אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

אאוטבריין מזנקת ב-20% לאחר שהכתה את תחזיות האנליסטים

החברה דיווחה על הפסד נמוך מהצפוי - 0.1 דולר למניה; ההכנסות עמדו על 229 מיליון דולר, זאת מתחת ל-250 מיליון דולר ברבעון המקביל אך מעל לצפי האנליסטים; המניה עדיין בירידה של כ-70% מאז תחילת השנה 
מתן קובי |

חברת המלצות התוכן  אאוטבריין מדווחת על על הכנסות בסך 229 מיליון דולר ברבעון האחרון, 8.7% מתחת לרבעון המקביל אך 19.47 מיליון מעל לצפי האנליסטים. ההפסד נונ-גאפ למניה עמד על 0.1 דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים להפסד של 0.15 דולר למניה, ברבעון המקביל הנתון עמד רווח של 0.13 דולר למניה. ה-EBITDA המתואם של החברה עמד על 1.7 מיליון דולר והתזרים המזומנים של החברה עומד שלילי על 15.8 מיליון דולר. 

בנוסף לשחרור הדוחות החברה עדכנה את התחזיות שלה להמשך השנה והיא צופה EBITDA מתואם שנתי של 23.2 מיליון דולר ומעריכה כי הרווח הגולמי של החברה יעמוד ברבעון הבא על בין 57 מיליון ל-60 מיליון דולר, זאת לאחר שעמד ברבעון הנוכחי על 41.9 מיליון דולר, ירידה של 30% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם לרבעון הבא צפוי לעמוד על בין 4 ל-6 מיליון דולר. כרגע האנליסטים צופים לרבעון הבא הכנסות בסך של 234 מיליון דולר לרבעון הבא עם הפסד למניה של 0.09 דולר. 

בחודש יולי האחרון הודיעה החברה על פיטורי עובדים, מה שככל הנראה עזר לחברה ברבעון הנוכחי לאחר שבדוחות הקודמים החברה פספסה את התחזיות ונפלה ביותר מ-20% אחרי השחרור שלהם. החברה דיווחה אז על הכנסות בסך 250.9 מיליון דולר בזמן שהרווח הגולמי שלה הצטמצם ב-18% אל 48.7 מיליון דולר.

דוויד קוסטמן, מנכ"ל משותף של החברה אמר: "אנחנו שמחים להודיע על כך שניצחנו את התחזיות הגבוהות שלנו לרבעון השלישי. ביחד עם המומנטום מנצחונות רב שנתיים ואקסקלוסיבים עם מפרסמים אנחנו מגדילים את נתח השוק שלנו ותובעים את כף רגלנו באינטרנט, מה שיתמוך בצמיחה העתידית שלנו". עוד הוסיף קוסטמן: "באותו הזמן, לנוכח תנאים מאקרו כלכליים לא ברורים, אנחנו ממשיכים להיות מחויבים ליעילות תפעולית וצמצום עלויות עם התמקדות בתזרים המזומנים".

נכון לסוף חודש אוקטובר החברה ביצעה בייבאק של יותר מ-5.8 מיליון מניות המסתכמות לכ-28 מיליון דולר, זאת מתוך התוכנית של החברה להגיע לרכישה עצמית של מניות בסך של 30 מיליון דולר. מניית החברה עומדת על מחיר של 4.4 דולר, מה שמגלם שווי של כ-250 מיליון דולר. למרות העלייה החדה המניה של החברה ירדה ב-12 החודשים האחרונים ב-74% והחברה תצטרך לעבוד מאוד קשה בכדי להחזיר את המניה למחיר ההנפקה של 20 דולר, אותו לא עברה מאז ההנפקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.