מסעדה חנות אוכל פיצה
צילום: אתר חברת Dragontail Systems

למה Yum! Brands שילמה 72 מיליון ד' על חברה שמכניסה 1 מיליון בשנה?

החברה רכשה את Dragontail הישראלית, במחיר שנראה לכאורה גבוה; היא לא קנתה את הלקוחות שמכניסים בערך 60 דולר בחודש פר לקוח; היא כן זיהתה משהו הרבה יותר מעניין ורלוונטי בעולם שבו שוק האוכל נמצא בפני שינוי משמעותי
תום גפנר | (2)

בחודש שעבר דיווחה חברת Dragontail Systems הישראלית שנסחרת באוסטרליה על רכישתה על ידי Yum! Brands, חברת האם של מותגי פיצה האט, KFC, טאקו בל, בורגר קינג, פיצה דומינו ועוד... כולכם מכירים אותם, הנה הלוגואים:

מתוך אתר החברה

 

מחיר הרכישה עמד על כ- 72 מיליון דולר, כאשר החברה דיווחה על הכנסות של כ- 500 אלף דולר ברבעון הראשון לשנת 2021 והכנסות של כ- 1.4 מיליון דולר בשנת 2020 כולה. כלומר אנחנו מדברים על מכפיל של כ- 50 על הכנסות החברה ב- 12 החודשים האחרונים.

 

כדי לקבל תמונה מלאה אודות המחיר אותו שילמה Yum!brands נדרש גם להסתכל על מספר הלקוחות הכולל, אולם נגיע לזה מיד.

 

Dragontail Systems הינה חברת תוכנה ישראלית הנסחרת בבורסה באוסטרליה, הפונה למסעדות ולרשתות מזון במטרה לייעל ולשפר את תהליכי העבודה בתוך המסעדה ולהגדיל את שביעות רצון הלקוח. לחברה מספר רב של כלי עבודה וביניהם קיצור זמני המתנה למשלוח, עבודה במטבח על פי סדר מותאם ולא כרונולוגי, הכנת המנות ללא טעויות וחסכון בעובדים, ועוד. בסופו של דבר מדובר במוצר SaaS עבור בעלי מסעדות, כאשר המטרה הסופית היא להגדיל את הכנסות החברה ואת חווית השירות ללקוחותיה.

 

החברה מציעה ללקוחותיה תוכנה מבוססת בינה מלאכותית, שתפקידה לבצע את כל הפעולות שהוזכרו מעלה. כמו כן, לחברה יש חומרה אותה היא מתקינה אצל לקוחותיה.

 

מתוך אתר החברה

 

שימו לב, לצילום מתוך סניף דומינוס פיצה באוסטרליה. מעל עמדות העבודה, ניתן להבחין במצלמה של החברה אשר תפקידה להסתכל על תהליך העבודה ולשפרו. כמו כן, טכנולוגיית החברה יודעת מה הלקוח הזמין ומוודאת שההכנה תואמת את ההזמנה.

 

החברה הוקמה בשנת 2013 ובדצמבר 2018 היא חתמה על הסכם עם לקוח ראשון – פיצה האט קנדה. כבר בשבוע הראשון לפעילות החברה הציגה יעילות מרשימה, ומספר שבועות לאחר מכן חתמה עם לקוח שני – חברת Recipe , המפעילה כ- 1,500 מסעדות ברחבי קנדה. החברה טענה אז כי Recipe היא זו שפנתה לחברה על מנת לבצע את ההתקשרות. הלקוח הבא של החברה היה פיצה האט – סינגפור. טרום שתוף הפעולה, פיצה האט סינגפור  סיפקה 45% מהמשולחים שלה בזמן שמתחת ל- 30 דקות, ועשרה חודשים לאחר מכן כבר רשמה 70% משולחים מתחת ל- 30 דקות (מבין הסניפים שעבדו עם הטכנולוגיה של החברה). כמו כן, גם כמות התלונות על המשולחים ירדו משמעותית. לאחר מכן החברה התרחבה ליבשת השלישית – אוסטרליה, שם שיתפה פעולה  עם דומינוס וכן עם פיצה האט. באוקטובר 2019, פחות משנה מאז חתמה הסכם עם לקוח ראשון, החברה נכנסה גם לאירופה – תחילה לאנגליה שם שיתפה פעולה עם פיצה האט גם כן.

 

בנקודה זו, החברה עבדה עם 2000 סניפים בארבע יבשות, וזאת כשהיא מעסיקה כ- 50 עובדים. באותה נקודה התראיין מנכ"ל החברה, עדו לבנון, ועדכן שהחברה איננה מעסיקה כלל אנשי שיווק ומכירות. כאשר החברה הודיעה על כניסה לשוק האמריקאי, Yum! Brands החליטה שדי לה וביצעה את הרכישה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נחזור למספרים של החברה. נכון לדצמבר 2020 לחברה היו 2,663 נקודות מכירה. אם לוקחים בחשבון 500 אלף דולר הכנסות ברבעון, ניתן להבין כי לקוח ממוצע מכניס לחברה בערך 200 דולר ברבעון או 800 דולר בשנה. כמה Yum! Brands שילמה?

 

ובכן, בסוף הרבעון הראשון החברה דיווחה על 3,480 נקודות מכירה, כלומר קצת מעל 20 אלף דולר לכל נקודת מכירה – מכפיל של כ- 25 על ההכנסות המתואמות.

 

אז איך בכלל מגיעים למחיר הזה והאם הוא אי פעם יחזור?

אז לא, המחיר ששילמה Yum! Brands על Dragontail Systems זה מחיר שיהיה כמעט בלתי אפשרי להחזיר מתוך הפעילות בשנים הקרובות. גם צמיחה מאסיבית של לקוחות לא תעזור. חשוב לציין בהקשר הזה שהחברה בהפסד וגם הפעילות עצמה נמצאת בגירעון קבוע. אגב, החברה עצמה טוענת שההכנסה המקסימלית מלקוח היא 580 דולר לחודש שהם 7000 דולר בשנה.

 

 

מתוך אתר החברה

 

אז מה בכל זאת יש כאן? דאטה. והרבה. 

המידע של איזו פיצה הכי נמכרת באוסטרליה לפי אזור, קיימת במאגרים של דומינוס וגם במאגרים של פיצה האט. אך האם יש מישהו שחשוף לנתונים של שתי החברות ביחד? כנראה שלא.

 

המידע על הרגלי הצריכה לפי אזורים זו נקודה משמעותית מאוד. אם Dragontail Systems פרוסה על פני מאות מסעדות בעיר מסוימת, היא תוכל לקבל לבסוף אומדן על הרגלי הצריכה הכוללים של תושבי העיר. כמה צמחוניים? כמה אוכלי בשר? ועוד המון נתונים שהתשובה להם היום מתקבלת, במקרה הטוב, על ידי סקר צרכנים לא אמין.

 

מהי המנה המצליחה ביותר בבופה של בית מלון? מהי המנה הכי פחות מועדפת בבופה של בית מלון?

 

אולי בסוף נקבל גם מוצרים יותר מותאמים

 מתוך אתר החברה

  

המידע אליו תהיה חשופה Dragontail Systems הוא הרבה מעבר ל-60 דולר בחודש מכל לקוח. בעולם בו שוק האוכל נמצא בפני שינוי משמעותי, יש חשיבות עצומה למידע על העדפות האוכל של צרכנים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דג 17/08/2022 10:43
    הגב לתגובה זו
    הם מתחרים ישירים שלהם, מתוך 3 שחקני ענק בענף
  • 1.
    אהבתי. מעניין ל״ת (ל"ת)
    אור 19/06/2021 20:03
    הגב לתגובה זו
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

עבודה מהמשרד קרדיט: גרוקעבודה מהמשרד קרדיט: גרוק

ירידה חדה בבקשות האבטלה בארה"ב שוק העבודה מאותת על יציבות לקראת החלטת הריבית

צוות גלובל |
נושאים בכתבה שוק התעסוקה

מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה בארה"ב בשבוע האחרון ירד לרמה של 191 אלף בלבד. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מזה יותר משלוש שנים, דווקא בתקופה של גידול בהודעות על פיטורים מצד חברות גדולות כמו FedEx ו-HP ונוספות. 

הממוצע הנע על פני ארבעה שבועות, מדד שמאפשר לבחון את המגמה תוך הפחתת תנודתיות עונתית – ירד גם הוא ל-214,750, הרמה הנמוכה מאז תחילת השנה. הירידה החדה בולטת במיוחד על רקע חג ההודיה, תקופה בה הנתונים נוטים להיות תנודתיים.

הנתונים מצביעים על כך שחברות רבות בארה"ב, על אף האטה בגיוסים, בוחרות לשמור על כוח האדם הקיים, מה שמפחית את הלחץ בשוק העבודה ומרגיע את החששות מהאטה חדה בכלכלה האמריקאית.

לצד זאת, מספר המובטלים שממשיכים לקבל קצבאות אבטלה ירד ל-1.94 מיליון, אמנם ירידה קלה, אך עדיין נתון גבוה יחסית שמעיד על קושי מסוים של מפוטרים למצוא עבודה חדשה. הנתונים הללו מגיעים בעיתוי רגיש, כשבוע בלבד לפני החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב לשנת 2025. בשוק מעריכים כי התחזקות מגמת היציבות בתעסוקה עשויה לצמצם את הסיכוי להורדת ריבית כבר בפגישה הקרובה, אם כי עיני המשקיעים נשואות גם לנתוני האינפלציה ודו"ח התעסוקה המלא שצפוי להתפרסם ב-16 בדצמבר.

שוק העבודה האמריקאי ממשיך להפתיע בחוסנו ולכאורה מספק לפד עוד סיבה להמתין עם מהלכי ההרחבה המוניטרית, לפחות בשלב זה. אבל צריך לזכור שזה נובע גם מצעדי ההגירה הדרמטיים של ממשל טראמפ שמוביל לעזיבה-חזרה של מאות אלפי מהגרים לארצות המקור. זה מוריד את כוח האדם וגורם לעלייה בביקוש לעובדים במקביל לצמצום האבטלה.