עמוק לתוך 2022: ענקיות התעופה מתכווננות להמשך המשבר
אחרי מתקפות ה-11 בספטמבר 2001, המדדים המובילים בארה"ב התרסקו ומחקו 1.4 טריליון דולר, לאחר שמטוסים הפילו את מגדלי התאומים, פגעו גם בפנטגון ויצרו כאוס אמיתי ואובדן אמון בחברות התעופה. לפי סוכנות התעופה הבינ"ל (IATA), לאחר שצמח בממוצע של 3.9% בשנה לפני ההתקפה, ההכנסה הממוצעת לנוסע לק"מ (RPK) בהתאמה עונתית ירד במיידי ב-30%. זה הוביל את חברות התעופה האמריקאיות לפרסם הפסד מצרפי של 8 מיליארד דולר באותה השנה.
לעומת זאת, בסגר הראשון בארה"ב אשתקד, ה-RPK ירד ב-95%, כשבשנה שעברה חברות התעופה האמריקאיות הפסידו מצרפית למעלה מ-35 מיליארד דולר. עם זאת ביולי השנה ה-RPK קפץ ב-87% ביחס ליולי 2020, כשחברות התעופה בארה"ב נשענות על תעופת הפנים כדי לכסות על מרבית ההפסדים, כשחלקן אף הצליחו להפתיע את השוק ולייצר תזרים מזומנים חיובי ברבעון הקודם.
עוד פקטור שמסייע לחברות זה הכאוס שנוצר בשרשרת האספקה העולמית, כשתעריפי השינוע של מכולות מרקיעים שחקים, החברות מחפשות אלטרנטיבות. כך יצא, שבנתון תובלת טון קרגו לק"מ (CTK), ביולי האחרון היה גידול של 8.6% בהכנסות ביחס ליולי 2019, כלומר לפני המגפה. ב-IATA מעריכים שהטרנד הזה יימשך.
"במבט קדימה, עסקים ומובילים צפויים לעמוד בפני ביקושים חזקים בשינוע אווירי, בזמן הפיק של השילוח האווירי ברבעון 4", קבעו ב-IATA והוסיפו כי למרות האתגרים שמציב ורייאנט דלתא "עסקים יצטרכו את השינוע האווירי לקראת אירועים צרכניים גדולים כמו בלאק פריידיי, כשהתעריף השינוע האווירי החיובי ביחס לשינוע הימי, יכולים להעניק עוד תמריצים לעסקים לשנע סחורות באוויר".
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלואוקוסט במוקד התעופה העולמי
אז יש אפסייד שיכול להכניס הרבה רווחיות לחברות, אבל גם יש לא מעט דאונסייד. המשברים בשרשרות האספקה והייצור הובילו למחסור במתכות חיוניות ליצרני המטוסים כמו כרום ורניום. "הקומבינציה של פקטורים העלתה את מחירי מוליכי העל לרמות של לפני המגפה, למרות ביקושים נמוכים באופן עקבי", כתבו בארגוס.
כלומר - ייצור המטוסים מתייקר, אבל חברות התעופה לא מעוניינות לחטוף את המכה שבואינג BOEING (BA) ואיירבוס EUROPEAN AERONAUTIC (EADSY) נאלצות לספוג. לדוגמא, מייקל או'לירי מנכ"ל חברת ראיינאייר RYANAIR HLDS PLC (RYAAY) האירית אמר לרויטרס בשבוע שעבר כי הוא עצר עסקה לרכישת מטוסי 737MAX 10 המוערכת בלמעלה מ-30 מיליארד דולר, משום שהמטוסים יקרים מדי.
זאת לאחר שרק בדצמבר האחרון החברה הזמינה 70 מטוסים מ-BA, מה שהגדיל את מספר המטוסים שענקית התעופה צריכה לספק לראיינאייר ל-210. אז זו מכה לא נעימה לבואינג, אבל ייתכן שזו גם טקטיקה שנועדה להפעיל לחץ על בואינג.
- טראמפ מכריח את ענקיות התרופות להוזיל את התרופות לירידה במשקל
- ההכנסות מזנקות, הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנחנו לא נבזבז את זמננו על המטוסים הללו ולא נעשה זאת בשנים הקרובות, עד שנגיע למשבר הבא", אמר או'לירי והוסיף כי "בואינג מאמינים שהמגפה נגמרה, אבל הם צריכים את ההזמנות הללו. הם מחפשים להעלות מחירים למרות שהרבה לקוחות שלהם עוברים לאיירבוס".
בראיון נוסף שהעניק או'לירי בסוף שבוע, הוא העריך כי מתחרותיו האירופאיות בלואוקוסט, איזיג'ט EASY JET PLC (ESYJY) וויזאייר (WZZZY) צריכות להתמזג כדי לשרוד – לאחר שבשבוע שעבר איזיג'ט הודיעה כי דחתה השתלטות מזד וויזאייר. "האינטגרציה צריכה לקרות ותמשיך לקרות. זה בלתי נמנע, במיוחד מאז הקורונה, אבל השאלה האמיתית היא האם וויז תצליח לשקם את התפעוליות של איזי, או שאיזי תהרוס את התפעוליות של וויז", אמר בראיון לפייננשל טיימס.
אחרי החיסונים באה המציאות
בינתיים, לאחר שבנובמבר האחרון החיסונים הביאו לחברות לא מעט אפסייד, בשל העובדה כי השווקים החלו לתמחר התאוששות, וריאנט הדלתא בא וממשיך לייצר גלי הרס. קחו לדוגמה את מניית סאות' ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO (LUV). בתחילת השנה המניה עמדה על 45.6 דולר והגיעה לשיא בתחילת אפריל כשחצתה את ה-64 דולר למניה. היום היא קצת פחות מ-48 דולר למניה. כלומר היא עלתה ב-5% השנה (וב-12 החודשים האחרונים המניה עלתה ב-23%) אבל היא ירדה ב-5 החודשים האחרונים ביותר מ-25%.
המצב של מניית דלתא איירליינס DELTA AIR LINES INC (DAL) וגם אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (AAL) הוא זהה להחריד. ב-12 החודשים האחרונים מניית DAL עלתה מכמעט 32 דולר ללמעלה מ-39 דולר, או 24%, אבל מגבוה של כמעט 52 דולר בתחילת אפריל, היא במינוס של כמעט 24% ב-5 החודשים האחרונים. מניית AAL עלתה ב-46% ב-12 החודשים האחרונים ומיוני היא ירדה ביותר מ-26%.
איך החברות מתמודדות עם המשבר?
ואיך התחזיות קדימה ל-2022? בעיקרון החברות הגדולות מנסות להתמודד עם המשבר כשהן מחייבות את כל העובדים להתחסן. הן גם חתכו לא מעט עלויות תפעוליות כדי לשרוד את המגפה, אז ההכנסות צפויות להרוויח מחלק מנתיבי ההכנסה, כמו תעופת פנים ושינוע.
- 3.מנתח דוחות 13/09/2021 17:54הגב לתגובה זוההכנסות רק עולות
- 2.תמים 13/09/2021 17:53הגב לתגובה זוענף התעופה זה עסק מפסיד. לעבור לתחבורה ברכבות מהירות כמו ביפן וצרפת.
- 1.אלון 13/09/2021 17:53הגב לתגובה זוחברות תעופה 2022 שוברות שיאים..
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
וול סטריט שור (גרוק)הנאסד״ק יורד ב-1.1%; צלזיוס ודואלינגו צונחות ב-28%, אנבידיה מאבדת 3%
המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים, כאשר נתוני תעסוקה חלשים מהצפוי העלו את ההערכות כי הפדרל ריזרב יפחית את הריבית בקרוב, אך במקביל הובילו למכירות כבדות במניות טכנולוגיה ובשוק הקריפטו. מדד הנאסד"ק 100 יורד ב-1.4%, וה-S&P 500 מאבד 0.8%, בעוד תשואת האג"ח ל-10 שנים נפלה לשפל של חודש, 4.08%. מדד הפחד (VIX) קפץ לרמה של 20 נקודות, הגבוהה זה כמה שבועות.
הנתונים שפורסמו בידי חברת Challenger, Gray & Christmas הצביעו על מספר פיטורים באוקטובר הגבוה ביותר זה למעלה משני עשורים. המשקיעים פירשו את הנתונים כסימן נוסף להאטה בשוק העבודה האמריקאי. במקביל, הדולר נחלש בכ-0.2%, ובשוק האג"ח נרשמה עלייה חדה במחירים על רקע ההימור שוועדת השוק הפתוח תוריד את הריבית כבר בחודש הבא, הסתברות שעומדת כעת על כ-60%.
מניות הטכנולוגיה המובילות רושמות ירידות חדות: טסלה מובילה את הירידות בקרב חברות הענק, בעוד קוואלקום אמנם פרסמה תחזית חיובית אך אכזבה את המשקיעים. גם מניות הסמיקונדקטור והקריפטו ספגו מכה, והביטקוין יורד ב-2.5%. האנליסטים ציינו כי לאחר חודשים של עליות מואצות בהובלת הבינה המלאכותית, המשקיעים מתחילים להעדיף זהירות.
בקרב בכירי הפד שנשאו דברים במהלך היום הורגשה זהירות גוברת. נשיאת הפד של קליבלנד, בת’ המאק, אמרה כי האינפלציה נותרה איום מרכזי, בעוד נשיא הפד של שיקגו, אוסטין גולסבי, ציין כי היעדר נתוני אינפלציה עקב השבתת הממשלה מקשה על הערכת מדיניות הריבית. סגן הנגיד מייקל באר הוסיף כי הפד עדיין רחוק מלהשלים את המשימה על בלימת האינפלציה, גם אם שוק העבודה מראה סימני התקררות.
- מנכ"ל אנבידיה: "סין תנצח את ארה"ב במירוץ ה-AI"
- למונייד טסה ב-34%, סולאראדג׳ עם 29%, טבע קפצה ב-20%; הנאסד״ק עלה ב-0.6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק העבודה בארה"ב רשם באוקטובר עלייה מתונה במספר המועסקים במגזר הפרטי, לאחר תקופה של ירידות ומיתון בגיוסים. לפי דוח התעסוקה של חברת ADP, שפורסם נוספו 42 אלף משרות חדשות, לעומת ירידה של 29 אלף משרות בספטמבר. הנתון חורג כלפי מעלה לעומת התחזיות המוקדמות של אנליסטים, שציפו לתוספת של כ-22 אלף משרות בלבד, ומאותת על כך שהפעילות הכלכלית נשארת יציבה יחסית למרות התנודתיות בשוק העבודה בחודשים האחרונים - שוק העבודה בארה"ב התאושש באוקטובר: 42 אלף משרות נוספו במגזר הפרטי
