גרעין שליטה: לציבור בישראל יש את כל הסיבות לדאגה
צחי קלמין, יועץ כלכלי ומומחה לשווקים פיננסים, על מגמת השתלטות החברות הזרות על החברות המקוומיות - כיצד יושפע הציבור מהמהלך?
בימים אלו אנו נכנסים לישורת האחרונה של יישום פרק ד' בחוק הריכוזיות, אשר עוסק בהפרדה בין תאגידים ריאליים לגופים פיננסיים. אם לא תהיינה הפתעות של הרגע האחרון, שתי חברות ביטוח תעבורנה בשבועות הקרובים לבעלותן של חברות השקעה סיניות מובילות: "כלל ביטוח", שעל פי דיווחים נמצאת בתהליך מתקדם עם קבוצת מקרולינק הסינית. והפניקס, אשר עתידה להימכר לקבוצת פוסון הסינית. במהלך חודש ינואר, תכנס הפניקס אסיפת בעלי מניות לצורך אישור תנאיי כהונתו העסקתו של מר ג'ואנגצ'אנג גואו, היו"ר ובעל המניות הראשי של פוסון.
אחת האניגמות הגדולות ביותר בניתוח העסקאות נוגע לזהות הרוכשים, השקפתם הניהולית והיכולת של הרגולטור המקומי לפקח על פעילותם, שכן עולם העסקים הסיני, כפוף באופן מוחלט לגחמות המשטר הסיני. תשומת לב מיוחדת יש לתת לנושא כדאיות העסקה, שכן האתגרים הצפויים בענף הביטוח לצד תג המחיר הגבוה בהן מתבצעות העסקאות (פרמיה של 70% מעל לשווי השוק הנוכחי). מעלים לא מעט תהיות לגבי ההיגיון הכלכלי העומד מאחורי העסקה.
אמנם, לבעלי השליטה עומדת כל זכות למקסם את השקעתם ולמכור את נכסיהם לכל המרבה במחיר, אך יחד עם זאת, קשה להסתיר את חוסר הנוחות מצד המפקחת על הביטוח לגבי זהות הרוכשים והתנהלותם. שתי העסקאות מחדדות את הדיון האם יש מקום לזנוח את האפשרות למכירת גרעין השליטה בחברות פיננסיות לגופי השקעות זרים? והאם קיימת היתכנות ציבורית וכלכלית לעודד את קיומן של חברות פיננסיות ללא גרעין שליטה?
השארת גרעין השליטה בידי קבוצות ישראליות
אנו נמצאים בתקופת שיא בכל הנוגע להשקעות ולרכישות של חברות ישראליות על ידי גופים עסקיים מסין, בין אם זו רשת חברתית למשקיעים, חברת להבי חיתוך, מנוע חיפוש לטיסות זולות או חברה המפתחת גלולות לאבחון מחלות מעיים. סקטור הפיננסים, לרבות חברות הביטוח הינו בעלת חשיבות יוצאת דופן במשק הישראלי. מעצרו המתוקשר של גואו גואנגצ'אנג על ידי הממשל הסיני, צריך להוות תמרור אזהרה לציבור החוסכים והמבוטחים. שכן, האם נוכל להסתכן במעצרם או בהיעלמותם הפתאומית של דירקטורים נוספים אשר אמונים בין השאר, על ניהול החיסכון הפנסיוני של מרבית הציבור?
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות פיננסיות צריכות להתנהל ללא גרעין שליטה
התרבות הניהולית הישראלית יוצרת קונפליקטים רבים בין גרעין השליטה לבין מחזיקי מניות המיעוט (ציבור מוסדיים). כך לדוגמא, במהלך חודש נובמבר האחרון הצליחה הממונה על הביטוח, דורית סלינגר למנוע חלוקת דיבידנד תמוהה, בהיקף של 200 מיליון שקלים בחברת הביטוח מגדל. אנו סבורים כי אי-הימצאותו של גרעין שליטה, ימנע חיכוכים מיותרים בקרב מחזיקי המניות. ישפר את הממשל התאגידי בארגון, ויתרום להגברת אמון הציבור, במערכת הפיננסית. כאשר בודקים את הנעשה מעבר לים מגלים כי מרבית הגופים הפיננסים הגדולים באוסטרליה, בארה"ב, בבריטניה ובגרמניה מתנהלים גם הם, ללא גרעיני שליטה.
לסיכום, סאגת מכירת מניות גרעין השליטה בכלל-ביטוח ובפניקס מעמיד את ציבור המשקיעים בפני חוסר וודאות ומטיל חשש כבד ביחס ליכולתה של המפקחת על הביטוח להגן על האינטרסים של החוסכים והמבוטחים. בתעשיית הבנקאות הישראלית, ניתן למצוא כיום את בנק לאומי ודיסקונט כמודל מוצלח של חברות פיננסיות אשר מתנהלות במשך שנים ללא גרעין שליטה.
כאשר אנו עוסקים בתעשייה כה רגישה אשר נוגעת בחסכונותיהם של ציבור רחב ולא מתוחכם, האינטרס הציבורי גובר על האינטרס של בעלי השליטה הנוכחיים, יש לבחון את האפשרות של מכירת מניות השליטה בגופים פיננסיים לציבור הרחב.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- 7.אבירם 26/12/2015 08:25הגב לתגובה זולמכור את מניות השליטה לציבור
- 6.ברטה 26/12/2015 07:10הגב לתגובה זולצחי זו דודה ברטה, תמשיך לכתוב פה מאמרים מחכימים ןמצויינים, שתרווה נחת מהילדים ותמשיך להוות נחת למשפחה, בעיסוקך שאף פעם לא הצלחתי להבין מהו, אוהבת דודה ברטה
- 5.אביב 25/12/2015 19:53הגב לתגובה זוהשווה בנק פועלים לבנק לאומי.
- 4.צןדק (ל"ת)יי 24/12/2015 14:51הגב לתגובה זו
- 3.איל 24/12/2015 14:16הגב לתגובה זואיך בארה"ב מאות חברות של מיליארדים נסחרות ללא שליטה. מנוהלות טוב ע"י מנהלים מקצועיים, בעלות דירקטוריונים מקצועיים והכל דופק מצוין. רק בארצנו הקטנה הרשויות בטוחות שללא שליטה הכל יקרוס. שטות מוחלטת !!!
- 2.יואל 24/12/2015 13:29הגב לתגובה זוצחי, לא יעזור לך כלום- אתה נפל , מומחה לענייני שווארמה בלאפה , לך תפתח פיצוצייה ותעזטב אתנו בשקט
- 1.פנסיונר 23/12/2015 15:13הגב לתגובה זואנחנו תמיד נידפק...

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
