אפשר לעשות את זה אחרת: הדרך הנכונה לפרישה לפנסיה
עניין הפנסיה עולה שוב ושוב בטורים ובמאמרים. על חשיבות החסכון לפנסיה, הצורך לחסוך ולא למשוך כספים על מנת שלא לפגוע בפנסיה שלנו, ייעוד כספי הפיצויים לפנסיה ועוד ועוד. גם המחוקק נתן דעתו לעניין זה והתקין חיקוקים ותקנות על מנת לעודד את ציבור החוסכים לחסוך בשוטף ולבצע העברות של סכומים חד פעמיים למכשירי פנסיה.
תקנות הניוד החדשות שעברו במהלך שנת 2009, איפשרו ניוד של קופות הוניות למכשירי פנסיה. תיקון 3 קבע כי כל ההפקדות החל מ-2008 ייעודו לצורך קיצבה בלבד. במסגרת התיקון נקבע מושג חדש בשם "קופה לא משלמת לקיצבה" . משמעותו, כי ניתן לחסוך בקופה, אך לצורך קבלת קיצבה קיימת חובה לבצע העברה של הסכום לקופה משלמת לקיצבה.
להפתעת עמיתים רבים אשר מבקשים לבצע העברות של קופות לא משלמות לקיצבה או קופות הוניות לקרנות פנסיה, הם נתקלים בסירוב מצד הקופות לקבל כספים אלו לצורך קבלת פנסיה ומונעים למעשה את האפשרות של עמיתים רבים לקבל קיצבה.
אז מה קורה פה?
חקיקה - קיימת, גופים מסחריים אשר מעונינים בכספים שלנו - קיימים, אך קרנות פנסיה מסרבות לקבל העברות חד פעמיות, מדוע? התשובה לשאלה טמונה במנגנון לפיו פועלת קרן הפנסיה, לדרך שיערוך הנכסים ולדרך בו מחושב מקדם הפנסיה.
המנגנון לפיו פועלת קרן הפנסיה
חשוב לזכור כי קרן הפנסיה פועלת במנגנון של איזון הדדי, במידה ונוצר גרעון כלשהו, הוא מטופל על ידי הקטנת זכויות לכלל העמיתים. בנוסף ,למנהל קרן הפנסיה קיימת חובת נאמנות לטובת כלל העמיתים.
דרך שערוך הנכסים
על פי ההוראות מחוייבת הקרן לשערך את נכסיה על פי מנגנון אשר לוקח בחשבון את הריבית לנכס חסר סיכון במשק. החישוב טמון במנגנון ריביות לאורך זמן אשר בשנים האחרונות נמוכות מאד - לצורך הדוגמא, ריבית בנק ישראל עומדת בחודש אפריל 2013 על 1.75%.
דרך חישוב מקדם קרן הפנסיה
חישוב מקדם הפנסיה מניח תוחלת חיים צפויה ותשואה על ההון. כיום מחושב מקדם הפנסיה על פי תשואה של 4%. שלושת המשתנים ובעיקר ההפרש בין הריביות במשק לתשואה המונחת בבסיס המקדם, מביאים למצב שכל לקוח שפורש לפנסיה מכניס את שאר העמיתים לגרעון. לגבי עמיתים קיימים, מובן כי אין ברירה וקרן הפנסיה מחוייבת לאפשר להם לקבל פנסיה. יחד עם זאת, חובת הנאמנות לכלל העמיתים היא שמונעת קבלת עמיתים חדשים המעונינים להעביר סכומי כסף חד פעמיים על מנת להתחיל לקבל פנסיה.
אז מה עושים?
כיום לא קיים פתרון לאותם עמיתים במסגרת קרנות פנסיה, אלא אך ורק במנגנון של פוליסות ביטוח לקיצבה הפועלות במנגנון שונה מקרן הפנסיה. יחד עם זאת, עקב התגברות הצורך בהעברות ממכשירים הונים ולא משלמים לצורך קבלת קיצבה, חשוב לנסות למצוא פתרון לבעיה זו.
- 1.משה. 06/05/2013 23:39הגב לתגובה זואשתי בת 61. יש לה בטוח מנהלים מסוג מעורב שמסתיים היום. חברת הבטוח לא מאפשרת המשך ההפקדות האם היא יכולה? זה בטוח הוני (לא משלם קצבה). מה גורל ההפקדות משנת 2008 ?: והאם ניתן להפוך את הסכום ההוני לקצבה ובאיזה תנאים? מאוד אודה לך מאחר ואין לאשתי שום פנסיה מלבד זה.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
