בוול-סטריט רוצים עוד הורדות ריבית משמעותיות – בפד' לא מסכימים
הבנק המרכזי של ארצות הברית החל במהלך היסטורי של הורדת ריבית, לאחר תקופה ארוכה של העלאות. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הוביל את המהלך, אך כעת גם בכירים אחרים בבנק המרכזי מתבטאים בנושא. במקביל, וול סטריט מגיבה ומנתחת את המשמעויות.
ההחלטה האחרונה של הפד הייתה להוריד את הריבית ב-0.5 נקודות אחוז, צעד משמעותי שמסמן שינוי כיוון ברור. אולם, בעוד שהן הפד והן השווקים מסכימים כי זוהי רק ההתחלה של מגמת הורדות, קיימת מחלוקת לגבי הקצב הצפוי של ההורדות הבאות.
הפד מעוניין להמשיך בהורדות ריבית בקצב מתון ויציב. הסיבות לכך הן מצב כלכלי יציב יחסית, שוק עבודה מאוזן, ואינפלציה שמתמתנת. מנגד, השווקים מהמרים על כך שהרעה במצב הכלכלי ובשוק העבודה תאלץ את הפד לפעול מהר יותר. המנדט הכפול של הפד - תעסוקה מלאה ויציבות מחירים - עומד במרכז השיקולים. לאחר שנתיים של מאבק באינפלציה, הפד מעריך כי הסיכונים להשגת יעדים אלו מאוזנים יותר כיום. זו הסיבה העיקרית להחלטה להתחיל בהורדת הריבית.
הסיכוי לאבטלה גבוהה עולה על הסיכון לאינפלציה גבוהה
ניל קשקרי, נשיא הפד של מינאפוליס, הביע את דעתו כי כעת הסיכון של אבטלה גבוהה עולה על הסיכון של אינפלציה גבוהה. זוהי תפיסה שמשקפת את הלך הרוח בקרב מקבלי ההחלטות בפד. הצמיחה הכלכלית בארה"ב נותרה חזקה יחסית, עם תחזיות לצמיחה שנתית של כ-2.9% ברבעון השלישי. עם זאת, שוק העבודה מראה סימני התקררות, כאשר שיעור האבטלה עלה מ-3.4% בשנה שעברה ל-4.2% באוגוסט האחרון.
הפד מעריך כי "הריבית הניטרלית" - זו שאינה מעודדת או מרסנת את הצמיחה - נמצאת סביב 3%. המטרה היא להגיע לרמה זו בהדרגה, תוך כדי מעקב אחר נתוני האינפלציה, התעסוקה והפעילות הכלכלית. אדריאנה קוגלר, חברת מועצת המנהלים של הפד, ציינה כי אם המגמות הנוכחיות יימשכו, יהיה מקום להורדות ריבית נוספות. זוהי אינדיקציה נוספת לכוונות הפד בטווח הבינוני.
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק המרכזי מקווה ל"נחיתה רכה" של הכלכלה. התחזיות הרשמיות צופות צמיחה של 2% בשנה עד 2027, עם שיעור אבטלה שיגיע לשיא של 4.4% בלבד. זוהי תחזית אופטימית יחסית, המשקפת את האמונה ביכולת לנווט את הכלכלה בזהירות. ההתקדמות במאבק באינפלציה היא גורם מרכזי נוסף בהחלטות הפד. האינפלציה השנתית ירדה מ-9% ביוני 2022 ל-2.5% באוגוסט האחרון. זהו שיפור משמעותי, אם כי עדיין מעל היעד של 2%.
נתוני האינפלציה האחרונים הכריעו
כריסטופר וולר, חבר נוסף במועצת המנהלים של הפד, ציין כי הנתונים האחרונים של האינפלציה היו הגורם שהכריע את הכף בעד הורדת הריבית ב-0.5 נקודות אחוז. זוהי עדות נוספת לחשיבות שמייחס הפד לנתוני האינפלציה .עם זאת, לא כל חברי הפד תמימי דעים. מישל באומן, למשל, הצביעה נגד ההורדה האחרונה, מתוך חשש לעלייה מחודשת באינפלציה. היא הזכירה סיכונים כמו שיבושים בשרשרת האספקה העולמית ומתיחות גיאופוליטית.
השווקים, מצדם, מהמרים על הורדות ריבית מהירות יותר. הם מצפים לעוד הורדה משמעותית כבר בנובמבר, ולהורדות נוספות ב-2025. זוהי תחזית אגרסיבית יותר מזו של הפד עצמו. נתוני שוק העבודה יהיו קריטיים להחלטות הבאות של הפד. דו"חות התעסוקה של ספטמבר ואוקטובר, שיפורסמו ב-4 באוקטובר וב-1 בנובמבר בהתאמה, יהיו במוקד תשומת הלב של מקבלי ההחלטות והמשקיעים כאחד.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לסיכום, בעוד שהפד החל במהלך של הורדת ריבית, קיימת אי-ודאות לגבי הקצב והעוצמה של ההורדות הבאות. הפד מעוניין בגישה מדודה וזהירה, בעוד השווקים מצפים למהלכים דרמטיים יותר. האיזון העדין בין צמיחה כלכלית, תעסוקה ואינפלציה ימשיך להיות במרכז הדיון הכלכלי בחודשים הקרובים.
- 2.יוני 28/09/2024 14:33הגב לתגובה זואף אחד לא מאמין לנתונים של הפד שזורקים לאוויר
- 1.לפי הקצב של עליית הסחורות זאת ירידה לצורך עליה (ל"ת)קשקש 28/09/2024 03:45הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
