מיתון
צילום: istock

קרן המטבע חותכת (שוב) את התחזית לכלכלה העולמית

המיתון החמור ביותר מאז שנות ה-30 הופך לחמור עוד יותר. קרן המטבע צופה כי הכלכלה העולמית תתכווץ ב-4.9% בשנה הנוכחית. הכלכלנים בקרן טוען כי "השווקים הפיננסיים נראים קצת מנותקים מהכלכלה"
עמית נעם טל | (2)

הכלכלה העולמית תרשום התכווצות של 4.9% במהלך 2020, המשבר החמור ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30, כך מעריכים היום (ד') הכלכלנים בקרן המטבע הבינלאומית (IMF).

מדובר בתחזית קודרת בהרבה מהתחזית להתכווצות של 3% "בלבד" שניתנה במהלך חודש אפריל. גם בנוגע להתאוששות בשנה הבאה, הקרן מנמיכה ציפיות: צמיחה של 5.4%  לעומת תחזית לצמיחה של 5.8% שניתנה בחודש אפריל האחרון. בקרן מסבירים כי הפסימיות בתחזית הנוכחית נובעת מפגיעה משמעותית מהצפוי במהלך הסגר, כאשר הדיווחים על הגבלות חדשות צפויים להקשות על הכלכלות להתאושש. נציין כי הנחת הבסיס של הקרן כי מדיניות הסגר בעולם לא תחזור על עצמה בחודשים הקרובים והממשלות יצטרכו להתמודד עם עלייה נוספת בתחלואה באמצעים אחרים. 

בקרן המטבע מזהירים כי הם מרגישים כי הזינוק בשווקים הפיננסים בחודשים האחרונים "נראים מנותקים מהשינוים בכלכלה הריאלית", דבר שמעלה את את החששות שהתנאים הפיננסים יתהדקו עוד יותר בחודשים הקרובים. האם בקרן לא מודעים לוויסות שמבצעים הבנקים המרכזיים בחודשים האחרונים?

מבחינת מדינות, הקרן צופה כי כלכלת ארה"ב תרשום התכווצות של 8% השנה, לעומת תחזית קודמת להתכווצות של 5.9% "בלבד". ארה"ב צפויה לטענת הקרן לרשום התאוששות של 4.5% בשנה הבאה, נמוך מהקונזנזוס בשוק.  כלכלת האיחוד האירופאי צפויה לרשום השנה התכווצות של 10.2% ולרשום התאוששות של 6% בשנה הבאה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אוף 25/06/2020 08:11
    הגב לתגובה זו
    האנשים קונים הכל באינטרנט והולכים לקניון והולכים למסעדות ולחופשות . די לבכי ולנהי העולמי האנשים לא יכולים לשבת שנה בבית ולא לקנות כלום. עוד כמה חודשים הכל יגמר בחיסון
  • 1.
    דודאברהםandjelכהן 24/06/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    מקווים שהפתרון שייכפה עלינו לא יהיה מלחמת כל בכל ולו בכדי להפוך אוהבים לאויבים ובכך להימנע מתשלום חובות
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.