גרעין שליטה: לציבור בישראל יש את כל הסיבות לדאגה

צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על מגמת השתלטות החברות הזרות על החברות המקוומיות - כיצד יושפע הציבור מהמהלך?

צחי קלמין | (7)
נושאים בכתבה סין

בימים אלו אנו נכנסים לישורת האחרונה של יישום פרק ד' בחוק הריכוזיות, אשר עוסק בהפרדה בין תאגידים ריאליים לגופים פיננסיים. אם לא תהיינה הפתעות של הרגע האחרון, שתי חברות ביטוח תעבורנה בשבועות הקרובים לבעלותן של חברות השקעה סיניות מובילות: "כלל ביטוח", שעל פי דיווחים נמצאת בתהליך מתקדם עם קבוצת מקרולינק הסינית. והפניקס, אשר עתידה להימכר לקבוצת פוסון הסינית. במהלך חודש ינואר, תכנס הפניקס אסיפת בעלי מניות לצורך אישור תנאיי כהונתו העסקתו של מר ג'ואנגצ'אנג גואו, היו"ר ובעל המניות הראשי של פוסון.

אחת האניגמות הגדולות ביותר בניתוח העסקאות נוגע לזהות הרוכשים, השקפתם הניהולית והיכולת של הרגולטור המקומי לפקח על פעילותם, שכן עולם העסקים הסיני, כפוף באופן מוחלט לגחמות המשטר הסיני. תשומת לב מיוחדת יש לתת לנושא כדאיות העסקה, שכן האתגרים הצפויים בענף הביטוח לצד תג המחיר הגבוה בהן מתבצעות העסקאות (פרמיה של 70% מעל לשווי השוק הנוכחי). מעלים לא מעט תהיות לגבי ההיגיון הכלכלי העומד מאחורי העסקה.

אמנם, לבעלי השליטה עומדת כל זכות למקסם את השקעתם ולמכור את נכסיהם לכל המרבה במחיר, אך יחד עם זאת, קשה להסתיר את חוסר הנוחות מצד המפקחת על הביטוח לגבי זהות הרוכשים והתנהלותם.  שתי העסקאות מחדדות את הדיון האם יש מקום לזנוח את האפשרות למכירת גרעין השליטה בחברות פיננסיות לגופי השקעות זרים? והאם קיימת היתכנות ציבורית וכלכלית לעודד את קיומן של חברות פיננסיות ללא גרעין שליטה?

השארת גרעין השליטה בידי קבוצות ישראליות

אנו נמצאים בתקופת שיא בכל הנוגע להשקעות ולרכישות של חברות ישראליות על ידי גופים עסקיים מסין, בין אם זו רשת חברתית למשקיעים, חברת להבי חיתוך, מנוע חיפוש לטיסות זולות או חברה המפתחת גלולות לאבחון מחלות מעיים. סקטור הפיננסים, לרבות חברות הביטוח הינו בעלת חשיבות יוצאת דופן במשק הישראלי. מעצרו המתוקשר של גואו גואנגצ'אנג על ידי הממשל הסיני, צריך להוות תמרור אזהרה לציבור החוסכים והמבוטחים. שכן, האם נוכל להסתכן במעצרם או בהיעלמותם הפתאומית של דירקטורים נוספים אשר אמונים בין השאר, על ניהול החיסכון הפנסיוני של מרבית הציבור?

חברות פיננסיות צריכות להתנהל ללא גרעין שליטה

התרבות הניהולית הישראלית יוצרת קונפליקטים רבים בין גרעין השליטה לבין מחזיקי מניות המיעוט (ציבור מוסדיים). כך לדוגמא, במהלך חודש נובמבר האחרון הצליחה הממונה על הביטוח, דורית סלינגר למנוע חלוקת דיבידנד תמוהה, בהיקף של 200 מיליון שקלים בחברת הביטוח מגדל. אנו סבורים כי אי-הימצאותו של גרעין שליטה, ימנע חיכוכים מיותרים בקרב מחזיקי המניות. ישפר את הממשל התאגידי בארגון, ויתרום להגברת אמון הציבור, במערכת הפיננסית. כאשר בודקים את הנעשה מעבר לים מגלים כי מרבית הגופים הפיננסים הגדולים באוסטרליה, בארה"ב, בבריטניה ובגרמניה מתנהלים גם הם, ללא גרעיני שליטה.

לסיכום, סאגת מכירת מניות גרעין השליטה בכלל-ביטוח ובפניקס מעמיד את ציבור המשקיעים בפני חוסר וודאות ומטיל חשש כבד ביחס ליכולתה של המפקחת על הביטוח להגן על האינטרסים של החוסכים והמבוטחים. בתעשיית הבנקאות הישראלית, ניתן למצוא כיום את בנק לאומי ודיסקונט כמודל מוצלח של חברות פיננסיות אשר מתנהלות במשך שנים ללא גרעין שליטה.

כאשר אנו עוסקים בתעשייה כה רגישה אשר נוגעת בחסכונותיהם של ציבור רחב ולא מתוחכם, האינטרס הציבורי גובר על האינטרס של בעלי השליטה הנוכחיים, יש לבחון את האפשרות של מכירת מניות השליטה בגופים פיננסיים לציבור הרחב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבירם 26/12/2015 08:25
    הגב לתגובה זו
    למכור את מניות השליטה לציבור
  • 6.
    ברטה 26/12/2015 07:10
    הגב לתגובה זו
    לצחי זו דודה ברטה, תמשיך לכתוב פה מאמרים מחכימים ןמצויינים, שתרווה נחת מהילדים ותמשיך להוות נחת למשפחה, בעיסוקך שאף פעם לא הצלחתי להבין מהו, אוהבת דודה ברטה
  • 5.
    אביב 25/12/2015 19:53
    הגב לתגובה זו
    השווה בנק פועלים לבנק לאומי.
  • 4.
    צןדק (ל"ת)
    יי 24/12/2015 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איל 24/12/2015 14:16
    הגב לתגובה זו
    איך בארה"ב מאות חברות של מיליארדים נסחרות ללא שליטה. מנוהלות טוב ע"י מנהלים מקצועיים, בעלות דירקטוריונים מקצועיים והכל דופק מצוין. רק בארצנו הקטנה הרשויות בטוחות שללא שליטה הכל יקרוס. שטות מוחלטת !!!
  • 2.
    יואל 24/12/2015 13:29
    הגב לתגובה זו
    צחי, לא יעזור לך כלום- אתה נפל , מומחה לענייני שווארמה בלאפה , לך תפתח פיצוצייה ותעזטב אתנו בשקט
  • 1.
    פנסיונר 23/12/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
    אנחנו תמיד נידפק...
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.