וול סטריט
צילום: Ahmer Kalam, Unsplash

כבר לא יכולות להעלות מחירים: מדוע רווחי החברות יכולים להמשיך לרדת?

האטה בכלכלה וירידה בצריכה שנובעת מאינפלציה עלולים להכביד על רווחי החברות שלא יכולות להעלות עוד את המחיר. למה המשקיעים, שמצפים שהן יחזרו להרוויח, עשויים לצאת מאוכזבים? ואיך אפשר להתכונן למשבר?
איציק יצחקי | (1)

האינפלציה כבר כאן, המחירים בשמיים - ומשקיעים שמצפים להתאוששות מהירה ברווחי החברות במהלך המחצית השנייה של 2023 - עשויים להתאכזב. בסוף, החברות עלולות להתמודד עם "רוח נגדית" כתוצאה מההאטה בכלכלה, מצריכה חלשה יותר ויכולת מוגבלת להעלות מחירים.

כדי לסייע בניהול סיכונים, נראה שעל המשקיעים לשקול רכישת אג"ח לטווח ארוך יותר, מניות מחזוריות ומניות מחוץ לוול סטריט. מדד S&P 500 טיפס מעל 20% מהשפל שלו באוקטובר 2022, מה שנראה לחלק מהמשקיעים כמו שוק שורי. האופטימיות שלהם לגבי "נחיתה רכה" מבחינה כלכלית והציפיות להתאוששות מהירה ברווחי החברות, עזרו להניע את העליות האחרונות במניות. השאלה אם זה יימשך, השאלה אם זה לא מסוכן מדי בשעה שהרווחים לא צפויים לעלות בהמשך, אלא דווקא לרדת.

הדעה הרווחת בקרב אנליסטים היא שרווחי חברות S&P 500 יעלו משנה לשנה ברבעון השני של 2023 - לצמיחה שנתית של יותר מ-14% עד 2024. זה יכול לקרות, אבל מצד שני - חזרה לרווחים נראית כרגע קשה. הנה כמה סיבות לכך שהחברות עשויות להינזק: 

האטה בכלכלה: אינדיקטורים כלכליים כמו הזמנות חדשות, תנאי הלוואות, אמון המנהלים והשקעות הון - כולם בקורלציה אחת עם רווחי החברות. עכשיו, כולם "מהבהבים באדום" - מה שמצביע על האטה. גם "מניות צמיחה", שהעליות המוגזמות שלהן הניעו את ה-S&P 500 בחודשים האחרונים, לא צפויות להיות חסינות מפני ההאטה הכלכלית, בטח לא כשהרווחים של חברות רבות כאלה כפופים לצמיחה בתקציב הפרסום. עכשיו, תוסיפו לזה את ההשפעות של העלאות הריבית והתנאים הפיננסיים בשוק ותבינו שגם הרווחים שלהן בסכנה. 

ירידה בצריכה: חלק מהמשקיעים מאמינים שהחברות יכולות לשמר את המרווחים שלהן באמצעות קיצוץ בעלויות. אבל צריך להבין משהו: קיצוצים כאלה יבואו ככל הנראה מצמצום משרות, כלומר - האבטלה תעלה וסביר להניח שזה יובל לירידה משמעותית בצריכה ולחידוש הלוואות. כשזה קורה, נוצרת האטה.

 

אי אפשר להעלות מחירים: חברות נהנו מהיכולת להעלות מחירים או לפחות להשאירם גבוהים, גם כשהעלויות של התשומות החלו לרדת. כתוצאה מהאינפלציה, חברות עשויות להיות מוגבלות בהעלאת מחירים, במיוחד כשהצריכה הפרטית יורדת. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה ראשל"צ 16/06/2023 15:26
    הגב לתגובה זו
    זה שקוטג עולה 6 וחצי במקום 6 וכדומה זה ממש לא מזיז לרובם מה שמזיז זה המשכנתא נקודה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla 1.2%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.