שתי ציפורים במכה אחת על טאואר אג"ח ו'

רו"ח רון אלקון ורו"ח ערן קלינסקי, אנליסטים בבית ההשקעות אפסילון, סוקרים ומציגים את מצבה הנוכחי של טאואר וכדאיות ההשקעה באגרות האג"ח שלה

במיתולוגיה היוונית, המינוטאורוס הוא יצור כלאיים אכזרי שחציו אדם וחציו שור. במעבר חד ממרומי האולימפוס (או יותר נכון מהמבוך בו הוא היה כלוא באי כרתים) לג'ונגל המזרח תיכוני, איגרות החוב מסדרה ו' של חברת טאואר הן גם כסוג של ייצור כלאיים מעניין ונדיר בשוק ההון הישראלי.

מצד אחד, מדובר באג"ח דולרית במח"מ 3 הנסחרת בתשואה לפדיון דו ספרתית של כ- 12%. מן הצד השני, מדובר באג"ח להמרה, אשר במחירה הנוכחי של טאואר מגלמת פרמיית המהרה של כ-13% בלבד. במצב זה, משקיע בטאואר אג ו יכול ליהנות משני העולמות, ולתפוס שתי ציפורים במכה אחת. אם מחיר המניה יעלה - האג"ח תיכנס למסלול המנייתי והמשקיע יהנה באופן ישיר מעליות במחיר המניה. במידה ויירד - המשקיע עדיין יוכל ליהנות מהתשואה השוטפת באג"ח, כל עוד החברה עומדת בתשלומי החוב.

מצבה הפיננסי של החברה

מפאת מגבלת מקום, לא נפרט את כל ההיסטוריה של טאואר, אך נציין בקצרה שלפני כעשור, החברה הקימה מפעל ענק לשבבים גנריים. תחרות עזה מצד יצרנים טייוואנים שהקימו מפעלים גדולים בהרבה, ונהנו לפיכך מיתרון משמעותי לגודל, הביאה את החברה אל סף פשיטת רגל וחייבה אותה לנקוט בצעדים מרחיקי לכת, שכללו הסדר חוב, והבאתו של המנכ"ל Russell Ellwanger בשנת 2006.

בהנהגת Russell החלה טאואר להקטין את ייצור השבבים הגנריים, ולהתמקד בייצור שבבים מתוחכמים ויקרים יותר, אשר מתוכננים ומיוצרים תוך התאמה מיוחדת ללקוחות ספציפיים. מאז נקטה טאואר באותם תהליכים השתפר מצבה התפעולי והפיננסי של החברה. היא מיצבה את עצמה כחברה מתמחה בתחום השבבים, ונהנית ממגמת שיפור עקבית ומשמעותית.

השינוי שעברה החברה משנת 2006 הוא תהומי. ממחזור הכנסות של 100 מיליון דולר, EBITDA שלילי ותזרים שלילי מפעילות שוטפת, עברה החברה למצבה הנוכחי, בו היא מייצרת הכנסות של למעלה מ-600 מיליון דולר בשנה, EBITDA חיובי של כ-170 מיליון דולר ותזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת. כל זאת תוך צמצום מצבת החובות של החברה, הורדת שיעור המינוף ושיפור ניכר ביחסי הכיסוי שלה, כפי שניתן לראות בגרף הבא:

בגרף ניתן לראות כי בשנים האחרונות רמת ההכנסות (באפור) וה-EBITDA (בתכלת) עלו בצורה משמעותית ובעקביות. במקביל נרשם שיפור ניכר ביחס בחוב נטו ל-EBITDA (בכחול).

נכון לדוחות ליום 30/9/12, לחברה יתרות נזילות ע"ס כ-160 מיליון דולר, וחוב פיננסי ע"ס כ-365 מיליון דולר, שגוזרים לחברה מינוף של כ-50% (חוב נטו ל-CAP), ויחס חוב ברוטו ל-EBITDA של כ- 2.

מבחינת הפעילות עצמה, החברה צופה הכנסות ברבעון הרביעי בטווח של 157-147 מיליון דולר. בנוסף, היא נמצאת בשלבים מתקדמים לסגירת חוזה ייחודי ביפן, וכן בשלבים מתקדמים של חוזה אסטרטגי לפעילות החברה. סגירה של חוזה שכזה תהווה חדשות טובות לחברה, וטריגר למניה.

אז למה לא ולמה כן?

למה לא - עדיין מדובר בחברה ממונפת, הפועלת בשוק מחזורי ותנודתי. עדיין קיימות השקעות גבוהות ב-CAPEX, שפוגעות בתזרים המזומנים החופשי שלה. סיכון נוסף הינו רכישת שטרי ההון מהבנקים ע"י טאואר בסך של עשרות מיליוני דולרים ואף יותר. מדובר באותם שטרי הון שקיבלו הבנקים מטאואר כחלק מהסדר החוב ב-2008, בו הומרו חלק מהלוואות הבנקים לשטרי הון. המרתם למניות תוביל לדילול משמעותי בקרב בעלי המניות. לא נרחיב יתר על המידה על שטרי ההון, רק נאמר שרכישתם ע"י טאואר תפגע בנזילות החברה ותעלה את רמת המינוף שלה.

למה כן - החברה מציגה שיפור בפעילות העסקית ויחסי כיסוי טובים.

במה תלוי ההחזר?

המשך שמירה על יתרון טכנולוגי בתחום, שמירה על רמת מינוף סבירה, מגמה חיובית בשוק השבבים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    המניה תשלש עצמה ויותר ב- 2013... (ל"ת)
    טל 03/12/2012 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יודע דבר 03/12/2012 09:36
    הגב לתגובה זו
    חברים, שימו לב לרמת הרצינות. אם בוודאי אנשי אשכולות שכן לא ניתן להסביר איך אנליסטים שצריכים לבצע הערכות שווי, ניתוחי חוב ... יכולים בתקופה כל כך סוערת ובטח בתקופה של דוחות כספיים לצאת כל שבועיים עם המלצה חדשה בשוק האג"ח הקונצרני. שימו לב להיסטוריית ההמלצות
  • 7.
    מורן 03/12/2012 00:20
    הגב לתגובה זו
    החוב נטו הינו נתון מאזני, ה-EBITDA מרווח והפסד (+ פחת והפחתות), מה מייצגים הנתונים הרבעוניים? EBITDA שנתי ממוצע בהתאם לנתונים רבעון קודם? לא ברור!!!
  • 6.
    atuk19 02/12/2012 17:13
    הגב לתגובה זו
    אם ביוני 2015 המניה תהיה הרבה מעל 11$ - אז לא תהיה בכלל שאלה של החזר. פשוט תהיה המרה מאסיבית של האג"ח למניה והחברה לא תצטרך לשלם אגורה לבעלי האג"ח. אבל אם תדשדש סביב ה11$ תיווצר אי ודאות גדולה. כל עליה קלה של המניה תגרום מיד להמרה ומכירה והורדת המניה. וגם אי ודאות לחברה אם צריך להכין כסף לפידיון או לא.
  • 5.
    מחשבון 02/12/2012 15:30
    הגב לתגובה זו
    התשואה די מובטחת במיוחד כשמדובר בחברה בצמיחה יפה !!!
  • 4.
    כל הכבוד! סוף סוף ממליצים על אג"ח עם תשואה. (ל"ת)
    דודי 02/12/2012 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רונן 02/12/2012 11:51
    הגב לתגובה זו
    אחרי המהלך החד שעשתה מתחילת שנה לא נשאר הרבה תשואה. בקיצור מדובר בהשקעה לחודשיים
  • atuk19 02/12/2012 17:27
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל באג"ח - עליה במחיר היא לצורך ירידה בתשואה. אבל בטאואר קרה השנה דבר אחר לחלוטין. בתחילת השנה לא היה ידוע שער ההמרה. בפברואר הייתה הרחבה - שגרמה לירידת האג"ח. אבל לפני ראש השנה נקבע שער המרה נמוך מאד. זה מה שהקפיץ את האג"ח ב20% תוך חצי שנה. היא כמעט בתוך הכסף. ב2013 - אם החברה והמניה ידשדשו , אז האג"ח תעשה "רק" 10-15% . אבל אם המניה תעלה ל40 ש"ח למשל - אז האג"ח תעשה 20%. ואם חלילה המניה תיפול 30% בגלל שטרי ההון - עדיין רוב הסיכויים שהאג"ח יתנו את 8% ריבית בלי לרדת במחיר עד 2013.
  • 2.
    אגחיסט 02/12/2012 11:05
    הגב לתגובה זו
    הפרמיה של 13% הולכת וקטנה לאור העובדה שמקבלים קופונים בדרך, הקופון בסידרה זו הוא די משמעותי 7.8% בשנה בשני תשלומים, ?(החודש מתקבל קופון של 3.9% ), המשמעות שבנתונים הקיימים בסוף שנה הבאה אין בכלל פרמיה על המניה.
  • רועי 02/12/2012 17:51
    הגב לתגובה זו
    אולי עדיף להשקיע באג"ח על פני המניה, אבל זה לא הופך את ההשקעה באג"ח ללא נכונה, להיפך. למעשה משקיע באג"ח להמרה יהנה כך או כך, ולכן מדובר בהשקעה מעניינת
  • atuk19 02/12/2012 17:21
    הגב לתגובה זו
    זה הנתון הכי משמעותי למי שמתלבט בין האג"ח למניה. האג"ח פשוט נותנות יותר. הפרמיה היא חצי מהריבית שתתקבל עד יוני 2015. לכן מי שימכור מניה ויוסיף עוד כדולר - יקנה 38.21 אג"ח. ועד 2015 יקבל 2.4$ ריבית + מניה לפחות. הקופון צמוד לדולר ולכן הוא יותר מ4% משווי האג"ח. עד סוף 2013 מקבלים חזרה את כל הפרמיה!
  • דניאל 02/12/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
    אם אתה מקבל את הקופון אז אתה מקבל את התשואה!! היא לא נעלמת!
  • 1.
    יפה -וגם דרך מצוינת להיות חשוף קצת לדולר בתיק ההשקעות (ל"ת)
    zivok1 02/12/2012 10:47
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.