אחוז השקעה חיסכון פנסיה דולר שוק ההון תשואות ריבית
צילום: Istock

למה התשואה על אגרות חוב ממשלתיות מזנקת?

מה הקשר בין שוק התעסוקה לריבית, כמה עולות תשואות האג"ח ואיך זה ששוק המניות אדיש לשוק התעסוקה?  
דור עצמון | (7)

שוק העבודה חזק. לכאורה, מדובר בנתון טוב וחשוב, אבל בפועל מדובר בנתון אמביוולנטי. שוק עבודה חזק מתבטא בהמשך ביקושים ומכאן גם המשך אינפלציה. הבנק המרכזי מנסה בכל כוחו להקטין את הביקושים כדי להילחם באינפלציה. ביקושים הרי מעלים מחירים. הוא עושה זאת  בעיקר דרך הריבית שאמורה לצנן ביקושים – לייקר את העלויות של היצרנית והספקים ומנגד להעלות את ההוצאות של משקי הבית, להכביד על יכולתם לרכוש מוצרים.

 

ג'רום פאוול, יו"ר הפד אמר מספר פעמים ששוק העבודה חזק מדי והנתונים שהתפרסמו היום מעידים על שוק עבודה מאוד חזק. על פי דוח התעסוקה, היקף המשרות הנוספות הסתכם ב-517 אלף, בעוד שבדצמבר זה היה מחצית והצפי היה לכ-190 אלף משרות חדשות. המשק האמריקאי מייצר משרות נוספות קצב גבוה, אך זה לא מסתדר עם הגישה של הפד'.

 

ועל רקע זה, ההערכות כעת שהריבית עשויה לעלות שוב. שלשום הפד העלה את הריבית ב-0.25% לטווח של 4.5%-4.75% והסביר שיש ירידת מחירים במספר מקומות בשוק לראשונה מאז שהאינפלציה השתוללה. המס היה שהבנק המרכזי מצליח להשתלט על האינפלציה, אבל ייתכן שידרשו עוד עליות ריבית קטנות יחסית. הנתון של היום על שוק התעסוקה, קצת מקלקל את החגיגה.

 

רואים זה זה בתשואות האג"ח שעולות. ברגע שיש הערכה שהריבית תעלה, זה מתבטא באג"ח הממשלתי שנסחרות במתאם מול הריבית של הפד'.  תשואת אג"ח ממשלתי ל-10 שנים עולה ל-3.53% לעומת 3.39% אתמול. תשואת אג"ח לשנתיים מזנקת ל-4.27% לעומת 4.09% אתמול. זה מבטא את הערכות השוק שהסיכוי להעלאת ריבית גדל.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עדיף כבר מלחמה 04/02/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
    בקיצור הפד רוצה שכולם יהיו עניים כדי שעשירים יהיו יותר עשירים
  • 1.
    שי.ע 03/02/2023 21:30
    הגב לתגובה זו
    זה מראה שהכלכלה חזקה וצומחת וצמיחה זה טוב לא? זה לא צריך לדכא את השוק כל כך.
  • הלי 04/02/2023 10:06
    הגב לתגובה זו
    הלוגיקה שלך נכונה אבל, עלית הריבית לגדילה את עלות החוב של החברות ככה שירוויחו פחות או יפסידו יותר. ובנוסף לחלק מהציבור יחליט למכור את התיק מנויות שלו וילך לקנות אגח כי אפשר תקבל 4.5% בראש שקט בלי בלאגן בבורסה.
  • כן אבל 04/02/2023 08:54
    הגב לתגובה זו
    חזק מביא לעוד אינפלציה וזה נגידים ממש לא אוהבים
  • ארז 03/02/2023 23:03
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה זה לא טוב. שוק עבודה חזק, כולם מועסקים, לכולם יש עבודה, לכולם משכורות חזקות - זה אומר שלכולם יש כסף, וזה גורם עיקרי (אך לא יחיד) לאינפלציה. אינפלציה בסוף פוגעת בבורסה, גם אם לא באופן ישיר, דרך זה שהריבית של הפד תעלה כדי להלחם באינפלציה. מקווה שהבנת למה השוק "אמור" לרדת. וכמובן שלשוק חיים משלו, יכול לעלות או לרדת לפי אלף סיבות, ולא סיבה יחידה.
  • לשוק אכפת רק מהריבית, תעסוקה = אינפלציה = העלאת ריבית (ל"ת)
    קלאוס 03/02/2023 22:46
    הגב לתגובה זו
  • עדן 03/02/2023 22:45
    הגב לתגובה זו
    שוק עבודה חזק ותעסוקה מלאה מתדלקת את האינפלציה.האינפלציה מתדלקת עליות שכר בשוק העבודה, שמגבירים שוב את האינפלציה.כדי לרסן אינפלציה גבוהה הבנקים המרכזיים מעלים ריביות.ריביות גבוהות מדכאות את הפעילות הכלכלית, צריכה, השקעה, ייצור.ירידה בפעילות הכלכלית מתבטאת בירדת מחירי המניות.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.