לקראת הבום של הרכב החשמלי: האם יש אפסייד למניות כורות ליתיום?
אם כל התחזיות והתוכניות של יצרניות הרכב הגדולות בעולם יישאו פרי, אזי 1 מכל חמש מכוניות שימכרו ב-2025, כלומר עוד 4 שנים, תהיה מכונית חשמלית. אם נהיה ריאליסטים, חצי מזה יהיה אומדן הגיוני. כלומר 10% מכל הרכבים בעולם יהיו חשמליים. מי אמר מהפכה מוטורית ולא קיבל?
יש כמה תעשיות משלימות שאמורות להרוויח מכך. תעשיית השבבים לדוגמה, צפויה להרוויח ככל שרכבים יהפכו יותר ויותר חשמליים. גם טכנולוגיה של סוללות ואגירת אנרגיה, אמורות להרוויח. תעשייה נוספת, כאמור, היא של כריית ליתיום, מוצר יסוד בכל מכונית חשמלית, בשל השימושים הרבים שלו, בעיקר בתחום הסוללות.
קחו לדוגמה את מניית סוסיידד קואמיצ'ה יי מינרה (SQM) הצ'יליאנית, שמנייתה עלתה בכ-90% ב-12 החודשים האחרונים. מ-30.6 דולר למניה ל-56.7 דולר למניה. יותר מזה, רק 30% מהאנליסטים שמכסים את החברה מחזיקים בעמדת קנייה.
מניית אלבמרלה (ALB) עברה ראלי דומה. מרמה של קרוב ל-90 דולר למניה ללמעלה מ-164 דולר למניה והגיעה לשווי של 18 מיליוארד דולר. גם חברת ליוונט (LTHM) עלתה בכמעט 100%, מרמה של 11.5 דולר למניה ל-22.5 דולר.
- ניסיון נוסף - האם ימי המסחר בישראל ישתנו?
- הסוף לגלובליזציה? לקראת מפגש הנגידים השנתי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת החברות נסחרות לפי מכפיל גבוה. SQM נסחרת לפי מכפיל 48 על הרווחים ב-2021, גבוה בהרבה מהממוצע השנתי של חמשת השנים האחרונות שעמד על 27. ALB נסחרת לפי מכפיל של 39, שגם גבוה בהרבה מהממוצע שעומד על 21.
- 7.לא יאומן 15/02/2021 23:20הגב לתגובה זויותר מ 5 מיליגאוס CONSTANT ברוב הרכבים החשמליים . מי ההורים האהבלים שיסכנו את ילדיהם ומשפחתם ברכב מקרין ? מי ? אולי בעוד 5 שנים תפתר באופן חלקי בעיית הקרינה הכל כך מסוכנת לנוסעים
- 6.התחום שבאמת יראה אפסייד משמעותי זה מחור סוללות הלי 15/02/2021 15:48הגב לתגובה זוהתחום שבאמת יראה אפסייד משמעותי זה מחור סוללות הליתיום, מי שמעוניין AQMS,ABML
- הזוי 15/02/2021 17:53הגב לתגובה זואין תשתית יצטרכו ל-10-20% מהחניות בעיר להתקין עמדת טעינה ולשריין אותה לרכב חשמלי (כי גם רכב לא-חשמלי יוכל לחנות ברחוב
- 5.ליטיומאניה 15/02/2021 08:46הגב לתגובה זורכבים ביברידיים (20% מהשוק) עד 2030 , בטריות למחשבים \ סללורי , בטריות גיבוי לחוות מחשבים ....
- 4.מנית ניקולא (ל"ת)יובל רומי 15/02/2021 08:14הגב לתגובה זו
- 3.פז 15/02/2021 06:22הגב לתגובה זוצריכה אותו אגב גם בתעשיות הירוקות של אגירת אנרגיה הוא יהפוך ליקר מאוד
- בן כנען 15/02/2021 09:55הגב לתגובה זונמצא אפילו במי ים אבל בריכוז מאוד נמוך. הקושי הוא לזקק אותו ולטרה אותו לרמה שמתאימה לשימוש בסוללות במחיר שהוא אטרקטיבי
- 2.ליטיום בום (ל"ת)אבירם 14/02/2021 23:47הגב לתגובה זו
- 1.למה לא ליקנות etf LIT? (ל"ת)חיים 14/02/2021 22:10הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
