נהג מונית 08042021
צילום: Viktor Bystrov Unsplash

אובר מפתה ב-250 מיליון דולר את הנהגים: בונוס על כל נסיעה שתבוצע

עם ההקלות בסגרי הקורונה, הביקוש לנסיעות עולה - אבל אין נהגים. החברה מבקשת להחזיר את הנהגים  שהפסיקו לעבוד בקורונה עם האפליקציה שלה ולא בוחלת באמצעים
לימור זילבר | (1)
נושאים בכתבה אובר

עם פרוס ההקלות במגבלות מגפת הקורונה, חברת שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) פתחה בקמפיין לשיכנוע הנהגים האמריקאים לחזור לעבוד עם האפליקציה שלה ולשתף נסיעות: תפתה את הנהגים בבונוסים שמנים שיעלו לחברה סה"כ 250 מיליון דולר.

החברה הודיעה כי תחלק בונוסים במטרה למשוך כמה שיותר נהגים, זאת כיוון שהיא צופה זינוק במספר הנסיעות המבוקשות בזמן הקרוב, עקב שיחרור המשק. אובר הודיעה לאחרונה כי היא צופה צורך "להכניס את היד לכיס" במטרה להחזיר את הנהגים לעבוד עם השירות של האפליקציה ברגע שמגבלות סגרי הקורונה הנוקשים ישתחררו. הנהגים הפעילים באפליקציה כעת מדווחים כי כבר עתה הם מקבלים בונוסים על כל נסיעה המתבצעת בשיתוף האפליקציה. מניית אובר שעולה כעת ב-1.1%, צנחה אתמול (ד') ב2% למחיר של 56.89 דולר.

בשנת 2020, נהגים רבים הפסיקו לנהוג במסגרת האפליקציה ולשתף נסיעות ונימקו זאת בכך ש"אין מספיק נסיעות והם אינם יכולים להסתמך על האפליקציה שתהיה רווחית עבורם ועבור הזמן שהם משקיעים בנסיעות של האפליקציה" זאת לפי פוסט שפורסם באתר החברה. "נכון לעכשיו, עם ההקלות על ההתנהלות מול המגפה, יש לנו יותר דרישה לנסיעות מאשר נהגים זמינים שיכולים לבצע את הנסיעות- וזו סיבה מצוינת לבוא ולהיות נהג אצלנו". אובר מדגישה שהבונוסים המוצעים הם הצעה התקפה לזמן מוגבל ושהיא מצפה שרווחי הנהגים יחזרו למכסות שהיו טרם פרוץ מגפת הקורונה, ברגע שיתווספו נהגים נוספים לאפליקציית שיתוף הנסיעות. אולם, נהגים שחזרו לעבוד עם החברה טוענים כי הבונוסים אמנם מגיעים-  אך לנהגים ברור שמדובר בנטו תמריץ כדי לגייס הרבה נהגים בזמן קצר ולא שיראו הטבות בתנאים שלהם מול החברה. נציגת קהילת נהגי אובר בלוס אנג'לס, ניקול מור, מספרת כי בין קהילות נהגי אובר "כבר רווחת הדעה שהבונוסים האלה הם בעצם חתול בשק-  אובר רוצה שנהגים יחזרו לעבוד והבונוס ייגמר מהר והתנאים  ישארו כפי שהיו"

 קבוצת נהגי אובר אחרת המזדהה בשם Gig Workers Rising, אומרת כי "אם לאובר באמת היה אכפת לגבי יצירת חזרה בטוחה מהקורונה לנהגים, היא היתה מספקת תשלום הולם פר נסיעה, משכורות גבוהות יותר, נותנת תנאים סוציאליים כמו חופשת מחלה וביטוח בריאות וכן הגנה לנהגים שנפגעו בעת שאכפו את מדיניות חבישת המסכנה שהינה עדיין חובה אזרחית".

 

אנליסטים מחברת שוק הון KeyBanc כתבו השבוע כי "שמנו לב לראייה נקודתית המוכיחה כי אספקת הנהגים (של אובר) נשארה נמוכה באזורי תיירות מבוקשים". אד יורמה, מנהל בחברה אמר כי "גם אובר וגם ליפט התנהלו באגרסיביות בניסיון להחזיר את הנהגים לעבוד עימן" דרך תמריצים כמו בונוסים ברגע שהם מגיעים לכמות נסיעות מסוימות או לרמת הכנסה מסוימת. בנוסף, ציין כי הוא צופה שהחוסר הזמני בנהגים בשתי אפליקציות שיתוף הנסיעות הוא זמני: "המפתח כאן הוא ביקוש וביקוש הוא חזק. יותר קל לתקן בעיות מלאי מאשר בעיות בביקוש".

בתחילת חודש מרץ אמר דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר במסגרת כנס טכנולוגיה, מדיה וטלקום כי "עסקי החברה שלנו כמעט והתאוששו לחלוטין". בנוסף, ציין כי החברה תעביר את התמריצים שהיא מחלקת מדגש על נסיעות לדגש על הנהגים, כדי לוודא שכמות הנהגים מספקת לקראת צפי לזינוק בביקוש במספר הנסיעות.

 

לפי אדיסון טרנדס, גם אובר וגם מתחרתה ליפט הרוויחו בחזרה 52% מעסקיהם אשר הפסידו "במהלך הנפילה הגדולה באביב 2020" בפרוץ מגפת הקורונה והחלת הסגרים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חמשיר 09/04/2021 19:06
    הגב לתגובה זו
    הזול על חשבון המעמד הנמוך - אם פעם נהגי המוניות הרוויחו בכבוד עכשיו הם עבדים. שוק חופשי שפוגע בעיקר במעמד הנמוך שמייצר עוד ועוד עבדים. כלכלה חופשית עלכ.... איכס להקיא.
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 1.48%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


דגל טורקיה שבור
צילום: Getty images Israel

שכר המינימום בטורקיה קופץ ב-27%: מה זה אומר?

העלאת שכר המינימום נועדה לבלום את שחיקת כוח הקנייה על רקע אינפלציה של יותר מ־30%, אך מגבירה לחצים על עסקים, תיירות ויחסי הסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טורקיה

טורקיה הכריזה על העלאת שכר המינימום הנטו החודשי ב־27% לשנת 2026, לרמה של 28,075 לירות טורקיות - סכום השווה לכ־655 דולר. את ההחלטה מסר שר העבודה והביטחון הסוציאלי, ודאט אישיקחן, והיא תואמת את ציפיות השוק, שעמדו על עלייה בטווח של 25%–30%, על בסיס נתוני האינפלציה העדכניים. ההעלאה משפיעה ישירות על יותר מ־7 מיליון עובדים, המהווים כשליש מכוח העבודה במדינה וכך גם על התיירים, שיצטרכו להתמודד עם מחירים גבוהים יותר.


הרקע להחלטה הוא ירידה מתמשכת, אך עדיין חלקית, בקצב האינפלציה. בנובמבר 2025 עמדה האינפלציה השנתית בטורקיה על 31.1% - הרמה הנמוכה ביותר זה ארבע שנים. מדובר בירידה חדה משיא של כ־75% שנרשם במאי 2024, אך שיעור האינפלציה נותר גבוה משמעותית מיעדי הבנק המרכזי הטורקי, שעומדים על 5% בטווח הארוך ו־16% עד סוף 2026. ההתמתנות באינפלציה הונעה בעיקר מירידה בקצב עליית מחירי המזון והמשקאות הלא־אלכוהוליים, שעמדו על 27.4% לעומת 34.9% באוקטובר, וכן מהאטה מסוימת בעליית מחירי הדיור, שירדו ל־49.9% מ־51%. מנגד, סעיפים אחרים המשיכו להפעיל לחץ כלפי מעלה: מחירי התחבורה עלו ב־29.2%, מחירי המלונאות והמסעדנות ב־33.9%, ובתחום החינוך נרשמה עלייה חדה במיוחד של 66.2%.


במקביל, המדיניות המוניטרית בטורקיה החלה להתרופף בהדרגה. לאחר שהבנק המרכזי החזיק ריבית של 50% ממרץ 2024, החלה במחצית השנייה של 2025 סדרת הורדות ריבית זהירה. בדצמבר הופחתה הריבית ל־38%, כחלק ממהלך שמנסה לאזן בין תמיכה בצמיחה הכלכלית לבין המשך המאבק באינפלציה.


יעד האינפלציה עדיין רחוק

למרות יעד אינפלציה רשמי של 16% לסוף 2026, כלכלנים רבים מטילים ספק ביכולת להשיגו. תחזיות עצמאיות מצביעות על אינפלציה בטווח של 22%–25% בסוף 2026 - רמה גבוהה משמעותית מהיעד המוצהר, במיוחד על רקע העלאות שכר, רפורמות מס ולחצים מבניים במשק.

העלאת שכר המינימום החריפה גם את המתח בין עובדים למעסיקים. האיגוד הגדול טורק־איש בחר השנה שלא להשתתף בוועדת שכר המינימום, במחאה על מבנה הוועדה, שלטענתו אינו מייצג כראוי את האינטרסים של העובדים. המחאה מתרחשת על רקע החמרה בתנאי המחיה: קו הרעב למשפחה בת ארבע נפשות מתקרב ל־30 אלף לירות בחודש, סכום הגבוה משכר המינימום החדש, בעוד קו העוני חוצה את רף ה־90 אלף לירות.