בלקרוק - קנו אגרות חוב צמודות; "הירידה במניות ה-IT מוגזמת"
לא מתרגשים מעליית התשואות בשוק האג"ח; מאמינים בטכנולוגיה; דיגיטליזציה, כלכלה ירוקה וגורמים נוספים שיגבירו להערכתם את הדרישה לשירותי IT - כלכלני חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם מסבירים מדוע בטווח הארוך המגזר החבוט דווקא יתאושש
כלכלני בלקרוק ממליצים על אג"ח צמודות לאינפלציה. לטענתם, הבהלה מהירידות האחרונות בסקטור ה-IT מופרזות. בסקירתם התייחסו כלכלני בלקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, לירידות החדות במניות הטכנולוגיה ובעיקר לירידות בסקטור ה-IT (מערכות המידע) - "במהלך החודש האחרון סקטור טכנולוגיית המידע (IT) הציג את הביצועים הגרועים ביותר במדד העולמי של MSCI", כותבים הכלכלנים ומסבירים כי הביצועים הלא טובים של מניות הטק מאמצע חודש פברואר חופפים לעלייה על תשואות אג"ח אוצר אמריקאיות ל-10 שנים.
תשואת אגרות החוב הגיעה לשיא של 14 חודשים - מעל 1.76% אתמול, וזה השפיע על שוק המניות - עלייה בתשואות אג"ח הופכת את אגרות החוב, הנחשבות אפיק פחות מסוכן ממניות למבוקשות יותר. זאת משום שלרוב היעדר הסיכון מלווה גם ב"סיכוי" נמוך, קרי תשואות נמוכות, אולם כשעולות התשואות במכשיר פיננסי בעל סיכון נמוך, נשחקת כביכול התחרותיות של שוק המניות.
"אנו בבלקרוק מאמינים כי ישנה בהלה מופרזת בנוגע לרגישות המגזר לתשואות גבוהות, וכי יש לזכור שהמגזר סיפק את הרווחים הטובים ביותר בחמש השנים האחרונות במדד MSCI העולמי", כותבים הכלכלנים וממשיכים - "בהסתכלות קדימה, אנו עדיין רואים מגמות ארוכות טווח, כולל דיגיטליזציה ומעבר לכלכלה ירוקה ונטולת פחמן כתומכות במגזר טכנולוגיית המידע, למרות שמגזרים מחזוריים יותר עשויים לספק תשואות גבוהות בהרבה בטווח הקרוב, על רקע הריסטארט הכלכלי.
"בתיאוריה, התשואות העולות על אג"ח לא טובות למניות טכנולוגיות עם ציפיות גבוהות לצמיחה, זה מקטין את הערך הנוכחי של תזרימי המזומנים שלהן. עם זאת, הנחה זו מפספסת חלק מהותי בסיפור, וצריך להתרכז במה מניע את התשואות האלה מעלה. עלייה חדה בתשואות משקפת שינוי צפוי במדיניות הפד, תוביל לירידה בערך המניות". זה המקום לומר כי יו"ר הפד ג'רום פאוול טוען חזור ואמור כי העלאת ריבית לא תעשה לפני 2023. עוד יוזכר כי בקיץ הוחלט כי הריבית תעלה רק כאשר רמתה הממוצעת של האינפלציה תרים ראש מעל 2%, כלומר לא ברגע שתמדד אינפלציה בשיעור שכזה, כך שבפועל תתאפשר תקופה בה האינפלציה היא מעל 2% ובכל זאת לא תועלה הריבית.
- בזכות המניות: שווי תיק ההשקעות של הישראליים קפץ ברבעון השני
- הגאות בשוק האג"ח נמשכת וחברות עם הערת עסק חי באות לגייס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההיגיון המוביל את הציפיות להלאת האינפלציה שמשקפת התשואה העולה על אג"ח ממשלת ארה"ב במח"מ 10 שנים, הוא כי קצב החיסונים הגובר יביא לעלייה בשיעורי התעסוקה ומכאן העלאת הצריכה. זאת, בטח ובטח במקביל להדפסת הכספים ותכנית תמריצים בסך 1.9 טריליון דולר, שתספק לכל אזרח אמריקאי 1,400 דולר, אותם יוכלו לחסוך - או לבזבז.
אז איך באמת נראית העלייה בשיעורי התעסוקה בארה"ב? נתוני העברת המשכורות במגזר הפרטי במדינה מצביעים על העלייה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר: 517 אלף יותר אמריקאים קיבלו שכר במרץ לעומת מספרם בפברואר. ואולם, הכלכלנים ציפו לעליה גבוהה אף יותר של 550 אלף. עוד עודכנו נתוני פברואר, מעלייה של 117 אלף איש לכ-176 אלף.
סקטור השירותים הביא לעלייה של 437 אלף מקבלי משכור, במגזר הפנאי והאירוח המספר עלה ב-169 אלף, בתחום במסחר, התחבורה והשירותים הציבוריים מדובר היה בעלייה של 92 אלף ובשירותים המקצועיים והשירותיים העסקיים העלייה הייתה ברמה של 83 אלף איש. מגזר יצור הטובין רשם עלייה של 80 אלף איש במקבלי השכר, ובמזגרי הבנייה והעבודות היצרניות הנתון עלה ב-32 אלף ו-49 אלף איש, בהתאמה. לעומת זאת, בתחום הכרייה המספר ירד בכאלף איש.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.ליאור 01/04/2021 12:01הגב לתגובה זוIT , סייבר , אינטרנט ,ענן , רפואה דיגיטלית- יתנו תשואות יפות לאורך זמן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
