שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

עמוק לתוך 2022: ענקיות התעופה מתכווננות להמשך המשבר

מיזוגים, הכנסות גוברות משינוע אווירי ומטיסות פנים, אבל המשך חוסר ודאות כשסין תגביל טיסות בינ"ל עד אמצע השנה הבאה לפחות. ומה עשו מניות חברות התעופה הגדולות מתחילת השנה? תמונת מצב
ארז ליבנה | (3)

אחרי מתקפות ה-11 בספטמבר 2001, המדדים המובילים בארה"ב התרסקו ומחקו 1.4 טריליון דולר, לאחר שמטוסים הפילו את מגדלי התאומים, פגעו גם בפנטגון ויצרו כאוס אמיתי ואובדן אמון בחברות התעופה. לפי סוכנות התעופה הבינ"ל (IATA), לאחר שצמח בממוצע של 3.9% בשנה לפני ההתקפה, ההכנסה הממוצעת לנוסע לק"מ (RPK) בהתאמה עונתית ירד במיידי ב-30%. זה הוביל את חברות התעופה האמריקאיות לפרסם הפסד מצרפי של 8 מיליארד דולר באותה השנה.

 

לעומת זאת, בסגר הראשון בארה"ב אשתקד, ה-RPK ירד ב-95%, כשבשנה שעברה חברות התעופה האמריקאיות הפסידו מצרפית למעלה מ-35 מיליארד דולר. עם זאת ביולי השנה ה-RPK קפץ ב-87% ביחס ליולי 2020, כשחברות התעופה בארה"ב נשענות על תעופת הפנים כדי לכסות על מרבית ההפסדים, כשחלקן אף הצליחו להפתיע את השוק ולייצר תזרים מזומנים חיובי ברבעון הקודם.

 

עוד פקטור שמסייע לחברות זה הכאוס שנוצר בשרשרת האספקה העולמית, כשתעריפי השינוע של מכולות מרקיעים שחקים, החברות מחפשות אלטרנטיבות. כך יצא, שבנתון תובלת טון קרגו לק"מ (CTK), ביולי האחרון היה גידול של 8.6% בהכנסות ביחס ליולי 2019, כלומר לפני המגפה. ב-IATA מעריכים שהטרנד הזה יימשך.

 

"במבט קדימה, עסקים ומובילים צפויים לעמוד בפני ביקושים חזקים בשינוע אווירי, בזמן הפיק של השילוח האווירי ברבעון 4", קבעו ב-IATA והוסיפו כי למרות האתגרים שמציב ורייאנט דלתא "עסקים יצטרכו את השינוע האווירי לקראת אירועים צרכניים גדולים כמו בלאק פריידיי, כשהתעריף השינוע האווירי החיובי ביחס לשינוע הימי, יכולים להעניק עוד תמריצים לעסקים לשנע סחורות באוויר".

הלואוקוסט במוקד התעופה העולמי 

אז יש אפסייד שיכול להכניס הרבה רווחיות לחברות, אבל גם יש לא מעט דאונסייד. המשברים בשרשרות האספקה והייצור הובילו למחסור במתכות חיוניות ליצרני המטוסים כמו כרום ורניום. "הקומבינציה של פקטורים העלתה את מחירי מוליכי העל לרמות של לפני המגפה, למרות ביקושים נמוכים באופן עקבי", כתבו בארגוס.  

 

כלומר - ייצור המטוסים מתייקר, אבל חברות התעופה לא מעוניינות לחטוף את המכה שבואינג BOEING (BA) ואיירבוס EUROPEAN AERONAUTIC (EADSY) נאלצות לספוג. לדוגמא, מייקל או'לירי מנכ"ל חברת ראיינאייר RYANAIR HLDS PLC (RYAAY) האירית אמר לרויטרס בשבוע שעבר כי הוא עצר עסקה לרכישת מטוסי 737MAX 10 המוערכת בלמעלה מ-30 מיליארד דולר, משום שהמטוסים יקרים מדי.

זאת לאחר שרק בדצמבר האחרון החברה הזמינה 70 מטוסים מ-BA, מה שהגדיל את מספר המטוסים שענקית התעופה צריכה לספק לראיינאייר ל-210. אז זו מכה לא נעימה לבואינג, אבל ייתכן שזו גם טקטיקה שנועדה להפעיל לחץ על בואינג.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"אנחנו לא נבזבז את זמננו על המטוסים הללו ולא נעשה זאת בשנים הקרובות, עד שנגיע למשבר הבא", אמר או'לירי והוסיף כי "בואינג מאמינים שהמגפה נגמרה, אבל הם צריכים את ההזמנות הללו. הם מחפשים להעלות מחירים למרות שהרבה לקוחות שלהם עוברים לאיירבוס".

 

בראיון נוסף שהעניק או'לירי בסוף שבוע, הוא העריך כי מתחרותיו האירופאיות בלואוקוסט, איזיג'ט EASY JET PLC (ESYJY) וויזאייר (WZZZY) צריכות להתמזג כדי לשרוד – לאחר שבשבוע שעבר איזיג'ט הודיעה כי דחתה השתלטות מזד וויזאייר. "האינטגרציה צריכה לקרות ותמשיך לקרות. זה בלתי נמנע, במיוחד מאז הקורונה, אבל השאלה האמיתית היא האם וויז תצליח לשקם את התפעוליות של איזי, או שאיזי תהרוס את התפעוליות של וויז", אמר בראיון לפייננשל טיימס.

אחרי החיסונים באה המציאות

בינתיים, לאחר שבנובמבר האחרון החיסונים הביאו לחברות לא מעט אפסייד, בשל העובדה כי השווקים החלו לתמחר התאוששות, וריאנט הדלתא בא וממשיך לייצר גלי הרס. קחו לדוגמה את מניית סאות' ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO (LUV). בתחילת השנה המניה עמדה על 45.6 דולר והגיעה לשיא בתחילת אפריל כשחצתה את ה-64 דולר למניה. היום היא קצת פחות מ-48 דולר למניה. כלומר היא עלתה ב-5% השנה (וב-12 החודשים האחרונים המניה עלתה ב-23%) אבל היא ירדה ב-5 החודשים האחרונים ביותר מ-25%. 

 

המצב של מניית דלתא איירליינס DELTA AIR LINES INC (DAL) וגם אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (AAL) הוא זהה להחריד. ב-12 החודשים האחרונים מניית DAL עלתה מכמעט 32 דולר ללמעלה מ-39 דולר, או 24%, אבל מגבוה של כמעט 52 דולר בתחילת אפריל, היא במינוס של כמעט 24% ב-5 החודשים האחרונים. מניית AAL עלתה ב-46% ב-12 החודשים האחרונים ומיוני היא ירדה ביותר מ-26%.

איך החברות מתמודדות עם המשבר? 

ואיך התחזיות קדימה ל-2022? בעיקרון החברות הגדולות מנסות להתמודד עם המשבר כשהן מחייבות את כל העובדים להתחסן. הן גם חתכו לא מעט עלויות תפעוליות כדי לשרוד את המגפה, אז ההכנסות צפויות להרוויח מחלק מנתיבי ההכנסה, כמו תעופת פנים ושינוע.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנתח דוחות 13/09/2021 17:54
    הגב לתגובה זו
    ההכנסות רק עולות
  • 2.
    תמים 13/09/2021 17:53
    הגב לתגובה זו
    ענף התעופה זה עסק מפסיד. לעבור לתחבורה ברכבות מהירות כמו ביפן וצרפת.
  • 1.
    אלון 13/09/2021 17:53
    הגב לתגובה זו
    חברות תעופה 2022 שוברות שיאים..
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

לנדבאז
צילום: Weifan Chen

לנדבאזז בדרך לנאסד"ק: חברת הפינטק מציגה זינוק בהכנסות ונערכת להנפקה לפי 1.5-1.3 מיליארד דולר

אחרי הנפקת VIA, עוד חברה סמי-ישראלית בדרך לוול סטריט - יזמים ישראלים, צוות גדול בישראל, רישום בבוסטון

רן קידר |
נושאים בכתבה לנדבאזז

חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית. החברה הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק מניות בנאסד"ק תחת הסימול LBZZ. ההערכות הן כי השווי בהנפקה יעמוד על 1.5-1.3 מיליארד דולר. ההנפקה הזו מצטרפת להשלמת ההנפקה של VIA לאחרונה כשאתמול המניה מטפסת בכ-7% לשווי של כ-3.9 מיליארד דולר

קפיצת מדרגה בצמיחה וברווחיות

לפי התשקיף, ההכנסות החברה שמספקת הלוואות לפי אלגוריתם מסוים, קפצו ב-38% במחצית הראשונה ל-173 מיליון דולר, לעומת 125.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הרווח הנקי הוכפל והגיע ל־11.1 מיליון דולר, לעומת 5.6 מיליון דולר אשתקד.

היקף ההלוואות שהעמידה החברה במחצית הראשונה של השנה טיפס ל-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 53% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2024 כולה עמד היקף ההלוואות על 1.5 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת השנה הקודמת.

ה־EBITDA המתואם לשנת 2024 עמד על 44.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2025 הוא הסתכם בכ-23 מיליון דולר.

חד-קרן ישראלי בבוסטון

לנדבאזז נוסדה בבוסטון בשנת 2015 על ידי קלמר ורביב, שהכירו במהלך לימודיהם ב־MIT. קלמר, כיום מנכ"ל החברה, עבד בעבר בקבוצת ההשקעות בטכנולוגיה של דויטשה בנק בבוסטון. רביב, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מחזיק בדוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ושימש כחוקר פוסט־דוקטורט ב־MIT.

החברה הוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023 לאחר שחצתה שווי של מיליארד דולר. מאז המשיכה להתרחב בקצב מהיר, הן בהיקפי האשראי והן במספר סוכנויות הרכב שעובדות עמה. כיום היא משרתת יותר מ-2,100 סוכנויות ברחבי ארה"ב ופועלת בשוק מוערך בלמעלה מ-700 מיליארד דולר.