וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

ביום חמישי הקרוב מדד  האינפלציה המועדף על הפד' - ה-PCE. בין המדווחות השבוע: ענקית המחשיבם HP, חברת הרכבים החשמליים NIO, סיילספורס וגם - ברודקום וסנטנינל וואן הישראלית; מה חושבים האנליסטים על דבריו של פאוול בוועידת ג'קסון הול והאם המיתון כבר נמצא מעבר לפינה?
עדן ספיר | (4)

הנתונים החשובים של השבוע יתפרסמו ביום חמישי עם פרסום מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד'. הצפי הוא לעלייה במדד ל-3.3% (לעומת 3% כעת) ועליה חודשית של 0.2%. מדד הליבה צפוי לעלות מעט ל-4.2% וגם כאן העלייה הצפויה היא 0.2%. במקביל יתפרסמו גם נתוני ההכנסה הפנויה והצריכה הפרטית.

עונת הדוחות מתקרבת לסיומה, אבל השבוע יש עוד מספר דוחות מעניינים מאוד:

ביום שלישי לפני המסחר ידווחו ניו  NIO INC בסט ביי BEST BUY CO INC , ואחרי המסחר תדווח ענקית המחשוב HP  HP

ברביעי אחרי הסגירה תדווח ענקית התוכנה סיילספורס   SALESFORCE 

בחמישי אחרי הסגירה תדווח לולולמון  LULULEMON ATHLTCA INC  שהפכה להיות שם דבר בעולם הלבוש ליוגה, דל DELL TECHNOLOGIES INC , ברודקום  BROADCOM INC וסנטינל וואן הישראלית.

 

"המסר של פאואל לא תואם לנתונים"

"כינוס נגידי הבנקים המרכזיים בוועידה השנתית בג'קסון הול היה השנה בסימן סיום מחזור עליות הריבית. מספר הבנקים המרכזיים שמעלים ריבית ירד בחודשים האחרונים. שיעור עליית הריבית החודשית כבר לא עולה על 0.25%. העליות מתרכזות במדינות המפותחות, כאשר מספר בנקים מרכזיים במדינות המתפתחות כבר התחילו להוריד ריבית" אומר אלכס זבז'ינסקי כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב.

"בנאום המצופה של הנגיד האמריקאי בכנס לא היו חדשות. בסה"כ, היה ניתוח המצב עם כל המורכבות שלו, שדי ברורה לכולם. ובכל זאת, לדעתנו, הנאום מביא מסר חשוב לשווקים. החשיבות שלו קשורה ל"נציותו". הנגיד האמריקאי שם דגש חזק יותר על סיכוני האינפלציה מאשר הסיכונים לצמיחה.  

"נציות" המסר לא אמורה להוביל למסקנה שה-FED יעלה ריבית יותר פעמים, מכיוון שהיא לא תואמת למציאות. מגוון אינדיקטורים בארה"ב מצביעים באופן די מובהק על הירידה באינפלציה והתקררות של שוק העבודה. לכן, להערכתנו, בסיכוי גבוה "הנציות" שהציג פאואל לא תוכל להחזיק מעמד. אם האינפלציה תמשיך לרדת, כפי שהיה בחודשים האחרונים, לא תהיה ברירה, אלא בעוד זמן לא רב להכיר בכך לשנות את המסר ל"יוני". אם לא רק האינפלציה, אלא גם הכלכלה תפגין יותר סימני חולשה, דבר שהגיוני לצפות לו בנסיבות של ריסון מוניטארי, התפנית עשויה להיות עוד יותר קרובה וחדה".

"לשינוי צפויה השפעה חיובית על השווקים, אפילו אם להפיכת ה-FED ל"יוני" תתלווה היחלשות הצמיחה. כל עוד לא מדובר בהתדרדרות משמעותית בפעילות הכלכלית, שוק המניות יהיה רגיש יותר לשינוי במדיניות ה-FED מאשר לחולשה בכלכלה. גם מבחינת שוק האג"ח מדובר כמובן בבשורה חיובית.  באירופה הדילמה של הבנק המרכזי קשה הרבה יותר. הכלכלה של גוש האירו חלשה הרבה יותר מאשר בארה"ב, כאשר האינפלציה גבוהה יותר והליבה שלה לא כל כך יורדת. אנו מעריכים שה-ECB יצטרך להעלות ריבית בפגישתו הקרובה. גם שוק המניות וגם האג"ח באירופה בסיכון גבוה בהרבה מאשר האמריקאי."

קיראו עוד ב"גלובל"

"בשורה תחתונה: אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה בינונית-גבוהה באפיק המנייתי, בעיקר בארה"ב. כמו כן, אנו חוזרים להמלצה להחזיק מח"מ בינוני-ארוך באפיק האג"ח", מסכם זבז'ינסקי.

 

"ייתכן כי הריבית כבר עלתה יתר מספיק אבל ייתכן שהיא צריכה לעלות עוד" - מה זה אומר?

"חלף עבר לו נאום יו"ר הפד פאוול בג'קסון הול והמסר שמלווה אותו מתחילת עליית האינפלציה לא השתנה ונותר ברור – נקבל בברכה ירידה של האינפלציה, אך נמתין שתהיה קרובה מספיק לרמת היעד (2%) לפני שנשקול לסיים את העלאות הריבית, כל שכן להורידה אותה. ו...אנחנו לא שם. עצם החזרה על המסר לא הפתיע כלל, אך השוק מבין: חודש בא וחודש עובר ועל אף העלאות ריבית רצופות בשיעור של כ-5%, אינפלציית הליבה, זו שהפד מכוון אליה, עדיין לא רחוקה מ-5%, או פי ½2 מרמת היעד שהפד מגלה נחישות להשיג" מוסיף רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי בנק מזרחי טפחות.

לדבריו, "הטרמינולוגיה של הפד כיום לא שונה מהותית מזו ששימשה אותו לפני חצי שנה ויותר, רק שבינתיים הועלתה הריבית עוד מספר פעמים, אפילו לאחר משבר הבנקים שהתחולל בחודש מרץ. אלא שהדבקות של הפד להשיג את יעד האינפלציה מתנגשת עם הדביקות של האינפלציה, בפרט זו של סעיפי השירותים, וכרגע ידה של הדביקות עדיין על העליונה".

"הקושי עם הדברים של פאוול נובע מכך שמי שתר אחר רמזים לגבי החלטת הריבית בחודש הבא – לא מצא זאת ושתי האפשרויות נותרו על השולחן (הותרת הריבית על כנה, כפי ש-80% מהשוק צופה כיום ולא בהכרח צודק) או העלאתה ב-¼ אחוז ל-½5 עד ¾5 אחוזים (כפי שחושבים השאר). זה מתכון בטוח להמשך התנודתיות הגבוהה לקראת הודעת הריבית, שגם לא תפחת, משום שבכירי הפד נכנסים לתקופת ההדממה של טרם ההודעה ולא יפזרו רמזים נוספים.

"לכך יש להוסיף את התחזית התלת-חודשית החדשה שיפרסם הפד בשולי ההודעה. אם ירצה הפד להפגין שוב את נחישותו, יוכל לספק תחזית די ניצית לגבי  תוואי הריבית ועקומת התפזורת של תחזיות הריבית של החברים.

"עוד נקודה שראוי לציין – שאינה חדשה כלל וכלל, אך הופכת חשובה יותר ויותר – היא שהמדיניות תישאר תלויות נתונים. והנתונים האחרונים אינם חד משמעיים. לצד שוק עבודה איתן, המכה את הערכות הכלכלנים שוק על ירך מדי חודש, ומותיר את לחצי השכר כגורם אינפלציוני מוביל, מתקבלים נתונים כמו מדד הסנטימנט הצרכני של אוניברסיטת מישיגן, שפורסם ביום שישי, הפתיע לרעה ומיקד את חששם של משקי הבית מקצב אינפלציה גבוה בשנה הקרובה. אם חשש זה מוצדק, יצטרך הפד להעלות עוד את הריבית וחוזר חלילה.

"לבסוף, הפד לא מבקש לעצמו חיים קלים וזו לא בשורה מעודדת לשוק. על אף קריאות רבות, לרבות של כלכלנים וגופי מחקר, הוא לא מתכוון להעלות את יעד האינפלציה ל-3 אחוזים. לו עשה כך, יכול היה להסתפק בריבית נמוכה יותר (רק לכאורה; למעשה, גם ל-3 אחוזים האינפלציה טרם ירדה, ודאי לא אינפלציית הליבה) ולהקל על השוק.

"בשורה התחתונה, פאוול, כמו גם השוק, ערים לקושי לכמת את ההשפעות המצטברות שתהיינה להעלאות הריבית יוצאות הדופן עד כה. ייתכן כי הריבית כבר עלתה יתר על המידה וייתכן כי עליה לעלות עוד. התשובה לשאלה האם התרחיש של נחיתה רכה (היעדר פגיעה של ממש בפעילות הכלכלית) והשגת יעד האינפלציה תינתן רק בעוד חודשים רבים.

מה שכן, בין שתי החלופות – העלאת יתר של הריבית, שבסופה יתברר כי הפגיעה הכלכלית הייתה יתר על המידה לצורך הכרעת האינפלציה, לבין העלאת חסר של הריבית, במחיר של התפרצות מחודשת של האינפלציה, הפד הזהיר, שנכווה בעבר, "יעדיף", בלית ברירה, את הראשונה. תובנה זו משתקפת בעלייה האחרונה של עקום התשואות לפדיון לכל אורכו."

 

"המסר העיקרי שיצא מהנאום של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בג'קסון הול הוא מסר של חוסר ודאות"

"המסר העיקרי שיצא מהנאום של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בג'קסון הול הוא מסר של חוסר ודאות. הפד ובנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם, כולל בישראל, העלו את הריבית בחדות כדי להאט את הכלכלה. בעוד שבמקומות מסוימים כמו בשוק המשכנתאות נראה שהעלאות הריבית עשו את העבודה, בחלקים אחרים של הכלכלה, ובעיקר בכל הנוגע לצרכן הפרטי, הסימנים להצלחה עדיין מתעכבים. מכיוון שבפד חוששים לחזור על הטעויות של שנות ה-80 ולתת לאינפלציה להרים שוב את הראש, הם חייבים לראות איזשהם סימנים של הצלחה לפני שיוכלו לאותת שהעלאות הריבית הסתיימו", טוען אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות.

"אז מה גורם לעיכוב הזה בהשפעה של העלאות הריבית? נדמה שיש לכך שלושה גורמים מרכזיים: הראשון הוא השינוי המבני שחל בשוק המשכנתאות בארה"ב מאז 2008 כאשר ב-15 השנים האחרונות רק כ-5% מהמשכנתאות היו בריבית משתנה וכל השאר בריבית קבועה. באופן טבעי, השינוי הזה שהוא תולדה של הידוק רגולטורי, גורם לתמסורת חלשה בהרבה בין הריבית להחלטות הצרכן ולתהליך צמצום מוניטארי שהוא ארוך יותר ופחות אגרסיבי מבעבר. הגורם השני הוא חסכונות העתק של הצרכנים והעסקים מתקופת הקורונה שהיוו מעין כרית ביטחון ואיפשרו להם להתמודד טוב יותר עם העלייה בריבית. הגורם השלישי הוא ההחלטה לעצור את החזרי הלוואות הסטודנטים, הלוואות שכ-40 מיליון אזרחים אמריקאיים היו רגילים לשלם באופן שוטף, מה שהקל על משקי הבית. מכיוון ששלושת הגורמים הללו לא משנים באופן מבני את ההשפעה של הריבית על הצרכנים והעסקים אלא רק מעכבים אותה, הפד יכול רק לעמוד על הקווים ולחכות עד שהעבודה שלו תניב פירות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיכאל 27/08/2023 20:52
    הגב לתגובה זו
    יביאו להורדת הריבית. על זה הכל עומד?
  • 3.
    רן 27/08/2023 20:26
    הגב לתגובה זו
    ומתנהל כמו שכונה. כל נתון מאקרו שמתפרסם מלחיץ את הפד. במקום להחליט לבחור במדיניות לטווח ארוך ולתת לריבית לעשות את העבודה , הם מטלטלים את כל הכלכלה העולמית. ריבית בגובה הנוכחי תעשה את העבודה לטווח ארוך. אי אפשר להתחיל להתרגש מכל פסיק כל חודש שהאינפלציה עולה או יורדת.
  • 2.
    רני 27/08/2023 18:02
    הגב לתגובה זו
    וחבל שהוא יזכר בציבור כאדם לא ישר. אי אפשר להתווכח עם הנתונים, רק כדי לעשות דווקא לשווקים. האמת היא שהריבית כיום מספקת וגם אם לא, השארת הריבית בגובה כזה זה כמו העלאת ריבית נוספת.
  • 1.
    צחי 27/08/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    הוא אינו דובר אמת וזאת למרות שהמצב טוב מאד. האדם משקר פעם אחר פעם. בושה וחרפה של נגיד. רמת אמינות ערפאת. רואה לנגד עיניו רק מטרה אחת: להפיל את השווקים. עצוב שזה רמת המוסריות של אדם שיושב בתפקיד כ"כ בכיר. בושה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.