באפט
צילום: טוויטר

איך לתרום חצי מהמניות ולהישאר בעל השליטה? תלמדו מוורן באפט

במהלך חייו וורן באפט תרם מעל לחצי ממניות ברקשייר שהיו ברשותו לארגונים פילנתרופיים; למרות התרומות הנדיבות באפט שמר על השליטה בחברה וכנראה שמשפחתו תמשיך לשלוט בחברה דורות קדימה - איך הוא עשה זאת?
רוי שיינמן | (2)

וורן באפט צפוי לבצע תרומה גדולה של מניות ברקשייר. המיליארדר צפוי לתרום מניות ברקשייר בהיקף של 5 מיליארד דולר למספר קרנות פילנתרופיות הכוללות בין היתר את הקרן של ביל ומלינדה גייטס. באפט מבצע תרומה כזו בכל שנה, ומקפיד באופן עקבי לתרום סדר גודל של 5% מהמניות בכל שנה. כך נוצר המצב שלאורך זמן שווי התרומות של באפט מאז 2006 כבר כמעט הוכפל.

התרומות של באפט הן לא עניין שרירותי אלא חלק מתכנית קבועה שהוא התחיל בשנת 2006. מאז שהתחילה באפט תרם מעל למחצית מהמניות שהיו לו לארוגנים שונים מה שהופך אותו לאחד מהפילנתרופים הגדולים בעולם. עם זאת, בניגוד למחשבה הראשונית הדבר לא פגע בשליטה שלו בחברה שכנראה מובטחת גם דורות קדימה, אז איך באפט מצליח לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה?

הטריק של באפט

לברקשייר האת'אווי יש 2 סוגי מניות. מניות CLASS A  BERKSHIRE HATHAWAY A ומניות CLASS B  BERKSHIRE HATHAWAY B . ההבדל בין מחירי שני ניירות הערך האלה הוא גדול כאשר CLASS A נסחרת במחיר של 614 אלף דולר למנייה, ואילו CLASS B במחיר של 407 דולר למנייה, וההבדל טמון בכוח שכל אחד מהניירות מקנה.

כל אחת מניירות הערך מקנה זכויות הצבעה בחברה, אבל CLASS A מקנה זכויות גבוהות הרבה יותר. למרות שמבחינת מחיר CLASS A שווה פי 1,500 מ-CLASS B, היא מעניקה פי 10,000 זכויות הצבעה. לפי המנגנון שבאפט הציב כשהוא הנפיק את נייר CLASS B ב-1996, ניתן להמיר מניות CLASS A למניות CLASS B אך לא להפך, וזה בדיוק מה שבאפט עושה.

לפי הדוח האחרון של ברקשייר מחודש מרץ באפט החזיק ב-216,637 מניות CLASS A ששוות ל-15% מסך המניות של החברה, אך כוח ההצבעה שלהן הוא יותר מכפול מכך ועומד על 31.2%. כשבאפט מבצע תרומות הוא ממיר חלק ממניות CLASS A שלו ל-CLASS B ותורם אותן. כך הוא תורם מניות בשווי כספי זהה אך עם זכויות הצבעה מועטות יותר. לפני שבאפט השיק את מניית CLASS B הוא לא תרם או מכר אף מנייה מאז שהשתלט על החברה ב-1965.

דואג לילדים

באפט ציין בשנה שעברה שאחרי מותו שלושת ילידו יהפכו לנאמנים בקרן שתחזיק מעל ל-99% מההון שלו שמרוכז ברובו במניות של ברקשייר. באפט פועל בתקופה האחרונה בחזית נוספת לביסוס שליטתו כאשר החברה האיצה את תכנית הרכישה העצמית של מניות CLASS A כך שהכמות שלהן בשוק הולכת ויורדת והכוח של באפט עולה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אדם דגול מכל הבחינות (ל"ת)
    ליאור 18/06/2024 14:21
    הגב לתגובה זו
  • Ron DeSantis 18/06/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    שהצליח לצבור יותר כסף ממה שיוכל לבזבז עד יום מותו?
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.