מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה עקפה את צפי המסירות והייצור לרבעון השני והמניה קופצת ב-8%

הנתונים הטובים של החברה מקפיצים גם שאר שאר מניות הסקטור של יצרניות המכוניות החשמליות; גם ריביאן עקפה את צפי השוק ומזנקת ב-15%; מספר המסירות מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה
דור עצמון |

ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC פרסמה את מספרי המסירות והייצור של כלי הרכב שלה לרבעון השני לפיהם מסרה 466,140 כלי רכב וייצרה 479,700 כלי רכב. מדובר במספרים שגבוהים מצי האנליסטים בוול סטריט למסירות של 445,924 כלי רכב וייצור של 448,000 כלי רכב - עלייה של 83% משנה לשנה. כתוצאה מכך מניית החברה מזנקת במסחר. יודגש כי החברה אינה מפרסמת נתונים לפי דגם ספציפי או אזור גיאוגרפי אלא נתונים מאוחדים.

הרבעון השני של 2023 הוא התקופה החמישית ברציפות שבה טסלה מציגה נתונים טובים יותר של כלי רכב שיוצרו בהשוואה למסירות. במהלך הרבעון השני של השנה שעברה, טסלה דיווחה על 254,695 מסירות, וברבעון הראשון של 2023, טסלה דיווחה על 422,875 מסירות. במהלך הרבעון השני של 2022, טסלה ייצרה 258,580 כלי רכב וברבעון האחרון ייצרה 440,808 כלי רכב. המסירות זה המספר שאליו נשואות רוב עיני האנליסטים שכן הוא מעיד במידה מהימנה על המכירות של החברה.

יצרנית הרכב החשמלי של המנכ"ל אילון מאסק הציעה כמה הנחות ותמריצים אחרים כדי להגביר את מכירות המכוניות שלה בארה"ב במהלך הרבעון, כולל בדגם 3 שהוא "רמת הכניסה" שלה, ולאחרונה, גם בדגם X SUV הישן יותר שלה ובספינת הדגל Model S, אשר מייצגים אחוז קטן מהמכירות הכוללות של טסלה כרגע. המודל 3 ו-Y זכאים כעת לזיכוי מס של 7,500 דולר בארה"ב במסגרת חוק הפחתת האינפלציה. כ-96% מהמסירות שעליהן דיווחה טסלה ברבעון השני של 2023 היו של הקרוסאובר דגם Y שלה, ודגם 3 ההתחלתי.

אלכסנדר א. פוטר, אנליסט מחקר בכיר בפייפר סנדלר, כתב ב-26 ביוני כי לפי הניתוח של החברה, "המחירים היו יציבים" עבור טסלה במהלך הרבעון השני במאזן. ההנחות החדות של החברה בסין ומחוצה לה ברבעון הראשון עוררו קריאות ל"מלחמת מחירים" בשוק הרכב החשמלי. פוטר הזהיר כי "הורדות המחירים ברבעון השלישי, אם בכלל, עלולות להצית מחדש את הדאגה בנוגע למרווחים", עבור המשקיעים.

טסלה מנהלת כיום מפעלים בפרמונט, קליפורניה, אוסטין, טקסס ומחו"ל בשנגחאי ובברנדנבורג, גרמניה (מחוץ לברלין). החברה מייצרת גם את ה-Semi, משאית חשמלית כבדה, במפעל הסוללות שלה בספארקס, נבאדה. האספקה של ה-Semi החלה בדצמבר 2022, אך טסלה עדיין לא מייצרת את המשאיות בהיקפים גבוהים. במרץ הודיע מאסק כי טסלה מתכננת להקים מפעל חדש ליד מונטריי, מקסיקו, במרחק של יום נסיעה מהמפעל שלה באוסטין. לאחר שנפגש עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו יורק ביוני, אמר מאסק שטסלה מחפשת גם היא להשקיע בהודו "בהקדם האפשרי מבחינה אנושית".

טרם פרסום הנתונים של טסלה צייץ מאסק: "נא לייעץ לאנשים להיזהר מהלוואות מרווחים. טסלה תמיד הייתה מניה עם שונות גבוהה, לעתים קרובות ללא סיבה ברורה. אנחנו בטוחים לגבי יצירת ערך לטווח ארוך, אבל לא יכולים לשלוט באופי המאניה-דפרסיה של שוק המניות".

וטסלה לא לבד - גם יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מפרסמת נתונים טובים מהצפוי לפיהם מסרה 12,640 כלי רכב וייצרה 13,992 כלי רכב, זאת בזמן שהצפי היה למסירות של 11,000 כלי רכב. הייצור עלה ביותר מ-200% משנה לשנה והמכירות עלו בכ-180% משנה לשנה. עלייה בייצור מוכיחה את טענות החברה לפיהן היא מגבירה קצב. זה גם מראה שבעיות שרשרת האספקה, שהיו הגורם המרכזי לנתונים הלא טובים ברבעונים האחרונים, הולכות ונעלמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

נכון לכתיבת שורות אלו, מניית טסלה נסקה ב-160% מתחילת השנה למחיר של 281.9 דולר ושווי שוק של 891.2 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קתי וודקתי ווד

קת’י ווד מנצלת את הירידות - רוכשת מניות AI, שבבים וקריפטו

מנהלת ההשקעות ממשיכה להגדיל חשיפה לאלפאבית, מטא, אנבידיה וביטקוין ומעריכה שהשיפור בנזילות והצפי לשינוי במדיניות הפד עשויים לפתוח גל עליות חדש בשווקים הדיגיטליים והטכנולוגיים

אדיר בן עמי |

בזמן שמרבית משקיעי הטכנולוגיה בוחנים בזהירות את התנודתיות בשוק, קאת’י ווד וקרנות ARK ARK Innovation 1.5%  מנצלות את הירידות ורוכשות מניות של חברות בינה המלאכותית וקריפטו. מהדוחות היומיים שמפרסמת החברה עולה כי ווד אינה ממתינה להתבהרות התמונה המאקרו־כלכלית, אלא מגדילה חשיפה במניות שהיא רואה כבעלות פוטנציאל ארוך טווח.


בימים האחרונים בלטה רכישה מצטברת של כ־174 אלף מניות אלפאביתAlphabet 0%  , שבוצעה בארבע קרנות שונות. אילו העסקאות בוצעו במחיר הסגירה של אותו יום, היקפן היה מתקרב ל־56 מיליון דולר. במקביל נרשמה גם קנייה של מניות מטא Meta Platforms 2.26%  בהיקף כולל של כ־21 מיליון דולר. לצד חיזוק הפוזיציה בענקיות האינטרנט, ARK הוסיפה גם חשיפה לחברת קורוויבCoreWeave -1.57%  , שמספקת תשתיות מחשוב לענפי ה־AI. רכישת המניות שם הגיעה לכ־29 מיליון דולר.


במקביל לרכישות, ARK ביצעה לאחרונה גם מכירות משמעותיות. הקרנות מכרו מניות AMD Advanced Micro Devices 1.49%  בהיקף של כ־39 מיליון דולר, וכן מניות פלנטיר Palantir 1.62%  בשווי של כ־59 מיליון דולר. המהלכים הללו מעידים על התאמות בהרכב תיק ההשקעות, ייתכן כחלק מעדכון הערכות לגבי החברות הפועלות בשוקי השבבים והנתונים. למרות זאת, בכנס שנערך בסעודיה בחודש שעבר אמרה ווד כי היא אינה רואה את תחום הבינה המלאכותית כתחום מנופח או בועתי. עם זאת, היא העריכה שחברות גדולות יידרשו לזמן לא קצר עד שיוכלו להטמיע מערכות AI מתקדמות בצורה רחבה. לדבריה, תנודות קצרות־טווח בשוק אינן משנות את מגמת ההתבססות של הטכנולוגיה בחברות ובתעשייה.


במקביל, מניית אלפאבית התקרבה לאחרונה לשווי שוק של 4 טריליון דולר, בין היתר בעקבות דיווחים על מגעים למכירת שבבי AI למטא. ההתפתחויות הללו הפעילו לחץ על מניותיהם של יצרניות השבבים המובילות, בהן אנבידיה ו־AMD.


לצד ההשקעות בחברות הטכנולוגיה, ARK המשיכה להגדיל את החשיפה שלה גם לתחום הקריפטו. על פי העדכון היומי האחרון, הקרנות רכשו מניות של קוינבייס Coinbase 2.96%  בכ־3.8 מיליון דולר ושל סירקל Circle Internet 9.89%  בכ־7 מיליון דולר. ווד מעריכה שהפעילות סביב הנכסים הדיגיטליים תמשיך להתרחב, למרות התנודתיות בתחום ובינתיים נראה שהיא צודקת. הביטקוין חזר לעלות בימים האחרונים והוא נסחר כעת סביב 91 אלף דולר.


מכשיר כרייה ביםמכשיר כרייה בים

המניה שזינקה 19% והשלימה זינוק של פי 6.2 מתחילת השנה

החברה נהנית מתמיכה של משקיעים שמאמינים בפוטנציאל הכרייה הימית, אך תלויה לחלוטין באישור רגולטורי ובשיפור המאזן שמוסיף עננה על הסיפור העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מתכות

מניית TMC The Metals Company TMC the metals 19.38%  ממשיכה למשוך תשומת לב בשל המודל החריג שבו היא פועלת: הפקת מתכות חיוניות באמצעות איסוף גושי מתכת מקרקעית האוקיינוס בעזרת מערכות שאיבה ייעודיות. מדובר בגישה שכמעט ואינה קיימת בתעשייה המסחרית, והיא מציבה את החברה במקום ייחודי בשוק המתכות. לצד ההתעניינות, המודל מעורר גם ביקורת רגולטורית וסביבתית, אך עבור חלק מהמשקיעים הוא מייצר עוד סיפור צמיחה ספקולטיבי.


העניין סביב החברה האיץ בתחילת 2025, כאשר המניה זינקה בשיעורים חריגים שהגיעו בשיא ל־854% מתחילת השנה. התנועה החדה משכה משקיעים חדשים, אך גם הובילה לתנודתיות גבוהה במיוחד, ובחודשים האחרונים נרשמה ירידה של יותר מ-40% מהשיא. למרות זאת, חלק גדול מהמשקיעים ראו בתנודה הזדמנות ולא נסיגה.


ההערכות הפיננסיות שפרסמה החברה באוגוסט 2025 נתנו דחיפה נוספת לסיפור. שתי הערכות טכניות שפורסמו באותה עת קבעו כי שווי המשאבים שבכוונת החברה לאסוף מקרקעית הים, גושי מתכת המכילים ניקל, קובלט ומתכות נוספות, עומד על כ־23.6 מיליארד דולר. מול שווי שוק נוכחי של כ־2 מיליארד דולר, המספרים הללו יצרו בסיס כלכלי מסוים למודל, אם כי הכול עדיין תלוי בקבלת רישיון כרייה מלא.


מזומנים שיספיקו לשנתיים

נכון לסוף הרבעון השלישי, החברה מחזיקה בקופת מזומנים של כ־115 מיליון דולר, סכום שמאפשר לה להמשיך בפיתוח פעילותה עוד כשנתיים בקצב ההוצאות הנוכחי. אך מדובר במודל עסקי שעדיין חסר הכנסות, ולכן עתיד מסלול המימון שלה תלוי ביכולת לקדם את הפרויקט לשלב הפקה. האתגר המרכזי מונח ברגולציה. ל־TMC אין עדיין רישיון לכרייה מסחרית בשטחי הים שבהם היא פועלת במעמד "אזור חקר". אף שהחברה מדווחת על התקדמות מול גורמי רגולציה בינלאומיים, אין לוחות זמנים ברורים להענקת רישיון מלא, וההליך נשען על החלטות גופים כמו רשות קרקעית הים הבינלאומית.


אם החברה תצליח להשיג את הרישיון, השוק עשוי לראות בתנופת המניה של 2025 רק הקדמה לתקופה משמעותית הרבה יותר. בכך טמון פוטנציאל התשואה, אך גם הסיכון: מודל עסקי שנשען על רגולציה בינלאומית יוצר אי־ודאות שאינה בשליטת החברה.