כך תזהו חברות שעשויות לבצע הרחבת סדרת אג"ח

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסיים, על היתרונות בהרחבת סדרת אג"ח,  והאם ניתן להרוויח מזה כסף?  
צחי קלמין | (3)

דלק קבוצה, חברה-לישראל, ביג, ישרס ואיירפורט-סיטי הן רשימה חלקית של חברות בורסאיות אשר ניצלו את הגאות בשוק האג"ח הקונצרני ובחרו לגייס חוב במתכונת של הרחבת סדרה אג"ח קיימת.

להבדיל מהנפקת סדרת אג"ח חדשה, הרחבה סדרה קיימת נחשבת כזולה יותר ואף מקצרת את זמן הגיוס, בשל הסתמכותה על תשקיף ושטרי נאמנות קיימים. יתרון נוסף קשור למחיר איגרות החוב ביחס להנפקה המקורית, שכן כאשר חברה כלשהי מזהה שהביקושים לאפיק הקונצרני הולכים וגוברים, היא עשויה לנצל את המגמה ולהנפיק את אותה האג"ח במחירים גבוהים יותר ובכך להוזיל באופן משמעותי, את עליות הגיוס.

מנגד, למשקיעים המחזיקים כבר בסדרה שבה מבוצעת ההרחבה, מדובר בחדשות רעות לטווח הקצר, שכן חברה המעוניינת לגייס, צריכה להציע את אגרות החוב המורחבות בהנחה כלשהי ממחיר השוק הנוכחי בכדי לשכנע את הציבור לרכוש אותן. בנוסף, פעולת ההרחבה משנה את פרופיל הסיכון של החברה, והריבית שדורשים המשקיעים עולה בהתאם.

במסמך זה ננסה לספק אינדיקציות אשר עשויות לסייע לנו באיתור סדרות אג"ח, בעלות פוטנציאל להרחבה עתידית:

לפני הכל, מומלץ לעיין בתשקיף האג"ח ובשטר הנאמנות ולבחון האם עומדת למנפיקה, הזכות לגייס כמות גבוהה יותר משהיא הציעה בהנפקה הראשונית ונדגיש כי חברה אשר מחזיקה מס' סדרות אג"ח תעדיף להרחיב בסדרת האג"ח בעלת המח"מ הארוך ביותר.

 

אתגרים תזרימיים

הרחבת סדרת אג"ח מתבצעת בדרך כלל לצורך פירעון חוב קצר מועד או לצורך מימון הפעילות העסקית הנוכחית או העתידית של החברה. אי לכך, כאשר לחברה חוב שעומד לפירעון בקרוב, ובנוסף אג"ח ארוכה יותר אשר נסחרת במחיר המגלם עלות גיוס הון נוחה, הרחבת הסדרה הארוכה היא אחת הפעולות האפשריות וההגיוניות אשר עומדות לרשותה. כך לדוגמא, חברה-לישראל החליטה לבצע הרחבה בסדרה 11 (הארוכה) בכדי לממן את תשלום ריבית ופדיון של  סדרה 7 (הקצרה).

ההיבט המסחרי: הנחת העבודה גורסת שהנפקה בדרך של הרחבת סדרה מתבצעת כמעט תמיד תוך התבססות על מחיר השוק של האג"ח. ולכן אם מחירה של אג"ח עלה בצורה משמעותית בזמן קצר, מבלי שמצבה העסקי של החברה השתנה, יש לצפות שהמנפיקים יבקשו לנצל סיטואציה זו, לצורך הגדלת מקורות המימון. כך עשתה קבוצת דלק, כאשר ביצעה לפני כחודש הרחבה לסדרה ל"א, וכך עושה בימים אלו חב' אדגר, באמצעות הרחבת סדרה ט'.

 

עדכוני דירוג: אינדיקציה נוספת טמונה בפרסומי סוכנויות הדירוג, להלן מידרוג ומעלות. שכן הודעה מטעמן אודות אישור או העלאת דירוג של סדרת אג"ח קיימת משמשת לעיתים קרובות כהכנה להרחבה אפשרית, לדוגמא, נציין את חברת הנדל"ן ישרס אשר החליטה לבצע הרחבה לסדרות האג"ח שלה (סדרה טו' ו- יד') סמוך לפרסום זה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האם הרחבת סדרת אג"ח טומנת בחובה הזדמנות לרווח מהיר?

ישנם סוחרי אג"ח זריזים, שעם פרסום הודעת חברה על כוונתה להרחיב סדרה קיימת, ממהרים למכור את האג"ח שמחירן עדיין גבוה, רק כדי לנסות ולרכוש אותן בהמשך במחיר נמוך יותר, אם באמצעות הזמנה בהנפקה, ואם בשוק לאחר שמחירן יירד. בנוסף, הרחבת סדרה אג"ח מייצרת ביקושים מבניים אצל מנהלי תעודות-הסל אשר נדרשים לבצע התאמות שנובעות מהשינויים בהיקף הסדרה המורחבת, או עקב כניסה אפשרית למדדי התל-בונד השונים.

לסיכום

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תודה, מעניין (ל"ת)
    בוטן 24/03/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברמות המחירים הללו - כל חברה צריכה לעשות הרחבה (ל"ת)
    שוקי הון 18/03/2017 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יובל המבולבל 15/03/2017 20:51
    הגב לתגובה זו
    בפעם האחרונה היה כתוב שהוא עובד בפרוקסימה מה קרה?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.