ברבי או מלחמת הכוכבים: מה העתיד של מניות הצעצועים?
טרנדים חדשים כובשים את עולם הילדים ומטלטלים את תעשיית הצעצועים; האם יש מקום לאופטימיות? מוטי כהן בניתוח מיוחד
בספטמבר 2017, עולם הקמעונאות היה מזועזע בעקבות אחת מפשיטות הרגל הגדולות שקרו כאשר חברת טויס אר אס המתקשה הודיעה על פשיטת רגל. מאז, מניות חברות הצעצועים נתקלו בקשיים. הסברו (סימול: HAS) ירדה ב30%, בזמן שמטאל (סימול: MAT) ירדה ב-45%.
למרבה הצער, לא קיימת חיוביות באופק עבור מניות חברות צעצועים אלו. מניית הסברו אולי תתעלה על מניית מטאל אבל בסופו של דבר, אולם שתי המניות עלולות לדשדש עד שהמצב הכללי בתעשיית הצעצועים ישתפר. להערכתי, לא תהיה מגמת עלייה חיובית בזמן הקרוב, וכתוצאה מכך, אני לא חושב שמניית הסברו צפויה לעלות.
בגרף הבא, ניתן לראות בבירור את ההתעלות של הסברו ב-3 השנים האחרונות. ביצועי יתר של 30% לעומת 42% בחסר לרעת מאטל ועדיין אני חושב שהסברו תנוע למטה יותר מאשר מעלה.
הנה מבט מעמיק לסיבות שהובילו אותי לדעה זו:
1. זמנים קשים עבור תעשיית הצעצועים
הסברו ממותגת גבוה מבין חברות הצעצועים, אבל אלו זמנים לא פשוטים עבור כל אחד בתעשיית הצעצועים המודרנית. 14% מרווחיה של הסברו מגיעים מטויס אר אס. לכן, פשיטת הרגל של ענקית הצעצועים תספק ירידה משמעותית במספרים של החברה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוורים אופטימיים שאבידת טויס אר אס היא רק רעש זמני, ושבסופו של דבר, המכירות יגיעו מערוצים אחרים. אבל אני לא כל כך בטוח לגבי זה. באופן כללי, נראה שתעשיית הצעצועים בדרך לחלוף מן העולם.
הגורם העיקרי לביסוס זה, הוא העלייה המשמעותית בשימוש במובייל בקרב ילדים. הגיל הממוצע בו ילד מקבל את הסמארטפון הראשון שלו הוא כעת 10.3, מה שאומר שכל אותם בני 10 שהיו משחקים עם צעצועי הסברו, כיום משחקים בסמארטפון שלהם. בנוסף, אחוז השימוש בטאבלט בקרב ילדים נסק מ-26% ל-55% בשנים האחרונות, בזמן ששימוש באופן כללי באינטרנט עלה מ-42% ל-64%.
במילים אחרות, ילדים כבר לא משחקים עם צעצועים של הסברו. במקום, הם משחקים בטאבלים ובסמארטפונים. הטרנד הזה לא הולך להיעלם בזמן הקרוב. הדברים עלולים להיות אפילו יותר עגומים עבור הסברו ככל שהטכנולוגיה תתקדם ותמשיך לצבור פופולריות.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
2. מניית הסברו מוערכת יותר מדי גבוה
פשיטת הרגל המדוברת של טויס אר אס תשפיע על המספרים בטווח הקרוב. ואילו התקדמות הטכנולוגיה והנסיקה בפופולריות של טאבלטים וסמארטפונים תשפיע על המספרים לטווח הרחוק. בסך הכל, במשך השנים הקרובות, הסברו תהיה ברת מזל אם תדווח על תזרים חיובי. במקרה הכי טוב, מדובר על 0-5% עליה במחזורי המכירות של החברה.
הרווחים בזמן האחרון ספגו פגיעה קשה, עקב כך שהחברה מוציאה כספים רבים על פרסום בכדי להתמודד בצורה ריאלית בתעשיית הבידור לילדים, שהפכה לצפופה יותר ויותר בשנים האחרונות. הטרנד הזה לא צפוי להיעלם בקרוב. לכן, רווחים עלולים להיות מזעריים עקב הוצאות הפרסום הרבות.
לעומת זאת, הרווחים עלולים לעלות הודות לשיתוף הפעולה והיחסים הקרובים עם נטפליקס ו-וולט דיסני . שותפויות אלו מביאות איתן דולרים רבים, ובשנים הקרובות, ערוצים אלו עם אחוזי רווח גדולים, יהיו מקורות הכנסה משמעותיים. זו הסיבה שהרווח התפעולי עלול להיכנס לטרנד חיובי, מ-15.6% ל-16-20% בחמש שנים הקרובות.
עליה של 2.5% ברווחים מדי שנה יכולה להביא את הרווחים ל-5.9 מיליארד דולר בתוך 5 שנים. 18% רווח תפעולי שווה לחברה קצת מתחת ל-1.1 מיליארד דולר ברווחים תפעוליים. נוציא החוצה 50 מיליון דולר הוצאות ריבית, 20% מיסים, ונחלק ב-125 מיליון המניות, שווה לרווח של בערך 6.50 דולר פר מניה בתוך 5 שנים.
אם נכפיל פי 16 את הרווח התפעולי הממוצע בשוק ברווחים של ה-6.50 דולר, בתכנית של 4 שנים להגעה ליעד, יקרב אותנו למחיר אפשרי של 104 דולר למניה. בהנחה של 10% בשנה, יהיה שווה זה למחיר של קצת יותר מ-70 דולר.
3. השורה התחתונה על מניית הסברו
היסודות לא במצב נהדר. למעשה, הם במצב רע. ולא נראית מגמת שיפור בזמן הקרוב נוכח העובדה שמניית הסברו לא ממש זולה.
סיבות אלו מביאות אותי להאמין שמניית הסברו לא תעלה בזמן הקרוב. מגמת הירידה במניה תמשיך עד שמחיר המניה יתקרב לשווי רציונלי באיזור ה-70 דולר.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 1.ערן 07/05/2018 14:58הגב לתגובה זושוק הצעצועים בגסיסה וזה רק עניין של זמן עד שהסמארטפונים שציינת יעלימו כליל את כל התעשייה הזו
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

