מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה עקפה את צפי המסירות והייצור לרבעון השני והמניה קופצת ב-8%

הנתונים הטובים של החברה מקפיצים גם שאר שאר מניות הסקטור של יצרניות המכוניות החשמליות; גם ריביאן עקפה את צפי השוק ומזנקת ב-15%; מספר המסירות מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה
דור עצמון |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.

הרבעון השני של 2023 הוא התקופה החמישית ברציפות שבה טסלה מציגה נתונים טובים יותר של כלי רכב שיוצרו בהשוואה למסירות. במהלך הרבעון השני של השנה שעברה, טסלה דיווחה על 254,695 מסירות, וברבעון הראשון של 2023, טסלה דיווחה על 422,875 מסירות. במהלך הרבעון השני של 2022, טסלה ייצרה 258,580 כלי רכב וברבעון האחרון ייצרה 440,808 כלי רכב. המסירות זה המספר שאליו נשואות רוב עיני האנליסטים שכן הוא מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה.

יצרנית הרכב החשמלי של המנכ"ל אילון מאסק הציעה כמה הנחות ותמריצים אחרים כדי להגביר את מכירות המכוניות שלה בארה"ב במהלך הרבעון, כולל בדגם 3 שהוא "רמת הכניסה" שלה, ולאחרונה, גם בדגם X SUV הישן יותר שלה ובספינת הדגל Model S, אשר מייצגים אחוז קטן מהמכירות הכוללות של טסלה כרגע. המודל 3 ו-Y זכאים כעת לזיכוי מס של 7,500 דולר בארה"ב במסגרת חוק הפחתת האינפלציה. כ-96% מהמסירות שעליהן דיווחה טסלה ברבעון השני של 2023 היו של הקרוסאובר דגם Y שלה, ודגם 3 ההתחלתי.

אלכסנדר א. פוטר, אנליסט מחקר בכיר בפייפר סנדלר, כתב ב-26 ביוני כי לפי הניתוח של החברה, "המחירים היו יציבים" עבור טסלה במהלך הרבעון השני במאזן. ההנחות החדות של החברה בסין ומחוצה לה ברבעון הראשון עוררו קריאות ל"מלחמת מחירים" בשוק הרכב החשמלי. פוטר הזהיר כי "הורדות המחירים ברבעון השלישי, אם בכלל, עלולות להצית מחדש את הדאגה בנוגע למרווחים", עבור המשקיעים.

טסלה מנהלת כיום מפעלים בפרמונט, קליפורניה, אוסטין, טקסס ומחו"ל בשנגחאי ובברנדנבורג, גרמניה (מחוץ לברלין). החברה מייצרת גם את ה-Semi, משאית חשמלית כבדה, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה. האספקה של ה-Semi החלה בדצמבר 2022, אך טסלה עדיין לא מייצרת את המשאיות בהיקפים גבוהים. במרץ הודיע מאסק כי טסלה מתכננת להקים מפעל חדש ליד מונטריי, מקסיקו, במרחק של יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין. לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו יורק ביוני, אמר מאסק שטסלה מחפשת גם היא להשקיע בהודו "בהקדם האפשרי מבחינה אנושית".

טרם פרסום הנתונים של טסלה צייץ מאסק: "נא לייעץ לאנשים להיזהר מהלוואות מרווחים. טסלה תמיד הייתה מניה עם שונות גבוהה, לעתים קרובות ללא סיבה ברורה. אנחנו בטוחים לגבי יצירת ערך לטווח ארוך, אבל לא יכולים לשלוט באופי המאניה-דפרסיה של שוק המניות".

וטסלה לא לבד - גם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מפרסמת נתונים טובים מהצפוי לפיהם מסרה 12,640 כלי רכב וייצרה 13,992 כלי רכב, זאת בזמן שהצפי היה למסירות של 11,000 כלי רכב. הייצור עלה ביותר מ-200% משנה לשנה והמכירות עלו בכ-180% משנה לשנה. עלייה בייצור מוכיחה את טענות החברה לפיהן היא מגבירה קצב. זה גם מראה שבעיות שרשרת האספקה, שהיו הגורם המרכזי לנתונים הלא טובים ברבעונים האחרונים, הולכות ונעלמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לכתיבת שורות אלו, מניית טסלה נסקה ב-160% מתחילת השנה למחיר של 281.9 דולר ושווי שוק של 891.2 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

קידוחים בטקסס. קרדיט: רשתות חברתיותקידוחים בטקסס. קרדיט: רשתות חברתיות

בשירות הבינה המלאכותית: חופי ארה״ב ייפתחו לקידוחי נפט וגז

צרכי האנרגיה העצומים של הבינה המלאכותית מובילים את ממשל טראמפ לאפשר קידוחים ימיים במהלך חמש השנים הבאות כמעט בכל חופי המדינה, מהאוקיינוס האטלנטי והפסיפי ועד לאזור הארקטי; מדובר באחת מהתכניות הרחבות ביותר שהוצעו בארה״ב זה עשורים, והיא כבר מעוררת התנגדות חריפה מצד מדינות החוף, ארגוני סביבה ופעילים פוליטיים משני צדי המפה

רן קידר |

ממשל טראמפ מתכונן לאפשר קידוחים ימיים במהלך חמש השנים הבאות כמעט בכל חופי המדינה, מהאוקיינוס האטלנטי והפסיפי ועד לאזור הארקטי. זוהי אחת מהתכניות הרחבות ביותר שהוצעו בארה״ב זה עשורים, והיא כבר מעוררת התנגדות חריפה מצד מדינות החוף, ארגוני סביבה ופעילים פוליטיים משני צדי המפה.

לפי הטיוטה, משרד הפנים האמריקאי נערך לפרסם לוח זמנים חדש למכירת זכויות קידוח נפט וגז במים הפדרליים לשנים 2026-2031. התכנית כוללת אזורים נרחבים לאורך חופי המזרח והמערב של ארה״ב, סביב אלסקה ובמפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ מיתג לאחרונה בשם “מפרץ אמריקה”.

הטיוטה, שהוכנה על ידי לשכת ניהול האנרגיה הימית (BOEM), נועדה להחליף את התכנית המאושרת מתקופת הנשיא ביידן, שכללה רק שלושה מכרזים מצומצמים בשנים 2024-2029. אם תאושר במתכונתה הנוכחית, מדובר בהרחבה דרמטית של שטחי הקידוחים בארה״ב.

מחלוקת פוליטית וסביבתית חריפה

למרות תמיכתו של טראמפ בהרחבת הפקת האנרגיה המקומית, התכנית החדשה צפויה להיתקל בהתנגדות נרחבת מצד מושלים, מחוקקים וקהילות חוף. שמונה מדינות לאורך חוף המזרח – ובהן ניו יורק, מרילנד, דלאוור, מסצ׳וסטס, קרוליינה הצפונית והדרומית – כבר הביעו התנגדות רשמית לקידוחים בתחומן. גם שלוש מדינות החוף המערבי – קליפורניה, אורגון וושינגטון – הודיעו כי הן מתנגדות נחרצות לפתיחת המים הטריטוריאליים שלהן.

ארגוני סביבה כמו Oceana טוענים כי המהלך מסכן קהילות חוף, בתי גידול ימיים ושוניות אלמוגים, במיוחד נוכח ניסיון העבר, ובראשו אסון Deepwater Horizon משנת 2010, שבו נהרגו 11 עובדים ופרץ דליפת הנפט הגדולה בתולדות ארה״ב. לדברי ג׳וזף גורדון, מנהל קמפיין בארגון: "הנשיא טראמפ מתעלם מקולותיהם של מיליוני אזרחים, עסקים ומנהיגים מקומיים מכל רחבי המדינה, שמתנגדים להרחבת קידוחים ימיים מסוכנים".