פדקס
צילום: יח"צ
לקראת הדוחות

לקראת דוחות פדקס: המשקיעים יתמקדו בעלויות

בוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 4.19 דולר על הכנסות של 22.4 מיליארד דולר. שולי הרווח התפעולי לרבעון צפויים לעמוד על 6.6%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד
אדיר בן עמי |

בקרת העלויות צפויה להיות במרכז העניינים כאשר פדקס FEDEX תדווח על תוצאותיה לרבעון השני היום (שלישי) לאחר הסגירה. המשקיעים יחפשו שיפור ברווחיות, ללא קשר למה שהכלכלה עושה. בוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 4.19 דולר על הכנסות של 22.4 מיליארד דולר. לפי כשנה דיווחה החברה על רווח למניה של 3.18 דולר עם הכנסות של 22.8 מיליארד דולר.

רווחים גבוהים יותר על מכירות נמוכות יותר הם המחשה לרווחיות הטובה יותר שהמשקיעים מקווים לה. שולי הרווח התפעולי לרבעון צפויים לעמוד על 6.6%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף לדוחות, פדקס צפויה לעדכן את המשקיעים כיצד שנת הכספים הנוכחית מתעצבת. בספטמבר האחרון, הנהלת החברה אמרה כי היא צופה שפדקס תרוויח בין 17 ל-18.5 דולר למניה, נקודת אמצע של כ-17.75 דולר, לשנת 2024 כולה. לעומת זאת, בחודש יוני החברה צפתה רווח של 16.5-18.5 דולר למניה, נקודת אמצע של 17.5 דולר. את שנת 2023 סיימה החברה עם רווח של כמעט 15 דולר למניה. 

רבעונים בהם החברה עוקפת את הציפיות ומעלה תחזיות יכולים לעזור לכל מניה, אבל זה לא בהכרח כל מה שהמשקיעים צריכים להתמקד בו, לפי אנליסט ברנשטיין דיוויד ורנון "השקעה בפדקס עוסקת פחות בתוצאות לרבעון ויותר בטרנספורמציה הרב שנתית של החברה באמצעות תוכניות ה-DRIVE ו-Network 2.0". תוכניות DRIVE ו-Network 2.0 הם השמות שניתנו ליוזמות שיפור העלויות והפרודוקטיביות של פדקס.

פשטות היא המטרה של שתי היוזמות הללו. פדקס "תפרק את המבנה של חטיבות הקרקע והאקספרס של החברה החל מיוני", הוסיף ורנון. "כאשר העלייה ברווחים מהיוזמות הללו תתחיל להתממש, אנו חושבים שאמון השוק בתחזית צמיחת הרווחים יגדל, מה שיתבטא במכפיל גבוה יותר".  

 

הבעיות בביקוש

לפני כחודשיים קמעונאים בארה"ב ולקוחות אחרים של חברות המשלוחים פדקס FEDEX  ו-UPS  UNITED PARCEL SERVICE  הצליחו לראשונה מזה יותר מארבע שנים לקבל הנחות בקלות. זהו שינוי חד משנת 2021 והמחצית הראשונה של 2022 בהן חברות המשלוחים נהנו מביקוש רב בעקבות הזינוק בקניות אונליין ודחו בקשות להנחות. 

למעט שירות הדואר האמריקאי וחברת אמזון, UPS ופדקס שולטות בתחום המשלוחים בארה"ב עם נתח שוק של כמעט 50% והכנסות משולבות של 191 מיליארד דולר. החברות העלו מחירים ביותר מ-30% מ-2019 עד 2024 ודואגות לתמחור צמוד ואף זהה על מנת לשמר מבנה תמחור אחיד וכך לשמור על קו אחד בו אף אחת מהחברות לא מורידה או מעלה מחירים בצורה משמעותית וכך לא פוגעת בשניה.

החברות הגיעו למצב כיום בו הן צריכות להילחם על כל חבילה, מצב שהוא נהדר עבור השולחים. הביקוש "הרך" יצר סביבה בה לקוחות החברות יכולות לקבל הנחות וכך לצמצם את עלויות המשלוח. במהלך הרבעון השני התעריפים עבור שירותי המשלוחים צנחו מתחת לרמות של 2022 והם צפויים להמשיך לרדת גם ברבעון השלישי, לפי מדד TD Cowen/AFS Ground Extract Freight. אם הירידה אכן תתממש זאת תהיה הירידה הראשונה מאז המדד החל לאסוף נתונים משנה לשנה ב-2019. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התחרות מאמזון

ענקית האיקומרס אמזון AMAZON הודיעה לא מזמן כי תתחיל שירות משלוחים משלה, מה שיאפשר גם לחברות אחרות לשלוח מוצרים דרכה. ההכרזה הזו גרמה  לחששות בקרב המשקיעים וגרמה למניות חברות השילוח להגיב בירידות. 

"אנחנו תמיד עובדים על פיתוח דרכים חדשות וחדשניות לתמוך בשותפותיה של אמזון ואמזון משלוחים היא אפשרות נוספת למשלוח חבילות ללקוחות במהירות ובעלות יעילה", אמרה החברה. " אנחנו כבר מספקים את השירות תקופה במתכונת מצומצמת ובעקבות תגובות חיוביות החלטנו להנגיש אותו לשותפים נוספים." לפי תנאי החברה, חברות אשר מעוניינות להשתמש בשירות המשלוחים של אמזון יצטרכו למכור מוצרים בפלטפורמה של החברה.

הכניסה של אמזון לשירותי הלוגיסטיקה אינה חדשה. המשקיעים נאבקו עם האיום הגדול של אמזון על שירותי המשלוחים כבר תקופה ארוכה. החברה החלה להרחיב את השירותים הללו כבר ב-2018, אז גם אנליסטים הציעו לחברה לרכוש את פדקס. אמזון נכנסה לשירותי המשלוחים היות והגודל שלה מאפשר לה להציע שירותים זולים ויעילים יותר ביחס למתחרות. "יש מספיק משלוחים לכולם, אבל אולי אמזון מאמינה כי UPS ופדקס פגיעות בעקבות הסכם העבודה האחרון של UPS עם איגוד העובדים שלה שכלל גם העלאות שכר משמעותיות לנהגים ולעובדים אחרים החברים באיגוד", אמרה אנליסטית TD Cowen, הלן בקר. הנהגים בפדקס אומנם לא חברים באיגודי עובדים, אבל גם הם נהנו מהעלאות שכר בשנים האחרונות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.