מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה עקפה את צפי המסירות והייצור לרבעון השני והמניה קופצת ב-8%

הנתונים הטובים של החברה מקפיצים גם שאר שאר מניות הסקטור של יצרניות המכוניות החשמליות; גם ריביאן עקפה את צפי השוק ומזנקת ב-15%; מספר המסירות מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה
דור עצמון |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.

הרבעון השני של 2023 הוא התקופה החמישית ברציפות שבה טסלה מציגה נתונים טובים יותר של כלי רכב שיוצרו בהשוואה למסירות. במהלך הרבעון השני של השנה שעברה, טסלה דיווחה על 254,695 מסירות, וברבעון הראשון של 2023, טסלה דיווחה על 422,875 מסירות. במהלך הרבעון השני של 2022, טסלה ייצרה 258,580 כלי רכב וברבעון האחרון ייצרה 440,808 כלי רכב. המסירות זה המספר שאליו נשואות רוב עיני האנליסטים שכן הוא מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה.

יצרנית הרכב החשמלי של המנכ"ל אילון מאסק הציעה כמה הנחות ותמריצים אחרים כדי להגביר את מכירות המכוניות שלה בארה"ב במהלך הרבעון, כולל בדגם 3 שהוא "רמת הכניסה" שלה, ולאחרונה, גם בדגם X SUV הישן יותר שלה ובספינת הדגל Model S, אשר מייצגים אחוז קטן מהמכירות הכוללות של טסלה כרגע. המודל 3 ו-Y זכאים כעת לזיכוי מס של 7,500 דולר בארה"ב במסגרת חוק הפחתת האינפלציה. כ-96% מהמסירות שעליהן דיווחה טסלה ברבעון השני של 2023 היו של הקרוסאובר דגם Y שלה, ודגם 3 ההתחלתי.

אלכסנדר א. פוטר, אנליסט מחקר בכיר בפייפר סנדלר, כתב ב-26 ביוני כי לפי הניתוח של החברה, "המחירים היו יציבים" עבור טסלה במהלך הרבעון השני במאזן. ההנחות החדות של החברה בסין ומחוצה לה ברבעון הראשון עוררו קריאות ל"מלחמת מחירים" בשוק הרכב החשמלי. פוטר הזהיר כי "הורדות המחירים ברבעון השלישי, אם בכלל, עלולות להצית מחדש את הדאגה בנוגע למרווחים", עבור המשקיעים.

טסלה מנהלת כיום מפעלים בפרמונט, קליפורניה, אוסטין, טקסס ומחו"ל בשנגחאי ובברנדנבורג, גרמניה (מחוץ לברלין). החברה מייצרת גם את ה-Semi, משאית חשמלית כבדה, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה. האספקה של ה-Semi החלה בדצמבר 2022, אך טסלה עדיין לא מייצרת את המשאיות בהיקפים גבוהים. במרץ הודיע מאסק כי טסלה מתכננת להקים מפעל חדש ליד מונטריי, מקסיקו, במרחק של יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין. לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו יורק ביוני, אמר מאסק שטסלה מחפשת גם היא להשקיע בהודו "בהקדם האפשרי מבחינה אנושית".

טרם פרסום הנתונים של טסלה צייץ מאסק: "נא לייעץ לאנשים להיזהר מהלוואות מרווחים. טסלה תמיד הייתה מניה עם שונות גבוהה, לעתים קרובות ללא סיבה ברורה. אנחנו בטוחים לגבי יצירת ערך לטווח ארוך, אבל לא יכולים לשלוט באופי המאניה-דפרסיה של שוק המניות".

וטסלה לא לבד - גם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מפרסמת נתונים טובים מהצפוי לפיהם מסרה 12,640 כלי רכב וייצרה 13,992 כלי רכב, זאת בזמן שהצפי היה למסירות של 11,000 כלי רכב. הייצור עלה ביותר מ-200% משנה לשנה והמכירות עלו בכ-180% משנה לשנה. עלייה בייצור מוכיחה את טענות החברה לפיהן היא מגבירה קצב. זה גם מראה שבעיות שרשרת האספקה, שהיו הגורם המרכזי לנתונים הלא טובים ברבעונים האחרונים, הולכות ונעלמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לכתיבת שורות אלו, מניית טסלה נסקה ב-160% מתחילת השנה למחיר של 281.9 דולר ושווי שוק של 891.2 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


הפדרל ריזרב
צילום: Federalreserve

הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק

לאחר שלוש הפחתות ריבית ב־2025, הפד ניצב מול אינפלציה שטרם נבלמה, סימני חולשה בתעסוקה, מחסור בנתונים אמינים ולחץ פוליטי גובר - רגע לפני חילופי הנהגה שעשויים לעצב מחדש את מדיניות הריבית ב־2026

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי האמריקאי יתחיל את 2026 בחוסר וודאות כפול: מחד, אינפלציה שעדיין עומדת מעל היעד של 2%, ומאידך סימנים להתקררות בשוק התעסוקה. במקביל, החלפת יו"ר הפד ג'רום פאוול במאי עשויה לשנות את האיזון העדין שמנהל הבנק המרכזי ב-8 השנים האחרונות.

במהלך 2025 ביצע הפד שלוש הפחתות ריבית, כל אחת ברבע נקודת אחוז, לאחר שהריבית לא השתנתה במשך רוב השנה. ההחלטות שיקפו חשש גובר ממצב שוק העבודה, אך לא כל חברי הוועדה להחלטות מדיניות הסכימו עם הכיוון. בהחלטה האחרונה מדצמבר, שלושה חברים הצביעו נגד ההפחתה, אם כי מכיוונים מנוגדים. אוסטין גולסבי, נשיא הפד בשיקגו, וג'ף שמיד מקנזס סיטי העדיפו להותיר את הריבית ללא שינוי בגלל חששות אינפלציה. לעומתם, סטיבן מיראן, שמונה לתפקיד מושל הפד בקיץ תוך שהוא ממשיך לכהן בבית הלבן, דרש הפחתה של חצי נקודת אחוז. שישה חברים נוספים ללא זכות הצבעה אמרו בדיעבד שהיו מעדיפים לא להפחית בכלל.


משבר נתונים והשפעת המכסים

מדיניות הממשל בראשות דונלד טראמפ השפיעה על יכולת הפד לקבל החלטות מושכלות. הטלת מכסים נרחבים באפריל, המקיפים ביותר במאה שנה, יצרה בהתחלה הערכה שמדובר בעלייה חד-פעמית במחירים. אולם ככל שהשנה התקדמה, גברו החששות שהמכסים יובילו לאינפלציה ממושכת יותר. במקביל, ההשבתה הממשלתית הארוכה בהיסטוריה, השאירה את הפד ללא נתונים רשמיים חיוניים. הבנק המרכזי נאלץ להסתמך על מידע מהמגזר הפרטי, שקיים בשפע לגבי שוק העבודה אך לא לגבי אינפלציה ומחירים. גם כשהנתונים הרשמיים החלו לזרום מחדש, התמונה נותרה מטושטשת בגלל עיוותים שנגרמו מההשבתה.

ג'ון וויליאמס, נשיא הפד בניו יורק, אמר שלדעתו דוח האינפלציה האחרון מנובמבר, שהראה ירידה ניכרת, רחוק מהמציאות בעשירית אחוז. בת' האמאק מקליבלנד מעריכה שהפער יכול להגיע לשתיים או שלוש עשיריות. נתון האבטלה, לעומת זאת, עלה ל-4.6%. פאוול עצמו העלה חשש שהנתונים הממשלתיים מגזימים בהערכת קצב יצירת המשרות. לפי הערכתו, הממשל עשוי להפריז ביצירת 60 אלף משרות בחודש. כיוון שהנתונים שפורסמו עד כה מראים יצירה של כ-40 אלף משרות בחודש מאז אפריל, ייתכן שבפועל נרשמה ירידה של 20 אלף משרות בחודש.


הפיצול בפד׳ והחלטות מורכבות

החלוקה בתוך הפד אינה חדשה, אך בשנה האחרונה היא הגיעה לשיא שלא נראה מזה שנים. ביולי, כשהפד החליט להותיר את הריבית ללא שינוי, שני מושלים - כריס וולר ומישל באומן - הביעו התנגדות כיוון שרצו בהפחתה מונעת כדי לתמוך בשוק העבודה. עד דצמבר, התמונה התהפכה, וחלק מהחברים דווקא חששו שהאינפלציה תישאר גבוהה זמן רב.