השבוע: עדכון מדדי ב-MSCI יוצא לפועל - לאן יזרום הכסף?
העדכון השנתי של מדדי MSCI יוצא לדרך בסוף השבוע הקרוב. אילו שינויים צפויים במדדים הרלוונטיים? ואיך השינוי ישפיע עלינו כמשקיעים?
בדיוק ארבע שנים חלפו מאז אותו יום היסטורי, בו חברת המדדים הבינלאומית MSCI שידרגה את ישראל משוק מתעורר לשוק מפותח, וכעת שוב מגיע העדכון השנתי במדדי היחס של תיקי ההשקעות הגלובליים, שיערך ביום שישי הקרוב (30 במאי). הפעם הסיפור הגדול הוא המעבר של "השכנות" שלנו במזרח התיכון, איחוד האמירויות וקטאר, ממדד המניות של שוקי הספר (Frontier Markets) למדד השווקים המתעוררים.
כידוע, ביצועי מדדי MSCI הגלובליים משמשים לעיתים קרובות כבנצ'מרק המרכזי של מנהלי ההשקעות בעולם, מקרנות פנסיה ועד לקרנות נאמנות שמשקיעות במניות בחו"ל. לכן כאשר מתבצע שינוי בסיווג של מדינה מסוימת והיא עוברת ממדד אחד למשנהו, נדרשים מנהלי התיקים לבצע שינויים בהתאם על מנת להיצמד לביצועי מדד היחס. מעבר לכך, קרנות ותעודות הסל השונות בארץ ובעולם מחויבות לבצע התאמות נרחבות ברמת הנכסים ובמשקולות של כל נכס כדי להמשיך ולעקוב באופן פסיבי אחר אותם מדדים.
איך השינוי משפיע עלינו?
נכון להיום, הציבור הישראלי מושקע במניות בחו"ל בסכום כולל של כרבע טריליון שקלים, מתוכו יותר מ-10% מופנה להשקעה במניות של חברות הנסחרות בשווקים המתעוררים. החל מתחילת יוני, אותם כספים יהיו חשופים, בין היתר, גם ל-10 חברות קטאריות ועוד 9 חברות מאיחוד האמירויות, רובן מסקטור הפיננסים.
הבנק הלאומי של קטאר והבנק המוביל באבו דאבי צפויים להוות את התוספות המרכזיות של מדינות אלו במדד השווקים המתעוררים. מכאן, שבקרוב גם המשקיעים בישראל ידרשו להתחיל ולעקוב אחר עוד חברות במזרח התיכון, אלא שהפעם הדוחות שלהם לא יהיו בעברית.
- עדכון MSCI - הפניקס מצטרפת למדד MSCI ישראל, מי עוד ברשימה?
- אם יוצאים מארה"ב, איפה כדאי להשקיע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי העדכון הקרוב, שוקי המניות של איחוד האמירויות וקטאר יזכו למשקל של 0.6% ו-0.5%, בהתאמה, במדד MSCI Emerging Markets. כדי לקבל מושג מה שווה "השדרוג" לאותם שווקים במונחים של כניסת כספים זרים, נבחן את היקף הנכסים של המכשירים הפסיביים העוקבים אחר מדד השווקים המתעוררים.
נכון להיום, מדובר ב-72 מיליארד דולר, מה שאומר ש-432 מיליון דולר צפויים להיות מוזרמים בסוף השבוע לשוק ההון באיחוד האמירויות ועוד 330 בקטאר. בפועל, הסכום הכולל צפוי להיות גבוה יותר הודות למדדים נוספים שעוקבים אחר מדינות מתפתחות, בעיקר מדדים אזוריים, וכן, העובדה כי מעתה איחוד האמירויות וקטאר יזכו להיות חלק ממדד כל השווקים (MSCI World AC).
בנוסף, משקיעים רבים נוטים לכלול בתיק שלהם השקעה בשווקים מתעוררים באופן אקטיבי, כך שגם בהיבט זה ה"שכנים" שלנו הולכים להרוויח. בהקשר זה נציין כי מנהלי המכשירים הפיננסיים השונים כבר החלו לעבוד בשביל לספק את הביקוש הצפוי. למשל, iShares, מנהל קרנות הסל הגדול בעולם, כבר הספיק להוציא בסוף אפריל ETF חדש שעוקב אחר מדד MSCI Qatar (סימבול: QAT).
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
המעבר הצפוי של איחוד האמירויות וקטאר למדד השווקים המתעוררים משקף את השיפור הכלכלי הגדול שחוו המדינות בשנים האחרונות. כמו כן הוא משקף את השינוי המשמעותי בממשל התאגידי שחל בחברות הציבוריות באותן מדיניות - נתון שמלמד על שיפור ביעילות השוק ובהגדלת האמון והביטחון בדיווח מצד המשקיעים הזרים.
מצייצים גם לטוויטר
מלבד שינוי הסיווג של איחוד האמירויות וקטאר, העדכון הקרוב של מדדי MSCI צופן בחובו מספר שינויים חשובים נוספים. הראשון, שינוי המתודולוגיה ושיטת החישוב במדד שוקי הספר (Frontier Markets). נכון לסוף אפריל, איחוד האמירויות וקטאר היוו יחד קרוב ל-35% מהמדד, כך שלולא שינוי השיטה, משקלן של ניגריה וכווית במדד, אחרי העדכון הנוכחי, היה עולה ל-53%. לכן, על מנת לייצר מדד איכותי יותר, כזה בו שאר שוקי הספר יקבלו משקל גבוה יותר, החליטו ב-MSCI לעבור לשיטת חישוב על בסיס שווי שוק צף, שתיקח בחשבון את שיעור החזקות הציבור, ולא רק את שווי הנקי של החברות. שינוי השיטה יגרום להפחתת המשקל הכולל של ניגריה וכווית ל-40% אחרי העדכון.
שינוי מעניין נוסף נוגע לחברות שירכיבו את מדד MSCI העולמי. במסגרת השינוי, יתווספו 58 חברות חדשות, ומנגד, יגרעו 45 מניות מהמדד. בין המניות הבולטות שעומדות להיכנס ניתן לציין את הבנק השני בגודלו באיטליה, Intesa Sanpaolo, הרשת החברתית טוויטר (Twitter) וחברת התעופה אמריקן איירלינס.
אם נחזור למדד השווקים המתעוררים, לאחר העדכון הקרוב, סקטור הפיננסים ימשיך לבלוט במדד עם יותר מ-0.25% מהמשקל בו ועיקר החשיפה הגיאוגרפית תהיה למדינות מאזור אסיה. המניה בעלת המשקל הגבוה במדד תמשיך להיות סמסונג הדרום הקוריאנית.
MSCI משאירים תחמושת לשנה הבאה
בהקשר זה נציין, כי לפי ההערכות, בהנהלת MSCI מכינים שינוי משמעותי בעדכון שיערך בעוד שנה במדד השווקים המתעוררים. במידה ולא יחולו שינויים דרמטיים בכלכלות ובממשל התאגידי שלהן, שוקי המניות של דרום קוריאה וטאיוואן, שמהווים כיום שיעור של 28% במדד השווקים המתעוררים, ישודרגו במאי 2015 ויעברו למדד השווקים המפותחים. אם וכאשר זה יקרה, סין תהפוך בשנה הבאה לנציגה העיקרית במדד MSCI Emerging Markets, עם משקל של יותר מ-0.25% ממנו.
***יניב קוניס הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.
- 2.יופיטר שוקי הון 27/05/2014 10:12הגב לתגובה זוPLEAS HELP ME RAISE 50 $ MILLION USD TO INJECT TO WALL STREET I AM A TRADER IN THE ZIONIST STUCK EXCHANGE I WANT TO TRADE IN WALL STREET TOOOO PLEAS HELP ME 972532855155 GOD BLESS USA\EU
- לך חפש (ל"ת)סחרן 27/05/2014 11:05הגב לתגובה זו
- 1.לחזור לEM! 27/05/2014 09:54הגב לתגובה זושחיתות עודף הרגולציה החזירה אותנו לאחור!

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.