אג"ח קונצרניות - בחירה סלקטיבית או השקעה במדדים?

גיא שקד, מנהל השקעות בחברת פרובידנס, מתייחס לכדאיות החזקת מוצרי מדדים על פני החזקות ישירות ובחירה סלקטיבית
גיא שקד | (3)

השונות הגבוהה בתשואות אג"ח בהרכב מדדי התל בונד הנוכחי והרגולציה בתחום, מעלות שוב את השאלה האם יותר כדאי להחזיק מוצר עוקב מדד לאורך זמן או לבצע בחירה סלקטיבית של סדרות אג"ח? השקעה דרך מוצרי מדדים כוללת את כלל אגרות החוב הנכללות במדד לפי משקלן, למשל קנייה של תעודת סל על מדדי התל בונד צמודשקלי. כמובן שבמקרה של השקעה דרך מדדים ישנם יתרונות רבים:

פיזור - חשיפה לסל אגרות חוב ולא לסיכון של אג"ח בודדת או מספר מצומצם של אג"ח.

אין צורך לעדכן את התיק - מוצרי המדדים מבצעים את השינויים בהתאם לשינויים החלים פעמיים בשנה בהרכבי המדדים.

מחזור קופונים - מוצרי המדדים משקיעים את הקופונים המתקבלים חזרה באגרות החוב לפי משקלן במדד ללא התערבות מצד מחזיקי המוצרים.

ניתוחי יכולת החזר חוב - בהשקעה במוצרי מדדים אין צורך לבצע ניתוחי יכולת החזר חוב לחברות ספציפיות.

ניתן גם למנות את החסרונות בדרך כלל בהשקעה במדדים על פני בחירה ישירה של אג"ח:

השקעה במדד נותנת את הממוצע - לכן אג"ח אטרקטיבית במיוחד לא תשפיע באותה מידה על תיק ההשקעות.

המדדים כוללים מספר מוגבל של סדרות אג"ח כך ש ניתן "לפספס" סדרות איכותיות שלא נכללות במדד.

לא ניתן להתאים את התיק באופן אישי - כל משקיע בעל אופק השקעה שונה ואהבתשנאת סיכון שונה. בהשקעה במדדים ניתן לקבל את המח"מ והתשואה הגלומה של המדד, ולא ניתן להתאים אישית לצרכיו של המשקיע.

לא ניתן לבנות תיק לפדיון - המדד אינו מגיע לפדיון לעולם, כך גם מוצרי המדדים שעוקבים אחריו. על כן למרות שבפועל יש למדד מח"מ, הוא לעולם לא יגיע לפדיון וסדרות אגרות החוב שיתקצרו יוחלפו בארוכות יותר ללא יכולת של המשקיע להגיע לפדיון.

על חסרונות אלו נוספו בחודשים האחרונים שני חסרונות בולטים נוספים:

הראשון הוא אישור של ועדת הכספים מתחילת החודש לתקנות פיקוח על שירותים פיננסיים, לפיהן הגופים המוסדיים בשוק ההון לא יוכלו להשית הוצאות ישירות הנוגעות להשקעותיהם בתעודות הסל על העמיתים, מעבר לדמי הניהול הנגבים.

התקנות אושרו כהוראת שעה לפרק זמן של שנה ותשעה חודשים. בסבירות גבוהה הגופים המוסדיים לא ירכשו עוד מוצרי מדדים שכן עלותם באה על חשבון דמי הניהול שהם גובים. קשה לשרטט את מפת הביקושים וההיצעים החדשה שתיווצר. אך בסבירות גבוהה ניתן להניח שניתוח נכון של יכולת החזר החוב של החברות בשילוב הנחות מח"מ וצמידות נכונות יניבו רווחים משמעותיים יותר מבעבר.

החיסרון השני הוא השונות הגבוהה שנוצרה בתשואות אג"ח הכלולות במדדים. כך למשל במדד התל בונד 20 הנסחר בתשואה ממוצעת לפדיון של 3.5% במח"מ ממוצע של 4.56, אג"ח בעלת התשואה השנתית לפדיון הנמוכה ביותר היא פועלים הנפק 25 הנסחרת בתשואה שנתית לפדיון של 1.38% במח"מ 3, באותו המדד נסחרת אג"ח של אידיבי סדרה ז' בתשואה לפדיון של 12.07% במח"מ של 2.7 - תשואה לפדיון אשר משקפת רמת סיכון גבוהה אשר לא מתאימה לכל משקיע.

מדד התל בונד השקלי נסחר בתשואה ממוצעת לפדיון של 5.09% במח"מ של 3.67, המדד כולל מחד סדרות אג"ח של בנק הפועלים וכיל בתשואה לפדיון של 3%, ומאידך סדרות אג"ח של אידיבי ודלק קבוצה הנסחרות בתשואות לפדיון של 13.61% ו8.39% בהתאמה.

לסיכום, כמובן שבימים כתיקונם ניתן להעלות טענות בעד ונגד החזקת מוצרי מדדים על פני החזקות ישירות ובחירה סלקטיבית. להערכתי בטווח של כמה חודשים קדימה לפחות בחירה סלקטיבית של אגרות חוב, ניתוח והערכות יכולת החזר חוב והתאמת רמת הסיכון למשקיע הספציפי, עדיפות בהרבה על פני השקעה במוצרי מדדים.

מסמך זה הוכן ע"י מחלקת המחקר של פרובידנס. המסמך מבוסס על מידע שדווח לציבור, הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. לפיכך, אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. אין במסמך זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פרובידנס לא תהיה אחראית לכל נזק שיגרם אם יגרם, למאן דהוא, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה. פרובידנס מחזיקה בניירות הערך הנ"ל עבור התיקים המנוהלים על ידה, כולם או חלקם, והיא עשויה לקנות או למכור בכל אחד מניירות הערך הנ"ל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ronen 20/02/2012 20:05
    הגב לתגובה זו
    מבט כל כך קליל באתרים כמו אינבסט יכול להראות לכם שיש את האופציה הזאת של להרוויח מהכסף שלכם ולא רק לדאוג לכל עניין דמי הניהול שיש עכשיו סביבו את כל הטררם. תדאגו לכסף שלכם, לא סתם עבדתם קשה עבורו אני מניח
  • 2.
    הרבה הגיון 19/02/2012 10:22
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה הגיון בכתבה המדדים לא משקפים כלום, לדעתי צריך למכור אידיבי ולקנות את החברות למטה
  • 1.
    ברוקר 19/02/2012 09:56
    הגב לתגובה זו
    ברור שבתור מנהל תיקים אתה תמיד תגיד שעדיפ]ה השקעה סלקטיבית על פני מדדים. מה לעשות והמציאות מראה שאתה ושכמוך לא מצליחים לאורך זמן להכות את המדדים, אלא להפך... המדדים מכים אותך.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.