בוחרים את מי לא: קלינטון וטראמפ גורמים לציבור לאבד אמון בשלטון
קלינטון לא מעוררת התלהבות ותכתובות המייל החשודות הגיעו בעיתוי גרוע. טראמפ ממציא דמיונות ומציאות מוזרים ואח"כ מחליף אותם כלא היו. הציבור האמריקאי מאבד אמון בשלטון
ביום שלישי הבא אמריקה תבחר את מי היא רוצה לראות בבית הלבן. בפועל נראה שאמריקאים רבים מתכוונים להצביע בהתאם לשאלה ההפוכה, את מי הם אינם רוצים לראות בבית הלבן. מצד אחד דונלד טראמפ שבנה לעצמו שם של רודף שמלות והצליח לעלוב בכל שיוך אתני שקיים במהלך מסע הבחירות. מצד שני הילרי קלינטון, בעברה הגברת הראשונה ומזכירת המדינה שכיום מוצאת את עצמה, שוב, במרכז פרשות שחיתות שנתגלו בתכתובות המייל שלה.
קלינטון נתפסת בציבור האמריקאי כ"פוליטיקה ישנה" ולא במובן הטוב. פוליטיקה מבוססת שחיתויות ועסקאות מתחת לשולחן. טראמפ מיצב עצמו, לפחות בעיניי מתנגדיו, כבריון חסר הבנה שאינו ראוי להיות מנהיג העולם החופשי. כשאמריקה צריכה לבחור בין שני אלו, לא פלא שאנו רואים את אחת ממערכות הבחירות הקולניות ואקסצנטריות מאז ומעולם. אם נתעלם רק מהרעש והפרשות נצליח לאבחן את המרכיב שצריך להיות במרכז שיקול הדעת של הבוחר – התפיסה הכלכלית. ארה"ב לא נמצאת בסכנה קיומית מבחינת שלמות הגבולות, אין סבירות למערכה צבאית בין המעצמות. ולמעשה האיום היחיד הקיים על ארה"ב הוא על הכלכלה, על הדולר ליתר דיוק.
בזכות מעמדו של הדולר כמטבע הרזרבה הנפוץ בעולם וכמטבע העיקרי בעסקאות בינלאומיות, ארצות הברית נהנית מיתרונות ייחודיים. הדרישה הכלל עולמית לדולרים כרזרבות לבנקים מרכזיים וכמטבע ברירת המחדל במסחר בינלאומי מאפשרים לארה"ב לייבא בהיקף גבוה מהייצוא, לצרוך יותר מהייצור, וכל זה מבלי שתצטרך להגדיל חוב. אם יש משהו אחד מרכזי שיכול לאיים על אורח החיים האמריקאי הוא שינוי במדיניות הכלכלית החוצה כלפי העולם או פנימה בתוך המדינה.
ממשיכת דרכו של אובמה מול אחד שפיו וליבו לא מתואמים
קלינטון ממצבת עצמה כממשיכת דרכו של אובמה גם מהבחינה הכלכלית. תמיכה ממשלתית בשכבות חלשות ובינוניות, השקעה ממשלתית בתשתיות והתערבות רגולטורית היכן שלדעתה נדרשת גם בשוק הפרטי. זה אמנם נשמע טוב אבל זה מגיע עם תג מחיר. את המחיר יצטרכו האזרחים לשלם באמצעות מיסוי, שאולי לא יעלה באופן משמעותי אך איננו מתוכנן לרדת. אם קלינטון תיבחר ותיישם את הקו הכלכלי עליו היא מצהירה ניתן לומר שאנו יכולים לצפות לעוד מאותו הדבר. התפיסה הכללית והכלכלית דומה לזו שמנהיג ממשל אובאמה בשמונה השנים האחרונות.
- מחיר הזהב בירידה מאז הבחירות ולמה אנחנו "בשבועות שישפיעו עשורים קדימה"
- האם הביטקוין יגיע ל-100,000 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טראמפ לעומתה הוא קפיטליסט שעשה את הונו בשוק החופשי. הוא איננו פורט לפרטים את תכניותיו הכלכליות כפי שעושה יריבתו, אך מציג קו כללי ברור שמתומצת בסיסמת הבחירות שלו – להחזיר עטרה ליושנה (Make America great again). טראמפ מבקש לחתוך בנטל המס על החברות והציבור האמריקאי, להחזיר מפעלים שיצאו למיקור חוץ חזרה לגבולות ארצות הברית, להגביל הגירת עבודה ולתת עדיפות לתוצרת אמריקאית. קשה לברור מנאומיו מה מתוך הדברים הם סיסמת בחירות ומאחורי מה ישנה תכנית כלכלית אמיתית. יישום גישה זו ישפיע באופן ישיר על חברות הנמצאות בקשרי סחר עם ארה"ב ועל חברות אמריקאיות המחזיקות בפעילות ייצור במדינות אחרות.
לא רק שבמצב הנוכחי בו פרשיות חדשות צצות ומודלפות על בסיס יומי קשה לנבא מי ייקח את הבחירות, גם לו היינו יודעים מראש את התוצאות כלל לא בטוח שנוכל לנבא את ההשלכות. רונלד רייגן נכנס לבית הלבן עם רקע עשיר במשחק ורקע צבאי שכלל הפקת סרטי תעמולה לחיל האוויר האמריקאי במלחמת העולם השנייה. רייגן היה גם הנשיא שהצליח להוציא את ארצות הברית מסטגפלציה ודשדוש כלכלי בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת אל שנות השמונים שהתאפיינו בצמיחה כלכלית מהירה. כמובן שהתנאים דאז היו שונים, אך תפיסתו השמרנית ימנית בכלכלה דומה לזו שמציג היום דונלד טראמפ. ניקסון לעומתו בא עם ניסיון פוליטי עשיר ונזכר כיום בעיקר בשל תמיכתו בבעלי הממון בכל מחיר ופרשת ווטרגייט שהובילה להתפטרותו.
הבחירה בשבוע הבא תשפיע על כל העולם. מדיניות הורדת מיסים ועידוד תחרותיות תיטיב עם אלו שיש להם, מנגד תמיכה באלו שזקוקים לה במחיר מגבלות שיכולות להאט את הכלכלה. וכשיש כל כך הרבה על הכף אמריקה בוחרת לעצום עין אחת ולעסוק בפרשיות שחיתות ומין, בזה כולם מבינים. אובדן האמון בשלטון ובנשיאות הוא נזק כבד לציבור האמריקאי. מדובר בתהליך שיחריף בהדרגה בשנים הבאות וזו בעיה קשה בפני עצמה.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
** הכותב הוא כלכלן, מרצה במרכז לימודים אקדמיים (מל"א) ויועץ במשרד הכלכלה
- 4.שמולי 18/12/2016 21:15הגב לתגובה זומה עשו לך מה מסכן חטפת בראש לא נורא העיקר שביתן חבר שלך
- 3.גיל 01/11/2016 14:37הגב לתגובה זומיותר לציין שזה מאכזב מאוד.
- 2.הוגו 31/10/2016 22:17הגב לתגובה זושני מועמדים חלשים חסרי השראה. טרמפ מפחיד קלינטון תשמור על הקיים. קשה להבין איך הם ניצחו בבחירות המוקדמות?
- 1.ישראל 31/10/2016 19:57הגב לתגובה זושני מועמדים גרועים. קלינטון אולי עדיפה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
