שתי ציפורים במכה אחת על טאואר אג"ח ו'
במיתולוגיה היוונית, המינוטאורוס הוא יצור כלאיים אכזרי שחציו אדם וחציו שור. במעבר חד ממרומי האולימפוס (או יותר נכון מהמבוך בו הוא היה כלוא באי כרתים) לג'ונגל המזרח תיכוני, איגרות החוב מסדרה ו' של חברת טאואר הן גם כסוג של ייצור כלאיים מעניין ונדיר בשוק ההון הישראלי.
מצד אחד, מדובר באג"ח דולרית במח"מ 3 הנסחרת בתשואה לפדיון דו ספרתית של כ- 12%. מן הצד השני, מדובר באג"ח להמרה, אשר במחירה הנוכחי של טאואר מגלמת פרמיית המהרה של כ-13% בלבד. במצב זה, משקיע בטאואר אג ו יכול ליהנות משני העולמות, ולתפוס שתי ציפורים במכה אחת. אם מחיר המניה יעלה - האג"ח תיכנס למסלול המנייתי והמשקיע יהנה באופן ישיר מעליות במחיר המניה. במידה ויירד - המשקיע עדיין יוכל ליהנות מהתשואה השוטפת באג"ח, כל עוד החברה עומדת בתשלומי החוב.
מצבה הפיננסי של החברה
מפאת מגבלת מקום, לא נפרט את כל ההיסטוריה של טאואר, אך נציין בקצרה שלפני כעשור, החברה הקימה מפעל ענק לשבבים גנריים. תחרות עזה מצד יצרנים טייוואנים שהקימו מפעלים גדולים בהרבה, ונהנו לפיכך מיתרון משמעותי לגודל, הביאה את החברה אל סף פשיטת רגל וחייבה אותה לנקוט בצעדים מרחיקי לכת, שכללו הסדר חוב, והבאתו של המנכ"ל Russell Ellwanger בשנת 2006.
בהנהגת Russell החלה טאואר להקטין את ייצור השבבים הגנריים, ולהתמקד בייצור שבבים מתוחכמים ויקרים יותר, אשר מתוכננים ומיוצרים תוך התאמה מיוחדת ללקוחות ספציפיים. מאז נקטה טאואר באותם תהליכים השתפר מצבה התפעולי והפיננסי של החברה. היא מיצבה את עצמה כחברה מתמחה בתחום השבבים, ונהנית ממגמת שיפור עקבית ומשמעותית.
השינוי שעברה החברה משנת 2006 הוא תהומי. ממחזור הכנסות של 100 מיליון דולר, EBITDA שלילי ותזרים שלילי מפעילות שוטפת, עברה החברה למצבה הנוכחי, בו היא מייצרת הכנסות של למעלה מ-600 מיליון דולר בשנה, EBITDA חיובי של כ-170 מיליון דולר ותזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת. כל זאת תוך צמצום מצבת החובות של החברה, הורדת שיעור המינוף ושיפור ניכר ביחסי הכיסוי שלה, כפי שניתן לראות בגרף הבא:
בגרף ניתן לראות כי בשנים האחרונות רמת ההכנסות (באפור) וה-EBITDA (בתכלת) עלו בצורה משמעותית ובעקביות. במקביל נרשם שיפור ניכר ביחס בחוב נטו ל-EBITDA (בכחול).
נכון לדוחות ליום 30/9/12, לחברה יתרות נזילות ע"ס כ-160 מיליון דולר, וחוב פיננסי ע"ס כ-365 מיליון דולר, שגוזרים לחברה מינוף של כ-50% (חוב נטו ל-CAP), ויחס חוב ברוטו ל-EBITDA של כ- 2.
מבחינת הפעילות עצמה, החברה צופה הכנסות ברבעון הרביעי בטווח של 157-147 מיליון דולר. בנוסף, היא נמצאת בשלבים מתקדמים לסגירת חוזה ייחודי ביפן, וכן בשלבים מתקדמים של חוזה אסטרטגי לפעילות החברה. סגירה של חוזה שכזה תהווה חדשות טובות לחברה, וטריגר למניה.
אז למה לא ולמה כן?
למה לא - עדיין מדובר בחברה ממונפת, הפועלת בשוק מחזורי ותנודתי. עדיין קיימות השקעות גבוהות ב-CAPEX, שפוגעות בתזרים המזומנים החופשי שלה. סיכון נוסף הינו רכישת שטרי ההון מהבנקים ע"י טאואר בסך של עשרות מיליוני דולרים ואף יותר. מדובר באותם שטרי הון שקיבלו הבנקים מטאואר כחלק מהסדר החוב ב-2008, בו הומרו חלק מהלוואות הבנקים לשטרי הון. המרתם למניות תוביל לדילול משמעותי בקרב בעלי המניות. לא נרחיב יתר על המידה על שטרי ההון, רק נאמר שרכישתם ע"י טאואר תפגע בנזילות החברה ותעלה את רמת המינוף שלה.
למה כן - החברה מציגה שיפור בפעילות העסקית ויחסי כיסוי טובים.
במה תלוי ההחזר?
המשך שמירה על יתרון טכנולוגי בתחום, שמירה על רמת מינוף סבירה, מגמה חיובית בשוק השבבים.
- 9.המניה תשלש עצמה ויותר ב- 2013... (ל"ת)טל 03/12/2012 11:32הגב לתגובה זו
- 8.יודע דבר 03/12/2012 09:36הגב לתגובה זוחברים, שימו לב לרמת הרצינות. אם בוודאי אנשי אשכולות שכן לא ניתן להסביר איך אנליסטים שצריכים לבצע הערכות שווי, ניתוחי חוב ... יכולים בתקופה כל כך סוערת ובטח בתקופה של דוחות כספיים לצאת כל שבועיים עם המלצה חדשה בשוק האג"ח הקונצרני. שימו לב להיסטוריית ההמלצות
- 7.מורן 03/12/2012 00:20הגב לתגובה זוהחוב נטו הינו נתון מאזני, ה-EBITDA מרווח והפסד (+ פחת והפחתות), מה מייצגים הנתונים הרבעוניים? EBITDA שנתי ממוצע בהתאם לנתונים רבעון קודם? לא ברור!!!
- 6.atuk19 02/12/2012 17:13הגב לתגובה זואם ביוני 2015 המניה תהיה הרבה מעל 11$ - אז לא תהיה בכלל שאלה של החזר. פשוט תהיה המרה מאסיבית של האג"ח למניה והחברה לא תצטרך לשלם אגורה לבעלי האג"ח. אבל אם תדשדש סביב ה11$ תיווצר אי ודאות גדולה. כל עליה קלה של המניה תגרום מיד להמרה ומכירה והורדת המניה. וגם אי ודאות לחברה אם צריך להכין כסף לפידיון או לא.
- 5.מחשבון 02/12/2012 15:30הגב לתגובה זוהתשואה די מובטחת במיוחד כשמדובר בחברה בצמיחה יפה !!!
- 4.כל הכבוד! סוף סוף ממליצים על אג"ח עם תשואה. (ל"ת)דודי 02/12/2012 11:53הגב לתגובה זו
- 3.רונן 02/12/2012 11:51הגב לתגובה זואחרי המהלך החד שעשתה מתחילת שנה לא נשאר הרבה תשואה. בקיצור מדובר בהשקעה לחודשיים
- atuk19 02/12/2012 17:27הגב לתגובה זובדרך כלל באג"ח - עליה במחיר היא לצורך ירידה בתשואה. אבל בטאואר קרה השנה דבר אחר לחלוטין. בתחילת השנה לא היה ידוע שער ההמרה. בפברואר הייתה הרחבה - שגרמה לירידת האג"ח. אבל לפני ראש השנה נקבע שער המרה נמוך מאד. זה מה שהקפיץ את האג"ח ב20% תוך חצי שנה. היא כמעט בתוך הכסף. ב2013 - אם החברה והמניה ידשדשו , אז האג"ח תעשה "רק" 10-15% . אבל אם המניה תעלה ל40 ש"ח למשל - אז האג"ח תעשה 20%. ואם חלילה המניה תיפול 30% בגלל שטרי ההון - עדיין רוב הסיכויים שהאג"ח יתנו את 8% ריבית בלי לרדת במחיר עד 2013.
- 2.אגחיסט 02/12/2012 11:05הגב לתגובה זוהפרמיה של 13% הולכת וקטנה לאור העובדה שמקבלים קופונים בדרך, הקופון בסידרה זו הוא די משמעותי 7.8% בשנה בשני תשלומים, ?(החודש מתקבל קופון של 3.9% ), המשמעות שבנתונים הקיימים בסוף שנה הבאה אין בכלל פרמיה על המניה.
- רועי 02/12/2012 17:51הגב לתגובה זואולי עדיף להשקיע באג"ח על פני המניה, אבל זה לא הופך את ההשקעה באג"ח ללא נכונה, להיפך. למעשה משקיע באג"ח להמרה יהנה כך או כך, ולכן מדובר בהשקעה מעניינת
- atuk19 02/12/2012 17:21הגב לתגובה זוזה הנתון הכי משמעותי למי שמתלבט בין האג"ח למניה. האג"ח פשוט נותנות יותר. הפרמיה היא חצי מהריבית שתתקבל עד יוני 2015. לכן מי שימכור מניה ויוסיף עוד כדולר - יקנה 38.21 אג"ח. ועד 2015 יקבל 2.4$ ריבית + מניה לפחות. הקופון צמוד לדולר ולכן הוא יותר מ4% משווי האג"ח. עד סוף 2013 מקבלים חזרה את כל הפרמיה!
- דניאל 02/12/2012 16:13הגב לתגובה זואם אתה מקבל את הקופון אז אתה מקבל את התשואה!! היא לא נעלמת!
- 1.יפה -וגם דרך מצוינת להיות חשוף קצת לדולר בתיק ההשקעות (ל"ת)zivok1 02/12/2012 10:47הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
