מסעדה חנות אוכל פיצה
צילום: אתר חברת Dragontail Systems

למה Yum! Brands שילמה 72 מיליון ד' על חברה שמכניסה 1 מיליון בשנה?

החברה רכשה את Dragontail הישראלית, במחיר שנראה לכאורה גבוה; היא לא קנתה את הלקוחות שמכניסים בערך 60 דולר בחודש פר לקוח; היא כן זיהתה משהו הרבה יותר מעניין ורלוונטי בעולם שבו שוק האוכל נמצא בפני שינוי משמעותי
תום גפנר | (2)

בחודש שעבר דיווחה חברת Dragontail Systems הישראלית שנסחרת באוסטרליה על רכישתה על ידי Yum! Brands, חברת האם של מותגי פיצה האט, KFC, טאקו בל, בורגר קינג, פיצה דומינו ועוד... כולכם מכירים אותם, הנה הלוגואים:

מתוך אתר החברה

 

מחיר הרכישה עמד על כ- 72 מיליון דולר, כאשר החברה דיווחה על הכנסות של כ- 500 אלף דולר ברבעון הראשון לשנת 2021 והכנסות של כ- 1.4 מיליון דולר בשנת 2020 כולה. כלומר אנחנו מדברים על מכפיל של כ- 50 על הכנסות החברה ב- 12 החודשים האחרונים.

 

כדי לקבל תמונה מלאה אודות המחיר אותו שילמה Yum!brands נדרש גם להסתכל על מספר הלקוחות הכולל, אולם נגיע לזה מיד.

 

Dragontail Systems הינה חברת תוכנה ישראלית הנסחרת בבורסה באוסטרליה, הפונה למסעדות ולרשתות מזון במטרה לייעל ולשפר את תהליכי העבודה בתוך המסעדה ולהגדיל את שביעות רצון הלקוח. לחברה מספר רב של כלי עבודה וביניהם קיצור זמני המתנה למשלוח, עבודה במטבח על פי סדר מותאם ולא כרונולוגי, הכנת המנות ללא טעויות וחסכון בעובדים, ועוד. בסופו של דבר מדובר במוצר SaaS עבור בעלי מסעדות, כאשר המטרה הסופית היא להגדיל את הכנסות החברה ואת חווית השירות ללקוחותיה.

 

החברה מציעה ללקוחותיה תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, שתפקידה לבצע את כל הפעולות שהוזכרו מעלה. כמו כן, לחברה יש חומרה אותה היא מתקינה אצל לקוחותיה.

 

מתוך אתר החברה

 

שימו לב, לצילום מתוך סניף דומינוס פיצה באוסטרליה. מעל עמדות העבודה, ניתן להבחין במצלמה של החברה אשר תפקידה להסתכל על תהליך העבודה ולשפרו. כמו כן, טכנולוגיית החברה יודעת מה הלקוח הזמין ומוודאת שההכנה תואמת את ההזמנה.

 

החברה הוקמה בשנת 2013 ובדצמבר 2018 היא חתמה על הסכם עם לקוח ראשון – פיצה האט קנדה. כבר בשבוע הראשון לפעילות החברה הציגה יעילות מרשימה, ומספר שבועות לאחר מכן חתמה עם לקוח שני – חברת Recipe , המפעילה כ- 1,500 מסעדות ברחבי קנדה. החברה טענה אז כי Recipe היא זו שפנתה לחברה על מנת לבצע את ההתקשרות. הלקוח הבא של החברה היה פיצה האט – סינגפור. טרום שתוף הפעולה, פיצה האט סינגפור  סיפקה 45% מהמשולחים שלה בזמן שמתחת ל- 30 דקות, ועשרה חודשים לאחר מכן כבר רשמה 70% משולחים מתחת ל- 30 דקות (מבין הסניפים שעבדו עם הטכנולוגיה של החברה). כמו כן, גם כמות התלונות על המשולחים ירדו משמעותית. לאחר מכן החברה התרחבה ליבשת השלישית – אוסטרליה, שם שיתפה פעולה  עם דומינוס וכן עם פיצה האט. באוקטובר 2019, פחות משנה מאז חתמה הסכם עם לקוח ראשון, החברה נכנסה גם לאירופה – תחילה לאנגליה שם שיתפה פעולה עם פיצה האט גם כן.

 

בנקודה זו, החברה עבדה עם 2000 סניפים בארבע יבשות, וזאת כשהיא מעסיקה כ- 50 עובדים. באותה נקודה התראיין מנכ"ל החברה, עדו לבנון, ועדכן שהחברה איננה מעסיקה כלל אנשי שיווק ומכירות. כאשר החברה הודיעה על כניסה לשוק האמריקאי, Yum! Brands החליטה שדי לה וביצעה את הרכישה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נחזור למספרים של החברה. נכון לדצמבר 2020 לחברה היו 2,663 נקודות מכירה. אם לוקחים בחשבון 500 אלף דולר הכנסות ברבעון, ניתן להבין כי לקוח ממוצע מכניס לחברה בערך 200 דולר ברבעון או 800 דולר בשנה. כמה Yum! Brands שילמה?

 

ובכן, בסוף הרבעון הראשון החברה דיווחה על 3,480 נקודות מכירה, כלומר קצת מעל 20 אלף דולר לכל נקודת מכירה – מכפיל של כ- 25 על ההכנסות המתואמות.

 

אז איך בכלל מגיעים למחיר הזה והאם הוא אי פעם יחזור?

אז לא, המחיר ששילמה Yum! Brands על Dragontail Systems זה מחיר שיהיה כמעט בלתי אפשרי להחזיר מתוך הפעילות בשנים הקרובות. גם צמיחה מאסיבית של לקוחות לא תעזור. חשוב לציין בהקשר הזה שהחברה בהפסד וגם הפעילות עצמה נמצאת בגירעון קבוע. אגב, החברה עצמה טוענת שההכנסה המקסימלית מלקוח היא 580 דולר לחודש שהם 7000 דולר בשנה.

 

 

מתוך אתר החברה

 

אז מה בכל זאת יש כאן? דאטה. והרבה. 

המידע של איזו פיצה הכי נמכרת באוסטרליה לפי אזור, קיימת במאגרים של דומינוס וגם במאגרים של פיצה האט. אך האם יש מישהו שחשוף לנתונים של שתי החברות ביחד? כנראה שלא.

 

המידע על הרגלי הצריכה לפי אזורים זו נקודה משמעותית מאוד. אם Dragontail Systems פרוסה על פני מאות מסעדות בעיר מסוימת, היא תוכל לקבל לבסוף אומדן על הרגלי הצריכה הכוללים של תושבי העיר. כמה צמחוניים? כמה אוכלי בשר? ועוד המון נתונים שהתשובה להם היום מתקבלת, במקרה הטוב, על ידי סקר צרכנים לא אמין.

 

מהי המנה המצליחה ביותר בבופה של בית מלון? מהי המנה הכי פחות מועדפת בבופה של בית מלון?

 

אולי בסוף נקבל גם מוצרים יותר מותאמים

 מתוך אתר החברה

  

המידע אליו תהיה חשופה Dragontail Systems הוא הרבה מעבר ל-60 דולר בחודש מכל לקוח. בעולם בו שוק האוכל נמצא בפני שינוי משמעותי, יש חשיבות עצומה למידע על העדפות האוכל של צרכנים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דג 17/08/2022 10:43
    הגב לתגובה זו
    הם מתחרים ישירים שלהם, מתוך 3 שחקני ענק בענף
  • 1.
    אהבתי. מעניין ל״ת (ל"ת)
    אור 19/06/2021 20:03
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.