקי הכנסת, אלא אף בוחנת אותם, לאורם של חוקי היסוד.
"חולשתה היחסית של הכנסת פוגמת באופייה הדמוקרטי של ישראל, שכן הכנסת היא הגוף המייצג את העם - על כל גווניו. כנסת חלשה פירושה אפשרות, שרצונות ומאוויים אלו לא יבואו לידי ביטוי מהימן ומלא במערכת השלטונית הישראלית".
- "המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כחודש, בפתח הדיון בהצעת החוק לביטול עמלת פירעון מוקדם שהתקיים בוועדת הכלכלה, קרא לי ח"כ יואב קיש לחדר צדדי ואמר: "אתה לא תאמין, אין לחץ שלא הופעל עליי כדי למסמס את ההצעה. משרד האוצר ומשרד המשפטים... הם אמרו שאם לא נשמע בקולם, ועדת השרים לא תאשר את ההצעה לקריאה ראשונה". הוא גם אמר שיש עוד מהלך פרלמנטרי שנשאר והוא "לזרום" עכשיו עם בנק ישראל ולהעלות לדיון את הנושאים השנויים במחלוקת לפני קריאה שניה ושלישית... וכך היה.
אבל ההפתעה לא איחרה לבוא. מתברר שלאיגוד הבנקים ולבנק ישראל יש מנופי לחץ כבדי משקל על שר האוצר ו/או שרת המשפטים. לפני מספר ימים עודכנתי כי הלוא יאומן קרה. בצעד נדיר במיוחד, דרשה ועדת השרים כי:
- הצעת החוק תוחזר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה (בפעם השלישית) לפני הקריאה השנייה והשלישית ותאושר בהסכמת משרד האוצר, משרד המשפטים ובנק ישראל.
- הממשלה מתנגדת לכל תוספת לנוסח הכוללת אופן חישוב של עמלת הפירעון.
שעות ארוכות של דיונים בוועדות השונות לא רלבנטיות בכלל - הממשלה מתנגדת. מעניין מי ניסח את הסעיף. וועדת השרים למעשה מעקרת לחלוטין את הכנסת מסמכותה ופוגעת פגיעה אנושה בשלטון העם. אוהב כוח לא ישבע כוח והצעד הנדיר הזה יהפוך במהרה לדבר שבשגרה.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
אין שום הצדקה כלכלית, וזו גם לא היתה כוונת המחוקק במקור, לשלם 10 או 20 שנה קדימה רווחים עתידיים ובוודאי שלא לשלם עבור גורם הסיכון האישי שכבר לא קיים בעת הפירעון המוקדם. בנק ישראל במאבקו לטובת הבנקים, מתעלם מהעובדה שהמחוקק הוא זה שנתן לבנק לפני 30 שנה את הזכות לגבות את העמלה בעקבות תנאי שוק קיצוניים. המחוקק נתן והמחוקק לקח.
לשמחתי, קיבל קיש החלטה שלא לקבל את האולטימטום של בנק ישראל. ח"כ ביטן שהציג בשמו את הצעת החוק אתמול במליאה הודיע כי זו הצעה "לא מבושלת" מספיק וכי לקריאה שנייה ושלישית נדאג להביא הצעה טובה יותר ללווה מאשר לבנק.
בשורה התחתונה, תודה לאל שהצעת החוק עברה אתמול פה אחד בקריאה ראשונה מבלי להזדקק לתמיכת הממשלה, כך שלא ניתנה כל הסכמה להחזיר את ההצעה לוועדת השרים. והכל פתוח לדיון בוועדת הכלכלה.
- 1.מה הקשר? 12/07/2018 12:42הגב לתגובה זואני לא מצליח להבין איך האוצר והמשפטים קשורים להצעת חוק כזו שבאה להפחית עמלה? זה דורש תקציב מהממשלה? זה קשור להסכמים קואליציוניים? להפרה יסודית של חוקים? שיתעסקו בביזנס שלהם ויתנו לחברי הכנסת לפעול לטובת הציבור בלי הפרעות. פשוט חוצפה!!! ועל בנק ישראל אני בכלל לא רוצה לדבר... שיצטרף גם כן לאיגוד הבנקים ויעזוב אותנו בשקט
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
