בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

למרות העלייה בביקושים: האנליסטים לא בטוחים לגבי בואינג

אחרי שלוש שנים קשות יצרנית המטוסים האמריקאית מתחילה לראות את האור בקצה המנהרה עם הגידול בביקושים עבור מטוסיה; האנליסטים מגיבים בצורה מעורבת וממתינים להתבהרות השמיים
איתן גרסטנפלד | (5)

יצרנית המטוסים בואינג BOEING ידעה בשלוש השנים האחרונות ימים קשים מאד, החל ממטוסים שהתרסקו, עובר בשיתוק מוחלט של סקטור התעופה בשל התפשטות הקורונה, וכלה בביצועים פיננסיים חלשים. כעת, היא זוכה להמלצה מעורבת מצד סיטי בנק, כשמחד בבנק בוחרים להעלות את ההמלצה ל"קנייה", אך בוחרים להוריד את מחיר היעד, וקובעים כי מבחינת מניית המתחרה הצרפתית איירבוס עדיפה.

בהמלצה שפורסמה היום, בידי צ'ארלס ארמיטג', אנליסט סיטי, זכתה מניית יצרנית המטוסים לשרוג ההמלצה ל"קנייה מניטרלי", תוך שארמיטג' מציין כי הוא ראה כמה זרזים לטווח הקרוב שיכולים לעזור למניה לספק "ערך משמעותי" למשקיעים. אלו, כוללים את חידוש אספקת דגמי 787, והחזרה לשירות של דגם 737 MAX בסין עם התגברות ההגבלות של הקורונה.

"למרות שאנו מכירים בשאלות האם יושגו רמות סבירות של רווחיות ונתח שוק, אנו גם מרגישים שאנחנו עלולים להחמיץ הזדמנות השקעה חשובה", כתב ארמיטג' במחקר. עם זאת, למרות השדרוג, בואינג היא לא הבחירה המובילה של ארמיטג', שסבור כי דווקא המתחרה איירבוס, היא בחירה בסיכון נמוך יותר "באופן מהותי" אך עם אפסייד דומה.

לדבריו, אפילו המנועי הצמיחה של בואינג לטווח הקרוב מגיעים עם סיכון משמעותי, תוך שהוא מעלה חששות לגבי דגם ה-737 MAX, ובפרט האם הוא מסוגל לתפוס נתח שוק משמעותי ולהפוך לפלח רווחי עבור בואינג. שולי הרווח מהווים פקטור משמעותי בהחלטותיו של ארמיטג', אשר סברו כי הם עלולים להישאר נמוכים בעתיד הנראה לעין עבור דגמי 777X ו-787. לאור זאת, הוא בחר להוריד את מחיר היעד שלו עבור המנייה ל-209 דולר מ-219 דולר.

עלייה בביקושים

בינתיים בחברה משדרים אופטימיות ואומרי שהם צפו בתקופה האחרונה בעלייה בביקושים עבור מטוסים רחבי גוף המצטרפים לביקוש החזק למטוסים צרי גוף. סטן דיל ראש מחלקת המטוסים המסחריים בחברה אמר היום, שבעוד שיש כמה עננים שחורים המרחפים באופק, דוגמת המלחמה באוקראינה והאינפלציה הגלובלית הגואה, השוק בכללותו מתאושש חזק.

"פתאום עברנו מהאטה עמוקה להאצה מהירה ואנחנו רואים כעת יותר ביקושים למטוסים בעלי גוף רחב. זה התחיל בארה"ב ואחר כך במזרח התיכון ואפילו לתוך אירופה, צוטט סטן בסוכנות הידיעות רויטרס. הוא הוסיף כי האתגר הגדול הבא עבור התעשייה הוא היכולת לייצר חוסן בשרשרת האספקה. "זה מתברר כמשימה גדולה יותר. אבל אני חושב שזה נושא רגעי", סיכם הבכיר.

הצרות באות בצרורות

המזל, לא האיר לחברה בשלוש השנים האחרונות. כך למשל רק בשבוע שעבר, דיווחה החברה, כי במהלך חודש אפריל מסרה 35 מטוסים בלבד. מדובר בירידה לעומת מסירה של 41 מטוסים בחודש מרץ, כשעד כה נמסרו על ידי החברה מתחילת השנה 130 מטוסים בלבד. כמות המסירות מפגרת בהרבה ביחס למסירות של המתחרה, חברת איירבוס אשר מסרה 188 מטוסים בארבעת החודשים הראשונים של 2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

שבועיים קוד לכן,  צנחה מניית בואינג ב-9% כאשר היא פספסה בגדול את התחזיות המוקדמות לרבעון הראשון של 2022. בזמן שבשוק ציפו להכנסות של 15.9 מיליארד דולר, עם הפסד של 15 סנט למניה בפועל, הציגה החברה הכנסות של 14 מיליארד דולר והפסד של 2.75 דולר למניה בלבד. במהלך 12 הרבעונים האחרונים, החמיצה בואינג את הערכות האנליסטים תשע פעמים.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Yl 18/06/2022 13:54
    הגב לתגובה זו
    אך מהפעולה האחרונה של האמריקאים ב סוריה למדנו סיקורסקי CH 53 ש רגיש ל אבק במיוחד של המזרח התיכון נשאר בבית לאומת זאת מסוק הצינוק ש כל העולם המערבי בחר בו הוא המסוק ש היה בפעולה האחרונה ב סוריה*** אם מתנהל משפט על מחלת נפש חובה לבדוק האם משהו קיבל כדור לפני ההחלטה הכל כך חשובה
  • 3.
    נורית 17/06/2022 05:05
    הגב לתגובה זו
    כתב שזו מנייה מתחייבת בכל תיק על הגלובוס
  • 2.
    Yl 16/06/2022 21:48
    הגב לתגובה זו
    מובן שעדיפות טכנולוגית ואמינות ל מטוסי איירבס
  • 1.
    פחחח 16/06/2022 21:41
    הגב לתגובה זו
    אם היא לא תרד מתחת ל 100 דולר תגידו תודה, עלק 209
  • מתחת ל 100$ זו מתנה 01/07/2022 11:35
    הגב לתגובה זו
    היסטורית שווין דומה. מטוסים ימכרו גם עוד 10 שנים. ולא בטוח שלאיירבוס יש גב כמו לבויאנג. אבל גם איירבוס במחיר מוזל כרגע.
המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"

מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"

עמית בר |

ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי  שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.

ריי דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"

ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"

בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.


גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים


דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.

דונלד טראמפ אפריל20 (X)דונלד טראמפ אפריל20 (X)

טראמפ הופך את ההגירה לאמריקה לעניין של כסף גדול: ויזה ב-100 אלף דולר, תושבות במיליון

הנשיא מציע רפורמה דרמטית בתוכנית H-1B עם תג מחיר חסר תקדים, לצד השקת 'כרטיס זהב' שמעניק תושבות לעשירים בלבד

עמית בר |

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מציע רפורמה עמוקה במערכת ההגירה החוקית של ארה"ב, תוך כדי שהוא מציב מחיר כבד למי שרוצה להגיע לעבוד במדינה. בהודעה דרמטית שפורסמה מהבית הלבן, הכריז טראמפ על הטלת אגרה חדשה בסך 100 אלף דולר על כל בקשת ויזה מסוג H-1B - אחת מהתוכניות המרכזיות שדרכה מגייסים חברות אמריקאיות עובדים מיומנים מהעולם.

במקביל, הושקה תוכנית "Trump Gold Card" - כרטיס זהב שמעניק תושבות אמריקאית למי שישלם מיליון דולר. עסקים יוכלו לשלם 2 מיליון דולר עבור כל עובד שיביאו לארה"ב. במקביל, הוכרז גם על כרטיס פלטינה, שעתיד לעלות 5 מיליון דולר ויאפשר לשהות בארה"ב עד 270 ימים בשנה, מבלי לשלם מסים על הכנסות שמקורן מחוץ לארה"ב.

כשהגבולות נפתחים רק לבעלי הון

המהלך של טראמפ מהווה סטייה בוטה מהעקרונות שהנחו את מדיניות ההגירה האמריקאית במשך יותר ממאה שנה. אם בעבר אמריקה נתפשה כארץ האפשרויות לכולם, לרבות מהגרים עניים ממזרח אירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, הרי שכעת המסר ברור: יש לך כסף? תתקבל בברכה. אין לך? חפש מדינה אחרת.

על פניו, מדובר בניסיון ליצור רפורמה שתתמוך כלכלית באוצר האמריקאי, טראמפ עצמו דיבר על הכנסות פוטנציאליות של מעל 100 מיליארד דולר מתשלומי האגרות. בפועל, עורכי דין לענייני הגירה מזהירים מפני ההשלכות מרחיקות הלכת של המהלך.

קץ תוכנית H-1B? התעשייה במצוקה

הטלת אגרת 100 אלף דולר על כל בקשה ל-H-1B עלולה לחסל את התוכנית. כבר כיום קיימת רתיעה מסוימת בקרב חברות מלתמוך בתהליכי ויזה, והמהלך הזה עלול להחמיר את המגמה הזאת. גם בשווקים נרשמה תגובה מיידית: מניות של חברות טכנולוגיה כמו Accenture ו-Cognizant Technology רשמו ירידות, בשל החשש מקושי בגיוס עובדים מיומנים ממדינות אחרות.