פרארי SF90
צילום: יצרן

פרארי עומדת בציפיות האנליסטים – אך הביקושים בסין נחלשים. לאן פניו של שוק היוקרה העולמי?

פרארי ממשיכה לרשום ביצועים פיננסיים מרשימים אך הביצועים התפעוליים שלה (המכירות) נחלשים; האם יש מגמה של מיתון בביקוש למוצרי יוקרה בסין? אם כן, למה שזו תהיה?
חיים בן הקון |

יצרנית רכבי הספורט היוקרתית פרארי  FERRARI N.V פרסמה דוחות כספיים לרבעון השלישי של השנה, להלן התוצאות: הכנסות החברה הסתכמו ברבעון שהסתיים ביום 30 בספטמבר על 1.64 מיליארד אירו, לעומת הכנסות בגובה 1.54 מיליארד אירו בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהכנסות משקף עליה בשיעור של 7% משנה לשנה. כמות מסירות הרכב של החברה ירדה בשיעור של 2% לאורך התקופה משנה לשנה: החברה מסרה 3,383 ברבעון, לעומת 3,459 ברבעון המקביל אשתקד. 

הרווח הנקי למנייה לרבעון השלישי הסתכם ב–2.08 אירו למניה, בהשוואה ל–1.82 אירו בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הגידול משקף עליה בשיעור של 14% ברווח הנקי משנה לשנה.

המנייה יורדת כ–7% לאור הירידה בכמות הרכבים שנמסרו, ולאור החולשה ששוק היוקרה (היוקרה – על אף שפרארי היא יצרנית רכב; עוד על כך בהמשך) מציג ברבעון, בגלל ביקושים חלשים למוצרי יוקרה בסין.  

אנליסט שווקי הון בבנק המלכותי RBC תום נריין אמר שהוא ציפה שהבריחה ממניות פרארי יהיה מתון ומוגבל, הסיבה לכך היא בחלקה מכיוון של שפרארי נמצאת במקום טוב  בהרבה ממתחרותיה בשוק רכבי היוקרה. המשקיעים בפרארי יודעים היום שהחברה עונה להגדרת ׳חברת יוקרה׳ יותר משעונה להגדרת יצרן רכב. זאת לאור מספר המסירות השנתי של החברה לעומת שולי הרווח שלה; 14,000 מסירות בלבד בשנה עם שולי רווח חלומיים יחסית לשוק הרכב הכללי.

״הציפייה ממניות פרארי היא שהן יסוגו לנקודת תמיכה, במיוחד בהתחשב בכך שכל שוק הרכב לאטרקטיבי במיוחד בימים אלה״ אומר נריין. נריין נתן לפרארי מחיר יעד של 470 דולר עם הערה –״פרארי היא מהמקומות הנדירים בהם ניתן להתחבא״. 

מנכ״ל פרארי בנדטו ויגנה אמר בשיחת הוועידה בה הוצגו הדוחות הכספיים של פרארי כי – ״תמהיל מוצרים חזק״ מגביר את הביקוש לרכבים מותאמים אישית, וזה היה מנוע הצמיחה של החברה. עוד מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה יכול להיות רכב העל Ferrari F80 שהושק בחודש האחרון ועתיד להימסר ללקוחות הראשונים ברבעון הרביעי של שנת 2025. 

החשיפה הגדולה של ה־F80 הזניקה את המניה של פרארי – החברה מצפה למכור 799 רכבים מדגם זה, במחיר ליחידה של 3.6 מיליון אירו (3.9 מיליון דולר) כל אחד, כך שבין במונחים של מחזור מכירות של רכב העל ובים במונחים של מחיר הציגה החברה את ״התחזית האופטימית ביותר שלה״' כך לפי אנליסט מחברת ODDO BHF. 

קיראו עוד ב"גלובל"

זוהי הפעם השמינית ברצף שפרארי מכה את ציפיות האנליסטים בוולסטריט, כך לפי מידע הקיים ב-FactSet. רצף ההכאות עזר למניית החברה לעלות ב–41% מתחילת השנה. זוהי תשואת יתר של פי 2 על מדד הייחוס האמריקאי S&P 500 שעלה בכ–23% מתחילת השנה. 

הביקוש למוצרי יוקרה בסין מתמתן

פרארי מסרה 29% פחות רכבים בסין, הונגקונג וטיוואן במהלך הרבעון משמסרה ברבעון המקביל בשנה שעברה. השנה מסרה 281 ובשנה שעברה מסרה 395. פרארי היא לא היחידה שדיווחה על התמתנות הביקושים ליוקרה בסין, והמשקיעים חוששים שמדובר בפתחה של מגמה, ומכאן הרצון להפטר ממניות היוקרה גם בהפסד, שהביאה לירידות מחירי מניות הסקטור. 

השנים האחרונות התאפיינו בביקושים חזקים בסקטור היוקרה, במיוחד במזרח: סין ויפן. אך נראה שהמציאות הזו משתנה שכן הביקושים יורדים באיזור הגיאוגרפי הזה, ומנבא העתידות של הסקטור – לואי ויטון – כבר באמצע אוקטובר פרסם דוחות שהדאיגו את המשקיעים בסקטור.

לואי ויטון  LVMH  דיווחה על מיתון של 3% במכירות האופנה ומוצרי העור, עם מיתון של 5% בביקושים במזרח.

מדיווחי החברות עולה שהמצב במערב סטנדרטי וצומח בקצב נורמאלי; לא ממותן אך גם לא יוצא דופן.

>

״חוסר הבנה של ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין״

לואיס הודארט הוא מנהל שותף של חברת ייעוץ בתחום תעשיות היוקרה. לדעתו, האנליסטים בשוק ההון נוטים לפרש בצורה שגויה את המפה הפיננסית של סין, זאת לאור תפיסה שגויה של תהליכי ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין. 

״סין אטמה את גבולותיה כליל במשבר הקורונה – אין יוצא ואין בא מגבולות המדינה. צרכנים עשו קניות בתוך גבולות המדינה״ – מה שהביא לביקושים חזקים למוצר ייוקרה בסין. כך כתב הודארט באנליזה. עוד הדגיש הודארט את החשיבות שבהתייחסות לתמונה הגדולה, ובפרט בדפוסי התיירות של הסינים: ״הצרכן הסיני חזר לטייל בעולם,  מחוץ לגבולות סין, שם הוא עושה את הקניות שלו. במבט שנתי זה נותן את הרושם המוטעה של היחלשות בביקושים בסין, אך הסינים ממשיכים לצרוך יוקרה כבעבר, אך שהפעם הם עושים זאת כמו לפני המגיפה – מחוץ לגבולות סין״.

עוד הוסיף הודארט הערה חשובה לאניליסטים בשוק ההון: ״חשוב לא רק לחפש מגמות שנתיות ובין-רבעוניות בניתוח הפיננסי, אלא חשוב להשוות את הנתונים למצב שקדם למגיפת הקורונה״ וכך לקבל תמונה מלאה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.