על מגמת ההתחזקות של קרנות ה-ETF
תוך שנה קרנות ה-ETF יעלו. משקיעים ימשיכו להפגין בצורה יותר ויותר בולטת את העדפתם לקרנות ETF על פני קרנות מנוהלות.
אלוקציית הנכסים של משקיעים השתנתה מאוד בשנים האחרונות עם התפתחות ענף קרנות ה-ETF (ר"ת Exchange Traded Funds). הם מעוניינים בפיזור תיק ההשקעות שלהם מצד אחד ובמציאת פתרונות השקעה זולים יחסית מצד שני.
כמו כן, בניגוד לקרנות מנוהלות אשר אינן מכות לעתים קרובות את מדד הייחוס שלהן, הרי שהקורלציה של קרנות ה-ETF למדדי הייחוס (BENCHMARK) הינה מאוד גבוהה. אותן קרנות ETF אכן מחקות לרוב את מדדי הייחוס.
כתוצאה מכן, ראינו בשנים האחרונות מגמה שרק הולכת ומתחזקת של משקיעים אשר מגדילים את אחזקותיהם בקרנות ETF. בשנת 2019, אנחנו צופים כי המגמה תימשך. זו תהיה ככל הנראה השנה הראשונה בה סך ההשקעות בקרנות פסיביות מנייתיות בארה"ב תעלנה על הקרנות המנייתיות המנוהלות, עם השקעה הגבוהה מ-6 טריליון דולר.
ב-2002 היו כ-100 קרנות ETF. כיום, עם כמעט 2000 קרנות ETF, למשקיעים יש אלטרנטיבות רבות לנהל את השקעותיהם. היתרון המובהק הוא שמשקיעים בקרנות סל לא צריכים להתמודד עם סף השקעה מינימאלי אשר קיים בהרבה קרנות. כמו כן, לקרנות ה-ETF יתרון משמעותי גם מבחינת העמלות וגם לעתים מבחינת מיסוי.
- שוק ה-IR המקומי - כמה עולה השירות ומי השחקנים המרכזיים?
- קוהל׳ס מול וול סטריט: שורט סקוויז, זינוק – ונפילה בחזרה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות, פיתחו ספקי קרנות ה-ETF יותר ויותר מוצרים המאפשרים חשיפה לאזורים גיאוגרפיים מסוימים או לסקטורים ספציפיים. כמו כן, פותחו יותר ויותר קרנות ETF SHORT עם קורלציה הפוכה למדד הייחוס שלהם.
במהלך השבועות האחרונים, הופתענו לטובה מהעובדה שכמה ספקי קרנות סל מתכננים להביא סוג חדש של ETF - קרנות LONG עם הגנות מפני ירידות בשוק. המטרה היא לספק בולם זעזועים לתיקי המשקיעים תוך המשך השקעה במדדים הרלוונטיים.
באופן מסורתי, אסטרטגיה זו הייתה זמינה בעיקר באמצעות רכישת מוצר מובנה (Structured products) אך המוצר התאים בעיקר ללקוחות עשירים היות וסכומי המינימום בהם היו גבוהים, וכן העלויות הנלוות היו מאוד יקרות. החיסרון המשמעותי ביותר של אותם מוצרים מובנים הוא שמדובר במוצר שאינו מאוד נזיל.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
אנחנו משתמשים בפוליסות ביטוח שונות על מנת להגן על ההשקעות האישיות שלנו: הבית שלנו, המכוניות שלנו, אפילו החיים שלנו מבוטחים וכו'. אך באופן מפתיע מרבית המשקיעים אינם עושים פוליסת ביטוח כלשהיא על מנת להגן על תיק ההשקעות שלהם.
עבור המשקיעים, זהו מאמץ חדש של ספקי קרנות ה-ETF להציע מיקוד חזק יותר על פתרונות, המתאימים לבעיות המשמעותיות עבורם. לדוגמה, חברת PowerShare הגישה בסוף נובמבר הצעה לתשקיף עבור ה-Innovator S&P 500 Shield Strategy המספקת חשיפה של אחד לאחד למדד ה-S&P 500, בעוד שהוא מגן על משקיעים מההפסדים של המדד עד לירידה במדד ב-10%.
בצנרת נמצאת גם קרן נוספת המספקת חשיפה אחד לאחד ל S&P500 עם הפסד מקסימלי של 5% במידה והמדד ירד עד 35%. הרעיון היה כמובן שאם שוק המניות יספוג ירידות משמעותיות כפי שהיה במפולת ב 2008, ניתן יהיה להגן בצורה משמעותית על תיק המניות.
לאור חשש המשקיעים לתיקונים בשוק המניות במהלך שנת 2019, אנו צופים כי היוזמה הנ"ל תתקבל בברכה על ידי המשקיעים וקרנות ה-ETF יתפסו מקום עוד יותר בולט בתיק ההשקעות של המשקיעים.
** ליועצת ו/או לחברה אין ענין אישי ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים הספציפים של כל אדם.
- 3.מאיר 26/12/2017 10:26הגב לתגובה זואילו סקטורים ירויחו ואלו יפסידו.
- לקרוא* (ל"ת)מאיר 26/12/2017 10:40הגב לתגובה זו
- 2.erez 26/12/2017 09:00הגב לתגובה זוובראש ובראשונה השקעה ברייטים כתחליף להשקעה בנדל”ן בארץ.
- 1.2019 או 2018? מישהי התבלבלה... (ל"ת)eyal.cohen3 26/12/2017 08:27הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
