באפט אמר, באפט צדק: תחום ההשקעות המבטיח ביותר היום הוא הביטוח
הסדרה "מיליארדים" מתארת מנהל קרן גידור מצליח שמרוויח סכומים אדירים של כסף ובקלות יתרה. רובנו היינו שמחים לפסוע מעדנות בנתיבים מפתים אלו כדי לרפד את חשבון הבנק שלנו בסכומי עתק, אך תסריט זה שמור בעיקר להוליווד ולמספר מצומצם של מנהלים בוול סטריט, ומהווה חלום באספמיה עבור המשקיע המצוי.
אל לו למשקיע הממוצע לשגות בתקווה ובאשליה של הפקת רווחים עצומים ומהירים תוך ניצול התזזיתיות והתנודתיות קצרת הטווח של שוק המניות. אם הוא ינסה למצות משוק המניות את הפוטנציאל הגדול הגלום בו וישכיל להבין שהשקעה נבונה במניות באפיקים ספציפיים ובדוקים, תוך ניהול מחושב של ההשקעה, היא ערובה לתשואה משמעותית לאורך זמן, גם אם לא ישתלשלו כספים בנוסח סדרת ה"מיליארדים" לכיסיו, יגיע המשקיע לרווחים גבוהים ביותר לטווח הארוך.
אחד מאפיקי המניות המבטיחים ביותר להשגת מטרה זו הוא אפיק מניות חברות הביטוח, שהתנודתיות קצרת הטווח של חלק ממניות אלה (כתוצאה מהשפעות שוק חיצוניות) בטלה בששים לעומת היתרונות שבהן. היה זה גורו ההשקעות הגדול, וורן באפט, שהפנה את תשומת לבנו לאפיק זה והדגים לנו כיצד פעולות מחושבות היטב בשדה מניות חברות הביטוח מניבות רווחים משמעותיים ביותר.
צפים מעל פני המים
היתרון הגלום בעסקי הביטוח הוא בראש ובראשונה ה"כסף הצף" שברשותה של כל חברת ביטוח. מושג זה מתייחס לאותם כספים הכלולים בפרמיה שבעלי פוליסות ביטוח משלמים לחברות הביטוח עבור כיסוי אירוע ביטוחי בעתיד. לרוב יש הפרש זמנים שמגיע אף לעשרות שנים בין תשלום הפרמיה לבין התרחשות האירוע הביטוחי שבגינו חברת הביטוח נדרשת לשלם למבוטח, ובטווח זמן זה חברת הביטוח רשאית להשקיע את כסף זה כרצונה. "כסף צף" זה מוגדר חשבונאית כחוב של חברת הביטוח, אך בניגוד לחוב רגיל מדובר בחוב מתגלגל שאין בגינו תשלומי ריבית וקרן.
- הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%
- כשחברת הביטוח לא מצאה את המבוטחת - האם היא יכולה להתנער מתשלום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כסף צף" שומר על רמתו ואינו מתכלה כיוון שהכסף הנכנס לחברות הביטוח ממשלמי הפרמיות החדשות משמש לתשלום תביעותיהם של בעלי הפוליסות הוותיקות. יתרה מזאת, חברת ביטוח טובה נהנית גם מכך שהיא מכניסה יותר כסף לקופתה מפרמיות מאשר כסף שהיא משלמת בגין תביעות מבעלי הפוליסות, עובדה שמגדילה עוד יותר את רווחיותה של חברת הביטוח. מכאן נובע שמדובר במאגר כספים קבוע, יציב, ואף תופח, שיכול לשמש את חברת הביטוח לצורכי השקעה ארוכת טווח כולל השקעות בשוק המניות.
אם כך, חברת ביטוח המנוהלת כדבעי יכולה ליהנות משני מקורות רווח משמעותיים – הן מפעילותה הביטוחית הבסיסית והן מפעילות השקעתית נבונה במניות של ה"כסף הצף" (והגדל) שלה. מרבית חברות הביטוח בעולם מסתפקות ברווח מהפעילות הביטוחית הבסיסית ומשקיעות את הפרמיות בתחומים "סולידיים" יותר (כגון מזומנים, אג"ח ונדל"ן), דבר שפוגע ברווחיות שלהן לאורך זמן, במיוחד בעידן של ריביות אפסיות.
יתרון נוסף בהשקעה בחברות ביטוח הוא הביטחון הקיים בקיומו ובמהותו של תחום זה. תחום הביטוח הוא אחד מהתחומים הפיננסיים העתיקים בעולם, ויש להניח שהוא ימשיך לשגשג בעתיד הקרוב והרחוק בשל החששות שלנו מאירועים בלתי צפויים (בגוף או ברכוש), כאלה עם השלכות פיננסיות בעיקר.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
כאמור, באפט היה מהראשונים להכיר ולהתמקד בנדון לעיל בנושא חברות הביטוח. בשנת 1967 הוא הסב בהדרגה את חברת הטקסטיל הכושלת Berkshire Hathaway לתחום הביטוח, ועם השנים רכש באמצעותה חברות ביטוח נוספות. פעילות נמרצת זו הביאה לכך שבמאזנה יש כיום "כסף צף" בגובה של כמעט 100 מיליארד דולר! סכום כסף אדיר זה משמש את באפט גם להשקעה אינטנסיבית בחברות שונות שמזוהות כמבטיחות (בסגנון של רכישת "ישקר" הישראלית בידי באפט בשנת 2006).
אין פלא, אם כך, ש-Berkshire Hathaway שנסחרה ב-1967 במחיר של כ-16 דולר למניה, הפכה לאחת מחברות ההחזקות הגדולות בעולם, כאשר כל מניה שלה נסחרת כיום ביותר מ-200,000 דולר. אולי זו גם הסיבה לכך שמספר רב של משקיעים גדולים בעולם מתמקדים בתחום הביטוח או הקימו חברות ביטוח משל עצמם. אלה כוללים את משפחת דייויס (הבעלים של חברת קרנות הנאמנות הוותיקה Davis), פרם ווטסה מחברת Fairfax Financial Holdings הקנדית, דיוויד איינהורן מחברת Greenlight Capital, טום גיינר מחברת Markel ורבים אחרים.
לפי מחקר שפורסם ב-2013 באוניברסיטת ייל, נמצא שבנוסף ליכולתו הפנומנלית של באפט לרכוש מניות של חברות טובות וזולות המניבות רווחים עצומים, גובה פקטור האלפא (התשואה העודפת) של השקעותיו של באפט ביחס למדד ה-S&P 500, נבע מה"כסף הצף" שברשותו, שאפשר לו למנף את השקעותיו ביחס המוערך בכ-1.6 להון העצמי לאורך מרבית הקריירה הפיננסית שלו. כלומר, אם המניות שרכש הניבו תשואה שנתית של כ-12% אזי תשואת חברת ברקשייר נשקה לכיוון 20%.
גם המפגינים חשדנות כלפי שוק המניות לא יוכלו להתעלם מנתונים מוצקים אלו. במקביל לתשלום פרמיות לסוגיהן לחברות הביטוח, המשקיע הזהיר יעשה צעד נבון אם יזהה חברות ביטוח ותיקות ויציבות שמשקיעות את אותן הפרמיות במניות באופן סלקטיבי ובראיה ארוכת טווח. להשקעה כזאת יש פוטנציאל גדול להניב למשקיע רווחים משמעותיים לטווח הארוך.
- 7.משקיע שמבין 22/09/2016 15:49הגב לתגובה זומסכים עם כל מילה , יש כאלה שעשו את זה טוב לפנינו ואפשר ללמוד מהם.
- 6.טל 21/09/2016 06:27הגב לתגובה זוכיום מרבית חברות הביטוח בישראל נמצאות בגרעונות והפסדים וזאת בגלל שהם מחויבות לתת לפנסיונרים שלהם תשואה של 4 אחוז בעוד הריבית במשק היא נמוכה בהרבה .דבר זה גורם להפסדים גדולים כך שבסך הכל זאת כתבה שיווקית חביבה ולא יותר.
- אחד שמבין 22/09/2016 15:47הגב לתגובה זואם היית קורא קצת לעומק היית מבין שמדובר בחברות ביטוח בחו"ל ולא בארץ
- 5.מי בתל אביב .? (ל"ת)שמיר 21/09/2016 01:10הגב לתגובה זו
- 4.איש שלא מרגיש 20/09/2016 22:17הגב לתגובה זולקחתי כמה טיפים:)
- 3.קומבינת הקומבינציה 20/09/2016 17:23הגב לתגובה זוולהפסיק להעשיר את בעלי העניין והמנהלים
- 2.אחלה הסבר לנושא חשוב! (ל"ת)שרה 20/09/2016 15:02הגב לתגובה זו
- 1.סוף סוף מאמר לעניין (ל"ת)ביבי1212 20/09/2016 14:20הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
