תופסת קצב: BYD מתקרבת בצעדי ענק לטסלה באחוז המסירות של רכבים חשמליים
חברת הרכבים החשמליים הסינית BYD BYD COMPANY LTD ADR מגבירה קצב: ברבעון האחרון מסרה יצרנית הרכב 383 אלף רכבים חשמליים. טסלה TESLA INC מסרה 466 אלף כאלה, מה שאומר ש-BYD מוסרת יותר מ-80% מנפח המסירות של טסלה, והאחוז צפוי לגדול ככל שהזמן עובר. ביוני 2022 עמדה BYD על 40% מנפח המסירות של טסלה. כזכור, שתי החברות הכריזו על הורדת מחירים בזמן האחרון. המשמעות היא שקצב הצמיחה של BYD עולה פי כמה מקצב הצמיחה של טסלה.
למרות זאת, יש לא מעט הבדלים בין שתי החברות. טסלה מתיימרת לשווק את הרכבים שלה כ-"יוקרתיים" ויקרים יותר בעוד ש-BYD מכוונת לאזרח הפשוט כצרכן העיקרי שלה. טסלה זמינה ביותר שווקים ברחבי העולם ומנגד עיקר הפעילות של BYD נמצאת בסין, כשהחברה עשתה את הפריצה לשאר העולם באוקטובר האחרון והכי חשוב - טסלה פשוט רווחית יותר. כשזה מגיע לשווי שוק, טסלה שווה 820 מיליארד דולר כש-BYD הרחק מאחור עם שווי שוק של 110 מיליארד דולר.
טסלה אמנם פספסה בדוחות, אך המניה חוותה שנה מטורפת; טסה 142% מתחילת השנה. BYD גם חווה שנה נהדרת עם קפיצה של 37%. השאלה החשובה למשקיעים היא האם היחס בין השווים מוצדק? בהינתן יחס המכירות והסיכוי ש-BYD תעקוף את טסלה במכירות תוך שנה פלוס, הרי שהתשובה לא טריוויאלית. גם אם טסלה יוקרתית יותר ורווחית יותר, היתרון לגודל משחק תפקיד חשוב.
ככל שאתה גדול יותר כך אתה מצליח להגדיל את הרווחיות ולשפר את השורה התחתונה. BYD צפויה לעלות ברווחיות וברווחים, והתמחור הנוכחי שלה - כשמינית משוויה של טסלה, עשוי להתברר כתמחור יחסי נמוך.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצד שני, יכול להיות שהיחס בין השווים ישתנה לא בגלל ש-BYD תציף ערך ומנייתה תעלה, אלא שבשל ירידה במניית טסלה. כך או אחרת, על פניו נראה שיחס של 8 בין שווי החברות אינו מוצדק.
- 3.מנכ"ל הייטק 03/08/2023 20:01הגב לתגובה זומרצדס, BMW זה יוקרה
- 2.מתקרבת לטסלה גם בריקולים? (ל"ת)ניקולא 03/08/2023 18:23הגב לתגובה זו
- 1.טסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות היא מיצרת חדשנות ועתיד (ל"ת)יהלום 03/08/2023 17:46הגב לתגובה זו
- חחח... נשמע כמו נפגע כת IPHONE. (ל"ת)וורן באפט 04/08/2023 09:18הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שבביםבנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
בסקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה לשנת 2026, מצביע האנליסט ויווק אריה על כך שתעשיית השבבים נמצאת רק באמצע תהליך שינוי ארוך טווח. לדבריו, מדובר בגל טרנספורמציה שצפוי להימשך כעשור, כאשר הבינה המלאכותית מהווה את מנוע הביקוש המרכזי.
לפי התחזית, מכירות השבבים הגלובליות צפויות לצמוח בכ־30% בשנה הקרובה, ולראשונה לחצות רף של טריליון דולר בהכנסות שנתיות. אם התחזית תתממש, מדובר בנקודת ציון משמעותית עבור תעשייה שבעבר נחשבה מחזורית ותלויה בעיקר בצרכנות ובמחשוב אישי. אריה מדרג את חברות השבבים לפי שיעורי הרווח הגולמי, ומעדיף את אלה שמציגות מרווחים גבוהים ויציבים לאורך זמן. לטענתו, המרווחים משקפים לא רק יעילות תפעולית אלא גם כוח שוק.
ברשימת המועדפות שלו לשנת 2026 נכללות שש חברות גדולות: אנבידיה, ברודקום, לאם ריסרץ’, KLA, אנלוג דיבייסז וקיידנס. המכנה המשותף לכולן הוא שליטה חזקה בנישות שבהן הן פועלות, עם נתחי שוק שמגיעים לעיתים ל־70% ואף יותר.
שוק מרכזי הנתונים צפוי להגיע ליותר מטריליון דולר
התחזית של בנק אוף אמריקה נשענת על גידול חד בהשקעות במרכזי נתונים. לפי ההערכות, שוק מערכות מרכזי הנתונים לבינה מלאכותית עשוי להגיע ליותר מ־1.2 טריליון דולר עד 2030, בקצב צמיחה שנתי ממוצע של כ־38%. עיקר הפוטנציאל טמון במאיצי AI, רכיבי החומרה שמבצעים את החישובים הכבדים, המוערכים כשוק של כ־900 מיליארד דולר.
- הביקוש לזיכרון דחף את לאם ריסרץ’ לשיא כל הזמנים
- שווי של כ-8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים סריבראס מצטרפת למתחרות אנבידיה בשוק ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, העלויות הגבוהות של תשתיות AI יוצרות גם זהירות. הקמה של מרכז נתונים בהספק של ג’יגה־ואט אחד עשויה לעלות יותר מ־60 מיליארד דולר, כאשר כחצי מהסכום מופנה ישירות לחומרה. השאלה המרכזית היא האם ההשקעה תצדיק את עצמה כלכלית. אריה סבור שלחברות הטכנולוגיה הגדולות אין באמת ברירה. לדבריו, ההשקעות הן גם התקפיות וגם הגנתיות: מצד אחד ניסיון לנצל הזדמנויות חדשות, ומצד שני מהלך שנועד להגן על פלטפורמות קיימות מפני תחרות עתידית.
.jpg)