טסלה עקפה את צפי המסירות והייצור לרבעון השני והמניה קופצת ב-8%
ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.
הרבעון השני של 2023 הוא התקופה החמישית ברציפות שבה טסלה מציגה נתונים טובים יותר של כלי רכב שיוצרו בהשוואה למסירות. במהלך הרבעון השני של השנה שעברה, טסלה דיווחה על 254,695 מסירות, וברבעון הראשון של 2023, טסלה דיווחה על 422,875 מסירות. במהלך הרבעון השני של 2022, טסלה ייצרה 258,580 כלי רכב וברבעון האחרון ייצרה 440,808 כלי רכב. המסירות זה המספר שאליו נשואות רוב עיני האנליסטים שכן הוא מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה.
יצרנית הרכב החשמלי של המנכ"ל אילון מאסק הציעה כמה הנחות ותמריצים אחרים כדי להגביר את מכירות המכוניות שלה בארה"ב במהלך הרבעון, כולל בדגם 3 שהוא "רמת הכניסה" שלה, ולאחרונה, גם בדגם X SUV הישן יותר שלה ובספינת הדגל Model S, אשר מייצגים אחוז קטן מהמכירות הכוללות של טסלה כרגע. המודל 3 ו-Y זכאים כעת לזיכוי מס של 7,500 דולר בארה"ב במסגרת חוק הפחתת האינפלציה. כ-96% מהמסירות שעליהן דיווחה טסלה ברבעון השני של 2023 היו של הקרוסאובר דגם Y שלה, ודגם 3 ההתחלתי.
אלכסנדר א. פוטר, אנליסט מחקר בכיר בפייפר סנדלר, כתב ב-26 ביוני כי לפי הניתוח של החברה, "המחירים היו יציבים" עבור טסלה במהלך הרבעון השני במאזן. ההנחות החדות של החברה בסין ומחוצה לה ברבעון הראשון עוררו קריאות ל"מלחמת מחירים" בשוק הרכב החשמלי. פוטר הזהיר כי "הורדות המחירים ברבעון השלישי, אם בכלל, עלולות להצית מחדש את הדאגה בנוגע למרווחים", עבור המשקיעים.
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה מנהלת כיום מפעלים בפרמונט, קליפורניה, אוסטין, טקסס ומחו"ל בשנגחאי ובברנדנבורג, גרמניה (מחוץ לברלין). החברה מייצרת גם את ה-Semi, משאית חשמלית כבדה, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה. האספקה של ה-Semi החלה בדצמבר 2022, אך טסלה עדיין לא מייצרת את המשאיות בהיקפים גבוהים. במרץ הודיע מאסק כי טסלה מתכננת להקים מפעל חדש ליד מונטריי, מקסיקו, במרחק של יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין. לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו יורק ביוני, אמר מאסק שטסלה מחפשת גם היא להשקיע בהודו "בהקדם האפשרי מבחינה אנושית".
טרם פרסום הנתונים של טסלה צייץ מאסק: "נא לייעץ לאנשים להיזהר מהלוואות מרווחים. טסלה תמיד הייתה מניה עם שונות גבוהה, לעתים קרובות ללא סיבה ברורה. אנחנו בטוחים לגבי יצירת ערך לטווח ארוך, אבל לא יכולים לשלוט באופי המאניה-דפרסיה של שוק המניות".
וטסלה לא לבד - גם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מפרסמת נתונים טובים מהצפוי לפיהם מסרה 12,640 כלי רכב וייצרה 13,992 כלי רכב, זאת בזמן שהצפי היה למסירות של 11,000 כלי רכב. הייצור עלה ביותר מ-200% משנה לשנה והמכירות עלו בכ-180% משנה לשנה. עלייה בייצור מוכיחה את טענות החברה לפיהן היא מגבירה קצב. זה גם מראה שבעיות שרשרת האספקה, שהיו הגורם המרכזי לנתונים הלא טובים ברבעונים האחרונים, הולכות ונעלמות.
- האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
נכון לכתיבת שורות אלו, מניית טסלה נסקה ב-160% מתחילת השנה למחיר של 281.9 דולר ושווי שוק של 891.2 מיליארד דולר.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
אילון מאסק ספייסXהאם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?
מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?
עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).
נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל.
ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר.
שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סטארלינק: מעצמה גלובלית
סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.
