מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה עקפה את צפי המסירות והייצור לרבעון השני והמניה קופצת ב-8%

הנתונים הטובים של החברה מקפיצים גם שאר שאר מניות הסקטור של יצרניות המכוניות החשמליות; גם ריביאן עקפה את צפי השוק ומזנקת ב-15%; מספר המסירות מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה
דור עצמון |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.

הרבעון השני של 2023 הוא התקופה החמישית ברציפות שבה טסלה מציגה נתונים טובים יותר של כלי רכב שיוצרו בהשוואה למסירות. במהלך הרבעון השני של השנה שעברה, טסלה דיווחה על 254,695 מסירות, וברבעון הראשון של 2023, טסלה דיווחה על 422,875 מסירות. במהלך הרבעון השני של 2022, טסלה ייצרה 258,580 כלי רכב וברבעון האחרון ייצרה 440,808 כלי רכב. המסירות זה המספר שאליו נשואות רוב עיני האנליסטים שכן הוא מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה.

יצרנית הרכב החשמלי של המנכ"ל אילון מאסק הציעה כמה הנחות ותמריצים אחרים כדי להגביר את מכירות המכוניות שלה בארה"ב במהלך הרבעון, כולל בדגם 3 שהוא "רמת הכניסה" שלה, ולאחרונה, גם בדגם X SUV הישן יותר שלה ובספינת הדגל Model S, אשר מייצגים אחוז קטן מהמכירות הכוללות של טסלה כרגע. המודל 3 ו-Y זכאים כעת לזיכוי מס של 7,500 דולר בארה"ב במסגרת חוק הפחתת האינפלציה. כ-96% מהמסירות שעליהן דיווחה טסלה ברבעון השני של 2023 היו של הקרוסאובר דגם Y שלה, ודגם 3 ההתחלתי.

אלכסנדר א. פוטר, אנליסט מחקר בכיר בפייפר סנדלר, כתב ב-26 ביוני כי לפי הניתוח של החברה, "המחירים היו יציבים" עבור טסלה במהלך הרבעון השני במאזן. ההנחות החדות של החברה בסין ומחוצה לה ברבעון הראשון עוררו קריאות ל"מלחמת מחירים" בשוק הרכב החשמלי. פוטר הזהיר כי "הורדות המחירים ברבעון השלישי, אם בכלל, עלולות להצית מחדש את הדאגה בנוגע למרווחים", עבור המשקיעים.

טסלה מנהלת כיום מפעלים בפרמונט, קליפורניה, אוסטין, טקסס ומחו"ל בשנגחאי ובברנדנבורג, גרמניה (מחוץ לברלין). החברה מייצרת גם את ה-Semi, משאית חשמלית כבדה, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה. האספקה של ה-Semi החלה בדצמבר 2022, אך טסלה עדיין לא מייצרת את המשאיות בהיקפים גבוהים. במרץ הודיע מאסק כי טסלה מתכננת להקים מפעל חדש ליד מונטריי, מקסיקו, במרחק של יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין. לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו יורק ביוני, אמר מאסק שטסלה מחפשת גם היא להשקיע בהודו "בהקדם האפשרי מבחינה אנושית".

טרם פרסום הנתונים של טסלה צייץ מאסק: "נא לייעץ לאנשים להיזהר מהלוואות מרווחים. טסלה תמיד הייתה מניה עם שונות גבוהה, לעתים קרובות ללא סיבה ברורה. אנחנו בטוחים לגבי יצירת ערך לטווח ארוך, אבל לא יכולים לשלוט באופי המאניה-דפרסיה של שוק המניות".

וטסלה לא לבד - גם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מפרסמת נתונים טובים מהצפוי לפיהם מסרה 12,640 כלי רכב וייצרה 13,992 כלי רכב, זאת בזמן שהצפי היה למסירות של 11,000 כלי רכב. הייצור עלה ביותר מ-200% משנה לשנה והמכירות עלו בכ-180% משנה לשנה. עלייה בייצור מוכיחה את טענות החברה לפיהן היא מגבירה קצב. זה גם מראה שבעיות שרשרת האספקה, שהיו הגורם המרכזי לנתונים הלא טובים ברבעונים האחרונים, הולכות ונעלמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לכתיבת שורות אלו, מניית טסלה נסקה ב-160% מתחילת השנה למחיר של 281.9 דולר ושווי שוק של 891.2 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

ישראל רייף יו"ר אפקון
צילום: עזרא לוי

מנדל״ן לחשמל: אפקון ונמקו במיזם חדש שמוערך ב-185 מיליון דולר

שתי החברות יקימו מתקנים סולאריים ואגירת אנרגיה על גגות וחניונים בנכסי נמקו בארה״ב. היקף ההשקעה בשלב הראשון מוערך עד 185 מיליון דולר
ליאור דנקנר |

קבוצת אפקון החזקות אפקון החזקות 4.92%  , מחברות התשתית הבולטות בישראל, ונמקו ריאלטי (חברת אג"ח), חברת נדל״ן אמריקאית שמחזיקה עשרות נכסים מניבים ברחבי ארה״ב, מקימות מיזם משותף בתחום האנרגיה המתחדשת בארה״ב. המיזם יתמקד בהקמת מתקני ייצור אנרגיה סולארית, אגירת אנרגיה וניהול אנרגיה חכם על גגות, חניונים ושטחים פתוחים בנכסי נמקו, כשעיקר החשמל יימכר לשוכרי הנכסים.

לפי ההסכם, יוקם מיזם אנרגיה משותף שבו תחזיק אפקון ב-25% ונמקו ריאלטי ב-75%. בשלב הראשון מתוכננת הקמה של מתקנים על עד כ-20 נכסים בשליטת נמקו ברחבי ארה״ב, לתקופת הפעלה של 25 שנים לכל פרויקט. בהמשך, וככל שיחליטו הצדדים, הפעילות עשויה להיות מורחבת גם לנכסים שאינם בבעלות נמקו - אז יחולקו ההחזקות באופן שווה בין אפקון לבין השותף. החשמל שייוצר אמור להימכר ישירות לשוכרים, כך שהמיזם מוסיף שכבת הכנסה מעל ההכנסה השכירותית של תיק הנדל״ן.

היקף ההשקעה הכולל בשלב הראשון מוערך עד כ-185 מיליון דולר, כאשר תנאי מקדמי להקמת הפרויקטים הוא קבלת מימון מקומי בהיקף של כ-65% מעלות ההשקעה, והיתרה תוזרם כהון עצמי בהתאם לשיעור האחזקה של כל צד. אם כלל המתקנים יוקמו כמתוכנן, הם צפויים לייצר חשמל בהיקף מצטבר של כ-65MWp. במצב זה, התשואה הפנימית המוערכת לפני מינוף עומדת על 11%-13%, והחזר ההון העצמי הצפוי הוא בתוך כ-24 חודשים מרגע תחילת ההקמה, בכפוף לקבלת מלוא הסובסידיות והטבות המס בארה״ב (ITC).

הפרויקטים מתוכננים ליהנות מהטבות מס פדרליות ומקומיות, ולכן נקבע כי ההקמה תתחיל עד אמצע 2026, והמתקנים צפויים להתחיל לפעול במהלך 2027, למעט חריגים. עוד נקבע כי הפרויקטים ייצאו לדרך רק לאחר שהבשילו התנאים לצמצום הסיכון - לרבות הבטחת מימון, ביטוח לקבלת הטבות המס והתקשרות עם קבלנים מקומיים במחיר מקסימום וערבות ביצוע מלאה. עבור משקיעים, המשמעות היא שמצד אחד יש פוטנציאל לתשואה דו-ספרתית על הון עצמי, אך מצד שני יש תלות גבוהה בתנאי המימון, בסביבת הריבית ובמדיניות המס האמריקאית. 

ישראל רייף, יו״ר דירקטוריון קבוצת אפקון, אמר: ״השותפות עם Namco Realty מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בחדירה שלנו לשוק האנרגיה האמריקאי. אפקון מביאה למיזם ניסיון מוכח בייזום, מימון והקמה של פרויקטי PV רחבי היקף בארץ ובעולם, ואנו מאמינים כי השילוב בין הידע והיכולות של אפקון לבין פורטפוליו הנכסים של נמקו ייצור פלטפורמה לצמיחה ארוכת טווח ולמימוש מיטבי של סובסידיות המס בארצות הברית״.