למעלה מ-2 מיליארד דולר במזומן: איירון סורס נכנסת היום לנאסד"ק
מפתחת הפלטפורמה למפתחי אפליקציות, איירון סורס, תחל היום להיסחר בנאסד"ק תחת הסימול: IS; ותהיה ההנפקה הכי גדולה של חברה ישראלית בנאסד"ק עד כה עם שווי של 11.5 מיליארד דולר. זאת לאחר שהחברה הודיעה על השלמת המיזוג עם הספאק תומא בראבו (TBA), לאחר שבשבוע שעבר כבר אושרה העסקה על ידי האסיפה של בעלי העניין בספאק.
העסקה תכלול מרכיב של 2.15 מיליארד דולר במזומן, הכולל PIPE (השקעה פרטית) של 1.3 מיליארד דולר בנוסף לכספי הנאמנות של TBA. עם השלמת העסקה, איירונסורס קיבלה לקופתה כ - 660 מיליון דולר במזומן אחרי תשלום הוצאות העסקה. הנהלת החברה תישאר כפי שהייתה, כשאורלנדו בראבו, נשיא מועצת המנהלים של TBA, ומייסד יצטרף למועצת המנהלים של איירונסורס לאחר המיזוג.
איירון סורס נכנסת לוול סטריט - האם המניה שלה תעלה?
״היום הוא צעד חשוב עבור איירונסורס כפלטפורמה גלובלית מובילה עבור מפתחי אפליקציות ומשחקים, ואנו נרגשים להיכנס לשווקים הציבוריים ולהמשיך ולקדם את הפלטפורמה והחזון שלנו״, אומר תומר בר זאב, מנכ״ל ומייסד שותף של איירונסורס והוסיף ש״אנו גאים להגיע להישג זה המהווה עדות לעוצמתה של הפלטפורמה שלנו. אני מודה לכל הצוות המוכשר של איירונסורס על העבודה הקשה שלהם אשר הובילה אותנו לנקודה המשמעותית הזאת ועל התמיכה הבלתי מסויגת של המשקיעים הקיימים והחדשים שלנו.”
״איירונסורס משקפת הזדמנות השקעה מאוד אטרקטיבית בשל השילוב הייחודי שלה של גודל, קצב צמיחה ושולי רווח גבוהים״ אומר בראבו. ״הפלטפורמה של החברה היא אחת הפופולריות בשוק האפליקציות, ולצוות של איירונסורס רקורד מוכח של פיתוח מוצרים חדשניים המספק ערך מוסף משמעותי עבור בסיס לקוחותיה ההולך וגדל. אני נרגש לחבור לתומר ולצוות המוכשר של איירונסורס", הוסיף.
- איש העסקים דני פישמן רכש בארה"ב שני נכסים ב-162 מיליון דולר
- הרכישה תתעכב? ארגון פנסיונרים תובע את מאסק בעקבות הצעת טוויטר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"היום, אנחנו זוכים להיות שותפים להנפקה הגדולה בתולדות ישראל של לא פחות מדקהקורן ישראלי,״ אומר שלמה דברת, שותף מייסד של ויולה ונצ'רס וממשקיעיה הראשונים של החברה. ״הייתה לנו זכות אדירה להצטרף למסע הזה עוד מימיה הראשונים של החברה. הפיכתה של איירונסורס לחברה ציבורית תביא ערך משמעותי לא רק להמשך צמיחת החברה עצמה אלא גם לכלכלה הישראלית, בהגדלת התעסוקה ובניית שכבה חדשה של חברות טכנולוגיה ישראליות בקנה מידה גלובאלי,״ הוסיף.
האם המניה תעלה או תרד?
איירון סורס בחרה להיכנס לוול סטריט בדלת האחורית. לא דרך הנפקה ישירה של מניות, אלא דרך ספאק שזה בעצם שלד עם מזומנים שמחפש השקעה. שלד בשם תומא בראבו (סימבול: TBA) ואיירון סורס "התחברו" כשבמסגרת העסקה יונפקו מניות לבעלי המניות של איירון סורס ויושלם גיוס כך שבסוף תהליך המיזוג תיווצר חברה בשווי של 11.2 מיליארד עם כ-800 מיליון דולר בקופה (כך לפי אחת ההודעות הקודמות של החברות; בינתיים על פי מחיר הספאק שוויה של איירון סורס עלה ל-11.5 מיליארד דולר).
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
