המכפיל, התשואה ומה שביניהם: האם עדיין כדאי להשקיע במניות?

מיטל גרשון, מנהלת השקעות בחברת תפנית דיסקונט, העוסקת בניהול תיקי השקעות, מתייחסת לקורה בשוק המניות העולמי ובודקת את כדאיות ההשקעה בו
מיטל נחשון | (3)
נושאים בכתבה tapering שוק המניות

רוב מדדי המניות הניבו בשנת 2013 תשואות חיוביות, אחד מהמובילים הוא מדד ה-S&p500 עם עלייה מרשימה של כ-30% לרמות שיא. בעקבות אותו גידול בשווי המניות - רמות המכפילים עלו בהתאם. מתחילת השנה המדדים ירדו מעט, כנראה, מאחר והמשקיעים בוחנים בצורה ממוקדת יותר את שווי החברות בהן הם משקיעים. נשאלת השאלה, האם לאחר העליות של השנה האחרונה בשווי החברות והעלייה ברמת המכפילים, ניתן להמשיך ולצפות לעליות בשוק המניות.

מדד ה-S&p500 נסחר במכפיל רווח חזוי של 15.6 - רמה גבוהה ב-5 השנים האחרונות עם ממוצע של כ-14.3. הגורם המשמעותי ביותר הם שלושת סבבי ההקלה הכמותית של הפד שתמכו בעליית מדדי המניות. ראיה לכך היא שרווחי החברות עלו בשיעור נמוך יותר לעומת שיעורי העלייה במכפילים.

בשנים האחרונות, העלייה בשווי החברות לא נבעה מצמיחה ברווחי החברות. מסוף שנת 2011 רווחי החברות ה-S&p500 עלו בממוצע של כ-5.5% בשנה, כאשר המדד עלה ב-45% באותה תקופה. דבר זה גרר עלייה במכפיל הרווח מרמה של 14.5 לרמה של 18.9.

סביר כי המשקיעים ינהגו מעתה בצורה רציונאלית, והתנהלות השווקים תהיה נורמלית יותר. תשואת המניות השנה תהיה מונעת מהגידול בצמיחה ולא ומהעלייה ברמת המכפילים. השיפור בכלכלת גוש האירו שצפויה לעזור בביסוס צמיחה עולמית, והערכות האחרונות של הבנק העולמי לצמיחה של כ-3.2% הם מה שיסייע לחברות לצמוח ולהגדיל את שורת הרווח בשנה הקרובה. בנוסף, הנתונים האחרונים בארה"ב תומכים בהמשך התאוששות וצמיחת הכלכלה. הערכות אלה משרות אווירה אופטימית ומאפשרות מעבר מכלכלה שהייתה זקוקה ל"החייאה" ובלי יכולת קיום ללא תמיכה חיצונית, לכלכלה עצמאית צומחת ובעלת פעילות כלכלית אמיתית.

כשבוחנים כדאיות השקעה חשוב לבדוק את האלטרנטיבות הקיימות. כלל הערכות בשוק הן שהשנה שוק המניות יניב תשואה חד ספרתית. ניתן לבחון את התשואה הצפויה של המניות ע"פ המכפיל הצפוי ל-2014. השנה המכפיל החזוי למדד ה-S&p500 הוא 15.6, כך שהתשואה הצפויה השנה בניכוי ריבית חסרת סיכון היא של 4.7%.

לעומת זאת, מרווח התשואה הממוצעת של אג"ח קונצרניות בדירוג BB נאמד ב-2.47, ומרווח התשואה הממוצע של אג"ח בדירוג BBB הוא 1.22. ניתן לראות שעדיין השקעה בשוק המניות עדיפה על השקעה באג"ח וצפויה להשיא תשואה גבוהה יותר.

בבדיקת כדאיות ההשקעה בשוק המניות לאחר העלייה בשווי החברות בשנים האחרונות וכפועל יוצא ברמות המכפילים, נראה שקיים חשש שהעליות הגיעו לכדי מיצוי - האפיק המנייתי מתומחר באופן מלא וכנראה שלא ניתן יהיה לקבל תשואה גבוהה כבשנים האחרונות מאפיק השקעה זה. אך עדיין הכסף צריך לזרום לאפיקי השקעה אחרים, אטרקטיביים יותר. בתנאי השוק הנוכחיים, אלטרנטיבת ההשקעה באג"ח נראית אטרקטיבית פחות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בשנה הקרובה אנו צופים כי הפד ימשיך בתוכנית ה-Tapering בצורה הדרגתית ומרוסנת, תוך בחינת תגובות השווקים למהלכיו לאורך כל הדרך. כמו כן, לא צפויה עלייה בריבית במהלך השנה הקרובה. לאור האמור, וכל עוד לא תהייה כדאיות להסיט את ההשקעות לאפיקים אטרקטיביים יותר 0 שוק המניות, ככל הנראה, ימשיך להציג תשואה עודפת.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איך הגעת מהמכפיל לתשואה?תודה,נעה (ל"ת)
    נעה 28/01/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני 26/01/2014 10:25
    הגב לתגובה זו
    בעצם לא אמרת כלום. בושה למקצוע ההשקעות. פיטר לינץ', אחד מהמשקיעים האגדיים אמר "כשהמניות יורדות, אז האנליסט מאשים את המניות חוץ מאת עצמו". מעולם לא היו לא שנים עם תשואה שלילית, וזה עוד בשנת 87 של אוקטובר השחור. תחליפי מקצוע.
  • ברוקר 26/01/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    צודק, שהשוק עולה האנליסטים מצדדים בהמלצות שלהם, שיורד אז נותנים תחזית אם ... אז.. ואם ... אז..
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.