טסלה
צילום: Pixabay
לקראת הדוחות

אחרי הנסיקה במחיר המניה, טסלה בונה על כמות המשלוחים ברבעון השני

מניית טסלה שנסקה ב-135% השנה תפרסם הלילה לאחר נעילת המסחר את דוחותיה אחרי כמות שיא של מסירות רכבים ברבעון הראשון ושיא של כמות משלוחים בשני; לצד הירידה במחיר הרכבים - איזה דוחות היא תציג?
איציק יצחקי |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC תפרסם הלילה את הדוחות שלה לרבעון השני של השנה. בעבר היה אפשר לומר שהחברה נוהגת להכות את התחזיות כמעט מדי רבעון - אבל הרבעון האחרון הוכיח שגם היא אינה חסינה. הרווח הנקי שלה צלל ב-24% ברבעון, למרות שעמד בתחזיות המוקדמות וגם בשורת ההכנסות היא עמדה בצפי - 23.33 מיליארד דולר. ברבעון הראשון טסלה רשמה מספר שיא של מסירות כלי רכב, אך לא רשמה צמיחה במכירות. זה קרה לאחר שהחליטה להוריד מחירים בגלל התחרות הגוברת (למשל, דגם Y הבסיסי נמכר בארה"ב ב-65,990 דולר, אך הוזל ל-54,990 דולר) וגם ההאטה הכלכלית. טסלה מסרה ברבעון הראשון של השנה 422,875 כלי רכב - עלייה של 4% לעומת הרבעון האחרון של 2022, ועלייה של 36% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מאסק אמר בתחילת השנה כי החברה יכולה להגיע למסירות של 2 מיליון כלי רכב, שזה מעל 50% לעומת השנה שעברה. טסלה ייצרה 479,700 כלי רכב ברבעון השני. היא מכרה 466,140 יחידות, מה שסימן זינוק של 83% משנה לשנה ועלייה של 10% מהרבעון הקודם - זאת גם הסיבה שהמניה עולה. מתחילת השנה זינקה מניית טסלה בשיעור של 135% לשווי שוק של 920 מיליון דולר כשבתחילת השנה ירד שוויה לשפל - 342 מיליון דולר בלבד - שווי שהכפיל את עצמו תוך חודש אחד, עד פברואר.

כאמור, טסלה הרשימה את המשקיעים עם כמות המשלוחים לרבעון השני, וסיפרה כי המטרה היא להגביר את הביקוש וליצור רכבי החשמל שלה. נכון, מספר אנליסטים מודאגים מההשפעה של הורדות המחירים הללו על שולי הרבעון השני והערכת השווי הגבוהה של המניה, לאחר העלייה הגדולה מתחילת השנה. האנליסטים צופים כי הכנסות החברה ברבעון השני יעלו ביותר מ-43% משנה לשנה ל-24.3 מיליארד דולר. הרווח למניה המתואם של החברה צפוי לעלות בכ-4% ל-0.79 דולר. להערכתם, המרווחים הנמוכים צפויים לקזז את הצמיחה בהכנסות. ביום שני, האנליסט קולין לנגן, העלה את מחיר היעד שלו לטסלה ל-265 דולר מ-170 דולר, אך שמר על דירוג "החזק". הוא הדגיש את העלייה של 68% במניה במהלך החודשיים האחרונים עקב כמויות המשלוחים וההצלחה מול יצרניות EV מתחרות. בנוסף הוא הזכיר את השקת דגם 2 עד סוף 2024, ודגם 3 SR שזכאי לזיכוי מס מלא. יחד עם זאת, הוא ציין כי הוא מודאג מהרווח האוטומטי של טסלה ברבעון השני, עקב הפחתת המחירים, ומודאג מההיקפים לקראת המחצית השנייה של השנה. בשורה התחתונה, מניית טסלה נהנתה השנה מעלייה מרשימה, בעיקר הודות לביצועים ברבעון הראשון, כמות המשלוחים ברבעון השני ועסקאות משולבות עם חברות אחרות כמו פורד, ג'נרל מוטורס וריביאן. נראה כי כעת האנליסטים יתמקדו בהשפעת הורדת המחירים על הרווח הגולמי של הרבעון השני.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.