הסיכויים של מניה שזינקה 300% להגיע למעמד הנכסף של בלו צ'יפ
אנחנו חוזרים ומסבירים שיש קבוצה של מניות, רובן בתחום הביו טכנולוגיה הרפואית, אבל לא רק, שכדאי לאסוף מהן 5%-10% מתיק המניות שלו. מדובר במניות המכונות "מניות חלום", שנסחרות במחירים שנראים נמוכים מאוד, אבל עם מוצרים בעלי פוטנציאל, הנהלה טובה וקצת מזל - עשויות לעלות בצורה חדה. בעבר ראינו זאת עם מניות כמו אם סיסטמס (סימול: FLSH), שהיום היא חלק מסאן דיסק (סימול: SNDK), פארמוס (סימול: PARS) שכבר לא קיימת או אפילו אורכית (סימול: ORCT) שכמעט לא קיימת. אלו מניות שמדשדשות במשך שנים ברמות ה-Penny-stocks, ולפתע מזנקות באלפי אחוזים (כמו השלישייה הנ"ל) - אז אתה בא ליועץ שלך וכועס למה לא קנית יותר. למה? כי רוב מוחלט של חברות מהסוג הזה נעלמות. לכן אנחנו מציעים לכם לאסוף קמצוצים ממספר מניות מהסוג הזה, ולא לעקוב אחריהן. אם אחת מהן מצליחה - האיסוף היה שווה, ואם אף אחת לא מצליחה - ההפסד לא נורא.
אנחנו מדברים שנים, על מניות כמו CGEN, PSTI, CVM, ACTC, בריינסוויי, PBTH, CBLI, KERX, RNN, INO, ATTU, BOSC, RADA ועוד. בדרכן לתהילה או לגיליוטינה הן גרמו למשקיעים בהן, פרצים של התלהבות מטורפת מחד ודיכאונות עמוקים מאידך. אבל המשקיע צריך לזכור שכל קפיצה, למעלה או למטה, היא קצרת מועד - לעיתים נמשכת יום אחד ולעיתים מספר חודשים. עד שהחברה לא עוברת משלב ההבטחה לשלב המכירות (ולא סתם מכירות, אלא מכירות רציניות שצומחות בקצב מהיר) זה עדיין חלום. אבל כל עוד הקפיצה אינה נתמכת במספרים והמשקיע ממשיך להאמין בחלום בגללו קנה המניה, כדאי לנצל קפיצות ליציאה ולכניסה (תלוי בקפיצה כמובן).
אין שום ספק שההודעה על ההסכם שחתמה קומפיוג'ן עם באייר (סימול: BAVRY) העלתה את החלום ואת מעמדה של החברה הישראלית בכמה דרגות. ההסכם מאפשר להעריך מה יקרה במקרה של "הצלחה". מה שאי אפשר עדיין להעריך הוא הסיכוי להצלחה, כך ש-CGEN עדיין מניית חלום וצריך להתייחס אליה כשכזו. בינתיים, הדבר היחיד שבטוח הוא שהחברה מקבלת מבאייר 10 מיליון דולרים כעת ועוד 30 מיליון במהלך המחקר הטרום קליני המשותף שיערכו השתיים - זה נפלא, אבל גיזת הזהב תמומש רק לכשהמחקר יצליח, לאחר שבאייר תקבל את זכות ההובלה הבלעדית הלאה לכיוון התרופות האנטי סרטניות, במידה ותפותחנה בעתיד, תקבלנה את האישורים הנדרשים והמכירות יהיו רציניות - כלומר, מדובר בהרבה מאוד "אם ולאחר" בתוספת המון שנים. במקרה של הצלחה, קומפיוג'ן יכולה, בהתאם לציוני דרך, לקבל הרבה יותר מ-500 מיליון דולרים. האם זה מצדיק עלייה כה חדה מתחילת החודש? אנחנו בספק, אבל כאשר העניינים יירגעו וסוחרי ה-In-play יסתלקו, אפשר יהיה להוסיף CGEN במחיר נוח יותר.
האם AIG חוזרת להיות בלו צ'יפ?
מעט מאוד מניות זכו לתשומת לב מהסוג שזכתה מניית חברת הביטוח AIG, לטוב ולרע, לאורך ההיסטוריה הארוכה של וול סטריט. AIG שייכת למועדון "מיוחס" שמעטים החברים בו, מאנרון, וורלדקו, קי-מארט, GM ופאני-מאיי. מדובר בחברות שהוגדרו כ"בלו-צ'יפ" ונפלו. blue chip זה הכינוי שניתן בארה"ב למניה או חברה מובילה (כפי שמוגדרות 30 מניות הדאו-ג'ונס כדוגמא). ההיסטוריון של וול סטריט יתקשה מאוד לקבוע מי מחברות המועדון הזה גרמו ליותר הפסדים ו/או רווחים למשקיעיהן, אבל AIG היא לבטח מהמובילות בשני המקרים. אותם משקיעים שהרוויחו והפסידו במניה היו שומנה וסולתא של משקיעי העולם - גופים מוסדיים, פרטיים ומיליוני בתי אב בארה"ב, משקיעים סולידיים שמניות הבלו-צ'יפ מהוות את עיקר השקעותיהם.
AIG הוקמה ב-1919 בשנחאי, ע"י איש עסקים אמריקני צעיר בשם קורנליוס סטאר, שקרא לחברה American Asiatic Underwriters (AAU), והפך אותה בתוך 40 שנה לאחת מחברות הביטוח המובילות בעולם. בשנת 1960 הביא סטאר את מוריס (האנק) גרינברג, קצין מצטיין לשעבר בחי"ר האמריקני ועו"ד מתחיל, בן 35 בזמנו וחסר ניסיון עסקי להיות סגנו, ובשנת 1968 קיבל גרינברג את תפקיד המנכ"ל. גרינברג לקח חברה גדולה והפך אותה ענקית, אבל הוא עשה הרבה יותר מכך - הוא יצר מערכת עסקית שחלקים חשובים מהמערכות הכלכליות, האמריקנית והגלובלית (במיוחד בתחום הפיננסים והביטוח, אבל לא רק), היו קשורים אליה בסמביוזה ממש - המערכת שנגלתה למנהיגי הכלכלה האמריקנית בקיץ 2008. איך אמר קרמר ב-2009? "נכון, אובמה וחברים הצילו את AIG, אבל מה שהנחה אותם לא הייתה הצלתה של חברת ביטוח ענקית, אלא הצלתה של המערכת הפיננסית הגלובלית".
הציבור וכל הפרשנים, שנדהמו מגודל הסכומים שהועברו להצלת AIG במהלך 2009-10, 182 מיליארד דולרים (133 מתוכם באמצעות תכנית ההצלה TARP, Troubled Asset Relief Program והיתרה מהאוצר ומהבנק הפדרלי), לא הבינו מה תהיה המשמעות של נטישת החברה. AIG לא רק שהחזיקה ביותר התחייבויות מכוסות בביטחונות (CDO- collateralized debt obligations ) ויותר הגנות בפני אי החזרת חובות (CDS - credit default swaps) מכל חברה פיננסית אחרת בעולם, היא גם החזיקה בחלק הגדול בעולם של מסמכי ליסינג של מטוסים וציוד תשתיות - אם AIG הייתה נכנסת לפשיטת רגל, שוויים של 441 מיליארד דולר של CDU ועוד 58 מיליארד של CDO היה מתמסמס, הזמנות כלי טייס וציוד תשתיות היו נעצרות ומיליונים היו מאבדים כיסוי, כי שום חברה אחרת לא הייתה יכולה להיכנס בנעלי AIG. הנזק מנפילת החברה היה, ללא ספק, הופך את משבר 2008 למשבר 1933 ויותר. איך אמר שר האוצר האמריקני גייטנר ב-2009? "כשראינו (אני והנשיא אובמה) את הנזק הפוטנציאלי, הבנו שפשוט אין ברירה".
ב-2008 שכנע הנשיא אובמה את רוברט בן משה (Robert H. "Bob" Benmosche), יו"ר / נשיא / מנכ"ל של ענקית ביטוחי החיים מאטלייף (סימול: MET) לבוא ולנהל את החברה הקורסת. ב-26.5.2010, כשנה לאחר שנכנס לתפקידו ועורר לא מעט שערוריות (כמו למשל דרישתו למטוס פרטי, כי חומרת המצב לא מאפשרת לו לבזבז זמן, או לחילופין, דבריו בראיון לניו יורק טיימס, שבית הנבחרים מלא במטורפים ומושל מדינת ניו יורק הנערץ, קומו, "לא מתאים להיות נבחר ציבור, בטח לא מושל"), הגיע בן משה להעיד בסנאט - שם הדהים את הסנטורים והקהל כשהודיע, "AIG נמצאת על המסלול להחזרת כל חובותיה למשלם המיסים. אין לי ספק שבסוף הדרך תציג ממשלת ארה"ב רווחים נאים מהתמיכה בנו". ב-14.12.2012 הודיע משרד האוצר האמריקני ש-AIG שילמה את כל חובותיה בתוספת רווח של 22 מיליארד דולרים. מאז לקח בן משה את הניהול, עלתה מניית AIG ב-300% - מ-12 ל-48 דולרים. החברה סיימה את 2008 עם מכירות שליליות של 11.8 מיליארד והפסד של 102.9 מיליארד דולרים, לעומת זאת ב-2012 הציגה הכנסות של 65.7 מיליארד, רווח נקי של 3.7 מיליארד ורווח למניה של 3.93 דולר. ב-2008 היו לחברה התחייבויות של 798 מיליארד, 177.5 מתוכן לטווח ארוך. ב-2012 ירד סך ההתחייבויות ל-449.6 מיליארד ו-48 מיליארד לטווח הארוך.
AIG פועלת באחד התחומים היותר תחרותיים בתעשייה, הן בשוק האמריקני הצפוף והן בשוק הגלובלי, מול חברות הביטוח, ביטוחי המשנה, בנקים, בנקים להשקעות ומוסדות פיננסיים. החברה פועלת ב-130 מדינות, בכל תחומי הביטוח, הכספים וההשקעות, עם התמקדות בביטוחי נזקים של רכוש, חיים ופנסיה. חלק לא מבוטל מההצלחה קשור דווקא באחת הסיבות שהובילו אותה לקריסה ב-2008 - זמן קצר לאחר שמונה לתפקידו התבקש בן משה (ע"י שר האוצר האמריקני, שקיבל רוח גבית מהאנליסטים) להיפטר מתיק המשכנתאות וביטוחי המשכנתאות הענק שרכשה החברה במהלך 2005-8. בן משה התנגד ושכנע את מועצת המנהלים (שהייתה בשליטת האוצר באותם ימים) להמתין, כי היה משוכנע בהתאוששות. "אם בעלי החוב שלנו", אמר, "שהם הממשל והבנק הפדראלי, מאמינים שארה"ב תתאושש - הם הראשונים שצריכים להאמין שהנדל"ן יתאושש גם הוא". תיק המשכנתאות לא רק שהשתקם, אלא שהתברר שלמעלה מ-90% מהמשכנתאות בתיק (שרואי החשבון טענו ב-2009 שהןן חוב אבוד) שולמו וייצרו רווחים. החברה פרסמה לאחרונה את הדוחות הרבעון השני של 2013, שהמשיך (הרבעון השביעי ברציפות) להכות את התחזיות. בנוסף להודעת החברה על 40 סנט למניה והקצאה של מיליארד דולרים לרכישת מניותיה בבורסה, היא בישרה גם על חידוש חלוקת הדיבידנד. לחברה קרוב ל 15 מיליארד דולרים בקופה.
מה הפוטנציאל העתידי?
למרות ההצלחה העסקית והמהפך הגדול AIG עדיין רחוקה מלהיחשב כמניית בלו צ'יפ - החששות עדיין לוחצות. יותר מידי פרטיים ומוסדיים גדולים "נשרפו" במשבר 2008, לכן ישנה כניסה איטית של גופים גדולים שיוצרים "תחתית" למניות. מוסדיים אוספים מניות בשיטת "איסוף באמצעות אופציות Call ארוכות", ומממשים (או לא) עם התוצאות המתקבלות מהחברה (אגב, זו הדרך לפעול עבור המשקיע הקטן שרוצה להיכנס ל-AIG). לדעתנו, הסיבה העיקרית לכך שהציבור עדיין חושש ו-AIG מוערכת בחסר בהשוואה למתחרות גדולות כמו פרודנצ'יאל (סימול: PRU) או Metlife (סימול: MET), היא ההיסטוריה והחילוץ (הציבור האמריקני חושש מכל דבר בו מעורב הממשל). ועדות ההשקעה של קרנות פנסיה ענקיות מהססות להמליץ, לאחר המכה שחטפו, על "חזרה ל-AIG". וכמובן ישנן הכותרות השליליות שעדיין מלוות את החברה, כמו ההפחדה מפני מה שעלול לקרות אם "עסקת ILFC" (מכירת החטיבה להחכרת מטוסים במחיר 5-6 מיליארד דולרים) שהייתה אמורה להתבצע עם קבוצת רכישה סינית לא תצא לפועל (AIG שרכשה את ILFC ב-1990 ב-1.16 מיליארד, כבר הכינה אלטרנטיבה של הנפקת 80% מהחטיבה בערכים גבוהים בהרבה).
אבל הדרך למעמד הנכסף של בלו-צ'יפ נסללה - במקביל להבראת החברה, שזה כשלעצמו מבצע אדיר, בן משה עשה עוד 2 דברים מאז נכנס לתפקידו. הראשון, "הפכתי את חברת הביטוח / פיננסים המסובכת ביותר בעולם לפשוטה להבנה". הדבר השני היה הורדת האיום שלחץ על המניה - המניות שהחזיק הממשל. אם תשאלו אותנו (ואל תעשו כלום מבלי שתשאלו אחרים בנוסף) הפוטנציאל עדיין גדול. במידה והכסף השמרני יצטרף, התזוזה מעלה תהיה משמעותית. אז אופציות Call למחיר מניה של 50 דולר ב-15.1.2014 נסחרו בסביבות 5.8 דולרים, פרמיה של 7%-8%. תעקבו - אם השוק יירד תוכלו לקבל במחיר נמוך בהרבה. אבל נא לעשות זאת בעזרת אנשים שמבינים, כדי שלא תבכו לאחר מכן.
- 7.shimi 12/08/2013 03:50הגב לתגובה זוזה לא משחקים .תחכה ותראה
- 6.שלמה גרינברג 11/08/2013 18:07הגב לתגובה זוליוסי (1): פארמוס הנוכחית היא חברה אחרת, בקושי פעילה וללא קשר לפארמוס "המפורסמת".ל 2: כנראה שלא אבל החברות שהזכרת מככבות כאן בקביעות. לשוס (3) משחקים לעדי (4):בספטמבר 2012 סקרתי החברה באריכות http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=175180. במאי חזרתי עם תזכורת http://wallstreet.bizportal.co.il/articles.php?id=188338
- 5.חיים 11/08/2013 17:39הגב לתגובה זומה אתה אומר על cldx אחרי מהלך עליות מרשים כמו כן ל hig מקבילה ל aig
- 4.עדי 11/08/2013 10:38הגב לתגובה זועל חברת פריון, נראת מאוד זולה לעומת המתחרות וגם בצמיחה חזקה (דוחות השבוע)
- 3.שוס 11/08/2013 10:24הגב לתגובה זוBOSC השבוע היו פעמיים תנודותקיצוניות של עשרות אחוזים ובמחזורים של כמעט שווי ההון העצמי,,יש הסבר לזה מנסיונך במניות מהסוג הזה?
- 2.שאלה בקשר לnvidia 11/08/2013 08:39הגב לתגובה זויש סיכוי שתכין כתבה על תחום המשחקים והקרב ביןnvda ל amd כמו כן על הקרב בגזרת הספארטפונים והקרב בין nvda קוואלקום וarmh
- 1.פארמוס PARS עדיין נסחרת..מה זה אומר? (ל"ת)יוסי 09/08/2013 23:37הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
