גולדמן סאקס - וול סטריט מתמודדת עם נקמתה של "הכלכלה הישנה"
אין ספק כי אנחנו נמצאים באחת מהתקופות המעניינות ביותר אי פעם בשוק המניות - לפני פחות משלוש שנים הגיעה אלינו הקורונה ושלחה את השווקים לירידות חדות, כשעד סוף 2021 נרשמו שיאים בכלל המדדים, אשר "תודלקו" בעזרת ריביות נמוכות ותמריצים ממשלתיים ובעיקר חברות צמיחה וטכנולוגיה עלו לאור הזרקורים, הדגש היה על צמיחה. היום המצב השתנה לגמרי, הריביות הנמוכות בשילוב עם המלחמה באוקראינה, הובילו את העולם לחוות אינפלציה אליה הוא לא רגיל ובנקים מרכזיים נאלצו להתחיל להעלות את הריבית, מה ששינה לגמרי את מצב המאזניים.
כיום דווקא רוב חברות הטכנולוגיה והצמיחה שנהנו מגיוסים ומאור הזרקורים מאז הקורונה הן אלו שסופגות את האש ומפגינות ביצועים חלשים, לפי ג'ף קרי, סמנכ"ל הסחורות בגולדמן סאקס, אנחנו פשוט מאוד רואים את "נקמתה של הכלכלה הישנה".
"כל הדוחות שיוצאים מאשרים את הרעיון, מניות טכנולוגייה מפספסות בענק. אם מסתכלים על מניות האנרגיה, המצב שונה לחלוטין", כך אמר קרי היום בראיון. אפשר בקלות לאשר את דבריו של קרי, רק השבוע יצאו דוחות של כמה מענקיות טכנולוגיה במשק, אשר איכזבו מאוד ושלחו את המניות של רובן לצנוח במסחר בוול סטריט. GOOGLE הענקית ירדה ביותר מ-12% לאחר שפספסה את התחזיות הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. אותו הדבר קרה עם מיקרוספט וטסלה, כשרק היום ראינו את מניית META PLATFORMS צונחת ביותר מ-25% למחיר הנמוך ביותר שלה מאז 2016.
מנגד כמובן יש את מניות האנרגיה (השייכות "לכלכלה הישנה") אשר מציגות ביצועים מרשימים ביותר, בעיקר לנוכח המשך המלחמה באוקראינה ועליית מחירי הנפט. EXXON MOBIL הגיעה היום לשיא כל הזמנים שלה לאחר שהמניה עלתה ביותר מ-75% מאז תחילת השנה, MARATHON OIL CORP עלתה השנה ביותר מ-85% ושתי החברות יפרסמו את דוחותיהן בימים הקרובים (אקסון מחר ומרתון בעוד שישה ימים).
- יוני חנציס מנכ"ל דוראל: תקומה זה השדות הסולראיים במפלסים וניר-עוז
- ערבה פאוור הודיעה על עסקת מימון בהיקף של 90 מיליון שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי קרי, התשואות הנמוכות יחסית בעשור האחרון מצד "הכלכלה הישנה" היו המניע העיקרי להעברת ההון המאסיבית שהגיעה בסופו של דבר אל סקטור הטכנולוגיה והצמיחה, מה שהוביל לחוסר השקעה בחברות האנרגיה והתעשייה, מה שלטענתו הוביל לחלק מהמשבר שאנחנו רואים כיום. קרי טוען כי נפט וסחורות נוספות מושפעות בדיליי מסויים מהעלאות הריבית של הפד', בעיקר לעומת מניות הטכנולוגיה. בנוסף, קרי מאמין כי אנחנו נכנסים אל "סופר מחזור" חדש, כשהקודם נמשך בערך 12 שנה - מאז משבר הסאב פריים.
היום בערב שתיים מהחברות הגדולות בעולם, אשר גם הן נמצאות כמובן בקטור הטכנולוגיה - AMAZON - APPLE יפרסמו את דוחותיהן ונראה כי השוק תומך בדבריו של קרי, המניות של שתי החברות יורדות ביותר מ-3% לקראת שחרור הדוחות שלהן. שתי החברות (בעיקר אפל) מדגישות באופן ברור את מצב השוק, ספציפית של סקטור הטכנולוגיה, וכאשר הן ושאר החברות המובילות מציגות נתוניים מאכזבים ברור באמת אפשר לשאול את עצמנו - האם העידן בו החברות הללו עומדות בראש ללא מי שיערער על מעמדן עומד להשתנות (לפחות בשנים הקרובות)?
- 2.אייל 28/10/2022 20:04הגב לתגובה זוכשכתב מביא ציטוט של איש מקצוע ולאחר מכן אומר במסחר של יום אחד שהשוק מאשר/לא מאשר את דבריו מצביע על חוסר מקצועיות של הכתב והינה השוק התהפך לא היום.זאת הפסיכולוגיה ולא הערכות.
- 1.שום נקמה. הכל זמני ובסוף הטכנולוגיה מנצחת (ל"ת)כותרות 27/10/2022 22:37הגב לתגובה זו
- נכון..במקום 1/17 אחוז משיאה היא תזנק ל 1/16 אחוז משיאה. (ל"ת)מנצחת? 28/10/2022 09:24הגב לתגובה זו
- יחקאל 28/10/2022 04:22הגב לתגובה זווההתאוששות לא תבוא כל כך מהר
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 3.24% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותטסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
טסלה Tesla 1.75% קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.
הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.
שלוש שנות נהיגה ללא תאונה
מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.
מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו
ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.
