תרופה
צילום: Christina Victoria Craft
דוחות

רגנרון הכתה את התחזית אך ירדה בטרום: תרופת הקורונה לא יעילה

לאחרונה שלל ה-FDA את אישור החירום שניתן לתרופה בטענה כי הוא אינו יעיל נגד הנדבקים באומיקרון. הרווח המדולל הסתכם בכ-23.7 ד' למניה, מעל צפי של 20.4 ד'. ההכנסות עקפו את הצפי וצמחו בכ-104%, לולא התרופה היו צומחים רק ב-17%
תומר אמן |
נושאים בכתבה FDA תרופה לקורונה

חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית  REGENERON PHARMACEUTICALS (סימול: REGN) דיווחה טרם פתיחת יום המסחר על כך שהרווח המדולל על בסיס non-GAAP הסתכמם בכ-23.72 דולר למניה, השוק ציפה לכ-20.40 דולר. ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-5 מיליארד דולר,  צפי האנליסטים עמד על כ-4.5 מיליארד דולר.

השורה העליונה איפוא צמחה בכ-104% ביחס לתקופה המקבילה, אז הסתכמה בכ-2.45 מיליארד דולר. הנתון המעניין הוא שללא התרופה אותה פיתחה החברה למניעה ולטיפול בנגיף הקורונה, ה-REGEN-COV, ההכנסות היו צומחות ב-17% בלבד.

מכירת תרופת הקורונה של החברה הסתכמו בכ-2.3 מיליארד ברבעון הרביעי, ועמדו על כ-5.8 מיליארד בכל שנת 2021. עוד מסרה החברה כי היא סיימה את חוזה מסירות התרופה שלה אל מול לממשל ארצות הברית בסוף השנה החולפת.

שער הנעילה האחרון של המניה של רגנרון עומד על 620.69 דולר והיא נסחרת לפי שווי שוק של 66.78 מיליארד דולר. במהלך שנת 2021 עלה מחיר המניה בכ-30% לאחר שפתחה את 2021 במחיר של 483.11 דולר למניה וסיימה אותו במחיר של 631.53 דולר למניה. מאז תחילת השנה ירד מחיר המניה בכ-1.7%. לפני פתיחת השוק ירד מחיר המניה כ-2.5% בטרום מסחר וזאת חרף הדוחות הטובים, וההערכות בשוק הן שהירידות הן על רקע העובדה שתרופת הקורונה אותה פיתחה הופכת לפחות ופחות רלווטנית.

אחת הסיבות הבולטות לכך היא העובדה שכעת לא נראה כי התרופה אפקטיבית עבור אלו שנדבקו בוריאנט האומיקרון. לקראת סוף חודש ינואר שלל מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) את אישור החירום שניתן לתרופה וזאת בטענה כאמור כי הוא אינו יעיל כנגד אלו שנדבקו בוריאנט. למעשה כבר תקופה שיעילות התרופה כנגד הוריאנט מוטלת בספק, וכתוצאה מכך הפסיק שהממשל האמריקאי להפיץ את התרופה בדצמבר, זאת טרם לפני שהחזיר את ההפצה לפני כחודש ולתקופה קצרה לאחר מכן. 

כעת הפסיקה החברה את משלוחי התרופה, ולא נראה שיש לה עתיד מזהיר. בתצהיר הדוחות של החברה אותו פרסמה היום ציינה רגנרון כי היא עובדת על ייצור של תרופה נוספת כנגד הנגיף, וטענה כי היא צפויה להיות יעילה כנגד וריאנט האומיקרון וכנגד וריאנטים נוספים, אך נבצרה מלציין מתי בדיוק תעשה זאת, ובמקום כך רק ציינה כי "התרופה תכנס לשלב הניסויים הקלינים בחודשים הקרובים."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.