מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה עקפה את צפי המסירות והייצור לרבעון השני והמניה קופצת ב-8%

הנתונים הטובים של החברה מקפיצים גם שאר שאר מניות הסקטור של יצרניות המכוניות החשמליות; גם ריביאן עקפה את צפי השוק ומזנקת ב-15%; מספר המסירות מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה
דור עצמון |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.

הרבעון השני של 2023 הוא התקופה החמישית ברציפות שבה טסלה מציגה נתונים טובים יותר של כלי רכב שיוצרו בהשוואה למסירות. במהלך הרבעון השני של השנה שעברה, טסלה דיווחה על 254,695 מסירות, וברבעון הראשון של 2023, טסלה דיווחה על 422,875 מסירות. במהלך הרבעון השני של 2022, טסלה ייצרה 258,580 כלי רכב וברבעון האחרון ייצרה 440,808 כלי רכב. המסירות זה המספר שאליו נשואות רוב עיני האנליסטים שכן הוא מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה.

יצרנית הרכב החשמלי של המנכ"ל אילון מאסק הציעה כמה הנחות ותמריצים אחרים כדי להגביר את מכירות המכוניות שלה בארה"ב במהלך הרבעון, כולל בדגם 3 שהוא "רמת הכניסה" שלה, ולאחרונה, גם בדגם X SUV הישן יותר שלה ובספינת הדגל Model S, אשר מייצגים אחוז קטן מהמכירות הכוללות של טסלה כרגע. המודל 3 ו-Y זכאים כעת לזיכוי מס של 7,500 דולר בארה"ב במסגרת חוק הפחתת האינפלציה. כ-96% מהמסירות שעליהן דיווחה טסלה ברבעון השני של 2023 היו של הקרוסאובר דגם Y שלה, ודגם 3 ההתחלתי.

אלכסנדר א. פוטר, אנליסט מחקר בכיר בפייפר סנדלר, כתב ב-26 ביוני כי לפי הניתוח של החברה, "המחירים היו יציבים" עבור טסלה במהלך הרבעון השני במאזן. ההנחות החדות של החברה בסין ומחוצה לה ברבעון הראשון עוררו קריאות ל"מלחמת מחירים" בשוק הרכב החשמלי. פוטר הזהיר כי "הורדות המחירים ברבעון השלישי, אם בכלל, עלולות להצית מחדש את הדאגה בנוגע למרווחים", עבור המשקיעים.

טסלה מנהלת כיום מפעלים בפרמונט, קליפורניה, אוסטין, טקסס ומחו"ל בשנגחאי ובברנדנבורג, גרמניה (מחוץ לברלין). החברה מייצרת גם את ה-Semi, משאית חשמלית כבדה, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה. האספקה של ה-Semi החלה בדצמבר 2022, אך טסלה עדיין לא מייצרת את המשאיות בהיקפים גבוהים. במרץ הודיע מאסק כי טסלה מתכננת להקים מפעל חדש ליד מונטריי, מקסיקו, במרחק של יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין. לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו יורק ביוני, אמר מאסק שטסלה מחפשת גם היא להשקיע בהודו "בהקדם האפשרי מבחינה אנושית".

טרם פרסום הנתונים של טסלה צייץ מאסק: "נא לייעץ לאנשים להיזהר מהלוואות מרווחים. טסלה תמיד הייתה מניה עם שונות גבוהה, לעתים קרובות ללא סיבה ברורה. אנחנו בטוחים לגבי יצירת ערך לטווח ארוך, אבל לא יכולים לשלוט באופי המאניה-דפרסיה של שוק המניות".

וטסלה לא לבד - גם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מפרסמת נתונים טובים מהצפוי לפיהם מסרה 12,640 כלי רכב וייצרה 13,992 כלי רכב, זאת בזמן שהצפי היה למסירות של 11,000 כלי רכב. הייצור עלה ביותר מ-200% משנה לשנה והמכירות עלו בכ-180% משנה לשנה. עלייה בייצור מוכיחה את טענות החברה לפיהן היא מגבירה קצב. זה גם מראה שבעיות שרשרת האספקה, שהיו הגורם המרכזי לנתונים הלא טובים ברבעונים האחרונים, הולכות ונעלמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לכתיבת שורות אלו, מניית טסלה נסקה ב-160% מתחילת השנה למחיר של 281.9 דולר ושווי שוק של 891.2 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.