בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

למרות העלייה בביקושים: האנליסטים לא בטוחים לגבי בואינג

אחרי שלוש שנים קשות יצרנית המטוסים האמריקאית מתחילה לראות את האור בקצה המנהרה עם הגידול בביקושים עבור מטוסיה; האנליסטים מגיבים בצורה מעורבת וממתינים להתבהרות השמיים
איתן גרסטנפלד | (5)

יצרנית המטוסים בואינג BOEING ידעה בשלוש השנים האחרונות ימים קשים מאד, החל ממטוסים שהתרסקו, עובר בשיתוק מוחלט של סקטור התעופה בשל התפשטות הקורונה, וכלה בביצועים פיננסיים חלשים. כעת, היא זוכה להמלצה מעורבת מצד סיטי בנק, כשמחד בבנק בוחרים להעלות את ההמלצה ל"קנייה", אך בוחרים להוריד את מחיר היעד, וקובעים כי מבחינת מניית המתחרה הצרפתית איירבוס עדיפה.

בהמלצה שפורסמה היום, בידי צ'ארלס ארמיטג', אנליסט סיטי, זכתה מניית יצרנית המטוסים לשרוג ההמלצה ל"קנייה מניטרלי", תוך שארמיטג' מציין כי הוא ראה כמה זרזים לטווח הקרוב שיכולים לעזור למניה לספק "ערך משמעותי" למשקיעים. אלו, כוללים את חידוש אספקת דגמי 787, והחזרה לשירות של דגם 737 MAX בסין עם התגברות ההגבלות של הקורונה.

"למרות שאנו מכירים בשאלות האם יושגו רמות סבירות של רווחיות ונתח שוק, אנו גם מרגישים שאנחנו עלולים להחמיץ הזדמנות השקעה חשובה", כתב ארמיטג' במחקר. עם זאת, למרות השדרוג, בואינג היא לא הבחירה המובילה של ארמיטג', שסבור כי דווקא המתחרה איירבוס, היא בחירה בסיכון נמוך יותר "באופן מהותי" אך עם אפסייד דומה.

לדבריו, אפילו המנועי הצמיחה של בואינג לטווח הקרוב מגיעים עם סיכון משמעותי, תוך שהוא מעלה חששות לגבי דגם ה-737 MAX, ובפרט האם הוא מסוגל לתפוס נתח שוק משמעותי ולהפוך לפלח רווחי עבור בואינג. שולי הרווח מהווים פקטור משמעותי בהחלטותיו של ארמיטג', אשר סברו כי הם עלולים להישאר נמוכים בעתיד הנראה לעין עבור דגמי 777X ו-787. לאור זאת, הוא בחר להוריד את מחיר היעד שלו עבור המנייה ל-209 דולר מ-219 דולר.

עלייה בביקושים

בינתיים בחברה משדרים אופטימיות ואומרי שהם צפו בתקופה האחרונה בעלייה בביקושים עבור מטוסים רחבי גוף המצטרפים לביקוש החזק למטוסים צרי גוף. סטן דיל ראש מחלקת המטוסים המסחריים בחברה אמר היום, שבעוד שיש כמה עננים שחורים המרחפים באופק, דוגמת המלחמה באוקראינה והאינפלציה הגלובלית הגואה, השוק בכללותו מתאושש חזק.

"פתאום עברנו מהאטה עמוקה להאצה מהירה ואנחנו רואים כעת יותר ביקושים למטוסים בעלי גוף רחב. זה התחיל בארה"ב ואחר כך במזרח התיכון ואפילו לתוך אירופה, צוטט סטן בסוכנות הידיעות רויטרס. הוא הוסיף כי האתגר הגדול הבא עבור התעשייה הוא היכולת לייצר חוסן בשרשרת האספקה. "זה מתברר כמשימה גדולה יותר. אבל אני חושב שזה נושא רגעי", סיכם הבכיר.

הצרות באות בצרורות

המזל, לא האיר לחברה בשלוש השנים האחרונות. כך למשל רק בשבוע שעבר, דיווחה החברה, כי במהלך חודש אפריל מסרה 35 מטוסים בלבד. מדובר בירידה לעומת מסירה של 41 מטוסים בחודש מרץ, כשעד כה נמסרו על ידי החברה מתחילת השנה 130 מטוסים בלבד. כמות המסירות מפגרת בהרבה ביחס למסירות של המתחרה, חברת איירבוס אשר מסרה 188 מטוסים בארבעת החודשים הראשונים של 2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

שבועיים קוד לכן,  צנחה מניית בואינג ב-9% כאשר היא פספסה בגדול את התחזיות המוקדמות לרבעון הראשון של 2022. בזמן שבשוק ציפו להכנסות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה בפועל, הציגה החברה הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה בלבד. במהלך 12 הרבעונים האחרונים, החמיצה בואינג את הערכות האנליסטים תשע פעמים.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Yl 18/06/2022 13:54
    הגב לתגובה זו
    אך מהפעולה האחרונה של האמריקאים ב סוריה למדנו סיקורסקי CH 53 ש רגיש ל אבק במיוחד של המזרח התיכון נשאר בבית לאומת זאת מסוק הצינוק ש כל העולם המערבי בחר בו הוא המסוק ש היה בפעולה האחרונה ב סוריה*** אם מתנהל משפט על מחלת נפש חובה לבדוק האם משהו קיבל כדור לפני ההחלטה הכל כך חשובה
  • 3.
    נורית 17/06/2022 05:05
    הגב לתגובה זו
    כתב שזו מנייה מתחייבת בכל תיק על הגלובוס
  • 2.
    Yl 16/06/2022 21:48
    הגב לתגובה זו
    מובן שעדיפות טכנולוגית ואמינות ל מטוסי איירבס
  • 1.
    פחחח 16/06/2022 21:41
    הגב לתגובה זו
    אם היא לא תרד מתחת ל 100 דולר תגידו תודה, עלק 209
  • מתחת ל 100$ זו מתנה 01/07/2022 11:35
    הגב לתגובה זו
    היסטורית שווין דומה. מטוסים ימכרו גם עוד 10 שנים. ולא בטוח שלאיירבוס יש גב כמו לבויאנג. אבל גם איירבוס במחיר מוזל כרגע.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

לקראת דוחות טבע: למה השוק מצפה ואיזה סעיפים ימשכו את הפוקוס?

אוטוטו דוחות טבע; בוול סטריט מצפים לרווח מתואם של 0.67 דולר למניה והכנסות של 4.33 מיליארד דולר; השוק יבחן את הצמיחה בתרופות הדגל AUSTEDO, AJOVY ו-UZEDY, ואת קצב ההתקדמות בתוכנית האסטרטגית של ריצ׳רד פרנסיס ״Pivot to Growth״

מנדי הניג |

טבע טבע 1.52%   תפרסם בשעות הקרובות את התוצאות לרבעון השלישי. האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 0.67 דולר למניה והכנסות של כ-4.33 מיליארד דולר.

הדוחות הקרובים מגיעים אחרי רצף של רבעונים מוצלחים שבהם טבע הצליחה להכות את תחזיות הרווח של וול סטריט, אם כי לא תמיד להראות שיפור בשורה העליונה. ברבעון הקודם, ההכנסות הסתכמו בכ-4.2 מיליארד דולר, קצת מתחת לצפי, בעוד הרווח המתואם עמד על 66 סנט למניה, מעל התחזית. טבע העלתה אז את טווח התחזית השנתית לרווח למניה ל-2.5-2.65 דולר (מה שמשקף לה מכפיל 7-8) ונתנה את הרושם של חברה שחוזרת למספרים טובים.

המניה של טבע 1.52%   רשמה התאוששות בחודשים האחרונים, גם אם עדיין לא חזרה לרמה של לפני כשנה ובטח שלא לשיא של מעל 70 דולר לפני יותר מ-7 שנים. ב-6 החודשים האחרונים עלתה בכ-24%, אבל מתחילת השנה היא מדשדשת עם ירידה של כ-2.9%. החברה נסחרת בשווי שוק של כ-77.7 מיליארד שקל (כ-23.6 מיליארד דולר).

מ"טבע הגנרית" ל"טבע החדשנית"

בין השנים 2015 ל-2022 טבע נחתכה ב-80% אחרי שרכשה את אקטביס הכושלת ב-2016, בכ-40 מיליארד דולר, כדי לחזק את האחיזה שלה בשוק הגנריקה. היא נשארה עם חוב של יותר מ-35 מיליארד דולר, מה שהכביד על המאזן לאורך שנים. במקביל, היא התמודדה עם תביעות בארה"ב - בהן הליכים הקשורים לתיאום מחירים בשוק התרופות הגנריות ולמשבר האופיואידים - שהובילו לקנסות כספיים משמעותיים. בין השנים 2018 ל-2021 טבע נאלצה לבצע צעדי התייעלות רחבים שכללו סגירת מפעלים וצמצום כוח אדם, במטרה לשמור על תזרים מזומנים חיובי ולהקטין את היקף החוב. יחס החוב ל-EBITDA עלה בתקופה הזאת לרמות גבוהות, מה שהשפיע גם על דירוג האשראי של החברה. ב-2023 נכנס לתפקיד המנכ"ל ריצ’רד פרנסיס, שהחל ביישום תוכנית Pivot to Growth, והוא רוצה להחזיר את החברה למסלול של רווחיות וצמיחה.

מאז נרשמה התייצבות במצב הפיננסי. היקף החוב נטו ירד לכ-15 מיליארד דולר, דירוג האשראי של טבע שופר על ידי מודי'ס לרמה של Ba1, והרווח הנקי והתזרים נמצאים במגמת עלייה. החברה משנה את מבנה הפעילות שלה ומעבירה את הדגש מתרופות גנריות לתרופות אינווטיביות (מקוריות) - בהובלת AUSTEDO, AJOVY ו-UZEDY - תוך המשך צמצום עלויות וחיסכון תפעולי. היעדים המרכזיים שהוצבו כוללים שיעור רווח תפעולי של כ-30% עד 2027 ותזרים מזומנים חופשי של למעלה מ-3.5 מיליארד דולר עד סוף העשור.