בלקרוק
צילום: יחצ

בלקרוק - קנו אגרות חוב צמודות; "הירידה במניות ה-IT מוגזמת"

לא מתרגשים מעליית התשואות בשוק האג"ח; מאמינים בטכנולוגיה; דיגיטליזציה, כלכלה ירוקה וגורמים נוספים שיגבירו להערכתם את הדרישה לשירותי IT - כלכלני חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם מסבירים מדוע בטווח הארוך המגזר החבוט דווקא יתאושש

איתי פת-יה | (1)

כלכלני בלקרוק ממליצים על אג"ח צמודות לאינפלציה. לטענתם, הבהלה מהירידות האחרונות בסקטור ה-IT מופרזות. בסקירתם התייחסו כלכלני בלקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, לירידות החדות במניות הטכנולוגיה ובעיקר לירידות בסקטור ה-IT (מערכות המידע) -  "במהלך החודש האחרון סקטור טכנולוגיית המידע (IT) הציג את הביצועים הגרועים ביותר במדד העולמי של MSCI", כותבים הכלכלנים ומסבירים כי הביצועים הלא טובים של מניות הטק מאמצע חודש פברואר חופפים לעלייה על תשואות אג"ח אוצר אמריקאיות ל-10 שנים.

תשואת אגרות החוב הגיעה לשיא של 14 חודשים - מעל 1.76% אתמול, וזה השפיע על שוק המניות - עלייה בתשואות אג"ח הופכת את אגרות החוב, הנחשבות אפיק פחות מסוכן ממניות למבוקשות יותר. זאת משום שלרוב היעדר הסיכון מלווה גם ב"סיכוי" נמוך, קרי תשואות נמוכות, אולם כשעולות התשואות במכשיר פיננסי בעל סיכון נמוך, נשחקת כביכול התחרותיות של שוק המניות.

"אנו בבלקרוק מאמינים כי ישנה בהלה מופרזת בנוגע לרגישות המגזר לתשואות גבוהות, וכי יש לזכור שהמגזר סיפק את הרווחים הטובים ביותר בחמש השנים האחרונות במדד MSCI העולמי", כותבים הכלכלנים וממשיכים - "בהסתכלות קדימה, אנו עדיין רואים מגמות ארוכות טווח, כולל דיגיטליזציה ומעבר לכלכלה ירוקה ונטולת פחמן כתומכות במגזר טכנולוגיית המידע, למרות שמגזרים מחזוריים יותר עשויים לספק תשואות גבוהות בהרבה בטווח הקרוב, על רקע הריסטארט הכלכלי.

"בתיאוריה, התשואות העולות על אג"ח לא טובות למניות טכנולוגיות עם ציפיות גבוהות לצמיחה, זה מקטין את הערך הנוכחי של תזרימי המזומנים שלהן. עם זאת, הנחה זו מפספסת חלק מהותי בסיפור, וצריך להתרכז במה מניע את התשואות האלה מעלה. עלייה חדה בתשואות משקפת שינוי צפוי במדיניות הפד, תוביל לירידה בערך המניות". זה המקום לומר כי יו"ר הפד ג'רום פאוול טוען חזור ואמור כי העלאת ריבית לא תעשה לפני 2023. עוד יוזכר כי בקיץ הוחלט כי הריבית תעלה רק כאשר רמתה הממוצעת של האינפלציה תרים ראש מעל 2%, כלומר לא ברגע שתמדד אינפלציה בשיעור שכזה, כך שבפועל תתאפשר תקופה בה האינפלציה היא מעל 2% ובכל זאת לא תועלה הריבית. 

ההיגיון המוביל את הציפיות להלאת האינפלציה שמשקפת התשואה העולה על אג"ח ממשלת ארה"ב במח"מ 10 שנים, הוא כי קצב החיסונים הגובר יביא לעלייה בשיעורי התעסוקה ומכאן העלאת הצריכה. זאת, בטח ובטח במקביל להדפסת הכספים ותכנית תמריצים בסך 1.9 טריליון דולר, שתספק לכל אזרח אמריקאי 1,400 דולר, אותם יוכלו לחסוך - או לבזבז.

אז איך באמת נראית העלייה בשיעורי התעסוקה בארה"ב? נתוני העברת המשכורות במגזר הפרטי במדינה מצביעים על העלייה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר: 517 אלף יותר אמריקאים קיבלו שכר במרץ לעומת מספרם בפברואר. ואולם, הכלכלנים ציפו לעליה גבוהה אף יותר של 550 אלף. עוד עודכנו נתוני פברואר, מעלייה של 117 אלף איש לכ-176 אלף.

סקטור השירותים הביא לעלייה של 437 אלף מקבלי משכור, במגזר הפנאי והאירוח המספר עלה ב-169 אלף, בתחום במסחר, התחבורה והשירותים הציבוריים מדובר היה בעלייה של 92 אלף ובשירותים המקצועיים והשירותיים העסקיים העלייה הייתה ברמה של 83 אלף איש. מגזר יצור הטובין רשם עלייה של 80 אלף איש במקבלי השכר, ובמזגרי הבנייה והעבודות היצרניות הנתון עלה ב-32 אלף ו-49 אלף איש, בהתאמה. לעומת זאת, בתחום הכרייה המספר ירד בכאלף איש.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ליאור 01/04/2021 12:01
    הגב לתגובה זו
    IT , סייבר , אינטרנט ,ענן , רפואה דיגיטלית- יתנו תשואות יפות לאורך זמן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.