המכפיל, התשואה ומה שביניהם: האם עדיין כדאי להשקיע במניות?

מיטל גרשון, מנהלת השקעות בחברת תפנית דיסקונט, העוסקת בניהול תיקי השקעות, מתייחסת לקורה בשוק המניות העולמי ובודקת את כדאיות ההשקעה בו
מיטל נחשון | (3)
נושאים בכתבה tapering שוק המניות

רוב מדדי המניות הניבו בשנת 2013 תשואות חיוביות, אחד מהמובילים הוא מדד ה-S&p500 עם עלייה מרשימה של כ-30% לרמות שיא. בעקבות אותו גידול בשווי המניות - רמות המכפילים עלו בהתאם. מתחילת השנה המדדים ירדו מעט, כנראה, מאחר והמשקיעים בוחנים בצורה ממוקדת יותר את שווי החברות בהן הם משקיעים. נשאלת השאלה, האם לאחר העליות של השנה האחרונה בשווי החברות והעלייה ברמת המכפילים, ניתן להמשיך ולצפות לעליות בשוק המניות.

מדד ה-S&p500 נסחר במכפיל רווח חזוי של 15.6 - רמה גבוהה ב-5 השנים האחרונות עם ממוצע של כ-14.3. הגורם המשמעותי ביותר הם שלושת סבבי ההקלה הכמותית של הפד שתמכו בעליית מדדי המניות. ראיה לכך היא שרווחי החברות עלו בשיעור נמוך יותר לעומת שיעורי העלייה במכפילים.

בשנים האחרונות, העלייה בשווי החברות לא נבעה מצמיחה ברווחי החברות. מסוף שנת 2011 רווחי החברות ה-S&p500 עלו בממוצע של כ-5.5% בשנה, כאשר המדד עלה ב-45% באותה תקופה. דבר זה גרר עלייה במכפיל הרווח מרמה של 14.5 לרמה של 18.9.

סביר כי המשקיעים ינהגו מעתה בצורה רציונאלית, והתנהלות השווקים תהיה נורמלית יותר. תשואת המניות השנה תהיה מונעת מהגידול בצמיחה ולא ומהעלייה ברמת המכפילים. השיפור בכלכלת גוש האירו שצפויה לעזור בביסוס צמיחה עולמית, והערכות האחרונות של הבנק העולמי לצמיחה של כ-3.2% הם מה שיסייע לחברות לצמוח ולהגדיל את שורת הרווח בשנה הקרובה. בנוסף, הנתונים האחרונים בארה"ב תומכים בהמשך התאוששות וצמיחת הכלכלה. הערכות אלה משרות אווירה אופטימית ומאפשרות מעבר מכלכלה שהייתה זקוקה ל"החייאה" ובלי יכולת קיום ללא תמיכה חיצונית, לכלכלה עצמאית צומחת ובעלת פעילות כלכלית אמיתית.

כשבוחנים כדאיות השקעה חשוב לבדוק את האלטרנטיבות הקיימות. כלל הערכות בשוק הן שהשנה שוק המניות יניב תשואה חד ספרתית. ניתן לבחון את התשואה הצפויה של המניות ע"פ המכפיל הצפוי ל-2014. השנה המכפיל החזוי למדד ה-S&p500 הוא 15.6, כך שהתשואה הצפויה השנה בניכוי ריבית חסרת סיכון היא של 4.7%.

לעומת זאת, מרווח התשואה הממוצעת של אג"ח קונצרניות בדירוג BB נאמד ב-2.47, ומרווח התשואה הממוצע של אג"ח בדירוג BBB הוא 1.22. ניתן לראות שעדיין השקעה בשוק המניות עדיפה על השקעה באג"ח וצפויה להשיא תשואה גבוהה יותר.

בבדיקת כדאיות ההשקעה בשוק המניות לאחר העלייה בשווי החברות בשנים האחרונות וכפועל יוצא ברמות המכפילים, נראה שקיים חשש שהעליות הגיעו לכדי מיצוי - האפיק המנייתי מתומחר באופן מלא וכנראה שלא ניתן יהיה לקבל תשואה גבוהה כבשנים האחרונות מאפיק השקעה זה. אך עדיין הכסף צריך לזרום לאפיקי השקעה אחרים, אטרקטיביים יותר. בתנאי השוק הנוכחיים, אלטרנטיבת ההשקעה באג"ח נראית אטרקטיבית פחות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בשנה הקרובה אנו צופים כי הפד ימשיך בתוכנית ה-Tapering בצורה הדרגתית ומרוסנת, תוך בחינת תגובות השווקים למהלכיו לאורך כל הדרך. כמו כן, לא צפויה עלייה בריבית במהלך השנה הקרובה. לאור האמור, וכל עוד לא תהייה כדאיות להסיט את ההשקעות לאפיקים אטרקטיביים יותר 0 שוק המניות, ככל הנראה, ימשיך להציג תשואה עודפת.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איך הגעת מהמכפיל לתשואה?תודה,נעה (ל"ת)
    נעה 28/01/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אני 26/01/2014 10:25
    הגב לתגובה זו
    בעצם לא אמרת כלום. בושה למקצוע ההשקעות. פיטר לינץ', אחד מהמשקיעים האגדיים אמר "כשהמניות יורדות, אז האנליסט מאשים את המניות חוץ מאת עצמו". מעולם לא היו לא שנים עם תשואה שלילית, וזה עוד בשנת 87 של אוקטובר השחור. תחליפי מקצוע.
  • ברוקר 26/01/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    צודק, שהשוק עולה האנליסטים מצדדים בהמלצות שלהם, שיורד אז נותנים תחזית אם ... אז.. ואם ... אז..
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.