כך תזהו חברות שעשויות לבצע הרחבת סדרת אג"ח
דלק קבוצה, חברה-לישראל, ביג, ישרס ואיירפורט-סיטי הן רשימה חלקית של חברות בורסאיות אשר ניצלו את הגאות בשוק האג"ח הקונצרני ובחרו לגייס חוב במתכונת של הרחבת סדרה אג"ח קיימת.
להבדיל מהנפקת סדרת אג"ח חדשה, הרחבה סדרה קיימת נחשבת כזולה יותר ואף מקצרת את זמן הגיוס, בשל הסתמכותה על תשקיף ושטרי נאמנות קיימים. יתרון נוסף קשור למחיר איגרות החוב ביחס להנפקה המקורית, שכן כאשר חברה כלשהי מזהה שהביקושים לאפיק הקונצרני הולכים וגוברים, היא עשויה לנצל את המגמה ולהנפיק את אותה האג"ח במחירים גבוהים יותר ובכך להוזיל באופן משמעותי, את עליות הגיוס.
מנגד, למשקיעים המחזיקים כבר בסדרה שבה מבוצעת ההרחבה, מדובר בחדשות רעות לטווח הקצר, שכן חברה המעוניינת לגייס, צריכה להציע את אגרות החוב המורחבות בהנחה כלשהי ממחיר השוק הנוכחי בכדי לשכנע את הציבור לרכוש אותן. בנוסף, פעולת ההרחבה משנה את פרופיל הסיכון של החברה, והריבית שדורשים המשקיעים עולה בהתאם.
במסמך זה ננסה לספק אינדיקציות אשר עשויות לסייע לנו באיתור סדרות אג"ח, בעלות פוטנציאל להרחבה עתידית:
לפני הכל, מומלץ לעיין בתשקיף האג"ח ובשטר הנאמנות ולבחון האם עומדת למנפיקה, הזכות לגייס כמות גבוהה יותר משהיא הציעה בהנפקה הראשונית ונדגיש כי חברה אשר מחזיקה מס' סדרות אג"ח תעדיף להרחיב בסדרת האג"ח בעלת המח"מ הארוך ביותר.
- שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
- שוק החוב הקונצרני שובר שיאים: גיוסים של 8.7 מיליארד שקל באפריל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתגרים תזרימיים
הרחבת סדרת אג"ח מתבצעת בדרך כלל לצורך פירעון חוב קצר מועד או לצורך מימון הפעילות העסקית הנוכחית או העתידית של החברה. אי לכך, כאשר לחברה חוב שעומד לפירעון בקרוב, ובנוסף אג"ח ארוכה יותר אשר נסחרת במחיר המגלם עלות גיוס הון נוחה, הרחבת הסדרה הארוכה היא אחת הפעולות האפשריות וההגיוניות אשר עומדות לרשותה. כך לדוגמא, חברה-לישראל החליטה לבצע הרחבה בסדרה 11 (הארוכה) בכדי לממן את תשלום ריבית ופדיון של סדרה 7 (הקצרה).
ההיבט המסחרי: הנחת העבודה גורסת שהנפקה בדרך של הרחבת סדרה מתבצעת כמעט תמיד תוך התבססות על מחיר השוק של האג"ח. ולכן אם מחירה של אג"ח עלה בצורה משמעותית בזמן קצר, מבלי שמצבה העסקי של החברה השתנה, יש לצפות שהמנפיקים יבקשו לנצל סיטואציה זו, לצורך הגדלת מקורות המימון. כך עשתה קבוצת דלק, כאשר ביצעה לפני כחודש הרחבה לסדרה ל"א, וכך עושה בימים אלו חב' אדגר, באמצעות הרחבת סדרה ט'.
עדכוני דירוג: אינדיקציה נוספת טמונה בפרסומי סוכנויות הדירוג, להלן מידרוג ומעלות. שכן הודעה מטעמן אודות אישור או העלאת דירוג של סדרת אג"ח קיימת משמשת לעיתים קרובות כהכנה להרחבה אפשרית, לדוגמא, נציין את חברת הנדל"ן ישרס אשר החליטה לבצע הרחבה לסדרות האג"ח שלה (סדרה טו' ו- יד') סמוך לפרסום זה.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
האם הרחבת סדרת אג"ח טומנת בחובה הזדמנות לרווח מהיר?
ישנם סוחרי אג"ח זריזים, שעם פרסום הודעת חברה על כוונתה להרחיב סדרה קיימת, ממהרים למכור את האג"ח שמחירן עדיין גבוה, רק כדי לנסות ולרכוש אותן בהמשך במחיר נמוך יותר, אם באמצעות הזמנה בהנפקה, ואם בשוק לאחר שמחירן יירד. בנוסף, הרחבת סדרה אג"ח מייצרת ביקושים מבניים אצל מנהלי תעודות-הסל אשר נדרשים לבצע התאמות שנובעות מהשינויים בהיקף הסדרה המורחבת, או עקב כניסה אפשרית למדדי התל-בונד השונים.
לסיכום
- 3.תודה, מעניין (ל"ת)בוטן 24/03/2017 19:52הגב לתגובה זו
- 2.ברמות המחירים הללו - כל חברה צריכה לעשות הרחבה (ל"ת)שוקי הון 18/03/2017 19:00הגב לתגובה זו
- 1.יובל המבולבל 15/03/2017 20:51הגב לתגובה זובפעם האחרונה היה כתוב שהוא עובד בפרוקסימה מה קרה?

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
