שלטון הצללים של בנק ישראל - מה כוחם האמיתי של נבחרי הציבור?

לפני שנלחמים בבג"ץ שאולי מצפצף על שלטון הרוב, חובה לעשות בדק בית בהפרדת הרשויות שבין הממשלה לכנסת// דעה

ד"ר שלמה קרעי | (1)

בנק ישראל מרקיד את שרת המשפטים לצלילי החליל שלו ובולם באמצעותה בוועדת השרים לענייני חקיקה כל הצעת חוק שעלולה לפגוע בעודפי השומן של הבנקים בישראל. לפני שנלחמים בבג"ץ שאולי מצפצף על שלטון הרוב, חובה לעשות בדק בית בהפרדת הרשויות שבין הממשלה לכנסת.

 

המשמר החברתי פרסם כבר לפני 4 שנים כי פועל יוצא של וועדת השרים לענייני חקיקה הוא ש"חברי הכנסת של הקואליציה הם המוחלשים ביותר בכנסת".

בדוח על מעמדה של הכנסת משנת 2000, נקבע כי: "בישראל אפשר להצביע על מידה מדאיגה של חוסר איזון בין הרשויות, כאשר הרשות המחוקקת בולטת בחולשתה והרשות המבצעת בולטת בעוצמתה. גם הרשות השופטת החלה להתבלט כרשות, אשר אינה מתחמת את עצמה לשפיטה לפי חוקי הכנסת, אלא אף בוחנת אותם, לאורם של חוקי היסוד.

"חולשתה היחסית של הכנסת פוגמת באופייה הדמוקרטי של ישראל, שכן הכנסת היא הגוף המייצג את העם - על כל גווניו. כנסת חלשה פירושה אפשרות, שרצונות ומאוויים אלו לא יבואו לידי ביטוי מהימן ומלא במערכת השלטונית הישראלית".

לפני כחודש, בפתח הדיון בהצעת החוק לביטול עמלת פירעון מוקדם שהתקיים בוועדת הכלכלה, קרא לי ח"כ יואב קיש לחדר צדדי ואמר: "אתה לא תאמין, אין לחץ שלא הופעל עליי כדי למסמס את ההצעה. משרד האוצר ומשרד המשפטים... הם אמרו שאם לא נשמע בקולם, ועדת השרים לא תאשר את ההצעה לקריאה ראשונה". הוא גם אמר שיש עוד מהלך פרלמנטרי שנשאר והוא "לזרום" עכשיו עם בנק ישראל ולהעלות לדיון את הנושאים השנויים במחלוקת לפני קריאה שניה ושלישית... וכך היה.

אבל ההפתעה לא איחרה לבוא. מתברר שלאיגוד הבנקים ולבנק ישראל יש מנופי לחץ כבדי משקל על שר האוצר ו/או שרת המשפטים. לפני מספר ימים עודכנתי כי הלוא יאומן קרה. בצעד נדיר במיוחד, דרשה ועדת השרים כי:

  • הצעת החוק תוחזר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה (בפעם השלישית) לפני הקריאה השנייה והשלישית ותאושר בהסכמת משרד האוצר, משרד המשפטים ובנק ישראל.
  • הממשלה מתנגדת לכל תוספת לנוסח הכוללת אופן חישוב של עמלת הפירעון.
הכנסת מאבדת מסמכותה

שעות ארוכות של דיונים בוועדות השונות לא רלבנטיות בכלל - הממשלה מתנגדת. מעניין מי ניסח את הסעיף. וועדת השרים למעשה מעקרת לחלוטין את הכנסת מסמכותה ופוגעת פגיעה אנושה בשלטון העם. אוהב כוח לא ישבע כוח והצעד הנדיר הזה יהפוך במהרה לדבר שבשגרה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אין שום הצדקה כלכלית, וזו גם לא היתה כוונת המחוקק במקור, לשלם 10 או 20 שנה קדימה רווחים עתידיים ובוודאי שלא לשלם עבור גורם הסיכון האישי שכבר לא קיים בעת הפירעון המוקדם. בנק ישראל במאבקו לטובת הבנקים, מתעלם מהעובדה שהמחוקק הוא זה שנתן לבנק לפני 30 שנה את הזכות לגבות את העמלה בעקבות תנאי שוק קיצוניים. המחוקק נתן והמחוקק לקח.

לשמחתי, קיבל קיש החלטה שלא לקבל את האולטימטום של בנק ישראל. ח"כ ביטן שהציג בשמו את הצעת החוק אתמול במליאה הודיע כי זו הצעה "לא מבושלת" מספיק וכי לקריאה שנייה ושלישית נדאג להביא הצעה טובה יותר ללווה מאשר לבנק.

בשורה התחתונה, תודה לאל שהצעת החוק עברה אתמול פה אחד בקריאה ראשונה מבלי להזדקק לתמיכת הממשלה, כך שלא ניתנה כל הסכמה להחזיר את ההצעה לוועדת השרים. והכל פתוח לדיון בוועדת הכלכלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה הקשר? 12/07/2018 12:42
    הגב לתגובה זו
    אני לא מצליח להבין איך האוצר והמשפטים קשורים להצעת חוק כזו שבאה להפחית עמלה? זה דורש תקציב מהממשלה? זה קשור להסכמים קואליציוניים? להפרה יסודית של חוקים? שיתעסקו בביזנס שלהם ויתנו לחברי הכנסת לפעול לטובת הציבור בלי הפרעות. פשוט חוצפה!!! ועל בנק ישראל אני בכלל לא רוצה לדבר... שיצטרף גם כן לאיגוד הבנקים ויעזוב אותנו בשקט
תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.