כך תזהו חברות שעשויות לבצע הרחבת סדרת אג"ח
דלק קבוצה, חברה-לישראל, ביג, ישרס ואיירפורט-סיטי הן רשימה חלקית של חברות בורסאיות אשר ניצלו את הגאות בשוק האג"ח הקונצרני ובחרו לגייס חוב במתכונת של הרחבת סדרה אג"ח קיימת.
להבדיל מהנפקת סדרת אג"ח חדשה, הרחבה סדרה קיימת נחשבת כזולה יותר ואף מקצרת את זמן הגיוס, בשל הסתמכותה על תשקיף ושטרי נאמנות קיימים. יתרון נוסף קשור למחיר איגרות החוב ביחס להנפקה המקורית, שכן כאשר חברה כלשהי מזהה שהביקושים לאפיק הקונצרני הולכים וגוברים, היא עשויה לנצל את המגמה ולהנפיק את אותה האג"ח במחירים גבוהים יותר ובכך להוזיל באופן משמעותי, את עליות הגיוס.
מנגד, למשקיעים המחזיקים כבר בסדרה שבה מבוצעת ההרחבה, מדובר בחדשות רעות לטווח הקצר, שכן חברה המעוניינת לגייס, צריכה להציע את אגרות החוב המורחבות בהנחה כלשהי ממחיר השוק הנוכחי בכדי לשכנע את הציבור לרכוש אותן. בנוסף, פעולת ההרחבה משנה את פרופיל הסיכון של החברה, והריבית שדורשים המשקיעים עולה בהתאם.
במסמך זה ננסה לספק אינדיקציות אשר עשויות לסייע לנו באיתור סדרות אג"ח, בעלות פוטנציאל להרחבה עתידית:
לפני הכל, מומלץ לעיין בתשקיף האג"ח ובשטר הנאמנות ולבחון האם עומדת למנפיקה, הזכות לגייס כמות גבוהה יותר משהיא הציעה בהנפקה הראשונית ונדגיש כי חברה אשר מחזיקה מס' סדרות אג"ח תעדיף להרחיב בסדרת האג"ח בעלת המח"מ הארוך ביותר.
- שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
- שוק החוב הקונצרני שובר שיאים: גיוסים של 8.7 מיליארד שקל באפריל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתגרים תזרימיים
הרחבת סדרת אג"ח מתבצעת בדרך כלל לצורך פירעון חוב קצר מועד או לצורך מימון הפעילות העסקית הנוכחית או העתידית של החברה. אי לכך, כאשר לחברה חוב שעומד לפירעון בקרוב, ובנוסף אג"ח ארוכה יותר אשר נסחרת במחיר המגלם עלות גיוס הון נוחה, הרחבת הסדרה הארוכה היא אחת הפעולות האפשריות וההגיוניות אשר עומדות לרשותה. כך לדוגמא, חברה-לישראל החליטה לבצע הרחבה בסדרה 11 (הארוכה) בכדי לממן את תשלום ריבית ופדיון של סדרה 7 (הקצרה).
ההיבט המסחרי: הנחת העבודה גורסת שהנפקה בדרך של הרחבת סדרה מתבצעת כמעט תמיד תוך התבססות על מחיר השוק של האג"ח. ולכן אם מחירה של אג"ח עלה בצורה משמעותית בזמן קצר, מבלי שמצבה העסקי של החברה השתנה, יש לצפות שהמנפיקים יבקשו לנצל סיטואציה זו, לצורך הגדלת מקורות המימון. כך עשתה קבוצת דלק, כאשר ביצעה לפני כחודש הרחבה לסדרה ל"א, וכך עושה בימים אלו חב' אדגר, באמצעות הרחבת סדרה ט'.
עדכוני דירוג: אינדיקציה נוספת טמונה בפרסומי סוכנויות הדירוג, להלן מידרוג ומעלות. שכן הודעה מטעמן אודות אישור או העלאת דירוג של סדרת אג"ח קיימת משמשת לעיתים קרובות כהכנה להרחבה אפשרית, לדוגמא, נציין את חברת הנדל"ן ישרס אשר החליטה לבצע הרחבה לסדרות האג"ח שלה (סדרה טו' ו- יד') סמוך לפרסום זה.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
האם הרחבת סדרת אג"ח טומנת בחובה הזדמנות לרווח מהיר?
ישנם סוחרי אג"ח זריזים, שעם פרסום הודעת חברה על כוונתה להרחיב סדרה קיימת, ממהרים למכור את האג"ח שמחירן עדיין גבוה, רק כדי לנסות ולרכוש אותן בהמשך במחיר נמוך יותר, אם באמצעות הזמנה בהנפקה, ואם בשוק לאחר שמחירן יירד. בנוסף, הרחבת סדרה אג"ח מייצרת ביקושים מבניים אצל מנהלי תעודות-הסל אשר נדרשים לבצע התאמות שנובעות מהשינויים בהיקף הסדרה המורחבת, או עקב כניסה אפשרית למדדי התל-בונד השונים.
לסיכום
- 3.תודה, מעניין (ל"ת)בוטן 24/03/2017 19:52הגב לתגובה זו
- 2.ברמות המחירים הללו - כל חברה צריכה לעשות הרחבה (ל"ת)שוקי הון 18/03/2017 19:00הגב לתגובה זו
- 1.יובל המבולבל 15/03/2017 20:51הגב לתגובה זובפעם האחרונה היה כתוב שהוא עובד בפרוקסימה מה קרה?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
