ברבי או מלחמת הכוכבים: מה העתיד של מניות הצעצועים?
טרנדים חדשים כובשים את עולם הילדים ומטלטלים את תעשיית הצעצועים; האם יש מקום לאופטימיות? מוטי כהן בניתוח מיוחד
בספטמבר 2017, עולם הקמעונאות היה מזועזע בעקבות אחת מפשיטות הרגל הגדולות שקרו כאשר חברת טויס אר אס המתקשה הודיעה על פשיטת רגל. מאז, מניות חברות הצעצועים נתקלו בקשיים. הסברו (סימול: HAS) ירדה ב30%, בזמן שמטאל (סימול: MAT) ירדה ב-45%.
למרבה הצער, לא קיימת חיוביות באופק עבור מניות חברות צעצועים אלו. מניית הסברו אולי תתעלה על מניית מטאל אבל בסופו של דבר, אולם שתי המניות עלולות לדשדש עד שהמצב הכללי בתעשיית הצעצועים ישתפר. להערכתי, לא תהיה מגמת עלייה חיובית בזמן הקרוב, וכתוצאה מכך, אני לא חושב שמניית הסברו צפויה לעלות.
בגרף הבא, ניתן לראות בבירור את ההתעלות של הסברו ב-3 השנים האחרונות. ביצועי יתר של 30% לעומת 42% בחסר לרעת מאטל ועדיין אני חושב שהסברו תנוע למטה יותר מאשר מעלה.
הנה מבט מעמיק לסיבות שהובילו אותי לדעה זו:
1. זמנים קשים עבור תעשיית הצעצועים
הסברו ממותגת גבוה מבין חברות הצעצועים, אבל אלו זמנים לא פשוטים עבור כל אחד בתעשיית הצעצועים המודרנית. 14% מרווחיה של הסברו מגיעים מטויס אר אס. לכן, פשיטת הרגל של ענקית הצעצועים תספק ירידה משמעותית במספרים של החברה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוורים אופטימיים שאבידת טויס אר אס היא רק רעש זמני, ושבסופו של דבר, המכירות יגיעו מערוצים אחרים. אבל אני לא כל כך בטוח לגבי זה. באופן כללי, נראה שתעשיית הצעצועים בדרך לחלוף מן העולם.
הגורם העיקרי לביסוס זה, הוא העלייה המשמעותית בשימוש במובייל בקרב ילדים. הגיל הממוצע בו ילד מקבל את הסמארטפון הראשון שלו הוא כעת 10.3, מה שאומר שכל אותם בני 10 שהיו משחקים עם צעצועי הסברו, כיום משחקים בסמארטפון שלהם. בנוסף, אחוז השימוש בטאבלט בקרב ילדים נסק מ-26% ל-55% בשנים האחרונות, בזמן ששימוש באופן כללי באינטרנט עלה מ-42% ל-64%.
במילים אחרות, ילדים כבר לא משחקים עם צעצועים של הסברו. במקום, הם משחקים בטאבלים ובסמארטפונים. הטרנד הזה לא הולך להיעלם בזמן הקרוב. הדברים עלולים להיות אפילו יותר עגומים עבור הסברו ככל שהטכנולוגיה תתקדם ותמשיך לצבור פופולריות.
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
2. מניית הסברו מוערכת יותר מדי גבוה
פשיטת הרגל המדוברת של טויס אר אס תשפיע על המספרים בטווח הקרוב. ואילו התקדמות הטכנולוגיה והנסיקה בפופולריות של טאבלטים וסמארטפונים תשפיע על המספרים לטווח הרחוק. בסך הכל, במשך השנים הקרובות, הסברו תהיה ברת מזל אם תדווח על תזרים חיובי. במקרה הכי טוב, מדובר על 0-5% עליה במחזורי המכירות של החברה.
הרווחים בזמן האחרון ספגו פגיעה קשה, עקב כך שהחברה מוציאה כספים רבים על פרסום בכדי להתמודד בצורה ריאלית בתעשיית הבידור לילדים, שהפכה לצפופה יותר ויותר בשנים האחרונות. הטרנד הזה לא צפוי להיעלם בקרוב. לכן, רווחים עלולים להיות מזעריים עקב הוצאות הפרסום הרבות.
לעומת זאת, הרווחים עלולים לעלות הודות לשיתוף הפעולה והיחסים הקרובים עם נטפליקס ו-וולט דיסני . שותפויות אלו מביאות איתן דולרים רבים, ובשנים הקרובות, ערוצים אלו עם אחוזי רווח גדולים, יהיו מקורות הכנסה משמעותיים. זו הסיבה שהרווח התפעולי עלול להיכנס לטרנד חיובי, מ-15.6% ל-16-20% בחמש שנים הקרובות.
עליה של 2.5% ברווחים מדי שנה יכולה להביא את הרווחים ל-5.9 מיליארד דולר בתוך 5 שנים. 18% רווח תפעולי שווה לחברה קצת מתחת ל-1.1 מיליארד דולר ברווחים תפעוליים. נוציא החוצה 50 מיליון דולר הוצאות ריבית, 20% מיסים, ונחלק ב-125 מיליון המניות, שווה לרווח של בערך 6.50 דולר פר מניה בתוך 5 שנים.
אם נכפיל פי 16 את הרווח התפעולי הממוצע בשוק ברווחים של ה-6.50 דולר, בתכנית של 4 שנים להגעה ליעד, יקרב אותנו למחיר אפשרי של 104 דולר למניה. בהנחה של 10% בשנה, יהיה שווה זה למחיר של קצת יותר מ-70 דולר.
3. השורה התחתונה על מניית הסברו
היסודות לא במצב נהדר. למעשה, הם במצב רע. ולא נראית מגמת שיפור בזמן הקרוב נוכח העובדה שמניית הסברו לא ממש זולה.
סיבות אלו מביאות אותי להאמין שמניית הסברו לא תעלה בזמן הקרוב. מגמת הירידה במניה תמשיך עד שמחיר המניה יתקרב לשווי רציונלי באיזור ה-70 דולר.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 1.ערן 07/05/2018 14:58הגב לתגובה זושוק הצעצועים בגסיסה וזה רק עניין של זמן עד שהסמארטפונים שציינת יעלימו כליל את כל התעשייה הזו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.

איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
על הקשר בין הריבית ובין שווי נכסים ואיך תשפיע הורדת הריבית על הדוחות הכספיים של חברות הנדל"ן המניב?
בשבוע שעבר בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% ונגיד בנק ישראל ציין כי בהתאם לנתונים הקיימים כיום, צפויות ככל הנראה עוד 2 פעימות של הורדות ריבית במהלך שנת 2026.
הורדת ריבית זו הינה חלק ממהלך רחב יותר של הורדות ריבית בשאר כלכלות העולם, בהובלת הכלכלה הגדולה בעולם, ארה"ב. הורדות ריבית אלו, גם כעת וגם הצפויות, משפיעות באופן ישיר על דו"חות ורווחי החברות הציבוריות העוסקות בנדל"ן מניב, בישראל ובעולם.
מהן חברות נדל"ן מניב?
חברות נדל"ן מניב, כשמן כן הן, חברות אשר מחזיקות נדל"ן אשר מניב להן הכנסות מהשכרה נכסים. הנכסים אלו כוללים נכסים מסחריים כגון קניונים, בנייני משרדים להשכרה, דיור מוגן, מרכזיים לוגיסטיים (מרלו"גים), מבני תעשייה וכדומה.
חברות הנדל"ן המניב מפרסמות כל רבעון דו"ח כספי המשקף את נתוני השכרות הנכסים וכולל את אחוז התפוסה בנכסים, מחירי השכירות, הכנסות והוצאות שוטפות ביחס לנכסים. במקביל, ומדי תקופה מציגים את שווי הנכסים העדכני בהתאם לשמאות שבוצעה לרוב בסמיכות למועד פרסום הדו"ח.
- צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידת הריבית משפיעה ישירות על שווי הנדל"ן המוחזקים כך שירידת ריבית מעלה את שווי הנכסים המוערך, ובכך מעלה את רווחי החברות ברווח חשבונאי המכונה "רווח שערוך".
השינוי בשווי נכסי הנדל"ן המניב, המשורשר לשורת הרווח, קשור למושג הנקרא, היוון הכנסות.
