פרארי עומדת בציפיות האנליסטים – אך הביקושים בסין נחלשים. לאן פניו של שוק היוקרה העולמי?
יצרנית רכבי הספורט היוקרתית פרארי FERRARI N.V פרסמה דוחות כספיים לרבעון השלישי של השנה, להלן התוצאות: הכנסות החברה הסתכמו ברבעון שהסתיים ביום 30 בספטמבר על 1.64 מיליארד אירו, לעומת הכנסות בגובה 1.54 מיליארד אירו בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהכנסות משקף עליה בשיעור של 7% משנה לשנה. כמות מסירות הרכב של החברה ירדה בשיעור של 2% לאורך התקופה משנה לשנה: החברה מסרה 3,383 ברבעון, לעומת 3,459 ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הנקי למנייה לרבעון השלישי הסתכם ב–2.08 אירו למניה, בהשוואה ל–1.82 אירו בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הגידול משקף עליה בשיעור של 14% ברווח הנקי משנה לשנה.
המנייה יורדת כ–7% לאור הירידה בכמות הרכבים שנמסרו, ולאור החולשה ששוק היוקרה (היוקרה – על אף שפרארי היא יצרנית רכב; עוד על כך בהמשך) מציג ברבעון, בגלל ביקושים חלשים למוצרי יוקרה בסין.
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסט שווקי הון בבנק המלכותי RBC תום נריין אמר שהוא ציפה שהבריחה ממניות פרארי יהיה מתון ומוגבל, הסיבה לכך היא בחלקה מכיוון של שפרארי נמצאת במקום טוב בהרבה ממתחרותיה בשוק רכבי היוקרה. המשקיעים בפרארי יודעים היום שהחברה עונה להגדרת ׳חברת יוקרה׳ יותר משעונה להגדרת יצרן רכב. זאת לאור מספר המסירות השנתי של החברה לעומת שולי הרווח שלה; 14,000 מסירות בלבד בשנה עם שולי רווח חלומיים יחסית לשוק הרכב הכללי.
״הציפייה ממניות פרארי היא שהן יסוגו לנקודת תמיכה, במיוחד בהתחשב בכך שכל שוק הרכב לאטרקטיבי במיוחד בימים אלה״ אומר נריין. נריין נתן לפרארי מחיר יעד של 470 דולר עם הערה –״פרארי היא מהמקומות הנדירים בהם ניתן להתחבא״.
מנכ״ל פרארי בנדטו ויגנה אמר בשיחת הוועידה בה הוצגו הדוחות הכספיים של פרארי כי – ״תמהיל מוצרים חזק״ מגביר את הביקוש לרכבים מותאמים אישית, וזה היה מנוע הצמיחה של החברה. עוד מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה יכול להיות רכב העל Ferrari F80 שהושק בחודש האחרון ועתיד להימסר ללקוחות הראשונים ברבעון הרביעי של שנת 2025.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- הזינוק המדהים של אופנדור: יותר מ-1,000% בפחות משלושה חודשים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הציבור הסיני צפוי להזניק שוק שורי בשווי 23 טריליון דולר
החשיפה הגדולה של ה־F80 הזניקה את המניה של פרארי – החברה מצפה למכור 799 רכבים מדגם זה, במחיר ליחידה של 3.6 מיליון אירו (3.9 מיליון דולר) כל אחד, כך שבין במונחים של מחזור מכירות של רכב העל ובים במונחים של מחיר הציגה החברה את ״התחזית האופטימית ביותר שלה״' כך לפי אנליסט מחברת ODDO BHF.
זוהי הפעם השמינית ברצף שפרארי מכה את ציפיות האנליסטים בוולסטריט, כך לפי מידע הקיים ב-FactSet. רצף ההכאות עזר למניית החברה לעלות ב–41% מתחילת השנה. זוהי תשואת יתר של פי 2 על מדד הייחוס האמריקאי S&P 500 שעלה בכ–23% מתחילת השנה.
הביקוש למוצרי יוקרה בסין מתמתן
פרארי מסרה 29% פחות רכבים בסין, הונגקונג וטיוואן במהלך הרבעון משמסרה ברבעון המקביל בשנה שעברה. השנה מסרה 281 ובשנה שעברה מסרה 395. פרארי היא לא היחידה שדיווחה על התמתנות הביקושים ליוקרה בסין, והמשקיעים חוששים שמדובר בפתחה של מגמה, ומכאן הרצון להפטר ממניות היוקרה גם בהפסד, שהביאה לירידות מחירי מניות הסקטור.
השנים האחרונות התאפיינו בביקושים חזקים בסקטור היוקרה, במיוחד במזרח: סין ויפן. אך נראה שהמציאות הזו משתנה שכן הביקושים יורדים באיזור הגיאוגרפי הזה, ומנבא העתידות של הסקטור – לואי ויטון – כבר באמצע אוקטובר פרסם דוחות שהדאיגו את המשקיעים בסקטור.
לואי ויטון LVMH דיווחה על מיתון של 3% במכירות האופנה ומוצרי העור, עם מיתון של 5% בביקושים במזרח.
מדיווחי החברות עולה שהמצב במערב סטנדרטי וצומח בקצב נורמאלי; לא ממותן אך גם לא יוצא דופן.
>
״חוסר הבנה של ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין״
לואיס הודארט הוא מנהל שותף של חברת ייעוץ בתחום תעשיות היוקרה. לדעתו, האנליסטים בשוק ההון נוטים לפרש בצורה שגויה את המפה הפיננסית של סין, זאת לאור תפיסה שגויה של תהליכי ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין.
״סין אטמה את גבולותיה כליל במשבר הקורונה – אין יוצא ואין בא מגבולות המדינה. צרכנים עשו קניות בתוך גבולות המדינה״ – מה שהביא לביקושים חזקים למוצר ייוקרה בסין. כך כתב הודארט באנליזה. עוד הדגיש הודארט את החשיבות שבהתייחסות לתמונה הגדולה, ובפרט בדפוסי התיירות של הסינים: ״הצרכן הסיני חזר לטייל בעולם, מחוץ לגבולות סין, שם הוא עושה את הקניות שלו. במבט שנתי זה נותן את הרושם המוטעה של היחלשות בביקושים בסין, אך הסינים ממשיכים לצרוך יוקרה כבעבר, אך שהפעם הם עושים זאת כמו לפני המגיפה – מחוץ לגבולות סין״.
עוד הוסיף הודארט הערה חשובה לאניליסטים בשוק ההון: ״חשוב לא רק לחפש מגמות שנתיות ובין-רבעוניות בניתוח הפיננסי, אלא חשוב להשוות את הנתונים למצב שקדם למגיפת הקורונה״ וכך לקבל תמונה מלאה יותר.

וורן באפט - האורקל מאומהה; מה הוא אמר ואיך תעזרו בזה בהשקעות?
"גיוון הוא הגנה מפני בורות. זה לא הגיוני למי שיודע מה הוא עושה"; "עדיף לקנות חברה נפלאה במחיר הוגן מחברה הוגנת במחיר נפלא"; ההתחלה, ההצלחות, הכישלונות של באפט - דבר הגורו
וורן אדוארד באפט נולד ב-30 באוגוסט 1930 באומהה, נברסקה, והוא ללא ספק אחד המשקיעים המצליחים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה, אם לא הגדול מכולם. יו"ר ומנכ"ל ברקשייר האת'וויי, החברה שרכש והפך מיצרנית טקסטיל כושלת לאימפריית השקעות בשווי של טריליון דולר, באפט צבר הון אישי של למעלה מ-150 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לאחד האנשים העשירים בעולם.
עסקים מגיל 6
באפט גדל במשפחת מעמד ביניים באומהה. אביו, הווארד באפט, היה ברוקר ואחר כך חבר קונגרס רפובליקני שהקנה לו ערכים של יושרה ושמרנות פיננסית. מגיל צעיר גילה הילד וורן כישרון יוצא דופן לעסקים ולמספרים. בגיל שש הוא כבר קנה שישיות של קוקה קולה במכולת של סבו במחיר של 25 סנט ומכר כל בקבוק ברווח של 5 סנט, מה שהקנה לו רווח של 20%. בגיל 11 רכש את המניות הראשונות שלו - שלוש מניות של Cities Service Preferred במחיר של 38 דולר למניה. המניה ירדה ל-27 דולר, אך באפט החזיק בה עד שעלתה ל-40 דולר ומכר ברווח קטן. לאחר מכן המניה זינקה ל-200 דולר, מה שלימד אותו לקח חשוב על סבלנות בהשקעות.
אנקדוטה מרתקת מנעוריו מדגימה את האופי העסקי שלו: בגיל 13, באפט הגיש את דוח המס הראשון שלו וניסה לנכות את האופניים שלו כהוצאה עסקית מכיוון שהשתמש בהם לחלוקת עיתונים. כשהיה בתיכון, הוא ושותף קנו מכונת פינבול משומשת ב-25 דולר והציבו אותה במספרה. תוך חודשים ספורים היו להם מספר מכונות שהניבו 50 דולר בשבוע - סכום נכבד באותם ימים. הם מכרו את העסק ב-1,200 דולר לחייל משוחרר שרצה להתחיל עסק משלו.
באפט למד באוניברסיטת נברסקה ואחר כך בבית הספר לעסקים של קולומביה, שם פגש את המנטור שלו, בנג'מין גרהאם, אבי תורת השקעות הערך. גרהאם דחה אותו בתחילה כששאל אם אפשר לעבוד אצלו בחינם, אבל בסופו של דבר קיבל אותו לעבודה ב-1954. באפט עבד אצל גרהאם שנתיים וחזר לאומהה ב-1956 כשהיה בן 26 עם חסכונות של 174,000 דולר, והקים את שותפות ההשקעות הראשונה שלו עם שבעה בני משפחה וחברים שהשקיעו 105,000 דולר.
השקעה ראשונית בעסק בסכום של 174 אלף דולר - הסכום צמח למעל 150 מיליארד דולר
הסיפור האישי המרגש ביותר שלו קשור לאשתו הראשונה, סוזי תומפסון. הם התחתנו ב-1952 והיו להם שלושה ילדים. הנישואים עברו משבר בשנות ה-70 כשסוזי רצתה לעסוק במוזיקה ולהגשים את עצמה, בעוד וורן היה שקוע כולו בעסקים. הם נפרדו ב-1977 אך מעולם לא התגרשו. סוזי היא שהכירה לו את אסטריד מנקס, מלצרית במועדון ג'אז, שהפכה לבת זוגו ואחר כך לאשתו השנייה לאחר מות סוזי ב-2004. השלושה שמרו על קשר חם ואף חתמו יחד על כרטיסי ברכה. באפט, שידוע בחסכנותו, עדיין גר באותו בית באומהה שקנה ב-1958 תמורת 31,500 דולר. הוא נוהג במכונית מודל ישן ואוכל ארוחת בוקר של מק מאפין במקדונלד'ס כמעט כל יום, כשהוא משלם 2.61, 2.95 או 3.17 דולר.