שדה דב שדה תעופה מטוס המראה
צילום: Istock

עמוק לתוך 2022: ענקיות התעופה מתכווננות להמשך המשבר

מיזוגים, הכנסות גוברות משינוע אווירי ומטיסות פנים, אבל המשך חוסר ודאות כשסין תגביל טיסות בינ"ל עד אמצע השנה הבאה לפחות. ומה עשו מניות חברות התעופה הגדולות מתחילת השנה? תמונת מצב
ארז ליבנה | (3)

אחרי מתקפות ה-11 בספטמבר 2001, המדדים המובילים בארה"ב התרסקו ומחקו 1.4 טריליון דולר, לאחר שמטוסים הפילו את מגדלי התאומים, פגעו גם בפנטגון ויצרו כאוס אמיתי ואובדן אמון בחברות התעופה. לפי סוכנות התעופה הבינ"ל (IATA), לאחר שצמח בממוצע של 3.9% בשנה לפני ההתקפה, ההכנסה הממוצעת לנוסע לק"מ (RPK) בהתאמה עונתית ירד במיידי ב-30%. זה הוביל את חברות התעופה האמריקאיות לפרסם הפסד מצרפי של 8 מיליארד דולר באותה השנה.

 

לעומת זאת, בסגר הראשון בארה"ב אשתקד, ה-RPK ירד ב-95%, כשבשנה שעברה חברות התעופה האמריקאיות הפסידו מצרפית למעלה מ-35 מיליארד דולר. עם זאת ביולי השנה ה-RPK קפץ ב-87% ביחס ליולי 2020, כשחברות התעופה בארה"ב נשענות על תעופת הפנים כדי לכסות על מרבית ההפסדים, כשחלקן אף הצליחו להפתיע את השוק ולייצר תזרים מזומנים חיובי ברבעון הקודם.

 

עוד פקטור שמסייע לחברות זה הכאוס שנוצר בשרשרת האספקה העולמית, כשתעריפי השינוע של מכולות מרקיעים שחקים, החברות מחפשות אלטרנטיבות. כך יצא, שבנתון תובלת טון קרגו לק"מ (CTK), ביולי האחרון היה גידול של 8.6% בהכנסות ביחס ליולי 2019, כלומר לפני המגפה. ב-IATA מעריכים שהטרנד הזה יימשך.

 

"במבט קדימה, עסקים ומובילים צפויים לעמוד בפני ביקושים חזקים בשינוע אווירי, בזמן הפיק של השילוח האווירי ברבעון 4", קבעו ב-IATA והוסיפו כי למרות האתגרים שמציב ורייאנט דלתא "עסקים יצטרכו את השינוע האווירי לקראת אירועים צרכניים גדולים כמו בלאק פריידיי, כשהתעריף השינוע האווירי החיובי ביחס לשינוע הימי, יכולים להעניק עוד תמריצים לעסקים לשנע סחורות באוויר".

הלואוקוסט במוקד התעופה העולמי 

אז יש אפסייד שיכול להכניס הרבה רווחיות לחברות, אבל גם יש לא מעט דאונסייד. המשברים בשרשרות האספקה והייצור הובילו למחסור במתכות חיוניות ליצרני המטוסים כמו כרום ורניום. "הקומבינציה של פקטורים העלתה את מחירי מוליכי העל לרמות של לפני המגפה, למרות ביקושים נמוכים באופן עקבי", כתבו בארגוס.  

 

כלומר - ייצור המטוסים מתייקר, אבל חברות התעופה לא מעוניינות לחטוף את המכה שבואינג BOEING (BA) ואיירבוס EUROPEAN AERONAUTIC (EADSY) נאלצות לספוג. לדוגמא, מייקל או'לירי מנכ"ל חברת ראיינאייר RYANAIR HLDS PLC (RYAAY) האירית אמר לרויטרס בשבוע שעבר כי הוא עצר עסקה לרכישת מטוסי 737MAX 10 המוערכת בלמעלה מ-30 מיליארד דולר, משום שהמטוסים יקרים מדי.

זאת לאחר שרק בדצמבר האחרון החברה הזמינה 70 מטוסים מ-BA, מה שהגדיל את מספר המטוסים שענקית התעופה צריכה לספק לראיינאייר ל-210. אז זו מכה לא נעימה לבואינג, אבל ייתכן שזו גם טקטיקה שנועדה להפעיל לחץ על בואינג.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"אנחנו לא נבזבז את זמננו על המטוסים הללו ולא נעשה זאת בשנים הקרובות, עד שנגיע למשבר הבא", אמר או'לירי והוסיף כי "בואינג מאמינים שהמגפה נגמרה, אבל הם צריכים את ההזמנות הללו. הם מחפשים להעלות מחירים למרות שהרבה לקוחות שלהם עוברים לאיירבוס".

 

בראיון נוסף שהעניק או'לירי בסוף שבוע, הוא העריך כי מתחרותיו האירופאיות בלואוקוסט, איזיג'ט EASY JET PLC (ESYJY) וויזאייר (WZZZY) צריכות להתמזג כדי לשרוד – לאחר שבשבוע שעבר איזיג'ט הודיעה כי דחתה השתלטות מזד וויזאייר. "האינטגרציה צריכה לקרות ותמשיך לקרות. זה בלתי נמנע, במיוחד מאז הקורונה, אבל השאלה האמיתית היא האם וויז תצליח לשקם את התפעוליות של איזי, או שאיזי תהרוס את התפעוליות של וויז", אמר בראיון לפייננשל טיימס.

אחרי החיסונים באה המציאות

בינתיים, לאחר שבנובמבר האחרון החיסונים הביאו לחברות לא מעט אפסייד, בשל העובדה כי השווקים החלו לתמחר התאוששות, וריאנט הדלתא בא וממשיך לייצר גלי הרס. קחו לדוגמה את מניית סאות' ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO (LUV). בתחילת השנה המניה עמדה על 45.6 דולר והגיעה לשיא בתחילת אפריל כשחצתה את ה-64 דולר למניה. היום היא קצת פחות מ-48 דולר למניה. כלומר היא עלתה ב-5% השנה (וב-12 החודשים האחרונים המניה עלתה ב-23%) אבל היא ירדה ב-5 החודשים האחרונים ביותר מ-25%. 

 

המצב של מניית דלתא איירליינס DELTA AIR LINES INC (DAL) וגם אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (AAL) הוא זהה להחריד. ב-12 החודשים האחרונים מניית DAL עלתה מכמעט 32 דולר ללמעלה מ-39 דולר, או 24%, אבל מגבוה של כמעט 52 דולר בתחילת אפריל, היא במינוס של כמעט 24% ב-5 החודשים האחרונים. מניית AAL עלתה ב-46% ב-12 החודשים האחרונים ומיוני היא ירדה ביותר מ-26%.

איך החברות מתמודדות עם המשבר? 

ואיך התחזיות קדימה ל-2022? בעיקרון החברות הגדולות מנסות להתמודד עם המשבר כשהן מחייבות את כל העובדים להתחסן. הן גם חתכו לא מעט עלויות תפעוליות כדי לשרוד את המגפה, אז ההכנסות צפויות להרוויח מחלק מנתיבי ההכנסה, כמו תעופת פנים ושינוע.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנתח דוחות 13/09/2021 17:54
    הגב לתגובה זו
    ההכנסות רק עולות
  • 2.
    תמים 13/09/2021 17:53
    הגב לתגובה זו
    ענף התעופה זה עסק מפסיד. לעבור לתחבורה ברכבות מהירות כמו ביפן וצרפת.
  • 1.
    אלון 13/09/2021 17:53
    הגב לתגובה זו
    חברות תעופה 2022 שוברות שיאים..
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.