בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

בואינג מבקשת חילוץ של לפחות 60 מיליארד דולר, המניה מתרסקת

גדולה מידי מכדי ליפול? מצוקת הנזילות בענקית התעופה האמריקנית ממשיכה להחריף. חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה בשיא כל הזמנים. בחברה טוענים כי "כל כסף שיגיע מהממשל ילך לתשלום לספקים". ג'נרל אלקטריק, יונייטד טכנולוג'יס והאניוול מאבדות גובה בתגובה לאירועים
עמית נעם טל | (4)

הלחץ על ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) ממשיך להחריף. מניית החברה נופלת ב-20% ומשלימה צניחה של קרוב ל-75% מהשיא שנקבע בתחילת 2019. במקביל, חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים לרמות שיא כל הזמנים. 

ברקע ללחץ היום, החברה מאשרת את הדיווחים בימים האחרונים על מצוקת נזילות, כאשר היא מבקשת חבילת חילוץ של לפחות 60 מיליארד דולר מהממשל האמריקני. בבואינג טוענים כי "כל נזילות שהחברה צפויה להיות מתורגמת לתשלום לספקים והמשך הפעלת שרשרת הייצור של מטוסי החברה". בחברה מוסיפים כי "התחזית לתעשייה לטווח הארוך עדיין חזקה, אך עד שתנועת הנוסעים העולמית תתחדש לרמות נורמליות, יש צורך באמצעים אלה".

במקביל לפניה של החברה לממשל האמריקני: חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים לרמות שיא ומאותתים כי המשקיעים חוששים במיוחד בנוגע למצבה הפיננסי של החברה. 

חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה: המשבר ב-2008 נראה זניח כעת עבור החברה 

נזכיר כי בשבוע שעבר דווח כי החברה משכה במיידי את מלא קו האשראי שהעניקו לה הבנק בארה"ב, בהיקף של 13.825 מיליארד דולר. הערכנו בביזפורטל כי החברה בדרך הבטוחה לפשיטת רגל, לא רק בגלל הבעיות התפעוליות של החברה, אלא גם בגלל ההתחייבויות הפנסיוניות העצומות לעובדי החברה (לכתבה המלאה).

שיעור לשאר החברות?

הסיטואציה העגומה של החברה מבחינה פיננסית גורמת להחלטות של הנהלת החברה בשנים האחרונות להיראות רע. במהלך 2013-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר. מה היה קורה אם החברה הייתה עושה "שימוש נכון" יותר בכסף מאשר לדאוג רק למחיר המניה? 

גדולה מידי מכדי ליפול?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זילברצוויג 19/03/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    לא יאפשרו לבוינג לקרוס, אבל יש להפקיע את החברה מידי השמאלנים שמנהלים אותה.
  • 3.
    אחורה פה 19/03/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
    במהלך 2013-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר. מה היה קורה אם החברה הייתה עושה "שימוש נכון" יותר בכסף מאשר לדאוג רק למחיר המניה?
  • 2.
    גם המניה של אייירבוס צונחת (ל"ת)
    gnux 18/03/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ריצ 18/03/2020 15:39
    הגב לתגובה זו
    בקרוב זה יפורסם
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.