פרארי SF90
צילום: יצרן

פרארי עומדת בציפיות האנליסטים – אך הביקושים בסין נחלשים. לאן פניו של שוק היוקרה העולמי?

פרארי ממשיכה לרשום ביצועים פיננסיים מרשימים אך הביצועים התפעוליים שלה (המכירות) נחלשים; האם יש מגמה של מיתון בביקוש למוצרי יוקרה בסין? אם כן, למה שזו תהיה?
חיים בן הקון |

יצרנית רכבי הספורט היוקרתית פרארי  FERRARI N.V פרסמה דוחות כספיים לרבעון השלישי של השנה, להלן התוצאות: הכנסות החברה הסתכמו ברבעון שהסתיים ביום 30 בספטמבר על 1.64 מיליארד אירו, לעומת הכנסות בגובה 1.54 מיליארד אירו בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בהכנסות משקף עליה בשיעור של 7% משנה לשנה. כמות מסירות הרכב של החברה ירדה בשיעור של 2% לאורך התקופה משנה לשנה: החברה מסרה 3,383 ברבעון, לעומת 3,459 ברבעון המקביל אשתקד. 

הרווח הנקי למנייה לרבעון השלישי הסתכם ב–2.08 אירו למניה, בהשוואה ל–1.82 אירו בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הגידול משקף עליה בשיעור של 14% ברווח הנקי משנה לשנה.

המנייה יורדת כ–7% לאור הירידה בכמות הרכבים שנמסרו, ולאור החולשה ששוק היוקרה (היוקרה – על אף שפרארי היא יצרנית רכב; עוד על כך בהמשך) מציג ברבעון, בגלל ביקושים חלשים למוצרי יוקרה בסין.  

אנליסט שווקי הון בבנק המלכותי RBC תום נריין אמר שהוא ציפה שהבריחה ממניות פרארי יהיה מתון ומוגבל, הסיבה לכך היא בחלקה מכיוון של שפרארי נמצאת במקום טוב  בהרבה ממתחרותיה בשוק רכבי היוקרה. המשקיעים בפרארי יודעים היום שהחברה עונה להגדרת ׳חברת יוקרה׳ יותר משעונה להגדרת יצרן רכב. זאת לאור מספר המסירות השנתי של החברה לעומת שולי הרווח שלה; 14,000 מסירות בלבד בשנה עם שולי רווח חלומיים יחסית לשוק הרכב הכללי.

״הציפייה ממניות פרארי היא שהן יסוגו לנקודת תמיכה, במיוחד בהתחשב בכך שכל שוק הרכב לאטרקטיבי במיוחד בימים אלה״ אומר נריין. נריין נתן לפרארי מחיר יעד של 470 דולר עם הערה –״פרארי היא מהמקומות הנדירים בהם ניתן להתחבא״. 

מנכ״ל פרארי בנדטו ויגנה אמר בשיחת הוועידה בה הוצגו הדוחות הכספיים של פרארי כי – ״תמהיל מוצרים חזק״ מגביר את הביקוש לרכבים מותאמים אישית, וזה היה מנוע הצמיחה של החברה. עוד מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה יכול להיות רכב העל Ferrari F80 שהושק בחודש האחרון ועתיד להימסר ללקוחות הראשונים ברבעון הרביעי של שנת 2025. 

החשיפה הגדולה של ה־F80 הזניקה את המניה של פרארי – החברה מצפה למכור 799 רכבים מדגם זה, במחיר ליחידה של 3.6 מיליון אירו (3.9 מיליון דולר) כל אחד, כך שבין במונחים של מחזור מכירות של רכב העל ובים במונחים של מחיר הציגה החברה את ״התחזית האופטימית ביותר שלה״' כך לפי אנליסט מחברת ODDO BHF. 

קיראו עוד ב"גלובל"

זוהי הפעם השמינית ברצף שפרארי מכה את ציפיות האנליסטים בוולסטריט, כך לפי מידע הקיים ב-FactSet. רצף ההכאות עזר למניית החברה לעלות ב–41% מתחילת השנה. זוהי תשואת יתר של פי 2 על מדד הייחוס האמריקאי S&P 500 שעלה בכ–23% מתחילת השנה. 

הביקוש למוצרי יוקרה בסין מתמתן

פרארי מסרה 29% פחות רכבים בסין, הונגקונג וטיוואן במהלך הרבעון משמסרה ברבעון המקביל בשנה שעברה. השנה מסרה 281 ובשנה שעברה מסרה 395. פרארי היא לא היחידה שדיווחה על התמתנות הביקושים ליוקרה בסין, והמשקיעים חוששים שמדובר בפתחה של מגמה, ומכאן הרצון להפטר ממניות היוקרה גם בהפסד, שהביאה לירידות מחירי מניות הסקטור. 

השנים האחרונות התאפיינו בביקושים חזקים בסקטור היוקרה, במיוחד במזרח: סין ויפן. אך נראה שהמציאות הזו משתנה שכן הביקושים יורדים באיזור הגיאוגרפי הזה, ומנבא העתידות של הסקטור – לואי ויטון – כבר באמצע אוקטובר פרסם דוחות שהדאיגו את המשקיעים בסקטור.

לואי ויטון  LVMH  דיווחה על מיתון של 3% במכירות האופנה ומוצרי העור, עם מיתון של 5% בביקושים במזרח.

מדיווחי החברות עולה שהמצב במערב סטנדרטי וצומח בקצב נורמאלי; לא ממותן אך גם לא יוצא דופן.

>

״חוסר הבנה של ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין״

לואיס הודארט הוא מנהל שותף של חברת ייעוץ בתחום תעשיות היוקרה. לדעתו, האנליסטים בשוק ההון נוטים לפרש בצורה שגויה את המפה הפיננסית של סין, זאת לאור תפיסה שגויה של תהליכי ההתאוששות ממשבר הקורונה בסין. 

״סין אטמה את גבולותיה כליל במשבר הקורונה – אין יוצא ואין בא מגבולות המדינה. צרכנים עשו קניות בתוך גבולות המדינה״ – מה שהביא לביקושים חזקים למוצר ייוקרה בסין. כך כתב הודארט באנליזה. עוד הדגיש הודארט את החשיבות שבהתייחסות לתמונה הגדולה, ובפרט בדפוסי התיירות של הסינים: ״הצרכן הסיני חזר לטייל בעולם,  מחוץ לגבולות סין, שם הוא עושה את הקניות שלו. במבט שנתי זה נותן את הרושם המוטעה של היחלשות בביקושים בסין, אך הסינים ממשיכים לצרוך יוקרה כבעבר, אך שהפעם הם עושים זאת כמו לפני המגיפה – מחוץ לגבולות סין״.

עוד הוסיף הודארט הערה חשובה לאניליסטים בשוק ההון: ״חשוב לא רק לחפש מגמות שנתיות ובין-רבעוניות בניתוח הפיננסי, אלא חשוב להשוות את הנתונים למצב שקדם למגיפת הקורונה״ וכך לקבל תמונה מלאה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

נבאן מאבדת 5%, רוקו מתחזקת 5% פורד מוסיפה 1.5% - מה עושים החוזים?

המונמטום השלילי נמשך כשהחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט בירידות קלות - העיניים של כולם על דוח התעסוקה של נובמבר שיחשוף האם שוק העבודה נחלש ולכן הפד' יכול להפחית עוד ריבית או שהשוק יגלה חוסן ויגרום לפד' להתאזר בסבלנות עם הורדות ריבית נוספות

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

במשהו שנראה כמו "כיול מחדש" של הציפיות וול סטריט בירידות קלות שממשיכות את הירידות של אתמול. השבוע הזה מגיע אחרי ראלי ארוך במיוחד, בעיקר במניות הטכנולוגיה וה-AI, הורדת הריבית שהייתה לנו שבוע שעבר שלוותה במסרים מהוססים מפאוול לגבי ההמשך גורמת עכשיו למשקיעים לתת עודף משקל לנתוני המאקרו שצפויים להתפרסם בימים הקרובים. בראש הנתונים דוח התעסוקה של נובמבר והאינפלציה, שיכולים לקבוע אם הריבית בארה"ב תמשיך ברצף ההורדות (ראינו 3 הפחתות ברציפות) שהפד' יתחיל להתאזר בסבלנות.

כבר במסחר המוקדם נרשמת חולשה בחוזים: החוזים על הדאו יורדים בכ-0.2%, החוזים על ה-S&P נחלשים בכ-0.3%, והחוזים על הנאסד"ק מאבדים סביב 0.4%. הירידות מגיעות אחרי יום מסחר שלילי אתמול, שבו שלושת המדדים המרכזיים סגרו באדום, על רקע מימושים גדולים דווקא במניות שהובילו את השוק בתקופה האחרונה. מניות AI בולטות רשמו ירידות חדות, ברודקום איבדה כ-5.6%, סרביסנאו נפלה בכ-11.5% ואורקל ירדה בכ-2.7%, אפשר להסתכל על זה כמו תזוזה של כסף מסקטור הטכנולוגיה לאזורים דפנסיביים יותר בשוק.

כמו שאמרנו מבחינת מאקרו, כל העיניים נשואות לדוח התעסוקה של נובמבר. ההערכות מדברות על תוספת של כ-50 אלף משרות בלבד, ירידה גדולה לעומת 119 אלף משרות שנוספו בספטמבר, ועל עלייה בשיעור האבטלה ל-4.5% לעומת 4.4% בחודש הקודם. אם זה באמת יהיה ככה, נתונים כאלה עשויים להעמיק את החשש מהאטה, אבל במקביל גם לחזק את התרחיש שבו הפד' ירצה להוריד ריבית במהלך 2026. ככה שמה שאולי רע לשוק התעסוקה הוא דווקא טוב מבחינה מונטרית, הפד' יקבל עוד גושפנקא להפחית ריבית.

גם בנכסים אחרים אפשר לראות את ההססנות של השוק - התשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת לאזור 4.17%, הדולר נחלש בכ-0.1% מול סל המטבעות, החוזים על הזהב יורדים בכ-0.7% למחיר של כ-4,304 דולר לאונקיה, והביטקוין מאבד כ-4% ב24 שעות האחרונות ונסחר סביב 86,200 דולר. 


מניות בולטות בוול סטריט

פורד Ford Motor Co -0.9%   מציגה עלייה במסחר המוקדם אחרי שהחברה מודיעה על שינוי כיוון אסטרטגי, עם מעבר ברור להתמקדות ברכבים היברידיים וצמצום החשיפה לרכבים חשמליים. השוק מגיב בחיוב למהלך, גם אם הוא מגיע עם תג מחיר כבד. פורד מודיעה על מחיקות חד פעמיות של כ-19.5 מיליארד דולר, כולל הפחתות של כ-8.5 מיליארד דולר בנכסי פעילות הרכב החשמלי. המשקיעים מתמקדים פחות בכאב החשבונאי ויותר באיתות של ההנהלה שהיא מוכנה להתאים את עצמה לביקושים ולרווחיות, גם אם זה אומר לוותר על חלום החשמול המלא בטווח הקצר.