פרארי SF90
צילום: יצרן

פרארי עומדת בציפיות האנליסטים – אך הביקושים בסין נחלשים. לאן פניו של שוק היוקרה העולמי?

פרארי ממשיכה לרשום ביצועים פיננסיים מרשימים אך הביצועים התפעוליים שלה (המכירות) נחלשים; האם יש מגמה של מיתון בביקוש למוצרי יוקרה בסין? אם כן, למה שזו תהיה?
חיים בן הקון |

יצרנית רכבי הספורט היוקרתית פרארי  FERRARI N.V פרסמה דוחות כספיים לרבעון השלישי של השנה, להלן התוצאות: הכנסות החברה הסתכמו ברבעון שהסתיים ביום 30 בספטמבר על 1.64 מיליארד אירו, לעומת הכנסות בגובה 1.54 מיליארד אירו בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהכנסות משקף עליה בשיעור של 7% משנה לשנה. כמות מסירות הרכב של החברה ירדה בשיעור של 2% לאורך התקופה משנה לשנה: החברה מסרה 3,383 ברבעון, לעומת 3,459 ברבעון המקביל אשתקד. 

הרווח הנקי למנייה לרבעון השלישי הסתכם ב–2.08 אירו למניה, בהשוואה ל–1.82 אירו בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הגידול משקף עליה בשיעור של 14% ברווח הנקי משנה לשנה.

המנייה יורדת כ–7% לאור הירידה בכמות הרכבים שנמסרו, ולאור החולשה ששוק היוקרה (היוקרה – על אף שפרארי היא יצרנית רכב; עוד על כך בהמשך) מציג ברבעון, בגלל ביקושים חלשים למוצרי יוקרה בסין.  

אנליסט שווקי הון בבנק המלכותי RBC תום נריין אמר שהוא ציפה שהבריחה ממניות פרארי יהיה מתון ומוגבל, הסיבה לכך היא בחלקה מכיוון של שפרארי נמצאת במקום טוב  בהרבה ממתחרותיה בשוק רכבי היוקרה. המשקיעים בפרארי יודעים היום שהחברה עונה להגדרת ׳חברת יוקרה׳ יותר משעונה להגדרת יצרן רכב. זאת לאור מספר המסירות השנתי של החברה לעומת שולי הרווח שלה; 14,000 מסירות בלבד בשנה עם שולי רווח חלומיים יחסית לשוק הרכב הכללי.

״הציפייה ממניות פרארי היא שהן יסוגו לנקודת תמיכה, במיוחד בהתחשב בכך שכל שוק הרכב לאטרקטיבי במיוחד בימים אלה״ אומר נריין. נריין נתן לפרארי מחיר יעד של 470 דולר עם הערה –״פרארי היא מהמקומות הנדירים בהם ניתן להתחבא״. 

מנכ״ל פרארי בנדטו ויגנה אמר בשיחת הוועידה בה הוצגו הדוחות הכספיים של פרארי כי – ״תמהיל מוצרים חזק״ מגביר את הביקוש לרכבים מותאמים אישית, וזה היה מנוע הצמיחה של החברה. עוד מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה יכול להיות רכב העל Ferrari F80 שהושק בחודש האחרון ועתיד להימסר ללקוחות הראשונים ברבעון הרביעי של שנת 2025. 

החשיפה הגדולה של ה־F80 הזניקה את המניה של פרארי – החברה מצפה למכור 799 רכבים מדגם זה, במחיר ליחידה של 3.6 מיליון אירו (3.9 מיליון דולר) כל אחד, כך שבין במונחים של מחזור מכירות של רכב העל ובים במונחים של מחיר הציגה החברה את ״התחזית האופטימית ביותר שלה״' כך לפי אנליסט מחברת ODDO BHF. 

קיראו עוד ב"גלובל"

זוהי הפעם השמינית ברצף שפרארי מכה את ציפיות האנליסטים בוולסטריט, כך לפי מידע הקיים ב-FactSet. רצף ההכאות עזר למניית החברה לעלות ב–41% מתחילת השנה. זוהי תשואת יתר של פי 2 על מדד הייחוס האמריקאי S&P 500 שעלה בכ–23% מתחילת השנה. 

הביקוש למוצרי יוקרה בסין מתמתן

פרארי מסרה 29% פחות רכבים בסין, הונגקונג וטיוואן במהלך הרבעון משמסרה ברבעון המקביל בשנה שעברה. השנה מסרה 281 ובשנה שעברה מסרה 395. פרארי היא לא היחידה שדיווחה על התמתנות הביקושים ליוקרה בסין, והמשקיעים חוששים שמדובר בפתחה של מגמה, ומכאן הרצון להפטר ממניות היוקרה גם בהפסד, שהביאה לירידות מחירי מניות הסקטור. 

השנים האחרונות התאפיינו בביקושים חזקים בסקטור היוקרה, במיוחד במזרח: סין ויפן. אך נראה שהמציאות הזו משתנה שכן הביקושים יורדים באיזור הגיאוגרפי הזה, ומנבא העתידות של הסקטור – לואי ויטון – כבר באמצע אוקטובר פרסם דוחות שהדאיגו את המשקיעים בסקטור.

לואי ויטון  LVMH  דיווחה על מיתון של 3% במכירות האופנה ומוצרי העור, עם מיתון של 5% בביקושים במזרח.

מדיווחי החברות עולה שהמצב במערב סטנדרטי וצומח בקצב נורמאלי; לא ממותן אך גם לא יוצא דופן.

>

״חוסר הבנה של ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין״

לואיס הודארט הוא מנהל שותף של חברת ייעוץ בתחום תעשיות היוקרה. לדעתו, האנליסטים בשוק ההון נוטים לפרש בצורה שגויה את המפה הפיננסית של סין, זאת לאור תפיסה שגויה של תהליכי ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין. 

״סין אטמה את גבולותיה כליל במשבר הקורונה – אין יוצא ואין בא מגבולות המדינה. צרכנים עשו קניות בתוך גבולות המדינה״ – מה שהביא לביקושים חזקים למוצר ייוקרה בסין. כך כתב הודארט באנליזה. עוד הדגיש הודארט את החשיבות שבהתייחסות לתמונה הגדולה, ובפרט בדפוסי התיירות של הסינים: ״הצרכן הסיני חזר לטייל בעולם,  מחוץ לגבולות סין, שם הוא עושה את הקניות שלו. במבט שנתי זה נותן את הרושם המוטעה של היחלשות בביקושים בסין, אך הסינים ממשיכים לצרוך יוקרה כבעבר, אך שהפעם הם עושים זאת כמו לפני המגיפה – מחוץ לגבולות סין״.

עוד הוסיף הודארט הערה חשובה לאניליסטים בשוק ההון: ״חשוב לא רק לחפש מגמות שנתיות ובין-רבעוניות בניתוח הפיננסי, אלא חשוב להשוות את הנתונים למצב שקדם למגיפת הקורונה״ וכך לקבל תמונה מלאה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.